• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Importskatt, moms och frakt?

Någon som har koll på hur mycket dyrare en klocka blir än det utsatta priset om man tex köper en Borealis eller systermärket Promethius? Åker man på både importskatt, moms och frakt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Momsen (enbart om varan skickas från ett land utanför eu) som tidigare postare har skrivit gäller även frakten.
Säg att en klocka kostar 2000:- och att frakten kostar 400:- slutpriset kommer då att landa på 2000 x 1,25 = 2500:- + 400 x 1,25 = 500. Klockan kommer alltså att kosta 3000:- inkl frakt och moms. Sedan kan det även tillkomma en avgift från den svenska tullmyndigheten för behandling av ärendet. Tror den avgiften ligger på ca 100:-.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
De ggr jag betalat tull har det varit fråga om småpengar, typ någon tia eller så. Aldrig hört att den svidit något vidare. Men akta dig för momsen. Den gör ont. Köp innanför EU om möjligt.
 

Rivalen

Rolex
Priset kanske är angivet inkl tysk skatt, alt med tysk skatt specificerad? Vad vi talar om i svaren är vilka skatter och avgifter som uppkommer (eller inte) vid gränspassagen in i Sverige. Förutom frakten som förhoppningsvis säljaren informerat om, så skall det inte tillkomma några svenska skatter eller avgifter om leverans sker från inom EU, precis som sagts ovan.
 

Depp-Erik

Cartier
Tänkte flika in med en relaterad fråga här...

Måste man betala tull och moms även på begagnade klockor om man köper dem från utanför EU? Eller gäller det bara nya?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Spelar ingen roll, nytt eller beg. Skattmasen kräver sin del ändå.
Om du skulle lyckas med konstycket att sälja din klocka utanför EU, och sedan ångra dig och köpa tillbaka den, då får du momsa in den igen :D
 
  • Like
Reactions: SSL
Lade en klocka i kundkorgen från Helberg i Tyskland, antar att det är Tysk skatt och att man slipper Svenska avgifter. Tyskarna har inte samma regler som vi tydligen, att säljer man till privatperson ska alla priser vara inkl moms.
IMG_2878.JPG
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tyllavgifter är sjukt skumma. En polare köpte två rolex i en beställning värde 110k från andra sidan euBorders, fick en faktura på 29:- i tullavgift. Har säljaren skrivit att det är något annat i boxen måntro?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Tyllavgifter är sjukt skumma. En polare köpte två rolex i en beställning värde 110k från andra sidan euBorders, fick en faktura på 29:- i tullavgift. Har säljaren skrivit att det är något annat i boxen måntro?
Förmodligen. Den stora nackdelen när man sätter ned värdet är ifall paketet försvinner, blir väldigt svårt att få ersättning samt att det är olagligt.

Så det var väldigt oansvarigt av säljaren att göra så
 

JohnDoe

Rolex
Tyllavgifter är sjukt skumma. En polare köpte två rolex i en beställning värde 110k från andra sidan euBorders, fick en faktura på 29:- i tullavgift. Har säljaren skrivit att det är något annat i boxen måntro?
Tullavgifterna styrs av ett gigantiskt regelverk och kan vara i procent eller en fast avgift per vara. Dessutom beror allt på vilket land varan importeras från. Tullen för armbandsur är tydligen 7-8kr st enligt tidigare inlägg. Tull och moms tillkommer enbart på varor som du köper utanför EU. Momssats beror på varutyp och för klockor är den 25% på inköpsbelopp inkl frakt och tull. Beroende på fraktbolag tillkommer ca 100-150kr i adm.avgift. För dyrare armbandsur så är frakt, tull, adm.avgift försumbar i förhållande till momsen. Enklast är att köpa inom EU om man vill slippa "överraskningar".
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jo, så långt är jag med. Men moms betalades aldrig. Hur funkar det, är det hans skyldighet och ansvar att fixa? Eller är det när det stoppas i tullen sånna papper sätts i spel?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Förmodligen. Den stora nackdelen när man sätter ned värdet är ifall paketet försvinner, blir väldigt svårt att få ersättning samt att det är olagligt.

Så det var väldigt oansvarigt av säljaren att göra så
Äh, väljer säljaren att göra det är det hans dilemma att lösa om något händer också. Sålänge han är med på det och faktiskt gör det om det krisar så kan det stå att jag har köpt glödlampor eller mattor. Men jag håller med dig, ser helst att mina paket är korrekta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Äh, väljer säljaren att göra det är det hans dilemma att lösa om något händer också. Sålänge han är med på det och faktiskt gör det om det krisar så kan det stå att jag har köpt glödlampor eller mattor. Men jag håller med dig, ser helst att mina paket är korrekta.
Rent juridiskt är det du som är ansvarig som mottagare av varan vad jag förstått.
 

Rivalen

Rolex
Vet inte om fraktbolaget alltid använder korrekta termer så att skillnaden blir tydlig mellan statens tull och moms och deras egen administrativa avgift för klarering samt hantering av pengarna gentemot staten.
 

Baloo

Omega
Lånar tråden lite om det är okej! :)
Tänkte nämligen passa på att utnyttja den låga punden till att skicka hem en klocka från London. Det är min första import så undrar hur det fungerar med moms och tullavgifter? Förstått att momsen är 25% men hur stor är procentsatsen på tullen? Företaget säger att deras priser inkluderar brittisk moms så då behöver jag inte betala moms i Sverige va?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Lånar tråden lite om det är okej! :)
Tänkte nämligen passa på att utnyttja den låga punden till att skicka hem en klocka från London. Det är min första import så undrar hur det fungerar med moms och tullavgifter? Förstått att momsen är 25% men hur stor är procentsatsen på tullen? Företaget säger att deras priser inkluderar brittisk moms så då behöver jag inte betala moms i Sverige va?
Kan inte det där.. Men Tullen är väl typ ingenting? Min polare betalade några kronor när hans sub gick igenom tullen från typ hongkong.

Tillägg: moms betalar du i Sverige. Oavsett, om det är utanför EU. Så lägg på 25% på priset.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lånar tråden lite om det är okej! :)
Tänkte nämligen passa på att utnyttja den låga punden till att skicka hem en klocka från London. Det är min första import så undrar hur det fungerar med moms och tullavgifter? Förstått att momsen är 25% men hur stor är procentsatsen på tullen? Företaget säger att deras priser inkluderar brittisk moms så då behöver jag inte betala moms i Sverige va?

Inom EU. Du betalar klockans pris + frakt.
 
Topp