• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifieringstråden

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det var så lite! Men jag kan ju tycka att det är lämpligt att komplettera annonsen lite så den blir mer transparent. I den förra versionen kunde man åtminstone se att det varlt ett omfattande batteriläckage. Hur nu det gått till, texten antydde ju att batteriet bytts ganska omgående för tio år sedan och inte efter tio år i lådan...
IMG_7574.jpeg
Tack. Inte mening att vara tveksam i mina annonser utan alltid här försökt vara tvärtom.
Hur ser jag att det varit batteriläcka? Är det missfärgningarna på biten som batteriet vilar på?

Edit: när jag tittar närmare så tar jag för givet att det är så, den borde vara slät och fin?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tack. Inte mening att vara tveksam i mina annonser utan alltid här försökt vara tvärtom.
Hur ser jag att det varit batteriläcka? Är det missfärgningarna på biten som batteriet vilar på?

Edit: när jag tittar närmare så tar jag för givet att det är så, den borde vara slät och fin?
Ja precis, det borde vara blankt och fint. Tror de brukar vara guldpläterade eller liknande för att ge god kontakt men om en klocka ligger länge med läckage står inte ytbehandlingen emot angreppet. Lätt hänt också att det kommer rester från läckaget på avvägar i verket och fräter på kretskort och hjul t ex.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ja precis, det borde vara blankt och fint. Tror de brukar vara guldpläterade eller liknande för att ge god kontakt men om en klocka ligger länge med läckage står inte ytbehandlingen emot angreppet. Lätt hänt också att det kommer rester från läckaget på avvägar i verket och fräter på kretskort och hjul t ex.
Ah, tack för klargörandet! Den får ligga kvar i fruns låda (utan batteri) till framtiden!
 

Mackan101

Breitling
Hej,

Den här fick min morfar efter 25-årig tjänst, gissningsvis mitten av sjuttiotalet.

Har naturligtvis googlat en massa, men hittar inte vad modellen heter, eller exakt ålder.

Har sett en typ likadan där det står Seamaster, men det står det ju inte på den här? 🤷‍♂️

Skall vara 18k guld med stålboett iaf. Ej originalband på bilden.

Står 1333 på den. Serienummer? Anställningsnummer? 🤷‍♂️

Nån som har koll?

Tack på förhand!

IMG_0767.jpeg
IMG_0768.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,

Den här fick min morfar efter 25-årig tjänst, gissningsvis mitten av sjuttiotalet.

Har naturligtvis googlat en massa, men hittar inte vad modellen heter, eller exakt ålder.

Har sett en typ likadan där det står Seamaster, men det står det ju inte på den här? 🤷‍♂️

Skall vara 18k guld med stålboett iaf. Ej originalband på bilden.

Står 1333 på den. Serienummer? Anställningsnummer? 🤷‍♂️

Nån som har koll?

Tack på förhand!

IMG_0767.jpeg
IMG_0768.jpeg
Det är en Constellation, inte en Seamaster.1333 är verket. Serienummer och referensnummer hittar du på verket respektive insidan av bakboetten. Med hjälp av serienumret kan man ta reda på när den är tillverkad. Gissar runt 1980. Tror det är en CD 198.0125, och att guldlagret är 14 k.
 

Mackan101

Breitling
Tack
Det är en Constellation, inte en Seamaster.1333 är verket. Serienummer och referensnummer hittar du på verket respektive insidan av bakboetten. Med hjälp av serienumret kan man ta reda på när den är tillverkad. Gissar runt 1980. Tror det är en CD 198.0125, och att guldlagret är 14 k.
Tackar och bockar. Den skall få sig ett nytt batteri, så ser vi om den går som den skall :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har nån aning om vad detta kan vara för klocka?
9146AF97-F3E4-438E-AFEC-370B92AD76B8.jpeg
4C2672E0-C8AD-48F8-AA49-6EBCE797FF1C.jpeg
68EBF5B1-5A2E-4CBD-8811-1DAF1EE8B4FF.jpeg
Jag har en med en äldre femöring men har inte lyckats ta reda på vem som byggde eller var de såldes eller något. Kul grej men det är synd att utförandet känns så billigt. Skräpboett med riktigt tunn plätering... På min är det inga tavelpelare utan en liten bit papp mellan bakboetten och verket ser till att verket inte skramlar runt för mycket. Fick intrycket att det var originalutförande. Får du problem med att timvisaren skrapar i tavlan kan det vara värt att testa kanske. Men verkhållaren kanske håller ditt verk på plats? Den skiljer sig åtminstone från min minnesbild av hur det såg ut inne i min klocka. Hursomhelst, ett kul lågbudgetalternativ till Corum. :D
HC-Mood-2.jpg
 

Ronke

Omega
Jag har en med en äldre femöring men har inte lyckats ta reda på vem som byggde eller var de såldes eller något. Kul grej men det är synd att utförandet känns så billigt. Skräpboett med riktigt tunn plätering... På min är det inga tavelpelare utan en liten bit papp mellan bakboetten och verket ser till att verket inte skramlar runt för mycket. Fick intrycket att det var originalutförande. Får du problem med att timvisaren skrapar i tavlan kan det vara värt att testa kanske. Men verkhållaren kanske håller ditt verk på plats? Den skiljer sig åtminstone från min minnesbild av hur det såg ut inne i min klocka. Hursomhelst, ett kul lågbudgetalternativ till Corum. :D
HC-Mood-2.jpg
Tack för svaret, ja de är ju som du säger känns väldigt billigt men häftig måste jag ändå säga..
 

-mek-

Omega
Vet någon om denna Alpina? Model, årsmodel. Den är min pappas klocka från mitten av 1950-talet.

Snygg blir det väl inte, men om jag hittade kronan, kunde det vara möjligt att få igån...
20221027_150533.jpg
20221027_150545.jpg
 

acue

Cartier
Långskott men vad är detta? Följde med när jag köpte lite urmakerigrejer för några år sen.
Slänga eller spara/sälja?
Märkt Elma
IMG_2036.jpeg

IMG_2037.jpeg

IMG_2038.jpeg
Gissar på nån slags rengöringsmaskin av urverk som inte är helt komplett, hittar ingen liknande konstruktion när jag googlar snabbt. Kan säkert göra någon händig entusiast glad, så synd att bara slänga. Någon här eller på Tradera betalar nog en slant för den..
 

Ronke

Omega
373082204_270304302606412_60121145941930005_n.jpg
371503481_1379223652663899_5585721919158451247_n.jpg

Behöver lite hjälp att identifiera denna klocka har letat på nätet men inte hittat något, har inte öppnat den så har inga bilder på verket tyvärr..
Nån som kan vara snäll och säga vad det är för något och kanske till och med ett uppskattat pris? :D
 

ittam

Audemars
373082204_270304302606412_60121145941930005_n.jpg
371503481_1379223652663899_5585721919158451247_n.jpg

Behöver lite hjälp att identifiera denna klocka har letat på nätet men inte hittat något, har inte öppnat den så har inga bilder på verket tyvärr..
Nån som kan vara snäll och säga vad det är för något och kanske till och med ett uppskattat pris? :D
Titanic kom under samma era som Atlantic, Skantic och hade ofta AS-verk som hjärta, men även "finare" verk i en del. "Svenska" klockor med SWISS MADE verk.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Hoppas denna tråden passar.
Har denna omega 136.011 från 1966 som har vitt datum på svart bakgrund. Alla jag hittar online har vit bakgrund med svart text.
någon som vet ifall detta kan vara original eller något som bytts efter smak på en service? Min gissning är på det sistnämnda men hör gärna vad ni tror (eller vet).
319E9735-9FC5-4C18-A904-43ADFA1FD131.jpeg
 

acue

Cartier
Hoppas denna tråden passar.
Har denna omega 136.011 från 1966 som har vitt datum på svart bakgrund. Alla jag hittar online har vit bakgrund med svart text.
någon som vet ifall detta kan vara original eller något som bytts efter smak på en service? Min gissning är på det sistnämnda men hör gärna vad ni tror (eller vet).
319E9735-9FC5-4C18-A904-43ADFA1FD131.jpeg
Gissar också det. Coolt med både Geneve och Seamaster på tavlan förresten!
 

enperson

Breitling
Hej, ärvde den här efter min farmor. Kan inte hitta någon liknande och börjar tro att det är någon slags oäkta skapelse.
Glaset och metallen är av hög kvalitet vad jag kan se. Men det är något off med tavlan som jag inte kan sätta fingret på.
Jag har inte någon särskild kunskap om klockor så tänkte att jag förhoppningsvis kan få lite hjälp här.
PXL_20230903_091143819.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej, ärvde den här efter min farmor. Kan inte hitta någon liknande och börjar tro att det är någon slags oäkta skapelse.
Glaset och metallen är av hög kvalitet vad jag kan se. Men det är något off med tavlan som jag inte kan sätta fingret på.
Jag har inte någon särskild kunskap om klockor så tänkte att jag förhoppningsvis kan få lite hjälp här.
PXL_20230903_091143819.jpg
Det är en fejk, och en dålig sådan. :)
 
Topp