• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köper ni klockor som ni behöver?

Buckshot

Panerai
I början så gillade jag kronografer. Det är inte så att jag har behov av tidtagning, dom såg bara coolare ut:rolleyes:. Dykare gillade jag också. Inte heller här har jag behov av det eftersom jag inte dyker öht:angel:. Ett par dressklockor måste man ha, fast dom dagarna på året som jag behöver en dressklocka går att räkna på en hand:meh:. Slutsatsen är att jag klarar mig med en vanlig standardklocka, men hur kul är det? För tillfället så ligger intresset på (udda) dykarklockor, därför att dom är stryktåliga. (Men inte sysslar jag med ngn extremsport så att jag behöver dom) Knasigt eller hur?:wideyed:
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Som flera redan har påpekat, det är väl ingen som behöver en klocka i dessa smartphonetider. Om man mot förmodan skulle behöva en av något praktiskt skäl lär det ju räcka med en, rimligen en pålitlig kvartsare.

Varje klocka jag köpt och behållit har jag valt att ha kvar därför att:
  • Jag gillar utseendet
  • Den sitter bekvämt på handleden
  • Går att bada med utan risk
  • Är inte för lika någon annan jag har
Givet att jag inte gillar renodlade dressur tycker jag att jag har fått till en rätt bra spridning nu. Om man sen gillar utseendet på dom är givetvis en smaksak.
Samling 2017-06-16.jpg


Aerospacen till vänster var min enda klocka under 15 år. Den uppfyller med råge alla krav man kan ställa på en klocka. Sen hittade jag hit för fyra år sedan ... :banghead::D
 
Senast ändrad:

niclashill

Cartier
Som flera redan har påpekat, det är väl ingen som behöver en klocka i dessa smartphonetider. Om man mot förmodan skulle behöva en av något praktiskt skäl lär det ju räcka med en, rimligen en pålitlig kvartsare.

Varje klocka jag köpt och behållit har jag valt att ha kvar därför att:
  • Jag gillar utseendet
  • Den sitter bekvämt på handleden
  • Går att bada med utan risk
  • Är inte för lika någon annan jag har
Givet att jag inte gillar renodlade dressur tycker jag att jag har fått till en rätt bra spridning nu. Om man sen gillar utseendet på dom är givetvis en smaksak.
Samling 2017-06-16.jpg

Aerospacen till vänster var min enda klocka under 15 år. Den uppfyller med råge alla krav man kan ställa på en klocka. Sen hittade jag hit för fyra år sedan ... :banghead::D
Mycket fin setup, vilken får mest handledstid? Vilken är sist att säljas?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Mycket fin setup, vilken får mest handledstid? Vilken är sist att säljas?

Tack! Börjar bli rätt nöjd faktiskt.

@yonsson har ju klassat mig som dåre och han kanske har rätt. Som jag sa ovan, jag behåller bara klockor jag verkligen tycker om. Aerospacen är numera bara min väckarklocka och Scurfan till höger är min beater för tuffare arbetsuppgifter där det kan finnas risk för skador på klockan. Övriga sex klockor roteras, med en vecka var på handleden. Byter klocka lagom till fredagstråden och har den en vecka. Det tar med andra ord fem veckor innan samma klocka dyker upp igen. Den känns nästan som ny då och om den inte gör det och om du inte har sett fram emot den är det kanske dags att byta ut den mot något annat. Knäppt? You tell me ... ;)

Kan nog skiljas från alla, speciellt om det är skapligt lätt att hitta ett liknande exemplar igen. Aerospacen köpte jag ny för över 19 år sedan, så det skulle nog göra lite ont. Samma gäller min Mark XVI, som ledde ner mig i fördärvet ... :banghead:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Börjar bli rätt nöjd faktiskt.

@yonsson har ju klassat mig som dåre och han kanske har rätt. Som jag sa ovan, jag behåller bara klockor jag verkligen tycker om. Aerospacen är numera bara min väckarklocka och Scurfan till höger är min beater för tuffare arbetsuppgifter där det kan finnas risk för skador på klockan. Övriga sex klockor roteras, med en vecka var på handleden. Byter klocka lagom till fredagstråden och har den en vecka. Det tar med andra ord fem veckor innan samma klocka dyker upp igen. Den känns nästan som ny då och om den inte gör det och om du inte har sett fram emot den är det kanske dags att byta ut den mot något annat. Knäppt? You tell me ... ;)

Kan nog skiljas från alla, speciellt om det är skapligt lätt att hitta ett liknande exemplar igen. Aerospacen köpte jag ny för över 19 år sedan, så det skulle nog göra lite ont. Samma gäller min Mark XVI, som ledde ner mig i fördärvet ... :banghead:
Minns inte hur länge jag klarade av det där vecko-experimentet, typ en vecka tror jag. Så ja, du är galen. :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Man kanske inte måste ha en klocka, men det är rätt smidigt jämfört med en smartphone som inte alltid är helt ok att hala fram.

Med det sagt så köper jag klockor efter utseende i första hand, funktioner i andra hand och märke i tredje hand. Eller, märket kanske kommer först?
I vilket fall använder jag kronografen på min speedy ganska ofta, vridringen på mina dykarklockor likaså och jag skulle ha lite svårt att hitta tillfällen då en avskalad dressklocka skulle passa mig. Faktum är att jag inte ens har en sådan.
Så, ja. Jag köper klockor jag "behöver".
 

MånsT

Rolex
Man kanske inte måste ha en klocka, men det är rätt smidigt jämfört med en smartphone som inte alltid är helt ok att hala fram.

Med det sagt så köper jag klockor efter utseende i första hand, funktioner i andra hand och märke i tredje hand. Eller, märket kanske kommer först?
I vilket fall använder jag kronografen på min speedy ganska ofta, vridringen på mina dykarklockor likaså och jag skulle ha lite svårt att hitta tillfällen då en avskalad dressklocka skulle passa mig. Faktum är att jag inte ens har en sådan.
Så, ja. Jag köper klockor jag "behöver".
Jag förstår ditt argument och håller också med, att ha tiden på handleden är betydligt smidigare än en mobiltelefon. Fast en ointresserad person skulle hävda att du och jag skulle klara oss lika bra med en kvartskronograf för bråkdelen av en Speedmaster. Så nja, "behöver" är kanske en sanning med modifikation.
 

radius

Omega
Svårt att motivera behovet rent funktionellt, speciellt när tex tiden lätt ses via just telefonen. Däremot så är det nog lätt att motivera köpet för den attribut klockan står för. I mitt fall en ledig, sportig dykare som passar mer min personlighet än mitt val av tex yrke.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår ditt argument och håller också med, att ha tiden på handleden är betydligt smidigare än en mobiltelefon. Fast en ointresserad person skulle hävda att du och jag skulle klara oss lika bra med en kvartskronograf för bråkdelen av en Speedmaster. Så nja, "behöver" är kanske en sanning med modifikation.
Bra poäng. Men samtidigt skall man komma ihåg att väldigt få inköp görs helt och hållet av ren nödvändighet. Kolla på kläder, bilar, boende osv.
I grunden finns ett konkret behov, men det mynnar alltid ut i viss excess.
Det är svårt att kultivera ett intresse för lyxobjekt utan att någonsin spendera lite (massvis) mer än "nödvändigt". Det är ju inte kul om man inte får gå bananas ibland.
 

Camo00

Patek
Jag har en medicinsk åkomma, en variant av skolios, som gör att jag är sned i ryggen och lätt välter åt höger. Enda lösningen är en motvikt på 180-250 gram på vänster handled.
Så ja, jag måste ha ett dykarur på länk!!
20170528_114704.jpg
 
Topp