• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Importförbud av Rolex???

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har köpt en Rolex från Tyskland men nu verkar det som det inte går att importera den. Någon som har hört något liknande?

we have a problem, because they told us today, that they are not able to import Rolex to Schweden. We didn´t have that problem before. We will get the watch back maybe tomorrow. Do you have a chance to give us another address in a country near by you?

We are sorry for that problem, but we do not know the special problem with Rolex. We are sure to solve that problem!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Inom EU är det ju ingen gränskontroll i form av Tull, förstår inte hur man ska kunna kontrollera det.
Fri Handel ?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Fri handel är väl fri handel så länge det inte handlar om att införa något som är olagligt i Sverige, tvek på det där..
 
C

China

Guest
Ja, det här är inte helt ovanligt. T.ex. USA har en strikt lagstiftning som förbjuder import om den inte är sanktionerad av Rolex. Det är väl inte helt otroligt att Rolex lyckats med att lobba igenom den här policyn även i Sverige.
 

POO

Panerai
Att svenska staten på något vis skulle hindra att Rolexar åkte över gränsen från annat EU-land p.g.a. påtryckningar från Rolex är bortom otänkbart.
Möjligtvis skulle "they" kunna syfta på transportören.
 
C

China

Guest
Att svenska staten på något vis skulle hindra att Rolexar åkte över gränsen från annat EU-land p.g.a. påtryckningar från Rolex är bortom otänkbart.
Möjligtvis skulle "they" kunna syfta på transportören.

Vad det handlar om från Rolex sida är att försvåra gråhandel, och man har lyckats ganska bra i t.ex. USA. Självklart ser skattemyndigheten att moms och återförsäljarens skatter och avgifter betalas i Sverige, och Rolex lär inte vara intresserade av någon prisdumpning på sina klockor.

http://www.cbp.gov/xp/CustomsToday/2002/February/other/christmas.xml
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag har råkat ut för CITES vid köp av ett band till en Daytona, då måste man ha tillstånd från Jordbruksverket för att få ta in det i Sverige. EU applicerar fri handel och har stiftat i en utav sina grundlagar att alla har rätt att sälja det de äger, det applicerar på sådant som inte kräver licens eller tillstånd.
 

POO

Panerai
Vad det handlar om från Rolex sida är att försvåra gråhandel, och man har lyckats ganska bra i t.ex. USA. Självklart ser skattemyndigheten att moms och återförsäljarens skatter och avgifter betalas i Sverige, och Rolex lär inte vara intresserade av någon prisdumpning på sina klockor.

http://www.cbp.gov/xp/CustomsToday/2002/February/other/christmas.xml


Alla som säljer något på en global marknad skulle naturligtvis vilja att deras produkter inte fick pasera landgränser och på så sätt kunna maxa sina vinster men så funkar det inte riktigt. Här iaf.

Efter snabb googling och lite skummande vekar importförbudet till Nordamerika ,i korta drag, inte bara gälla Rolex och härrör från någon varumärkesskyddslag som säger att man behöver varumärkesägarens tillstånd för att föra in en produkt. Syftet ska vara att hindra piratkopior. Med resarvation för att jag kan vara ute och cykla fullständigt.
 
C

China

Guest
Alla som säljer något på en global marknad skulle naturligtvis vilja att deras produkter inte fick pasera landgränser och på så sätt kunna maxa sina vinster men så funkar det inte riktigt. Här iaf.

Efter snabb googling och lite skummande vekar importförbudet till Nordamerika ,i korta drag, inte bara gälla Rolex och härrör från någon varumärkesskyddslag som säger att man behöver varumärkesägarens tillstånd för att föra in en produkt. Syftet ska vara att hindra piratkopior. Med resarvation för att jag kan vara ute och cykla fullständigt.

Nej, du är inte ute och cyklar. Det underliga med USA är att kravet på varumärkesägarens tillstånd tillämpas på klockor som köpts av just varumärkesägarens återförsäljare i ett annat land. Om jag inte missminner mig så gäller det även begagnade Rolex, och jag har för mig att Christies i London har ett förord om detta i sina auktionskataloger. Med andra ord en udda tillämpning av den här lagen, som mycket riktigt kom till för att hindra varumärkesintrång (piratkopior).
 

Roxen

Cartier
Möjligt att USA svarar för en restriktiv linje mot Rolex-import/export. Men att import av Rolex-klockor till Sverige skulle förhindras är befängt. Måhända att Rolex vill försvåra och inskränka begagnat-marknaden i allmänhet, men att staten, i det här fallet Tullverket, skulle försvåra denna typ av import strider mot EU-stadgar, och det med omfång. Med andra ord otänkbart, alltså kan du bortse från den risken. Låter dessutom väldigt otroligt att speditören har ett sådant förhållningssätt till leveransen, kanske är det ett enda stort missförstånd? Initialt har speditören inte ens något med att göra vad du skickar eftersom, likt ovan stående, inte ens krävs en tulldeklaration för vad som skickas inom EU-länder. Rent krasst kan man alltså skicka vad som helst, lagligt som olagligt. Att det anges; "Import authorization may be required" är en standardisering som gäller alla EU-länder, då all handel med plagiat är illegalt (det sker stickkontroller om innehållet verkar suspekt) Så, ledsen för kladd i tråden, men hänvisa till EU-stadgar om fri handel. Lycka till! :) P.s. Har släkt i både München och Düsseldorf, så om det mot förmodan skulle bli än mer problem, hör av dig i inbox så kanske dem kan vara behjälpliga! :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för kunniga svar. Tycker också det verkar märkligt om Rolex skulle kunna sätta sig över Eu lagstiftning.
 

Smulan

Rolex
Vad kan man förvänta sig av en jätteadministationen som regelbundet flyttar mellan Bryssel och Paris.
 
C

China

Guest
Tack för kunniga svar. Tycker också det verkar märkligt om Rolex skulle kunna sätta sig över Eu lagstiftning.


För att förtydliga det här så handlar det om lagstiftningen kring varumärkesintrång och inte EU-stadgar för handel. Med andra ord är det upp till varumärkesinnehavaren hur man vill agera i olika länder. Jag uttalar mig inte om policyn för Sverige ändrats eller inte, men det problem som vi diskuterar kan vara en indikation på att så är fallet.
 

paradis

Audemars
Ja, det här är inte helt ovanligt. T.ex. USA har en strikt lagstiftning som förbjuder import om den inte är sanktionerad av Rolex. Det är väl inte helt otroligt att Rolex lyckats med att lobba igenom den här policyn även i Sverige.
Det skulle inte förvåna mig heller. Hoppas att det är något annat, eller bara ett misstag
 

Henrik A

Omega
För att förtydliga det här så handlar det om lagstiftningen kring varumärkesintrång och inte EU-stadgar för handel. Med andra ord är det upp till varumärkesinnehavaren hur man vill agera i olika länder. Jag uttalar mig inte om policyn för Sverige ändrats eller inte, men det problem som vi diskuterar kan vara en indikation på att så är fallet.
Och att speditören då misstänker att klockan är en kopia eller vad menar du?
 

Henrik A

Omega
Lite OT, men den enda möjlighet en tillverkare har för att försvåra parallellimport mellan EU-länder är väl att "hota" butiken som exporterar med att bli av med sin återförsäljarrätt? Det har jag erfarenhet av när jag beställde hifi-prylar från en engelsk återförsäljare. Den skottska tillverkaren blev tydligen inte glada när de fick nys om att handlaren hade exporterat vidare till Sverige (som har sitt eget återförsäljarnät). Nästa gång jag skulle beställa vågade butiken inte ta risken.
 
C

China

Guest
Va? Amerikansk lagstiftning gäller inte i Sverige.

Det handlar om internationella avtal som även Sverige har skrivit under. Uppenbarligen så finns det en möjlighet för varumärkesinnehavare att kräva full kontroll på import/export av deras varumärken, annars så vore t.ex. inte situationen i USA möjlig.

Hänger du med?
 

ErikGBG

Audemars
Från första början, hur vet transportföretaget/tullen att det äär en rolex i paketet. Mellan EU-land så öppnas det knappast och kontrolleras.
 
Topp