• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jobb i klockaffär

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Stjärnurmakarna i Solna söker folk såg jag när jag gick förbi där idag. Har aldrig köpt nåt där, men jag har varit in o klämt på lite olika saker o de verkar trevliga tycker jag.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Kul att skriva några inlägg som berör.
Jo hon var mycket mycket otrevlig på RobE, TTn var dessutom köpt där ungf två år tidigare.
Slutligen en sammanfattning av vad jag ville ha sagt i all välmening till han som startade tråden.
Om du ska kunna sälja fina klockor till fler än oss som postar inlägg här måste du kunna tala med dem och framförallt först dem.
Räkna med att den som köper en två eller många fina/dyra klockor har läst, arbetat, lärt sig sig mycket mycket.
Människokännedom är ett ord som rätt väl beskriver den egenskapen som är viktigast.
Att vara trygg i sig själv och veta vem man själv är är också viktigt.
De bästa säljarna jag känner har otroligt bra fysik, de är otroligt uthålliga. De säljer visserligen inte klockor men de säljer för ofantliga belopp.

Fysik? Måste jag vara atlet för att jobba i butik?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Var i Stockholm häromdagen på Drottninggatan , och kollade på en Deepsea, superfin.
Frågade killen över disken vilken färg denna klockan hade på lysmassan.
Han såg ut som ett frågetecken, som vände sig till sin kollega , som oxå såg ut som ett frågetecken...
Hade inte pengar till att köpa klockan, men jag kommer inte att köpa den klockan av någon som inte vet vad han säljer, eller har kunskap om klockor eller intresse.

Klart du skall jobba i klockaffär om du har intresset.

Själv är jag 37 och det känns lite sent att utbilda sig i Borensberg, men hade jag varit yngre så hade jag gjort det.

Lycka till!

En variant är att köra "prova-på dagarna" på skolan i Borensberg. De har två tillfällen i mars 2014. Jag gjorde det för några år sedan, mycket lärorikt. Kan ärligt säga att jag en gång tagit isär ett 6497 verk och satt ihop det igen så att det funkade! :happyhappy:
Mvh
garfield
 

Admm

KS Explorers Club
Jag skriver i denna tråden nästan 4 år senare i förhoppning att få hjälp...
Jag är 17 år, väldigt driven och klockintresserad. Jag har tänkt över att försöka söka jobb på någon urhandel i Stockholmsområdet men har lite funderingar som någon, under trådens start för 4 år sedan, kanske kan besvara nu...
Jag har gjort lite småjobb för större klockmärken, samt av sommarlovsjobb erfarenhet av försäljning samt service.
Tror ni att åldern i detta fallet ställer till det för mig ifall jag skulle söka ett jobb? Hur ser det ut för en butik som säljer klockor för 50’ + som har en 17 åring anställt ( yngre utseende alltså)?
Någon som provat eller har erfarenhet?
Tack på förhand :)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Tycker att trådarna här på ks kommer över i off T allt snabbare.
Klart det är kul att diskutera men jag tycker för sakens skull inte att det ska sabba @Osten ’s tråd för goda råd in i säljyrket med pajkastning över hurvida detta är ett riktigt jobb eller om sexiga blondiner säljer klockor bättre eller om man att man måste köpa sig sin första Råleks innan man vet vad livet innebär eller att man måste gå på Borensberg eller eller elller........
 

Cryssarn

Rolex
Tycker att trådarna här på ks kommer över i off T allt snabbare.
Klart det är kul att diskutera men jag tycker för sakens skull inte att det ska sabba @Osten ’s tråd för goda råd in i säljyrket med pajkastning över hurvida detta är ett riktigt jobb eller om sexiga blondiner säljer klockor bättre eller om man att man måste köpa sig sin första Råleks innan man vet vad livet innebär eller att man måste gå på Borensberg eller eller elller........
Lite på 4 år gammal tråd ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
I flera klockbutiker i Stockholm tycks det räcka att halvt kunna uttrycka sig på svenska så länge man pratar kinesiska... Utan att nämna butik gick det knappt att förstå vad det asiatiska butiksbiträdet sa senast jag var inne i en klockbutik i Stockholm.
 

Rulle

Audemars
Tycker att trådarna här på ks kommer över i off T allt snabbare.
Klart det är kul att diskutera men jag tycker för sakens skull inte att det ska sabba @Osten ’s tråd för goda råd in i säljyrket med pajkastning över hurvida detta är ett riktigt jobb eller om sexiga blondiner säljer klockor bättre eller om man att man måste köpa sig sin första Råleks innan man vet vad livet innebär eller att man måste gå på Borensberg eller eller elller........
Urmakarakolan ligger inne i motala nuförtiden... kan vara bra att veta ;)
 

Admm

KS Explorers Club
I flera klockbutiker i Stockholm tycks det räcka att halvt kunna uttrycka sig på svenska så länge man pratar kinesiska... Utan att nämna butik gick det knappt att förstå vad det asiatiska butiksbiträdet sa senast jag var inne i en klockbutik i Stockholm.
hehe inne på NK eller?
 

Admm

KS Explorers Club
NK tycker jag har proffsig personal. Alla kanske inte är så intresserade av klockor i sig men inga synpunkter i övrigt.
Jag tycker de är trevliga, bemöter en väl, men är allt för okunniga, de jag pratat med alltså. När de inte kan kallar de på hjälp och den personen är väldig kunnig och trevlig :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag skriver i denna tråden nästan 4 år senare i förhoppning att få hjälp...
Jag är 17 år, väldigt driven och klockintresserad. Jag har tänkt över att försöka söka jobb på någon urhandel i Stockholmsområdet men har lite funderingar som någon, under trådens start för 4 år sedan, kanske kan besvara nu...
Jag har gjort lite småjobb för större klockmärken, samt av sommarlovsjobb erfarenhet av försäljning samt service.
Tror ni att åldern i detta fallet ställer till det för mig ifall jag skulle söka ett jobb? Hur ser det ut för en butik som säljer klockor för 50’ + som har en 17 åring anställt ( yngre utseende alltså)?
Någon som provat eller har erfarenhet?
Tack på förhand :)
Kul! Låter som ett trevligt val av "första jobb". Lycka till.
Tips 1: sikta lite lägre än de finaste jobben på en gång. Stjärnurmakarna finns överallt, ur och penn också. Efter några år kan du söka ett annat jobb.
Tips 2: Gå dit, snacka med dem, be om att få praktisera, hoppa in på helger och kvällar och lär känna personalen.
Tips 3: Jag har sammanlagt nästan tio års erfarenhet av att arbeta i butik under skol- och studieår. Ålder hade sällan betydelse när det kom in nya timanställda. Däremot handlade det om intresse för att lära sig sortimentet och bidra till skön stämning som avgjorde om det blev lyckat.
 

Admm

KS Explorers Club
Kul! Låter som ett trevligt val av "första jobb". Lycka till.
Tips 1: sikta lite lägre än de finaste jobben på en gång. Stjärnurmakarna finns överallt, ur och penn också. Efter några år kan du söka ett annat jobb.
Tips 2: Gå dit, snacka med dem, be om att få praktisera, hoppa in på helger och kvällar och lär känna personalen.
Tips 3: Jag har sammanlagt nästan tio års erfarenhet av att arbeta i butik under skol- och studieår. Ålder hade sällan betydelse när det kom in nya timanställda. Däremot handlade det om intresse för att lära sig sortimentet och bidra till skön stämning som avgjorde om det blev lyckat.
Tack så mycket!! Jag ska tänka på det som du skrev, riktigt tacksam för dina tips! Jag hade tänkt ta en runda hos alla, presentera mig samt lämna ett personligt brev/CV. Precis som du skriver siktar jag på att bli timanställd. Jag hoppas verkligen att det kan gå hem hos någon, detta är verkligen mitt drömjobb haha.. :rolleyes:
 

0-500

Cartier
Tack så mycket!! Jag ska tänka på det som du skrev, riktigt tacksam för dina tips! Jag hade tänkt ta en runda hos alla, presentera mig samt lämna ett personligt brev/CV. Precis som du skriver siktar jag på att bli timanställd. Jag hoppas verkligen att det kan gå hem hos någon, detta är verkligen mitt drömjobb haha.. :rolleyes:
Såg att Krons söker 2 personer.
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej! Jag är 19 år och söker nu efter ett nytt jobb. Då klockor är ett av mina intressen vore det en dröm att få jobb i en klockaffär! Tänkte därför höra vad ni tror man behöver för kunskaper och vad man bör skriva i sitt personliga brev för att ha en chans? Har aldrig tidigare jobbat inom detaljhandel, men vill verkligen försöka med detta. Finns det någon med erfarenhet som klockbutiksbiträde som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
A
Kan du kinesiska?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag skriver i denna tråden nästan 4 år senare i förhoppning att få hjälp...
Jag är 17 år, väldigt driven och klockintresserad. Jag har tänkt över att försöka söka jobb på någon urhandel i Stockholmsområdet men har lite funderingar som någon, under trådens start för 4 år sedan, kanske kan besvara nu...
Jag har gjort lite småjobb för större klockmärken, samt av sommarlovsjobb erfarenhet av försäljning samt service.
Tror ni att åldern i detta fallet ställer till det för mig ifall jag skulle söka ett jobb? Hur ser det ut för en butik som säljer klockor för 50’ + som har en 17 åring anställt ( yngre utseende alltså)?
Någon som provat eller har erfarenhet?
Tack på förhand :)
Vad innebär att du gjort småjobb för större klockmärken?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nej, bakom telefonen, ta kontakt och informera
Okej, ringt kalla samtal åt Rolex typ?

Tror personligen att det är svårt att kliva in som 17-åring och sälja klockor för 50k. Och med det menar jag inte svårt som i att bara ett fåtal klarar av det, utan helt enkelt svårt för att många troligtvis har problem med att hosta upp 50k för en klocka till någon i den åldern.
Men vad fan vet jag, Krons kanske är sugna - och om inte så kan du ju alltid sälja klockor i en prisklass som är lite rimligare för åldern. Ingen skam i att börja Seiko t.ex, snarare tvärtom. :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Okej, ringt kalla samtal åt Rolex typ?

Tror personligen att det är svårt att kliva in som 17-åring och sälja klockor för 50k. Och med det menar jag inte svårt som i att bara ett fåtal klarar av det, utan helt enkelt svårt för att många troligtvis har problem med att hosta upp 50k för en klocka till någon i den åldern.
Men vad fan vet jag, Krons kanske är sugna - och om inte så kan du ju alltid sälja klockor i en prisklass som är lite rimligare för åldern. Ingen skam i att börja Seiko t.ex, snarare tvärtom. :)
Han är 17. Kunderna behöver inte vara 17.

I övrigt tror jag det blir svårt att få jobb som säljare hos någon high end-AD i TS ålder.
 

Admm

KS Explorers Club
Okej, ringt kalla samtal åt Rolex typ?

Tror personligen att det är svårt att kliva in som 17-åring och sälja klockor för 50k. Och med det menar jag inte svårt som i att bara ett fåtal klarar av det, utan helt enkelt svårt för att många troligtvis har problem med att hosta upp 50k för en klocka till någon i den åldern.
Men vad fan vet jag, Krons kanske är sugna - och om inte så kan du ju alltid sälja klockor i en prisklass som är lite rimligare för åldern. Ingen skam i att börja Seiko t.ex, snarare tvärtom. :)

Hehe nej inte åt Rolex, det hade varit något...
Absolut, åldern kan vara ett problem vilket jag är medveten om. Jag har inga problem med att sälja Citizen klockor, mer bara att jag vill få en fot in på marknaden, och jag skulle lika väl kunna försöka fixa ett helgjobb hos en "ordentlig" AD när jag väl ändå håller på.
 
Topp