• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Innan jag vågar posta den här. Är min Rolex 16760 vintage?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så, vad säger panelen, kvalar min Rolex 16760 aka fat lady, GMT Master II från 85 in som vintage?

Om ja, varför?

Om nej, varför inte?

Är det avsaknaden av plexi som gör att jag tvekar?

93FBF7C0-281C-4E64-8B1A-D12718C90827-5502-00000543F545E0B7_zpscc9f0c00.jpg


:)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Jaguaren

Omega
Snygg som attans
Jag tycker den är vintage, men så är jag oxså ny i gamet.
Whisky hade varit lättare att avgöra. ;)
 

calzone

Vacheron
Såklart den e vintage, den tjockare boetten samt kronskydden gör den underbar riktigt fint exemplar stort grattis :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast är det inte lite väl konservativt att det måste vara plexi för att vara riktigt vintage. Jag menar, smaka på patinan! :)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Då det i rubriken till detta underforum säger "inget producerat efter 1986" så tycker jag att det är den!

Borde ej detta revideras om så är fallet till 1987? Vill minnas att gränsen sattes till 25 år initialt och att texten om 1986 hängt med sedan 2012...

Självklart kan Denke posta sin fat lady här, smaka på patinan!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nej. Men det beror inte på safiren, utan mer på vitguldsindex, enligt mig. Det är dock ingen tvekan om att den är snygg!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Den där är fin, Denke! Jag tycker den känns vintage även om den är på gränsen årsmässigt sett, på med plexi! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker inte de känns vintage men inte heller modern. Men att säga kravet är plexi utesluter min Jaegertank från 40-talet...
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Detta är föstås inte svar på TS fråga men har inte prisutvecklingen för just äldre Rolex påverkan på om man anser att de är vintage?

F.ö. anser jag att det har gått lite inflation i uttrycket vintage. Snart är väl varenda klockmodell, eller variant, som gått ur produktion "vintage" :grumpy:

Edit: för att svara på frågan. Ja, jag ser den som tillräckligt gammal/säregen för att postas här.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Med tanke på patinan anser jag att den är vintage. Har lysmassan blivit gräddfärgad (ledsen kan inte färgskalor) så är den ju inte modern iaf?
Med tanke på definitionen av vintage så kvalar jag precis in som vintage, vette tusan vad jag tycker om det! ;)
Edit: ruskigt snygg för övrigt!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Semi-vintage om den har safir samt vitguldindex.

Patina och fade'ad ring ger vintage look men ändrar ju inte på faktumet ovan

Cool är den tveklöst i allafall
 

Mr Chance

Kalmar
Självklart vintage!
Vintage kan ju inte definieras av om det är plexi, gulnade markeringar eller matt tavla eller inte. Det är väl ändå åldern som räknas, eller? Antik konst definieras väl på ålder och inte metod och bilar blir veteran vid en viss ålder.

Imho.
:)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
precis som Aurum säger är avsaknaden av plexi inte problemet. Min ploprof är fanimej inte mordern och inte heller sub 16800. Men tavlan gör den lite för mordern. Däremot är den absolut inte modern...så vad fan är den?!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här verkar ju kluvet. Jag får helt enkelt låtsas som om jag inte har den. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då är det alltså slut på tillströmningen av "nytt" vintage, ifall avsaknaden av safir/mineralglas ska få bestämma... Inte så många plexi-glas-klockor som släpps idag! :) Bara att acceptera att det som en gång var nytt och modernt kommer bli gammalt och per definition vintage!

Skulle vara kul att höra den här diskussionen på 40-50 talet.

-Nej det är inte vintage, den har Incabloc.
-Ok, vad tycker du om WR?
-WR är ok!

:)

Jag tycker 25 år är en bra gräns och så slipper vi diskussion.
 

Sond

Patek
Hur något ser ut kan ju aldrig ha något med bgreppet vintage att göra. Inte enligt mig i alla fall. Det måste baseras på ålder. KS gräns på 1986 har jag tolkat som 25 år. Det gör att den gränsen årligen bör justeras. Om det ska vara 25 eller 30 år tycker jag man kan diskutera. Jag vet inte vad som gäller internationellt. Personligen skulle jag föredra 30 år men det är inte baserat på att jag har någon kunskap om vart det "ska" vara.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Vitguldsindex och safir kombinerat med rolex har jag svårt att se som vintage, tyvärr :)

EDIT: Idag...
 
  • Like
Reactions: Ako

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den är ju cool i alla fall. Alltid kul med specialmodeller. Har du någon bild bredvid en vanlig 16710? Hur mycket tjockare är tjocka damen?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
I rolexvärlden är den väl semi-vintage. I min värld är den tillräckligt vintage för att vara sexig :) Grym patina!
 
Topp