• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Sonos

Omega
Nu är även jag med i gänget. Fick hem min Pilot idag och jag tror att jag är nöjd. Inte använt klocka på läder på flera år så det kommer ta några dagar att vänja sig vid. Men jag blir glad och varm av att kolla ner och se IWC-loggan!

Jag har dock en fråga. Brukar inte dessa komma med Santoni-strap eller använder IWC börjat använda sig av en annan leverantör för Mark-modellerna? Jag är rätt säker på att den Mark XVIII jag testade i butik hade den klassiska orangea skinnet på baksidan av bandet.
 

Bilagor

  • E132CB42-C1B7-4862-A362-89A79214FC9E.jpeg
    E132CB42-C1B7-4862-A362-89A79214FC9E.jpeg
    660.5 KB · Visningar: 19
  • 09A53641-9A2E-4A4C-B427-F0B388BF6DBC.jpeg
    09A53641-9A2E-4A4C-B427-F0B388BF6DBC.jpeg
    651.4 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:

Laplander

Rolex
Nu är även jag med i gänget. Fick hem min Pilot idag och jag tror att jag är nöjd. Inte använt klocka på läder på flera år så det kommer ta några dagar att vänja sig vid. Men jag blir glad och varm av att kolla ner och se IWC-loggan!

Jag har dock en fråga. Brukar inte dessa komma med Santoni-strap eller använder IWC börjat använda sig av en annan leverantör för Mark-modellerna? Jag är rätt säker på att den Mark XVIII jag testade i butik hade den klassiska orangea skinnet på baksidan av bandet.
Då måste de ha bytt nyligen, precis som du säger Santoni med orange insida tidigare. Grattis till din Mk18, gillar min egen skarpt :)
 

Ceramic

Cartier
Starta med en cykelcrash sommaren 2020. Cycklar normalt med min milspec så ändå flax. IWCn åkte in på service hösten 20. Fick den tillbaka dec 20. Kronografen strula jan 21. Lämna till AD. Massa strul hos AD som tillslut gav upp och sände den på fullservice okt 21. Fick den tillbaka i går.

Long story short. 😊
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej IWC-vänner!

Jag befinner mig i ett litet dilemma. Sedan några år tillbaka har jag fattat tycke för IWC:s Pilotserie, och har bl a ägt pilotkronografen i 43 mm och Le Petite Princeversionen. Tyvärr sålde jag den då jag fick en annan leverans som jag föredrog. Men lockelsen till IWC i allmänhet, men IWC Big Pilot 46 i synnerhet har funnits där hela tiden. Det är något med formspråket på Big Pilot 46 som jag tycker är riktigt tilltalande, en rejält stycke klocka med härlig historia i ett modernt format. Dock har den modiga prislappen på 145.000 kr avskräckt, och dessutom har jag i mina allra svagaste ögonblick funderat på hur användbar den är som vardagsklocka pga just dess storlek på min måttliga 17,5 cm arm.

När 43 mm versionen släppes förra året så såg jag en möjlighet att slå till med argumentet, samma läckra lökkrona, och samma boettform som Big Pilot 46 men i mer hanterbart format (även prismässigt, även om 98.000 kr inte är snutet ur näsan).

Så i december beställde jag den och har sedan dess gått i väntans tider pga. att IWC tycks prioritera distribution till egna butiker och IWC.com. Till saken hör att jag la beställningen på klockan osedd, men det var först nu helgen fick jag möjlighet att se båda klockorna bredvid varandra på NK i Stockholm. Direkt kände jag att 43 mm versionen inte är samma sak som Big Pilot 46, och jag har i princip bestämt mig för att avbeställa 43:an. Men nu överväger jag att lägga en beställning på 46:an.

Dock finns ett litet gnag om hur användbar klockan är pga. av sin storlek. Jag har enbart haft den på handleden några få minuter. Därför kastar jag ut denna något långa fråga och ber om era tankar och synpunkter på 46:an. Den jag är ute efter är den i LPP-serien med en väldigt vacker blå urtavla.

Bjuder på några bilder…
5B7684D0-ED35-41DD-A7CB-7A56D12C82E0.jpeg
F629FBC2-0288-4B8A-92EF-EE9EEFD42F67.jpeg

Big Pilot är fantastisk och en ikon. Har själv 17,5cm handled och kan inte tänka mig att köpa en. Önskar att den skulle vara bekväm för mig att bära, men nej ingen kärlek. Den är för stor. Min preferens stannar på 36mm-43mm, med bäst passform kring 41cm för iwc piloter. Men det är min personliga åsikt.

Däremot så finns flera här som har ägt och äger en. Och det är en härlig klocka. För att hjälpa dig, så hade jag tänkt på följande:

1. Hur passar den in bland mina övriga klockor? Och när tänker jag bära den?

2. Om du inte hugger en begagnad, är du bekväm med värdefallet om du ångrar dig relativt snabbt? Behåller du klockan länge så kan det till och med bli en plusaffär. Klockor som kostade 100 000 för 10år sedan kostar nu minst 150 000, så du kan sälja och få vad du gav eller mer. Minus inflation och annat värde tapp för vår kära krona som jag inte räknar med.

3. Är du fortsatt osäker, köp begagnad och prova. Bli inte stressa av att du beställt en klocka via AD som du måste köpa.

Lycka till!
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Starta med en cykelcrash sommaren 2020. Cycklar normalt med min milspec så ändå flax. IWCn åkte in på service hösten 20. Fick den tillbaka dec 20. Kronografen strula jan 21. Lämna till AD. Massa strul hos AD som tillslut gav upp och sände den på fullservice okt 21. Fick den tillbaka i går.

Long story short. 😊
Skönt att det löste sig tillslut, fin och ovanlig klocka
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Nu är även jag med i gänget. Fick hem min Pilot idag och jag tror att jag är nöjd. Inte använt klocka på läder på flera år så det kommer ta några dagar att vänja sig vid. Men jag blir glad och varm av att kolla ner och se IWC-loggan!

Jag har dock en fråga. Brukar inte dessa komma med Santoni-strap eller använder IWC börjat använda sig av en annan leverantör för Mark-modellerna? Jag är rätt säker på att den Mark XVIII jag testade i butik hade den klassiska orangea skinnet på baksidan av bandet.
Stort grattis till en fin klocka! Även om det är dyrt, går det att köpa länk till. Eller leka med canvas och Natoband. Blir också förvånad över färgen. Har du någon annan märkning på bandet än IWC?
 

Sonos

Omega
Stort grattis till en fin klocka! Även om det är dyrt, går det att köpa länk till. Eller leka med canvas och Natoband. Blir också förvånad över färgen. Har du någon annan märkning på bandet än IWC?
Tack! Det är lite svårt att se men det står LOBA ovanför IWC på bilden som jag la upp igår. Aldrig hört talas om det, har du?

Japp, ska leka runt lite med band framöver här men först och främst vill jag vara säker på att jag fått med rätt band till klockan :)
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Trist, hade faktiskt tänkt köpa Santonibandet som komplement till min länk... :oops:
Testa om det finns hos någon AF. Det lär gå att få tag på ett tag till där det finns på lager…

edit: korrigera mig själv. Kollade av mina två klockor på läder. Köpta 2020 och 2021. Både har inte Santorini märke. Och inget om IWC på Santorinishemsida. Kan vara så att de slutade för ett bra tag sedan, och då blir det svårt att få tag på…

4EFADE79-396B-4E40-AABA-6F00CB1DCDF5.jpeg
 
Senast ändrad:

Tachymeter

Cartier
Trist, hade faktiskt tänkt köpa Santonibandet som komplement till min länk... :oops:

Testa om det finns hos någon AF. Det lär gå att få tag på ett tag till där det finns på lager…

edit: korrigera mig själv. Kollade av mina två klockor på läder. Köpta 2020 och 2021. Både har inte Santorini märke. Och inget om IWC på Santorinishemsida. Kan vara så att de slutade för ett bra tag sedan, och då blir det svårt att få tag på…

4EFADE79-396B-4E40-AABA-6F00CB1DCDF5.jpeg

Det ser ut på hemsidan som man fortfarande kan köpa band från Santoni hos IWC (bläddra ner lite) https://www.iwc.com/se/en/straps-and-bracelets.html.html?&mid=2300r5k60641&mkwid=sOHiQRffU_dc&pcrid=276328958297&kword=iwc santoni&match=e&plid=&gclid=EAIaIQobChMIp4iE1d-x9QIVFACiAx0I0wZnEAAYASAAEgKmbPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Håller med @Laplander om att IWC Concierge Service är riktigt hjälpsamma, bara ett slå en signal +46 85 06 92 140 om man vill beställa band eller annat :) .
 
Senast ändrad:

Tachymeter

Cartier
Sugen på en pilot och velar mellan 36 och 40mm. Är det endast XVIII som har quick adjust spänne på länken?
166D3DBF-0D73-497D-B6F5-2EAF228ECA4C.jpeg

Ping @Echo Delta.

Jag inväntar också dagen då IWC börjar sälja 36an med grå tavla på länk. Eller ännu bättre, en blå 36a på länk.

Pilot 36 mm har tyvärr ingen quick adjust. Däremot följer det med en extra länkbit som är 1,5 ggr längden på ordinarie länkbitar så det går att får till passformen ändå (dock inte så snabbändrat även om länken är riktigt smidig att ta loss och sätta tillbaka länkbitar i).

IW324002 är ju med grå tavla och länk, finns hyfsat gott om dem även om referensen utgått - https://www.iwc.com/en/past-collections/pilot-watches/iw324002-pilot_s-watch-automatic-36.html
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Berliner2.JPG


Datumet skulle sitta någon millimeter mera till höger. Lite mera lume på tavlan hade varit trevligt. "Bara" ett Sellitaverk.
Visst, Mark XVIII är inte perfekt, men ändå en av mina favoritklockor. Ångrar inte det köpet en sekund :)
Den är så bra i all sin enkelhet. Är lug 2 lug verkligen 51mm? Kommer inte ihåg att jag upplevde att den var så stor när jag testade den förra året.
 

Laplander

Rolex
Drog just iväg en fråga till IWC om hur många Gauss min Mark XVIII är god för, den har ju ett innercase i mjukt järn som skydd mot magnetism.
Jag tror inte det är 1000 som Milgauss, och absolut inte 15000 som Omega AT...
Ska bli intressant om de kan komma med ett svar :)
 

DrDre

Patek
Monochrome har startat ett nytt tema, Collecotors corner, som behandlar en lite bortglömd/underskattad grupp klockor. De tittar på ur från 80, 90 och 00-talet.

Först ut är en trevlig genomgång av 3711.

Om det fortsätter så här kan det bli riktigt spännande.


8C0B61CC-11E1-4882-A80D-C29849BC2699.jpeg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Monochrome har startat ett nytt tema, Collecotors corner, som behandlar en lite bortglömd/underskattad grupp klockor. De tittar på ur från 80, 90 och 00-talet.

Först ut är en trevlig genomgång av 3711.

Om det fortsätter så här kan det bli riktigt spännande.


8C0B61CC-11E1-4882-A80D-C29849BC2699.jpeg
Grymt, tack för länken :)
 
Topp