• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

De här, Performance Chronograph 41, är inte alls dumma.

765142CE-3FF2-4934-8D48-E22EC7A74F30.jpeg

Grymt fina! Speciellt Ceratanium varianterna.
 
Gillar utseendet skarpt då tavlan får lite djup vilket IWCs piloter saknat. men verkar inte framgå om det finns micro-adjustments i länken. Inte ett fan av titan som material heller.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
De här, Performance Chronograph 41, är inte alls dumma.

Tillägg.
Nu börjar de stora sidorna kommentera dem. Här är mer info:


765142CE-3FF2-4934-8D48-E22EC7A74F30.jpeg

8A7D6D61-E62C-45F1-BF5D-F60D81E347DD.jpeg

9F1551BC-4078-4502-9621-C5F30EF1048D.jpeg
Bra komplement till de mer ordinära pilotkronograferna tycker jag. De traditionella har ju, även om kronografer till sin natur blir lite plottriga, en väldigt clean framtoning med rent enkelt formspråk. Dessa blir lite mer techy och moderna, men fortfarande förbaskat snygga. Inbillar mig att de tilltalar olika målgrupper. Jag är ju ett fan av IWCs traditionella pilotkronografer pga enkelheten, men medger gärna att dessa var SKITSNYGGA även om jag nog inte skulle köpa en själv :)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Äntligen fått upp ögonen för IWC igen. Känns som jag har både ålder och smak inne för att Portuguese ska göra sig till rätta på min handled.

Tror ni den gör sig bra som en sportig vardagsklocka som ändå är rätt i kontorsmiljö också?

IMG_8306.png
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Äntligen fått upp ögonen för IWC igen. Känns som jag har både ålder och smak inne för att Portuguese ska göra sig till rätta på min handled.

Tror ni den gör sig bra som en sportig vardagsklocka som ändå är rätt i kontorsmiljö också?

IMG_8306.png
Svar ja, lite mer ”finsmakarklocka”, men passar överallt 😊
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Äntligen fått upp ögonen för IWC igen. Känns som jag har både ålder och smak inne för att Portuguese ska göra sig till rätta på min handled.

Tror ni den gör sig bra som en sportig vardagsklocka som ändå är rätt i kontorsmiljö också?

IMG_8306.png
Är det just en kronograf du vill ha?

Jag hade gått på en Mark XX. Är det läder och inte länk du vill ha så flyger den på det också. Men som gammalt så köp alltid länk då den kostar huggorm att köpa senare.

IWC_Pilot_s_Watch_Mark_XX_-_SILVER.jpg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vet inte om detta varit på tapeten tidigare, men IWC introducerar digital passport för klockor som ersätter fysiska certifikat. Verkar vara en intressant lösning


IMG_1875.png

Q&A längre ner i din länk säger att det inte ersätter.

DOES THE DIGITAL PASSPORT REPLACE THE PHYSICAL WARRANTY CARD?

No, all our services will still work even if you decide not to take advantage of the digital passport. However, it is something that we believe has some value as it’s safer, easier, and more convenient because you always have it with you.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Q&A längre ner i din länk säger att det inte ersätter.

DOES THE DIGITAL PASSPORT REPLACE THE PHYSICAL WARRANTY CARD?

No, all our services will still work even if you decide not to take advantage of the digital passport. However, it is something that we believe has some value as it’s safer, easier, and more convenient because you always have it with you.
Jag hade lätt ersatt det fysiska kortet med den digitala lösningen, helt klart överlägset
 

KFVB

Breitling
Hej! Jag har en fliegeruhr midsize IW325601 som jag trivs mycket bra med, men med kassa bandbredden 16mm. Det finns tyvärr ingen länk, och jag tycker stiftlåset (14mm) är tråkigt. Det finns ett viklås IWA05885 till denna modellen med måtten 16/14mm, men det är svårt att få tag i och jag tycker 14mm blir för smalt.

Men visst borde man kunna köpa viklåset IWA05513, vars "innermått" är 16mm (men som egentligen är till för storebror med bandbredden 19/16mm) om man specialbeställer ett band som är 16mm hela vägen och som inte smalnar av?
 

Bilagor

  • IMG_0480.JPG
    IMG_0480.JPG
    253.9 KB · Visningar: 18

gronvit

Panerai
2-Faktor
Hallå IWC-vänner.

Har länge halvspanat på IWC Mark av olika modeller. Framförallt XVII och XVIII.
Tilltalas av enkelheten, märket och den lite speciella länken (den måste ha länk).

Har dock blivit lite avskräckt av gångreserven, urverket i sig och 6 atm.
Men nu (jag vet, två år senare) läste jag att Mark XX har inhouse-verk med 120h reserv:) och 40m till vattentäthet, det är ju ingen dykare men 100m känns ändå skönt.
Och i mitt tycke lite snyggare tavla med vita datumet och lite nättare index.

Pratade med Krons och de skulle höra av sig om någon vecka när de fick in den i butik igen.

Har tidigare inte handlat hos Krons eller Nymans. Har hyfsat goda kontakter hos Franks ur och Bergströms i Uppsala där jag handlat under många år.
Men ingen av dem har ju IWC tyvärr.

Vart rekommenderar ni att jag vänder mig i stockholm med omnejd?
Och har man någon chans till rabatt på listpriset utan kontakter eller är det lika svårt som på stål-Rolex att man får vara glad för att handla?

Har egentligen inga problem att resa i Sverige eller att köpa utomlands heller. Reser regelbundet i Europa, främst Tyskland, Spanien, England och Italien.

Men köper i Sthlm om det är list som gäller då det är smidigast.

Ämnet har säkert avhandlats tidigare här på ks men jag sökte lite utan att hitta aktuella bra svar.

Supertacksam för tips helt enkelt.

Ha det gott!
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Hallå IWC-vänner.

Har länge halvspanat på IWC Mark av olika modeller. Framförallt XVII och XVIII.
Tilltalas av enkelheten, märket och den lite speciella länken (den måste ha länk).

Har dock blivit lite avskräckt av gångreserven, urverket i sig och 6 atm.
Men nu (jag vet, två år senare) läste jag att Mark XX har inhouse-verk med 120h reserv:) och 40m till vattentäthet, det är ju ingen dykare men 100m känns ändå skönt.
Och i mitt tycke lite snyggare tavla med vita datumet och lite nättare index.

Pratade med Krons och de skulle höra av sig om någon vecka när de fick in den i butik igen.

Har tidigare inte handlat hos Krons eller Nymans. Har hyfsat goda kontakter hos Franks ur och Bergströms i Uppsala där jag handlat under många år.
Men ingen av dem har ju IWC tyvärr.

Vart rekommenderar ni att jag vänder mig i stockholm med omnejd?
Och har man någon chans till rabatt på listpriset utan kontakter eller är det lika svårt som på stål-Rolex att man får vara glad för att handla?

Har egentligen inga problem att resa i Sverige eller att köpa utomlands heller. Reser regelbundet i Europa, främst Tyskland, Spanien, England och Italien.

Men köper i Sthlm om det är list som gäller då det är smidigast.

Ämnet har säkert avhandlats tidigare här på ks men jag sökte lite utan att hitta aktuella bra svar.

Supertacksam för tips helt enkelt.

Ha det gott!
Sist jag frågade, beror på ref såklart, i detta fall en Spitfire, är kund hos Krons, mellan 5-10% på list, andra får fylla på här..
 

IwcFan

Breitling
Har funderingar på att sälja vidare min iwc mark xv.
Skickades på service för några år sen och skulle säkert behövas göras igen.
jag har bara köpt klockor och aldrig sålt.
Har ni några tankar om jag borde spendera pengar på en service innan jag säljer eller inte!
Samt vad skulle vara rimligt att släppa den för ca.
(Har den på ett nato)
Tacksam för tankar och ideer.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Har funderingar på att sälja vidare min iwc mark xv.
Skickades på service för några år sen och skulle säkert behövas göras igen.
jag har bara köpt klockor och aldrig sålt.
Har ni några tankar om jag borde spendera pengar på en service innan jag säljer eller inte!
Samt vad skulle vara rimligt att släppa den för ca.
(Har den på ett nato)
Tacksam för tankar och ideer.
Låg väl en ute precis för 35, tror ej såld..
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Mycket fint! Vet du huruvida gummit är kompatibelt med den äldre referensen, 3714? Om nu din är den nyare dvs. :)

Jag har inte köpt den än - provade i IWC boutiquen i Amsterdam häromdagen. Oklart om gummit passar de äldre modellerna. Gjorde en sökning på IWC's site för den gamla referensen med deras "strapfinder" och då fick jag inte upp några gummi som alternativ. Kan ju vara värt att ringa AD och kolla dock.
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Läderarmbandet på min IWC 3361 börjar bli dåligt. Är det någon som äger samma modell och har lyckats få tag på ett armband som passar med originalsspännet/låset. Det är ju en lite annorlunda konstruktion, dvs det behövs två likadana ändar som ska passar in i spännet.

0BEF3B75-E2C1-466F-B6B0-71838CE9CA87.png
FCE9EF39-4FAA-4AFB-9B2A-90A20AF29CFD.jpeg
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Hej!

Är ute efter en Portuguese!
Har försökt googla mig fram till skillnaderna, om det finns några mellan dom olika referensnumren.
Uppfattar det som att det blev ett inhouse verk 2020. Några fler olikheter mellan dom lite äldre och dom lite nyare?

Tacksam för svar.
 
Topp