• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Istället för paketöppning: klockhämnting hos tillverkaren

RCA

Breitling
Hej alla klockfantaster,

Visst är det kul med alla trådar med paketöppning, men det finns ett väldigt trevligt alternativ som jag tänkte berätta lite om:

Råkade på en barnvagnspromenad för ca två år sedan gå förbi Sjöö Sandströms lokaler i Gamla stan. Knackade på och blev trevligt bemött och fick chansen att titta på deras klockor. Fastnade för deras dykare Landsort. Tyckte det var kul med en liten svensk oberoende tillverkare och intresset för Sjöö Sandström var väckt hos mig.
Tiden gick och intresset för klockor ökade. Bor i närheten av Sundbyberg där Erikson Urhandel ligger, AD för bl.a. Sjöö Sandström, så i mitten av november gick jag in för att se om jag fortfarande tycke att Landsort var, enligt min smak, en av de snyggaste dykarna på marknaden. Väl inne i butiken blev jag trevligt bemött av Daniel och jag konstaterade att det är en Landsort jag ska ha. Frågade Daniel om det fanns en möjlighet att köpa klockan på Eriksons Urhandel men vara med när min klocka monteras på fabriken. Daniel ringde direkt upp Felix, VD på Sjöö Sandström, och svaret var att det ska gå att ordna :)

Några dagar senare träffade jag Daniel igen, betalade klockan och diskuterade vad jag skulle kunna förvänta mig av besöket. Då butiken skulle stänga ca. en vecka pga ombyggnad, vilket var orsaken till den på detta forum väldiskuterade rean, så fick jag Felixs kontaktuppgifter för att bestämma tid för besöket.
Pga att det var fult upp hos SS att bygga klockor inför julhandeln så tog det ca två veckor innan min klocka skulle komma på tur att byggas. Felix ringde och vi bestämde att jag ska komma kl 11 till deras nya lokaler på Ringvägen på Söder. Efter en pratstund med Felix över en kopp thé fick jag träffa klockmästaren Niclas. Niclas berättade mer om Sjöö Sandströms historia och snart var det dags att gå upp en trappa där klockorna monteras i en dammfri miljö. Min klocka var redan monterad men satt i en roterande testapparatur i vilken man kontrollerar alla klockor före leverans att de håller tiden och fungerar korrekt.

gQdbnhW.jpg

Felix och Niclas

Niclas visade var och hur tillverkningen sker: klockorna designas av Sjöö Sandström, delarna köps in av mestadels schweiziska underleverantörer, samma som många andra kända klocktillverkare använder. Urverken specialbeställs av ETA för SS. Monteringen sker sedan för hand av urmakarna på SS.
Jag fick även träffa Christopher som hade byggt min klocka och vi fick en kort pratstund.

hKDCF7m.jpg

Urmakare Christopher som monterade klockan

Hade kunnat stanna länge för att titta på tillverkningen och för att prata klockor men efter ca 45 minuter så kände jag mig nöjd med vad jag hade sett och lät urmakarna på SS koncentrera sig på monteringen istället för på nyfikna besökare.
När jag kom ner till receptionen igen så väntade Felix med en hel näve med påsar från Sjöö Sandström: två Landsort öl, två handblåsta glas från JLS (Johansfors Future Spirit) och boxen till klockan! Klockan hade jag redan på armen.

PAlYzA8.jpg

Landsort Lager och Landsort by Sjöö Sandström

SS har en kampanj nu att alla som köper en ny SS får två glas från JLS när man köper klockan. Dessa glas används som vinglas på Noma, en av de bästa restaurangerna i världen. Lite info om Noma ifall ni ska till Köpenhamn och är sugna på bra mat: http://sv.wikipedia.org/wiki/Noma_(restaurang)
Lite info om glasen: http://www.jfs-johansfors.se/

pRCW23H.jpg

Det fina glaset från JLS

Några dagar senare var det dags för besök hos Eriksons Urhandel igen för påskrivning av garanti och värdebevis. Lokalen var väldigt fin efter ombyggnaden, så ett besök rekommenderas. Daniel var på plats och och efter ifyllt värdebevis så kom han med två påsar med: vinglas från JLS! Berättade för Daniel att jag redan har fått två stycken hos SS men jag fick behålla dem ändå, vilket var en trevlig gest.
L8m258h.jpg

En lite bättre bild på klockan, återkommer med recension om några veckor

Som alternativ till paketöppning så är jag mycket nöjd med att jag kunde utnyttja möjligheten att hämta klockan hos Sjöö Sandström. Denna gång kunde jag inte vara med när just min klocka monteras pga att november och december är de månader då det är mest jobb i klockbranschen, med att besöka tillverkaren, träffa de som har designat klockan och urmakaren som har tillverkat min klocka gör att denna Landsort är en given "keeper". Att jag sedan fick öl med samma namn som klockan och fyra mycket fina vinglas gjorde ju knappast dagen sämre :)

Vem vet, det kanske blir en till Sjöö Sandstöm, denna gång beställd när det är lite lugnare hos SS så att man kan få vara me dom monteringen ;)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ruskigt trevligt reportage!
Sjöö Sandström börjar verkligen ta mark, med all rätt.

Trist att jag missade GTGn hos dem, nackdelen med att bo långt söderut...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Härlig story, och grattis till en fantastiskt snygg klocka! Den är verkligen grym. Ser frame emot en utvärdering senare.

Med risk för att slänga en handgranat mot en bensinmack nu. Men sådant händer fasen inte om man handlar genom gråhandlare... :artist:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
landsort är fantastisk. alltid älskat klockan (och du valde hel rättkombo med svart tavla och gummi)!

PS! Även ölen tillhör mina favoriter. två stora applåder från mig!
 
  • Like
Reactions: RCA

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kul att du fick besöka SS! Tänkte på det idag, jag skulle vilja se hur en klocka tillverkas från grunden. Grattis!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Kul inlägg och grattis till klockan, den är svinsnygg! Men urmakaren du nämner Niclas, det är väl han som är Kristoffer?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för trevlig läsning.
Landsort är en i mitt tycke en mycket väldesignad klocka.
Grattis till den!
/j
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En så bra tråd! Kul initiativ och kul att du blev så fint bemött. Grattis!

Landsort har f ö väldigt mycket karaktär, tycker jag. Gillar den, fast äger ingen.

Mvh A
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul inlägg och grattis till klockan! Det är så man skapar ett habegär hos kunden.
 

SSL

Audemars
Vilken pudding.

Edit: fick du välja färg på sekundvisaren? Sett både grön och röd, men orange som du har(?) passar bäst.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Kul läsning! Tack för att du delade med dig :)
Snyggt gjort utav S&S. Stort Grattis till din nya klocka :D
 
Grattis, ett riktigt bra upplägg för en keeper, top notch service måste jag säga av både Eriksson Urhandel och Sjöö Sandström, det är sånt som skiljer agnarna från vetet...
 
Topp