• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpguide olika flygplatser

Trådsök min gode vän, trådsök! :)

Ingen som har koll på cdg Paris ?

Flygplats: Paris CDG, terminal 2F, Schengen

Allmän fakta: Finns en klockbutik på denna terminal, finns klockor av de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, IWC, Breitling, Omega, B&R och JLC för att nämna några. Butiken heter Royal Quartz och bara namnet för tankarna osökt till MBK i Bangkok. Butiken känns allmänt rörig och påminner lite lätt om krimskrams avdelningen på valfri H&M.

Butiker: CDG är en stor flygplats med terminaler åt höger och vänster och nog den rörigaste flygplatsen som existerar. Det finns ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. Butiken jag besökte heter som sagt Royal Quartz och det finns ett antal sådana butiker på CDG. Det finns även en annan kedja som säljer klockor dock inte på terminal 2F, Hour Passion, besökte dock inte denna butik.

Utbud: Utbudet i just denna butiken får väl sägas vara helt okej, med ett hyfsat utbud av de flesta tillverkarna.

Pris: Ja vad kan man säga om priset, priserna är direkta listpriser för EU och några kap kan man inte göra, rabatter är inget dom gärna ger och jag tror de flesta får en bättre deal hos sin lokala AD. Det ska dock tilläggas att det är Schengenterminalen på CDG och om man reser utanför Schengen från t.ex. terminal 2E kan få klockorna "tax-free".

Köp: Alla avresande resenärer får handla, men som sagt inga direkta klipp att göra, skulle vara om man hittar en specifik modell man letat efter och haft svårt att hitta på hemmaplan.

Länkar:
http://www.royal-quartz.com/ Kanske inte kommer som någon stor chock men deras hemsida är enbart på Franska (Franska är ju som alla vet världsspråket), vilket är väldigt praktiskt då man har sin huvudsakliga marknad på en av Europas största internationella flygplatser.
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/...hops/boutique-aeroport-paris-royal-quartz.htm

IMG_0673.jpg

IMG_0674.jpg

Nu går jag lite off-topic här, men Royal Quartz finns även inne i Paris (på Rue Royale). Har aldrig varit på butikerna dom har på flygplatsen, men kan varmt rekommendera deras butik i Paris.

De har tror jag ungefär samma utbud inuti Paris som på CDG tror jag. Jag vet att de iaf har JLC, Blancpain, IWC, Zenith, Rolex men de har fler märken också, jag tittade inte så jättenoga på alla märken som fanns. På Royal Quartz i Paris går det iaf förhandla lite om priset, och de är väldigt vänliga och profesionella, inte alls rörigt. Men jag antar att rörigheten på flygplatsbutiken hänger lite ihop med att hela CDG är rörigt :)

Generellt sett så kan man väl säga att det verkar vara rätt vanligt här i Frankrike att man kan pruta på de flesta klockbutiker, bortsett från märkenas egna butiker.
 

Rulle

Audemars
Riktgt bra service från Watches of Switzerland. Kul man får någon nytta av det låga pundet :)

IMG_3360.PNG

Det tråkiga här är att dom har olika priser vart man flyger !
2091 pund är ju när man flyger till ett land utanför eu !

Kollar man tex på gassan på schipol så har kör dom samma priser på alla klockorna vart ån man flyger ! Dom kör ju riktig taxfree för folk som åker utanför eu medans om man tex bara åker hem till sverige så ger dom själva mellanskillnaden mellan vanliga priset och deras riktiga taxfree i rabatt till kunden så att kalle som ska till usa och erik som bara ska till köpenhamn får båda samma pris vilket ör en riktigt trevlig grej !
 

Rulle

Audemars
5 poäng till Schmitza för rätt svar ;)
Drygt 9 kkr billigare än i Sverige känns riktigt bra i resekassan :)

9k är en hel del pengar !
Min far brukar säga "om du inte hade köpt klockan hade du sparat ännu mer" haha

Har sj varit sugen på en bb men jag tycker ärligttalat den blir för stor på mina 16.5 cm handleder....
Är just nu inne i det jobbiga stadiet att man vet om att där finns pengar på klockkontot men vet ärligttalat inte exakt vad jag vill ha ! Haha
 

Rulle

Audemars
5 poäng till Schmitza för rätt svar ;)
Drygt 9 kkr billigare än i Sverige känns riktigt bra i resekassan :)

Men hoppas du blir nöjd med den
Och hoppas inte ditt flyg blir försenat så dom har tid att siza länken !
När jag köpte en op 116000 på gassan i våras så insåg jag att mitt flyg gick från deras nya billighetsterminal och att jag inte skulle ha tillgång till den stora terminalen så fick vöna och be för vakterna och blev eskorterad in till stora terminalen via alla säkerhetskontroller och hämta upp klockan och sen ut via stora utgången och in i nästa säkerhetskontroll för att komma till min gate.. flygplatser är skit ibland !
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
9k är en hel del pengar !
Min far brukar säga "om du inte hade köpt klockan hade du sparat ännu mer" haha

Har sj varit sugen på en bb men jag tycker ärligttalat den blir för stor på mina 16.5 cm handleder....
Är just nu inne i det jobbiga stadiet att man vet om att där finns pengar på klockkontot men vet ärligttalat inte exakt vad jag vill ha ! Haha

Hahaha! Det låter som att min flickvän har fått inspiration från din far! ;)
Det låter som ett riktigt jobbigt problem! ;) Jag kan ge dig en lite mer utförlig recension om vad jag tycker om BB:en när jag använt den i någon månad så kanske jag kommer kunna övertala dig till en motsvarande ;)

Men hoppas du blir nöjd med den
Och hoppas inte ditt flyg blir försenat så dom har tid att siza länken !
När jag köpte en op 116000 på gassan i våras så insåg jag att mitt flyg gick från deras nya billighetsterminal och att jag inte skulle ha tillgång till den stora terminalen så fick vöna och be för vakterna och blev eskorterad in till stora terminalen via alla säkerhetskontroller och hämta upp klockan och sen ut via stora utgången och in i nästa säkerhetskontroll för att komma till min gate.. flygplatser är skit ibland !

Åh fy fan! De låter inte alls roligt! Jag har som "tur" 7 timmar på Heathrow för att inhandla klockan. Jag hoppas dock på att kunna betala den 18:e december och plocka upp klockan på vägen hem från Australien den 8:e Januari. Då har jag dock bara 2,5 timmar på hemvägen vilket kan vara en riskabelt kort marginal med tanke på att jag ska flyga i 23 timmar.
 

Rulle

Audemars
Hahaha! Det låter som att min flickvän har fått inspiration från din far! ;)
Det låter som ett riktigt jobbigt problem! ;) Jag kan ge dig en lite mer utförlig recension om vad jag tycker om BB:en när jag använt den i någon månad så kanske jag kommer kunna övertala dig till en motsvarande ;)



Åh fy fan! De låter inte alls roligt! Jag har som "tur" 7 timmar på Heathrow för att inhandla klockan. Jag hoppas dock på att kunna betala den 18:e december och plocka upp klockan på vägen hem från Australien den 8:e Januari. Då har jag dock bara 2,5 timmar på hemvägen vilket kan vara en riskabelt kort marginal med tanke på att jag ska flyga i 23 timmar.

Det är jävligt nimt att betala i förväg ! Så gjorde jag dom tre gångerna jag köpt klockor på flygplatser(geneve & amsterdam) .
Att bara slänga upp passet och boardingcaedwt å säga "ska hämta upp en klocka" känns lite kul och helst ska man se lite sunkig ut hahaha
 

Eric W

Omega
Hur ligger Geneve till prismässigt för Tudor?

Flyger snart där ifrån direkt till Sverige och tänkte passa på attt klämma lite på en BB36a :)
 

Rulle

Audemars
Hur ligger Geneve till prismässigt för Tudor?

Flyger snart där ifrån direkt till Sverige och tänkte passa på attt klämma lite på en BB36a :)
Airwatchcenter som butiken heter där är bra att ha och göra med ! Det blir billigare ån i sverige OM du inte blir tagen av tullen på flygplatsen du landar på för jag antar att du inte har med i beräkningarna att du egentligen måste tulla in din tudor när du kommer till sverige för schweiz inte är inom eu !
 

Eric W

Omega
Tack för snabbt svar Schmitza!
Skall definitivt kolla in airwatchcenter!

Ang. tull etc har jag inte beräknat så mycket än. Som jag förstår det kan man välja mellan lokal moms i landet där man är eller att betala svensk tull/moms i efterhand? Vad har folk generellt för erfarenheter på området?
 

Dexter86

Cartier
Men tjena mittbena
Tror du på riktigt någon kommer kolla vad du har för klocka på armen när du åker dit o kommer tillbaka ?
Släng lådan i bagaget och klockan på armen, klart.
 

Eric W

Omega
Men tjena mittbena
Tror du på riktigt någon kommer kolla vad du har för klocka på armen när du åker dit o kommer tillbaka ?
Släng lådan i bagaget och klockan på armen, klart.

Låter som du har erfarenhet från ämnet? Eller skriver du bara av dig i all hast?

Det figurerar nämligen en del rykten om folk som åkt dit på att butiken informerat tullen och köparen åkt dit i efterhand.
Men det kanske bara gäller Rolex?
Tudor är förhoppningvis för 'billigt'! ;-)
 

Rulle

Audemars
Tack för snabbt svar Schmitza!
Skall definitivt kolla in airwatchcenter!

Ang. tull etc har jag inte beräknat så mycket än. Som jag förstår det kan man välja mellan lokal moms i landet där man är eller att betala svensk tull/moms i efterhand? Vad har folk generellt för erfarenheter på området?

Även om.du betalar moms i landet så måste du betala moms i sverige på allt som.köpes utanför eu iallafall på belopp över 3500 !
Men tjena mittbena
Tror du på riktigt någon kommer kolla vad du har för klocka på armen när du åker dit o kommer tillbaka ?
Släng lådan i bagaget och klockan på armen, klart.

För att få köpa klockor utan skatt på flygplatsen så skrivs det i ett formulär där man skriver upp passnummer och destination och beloppet på klockan som skickas in till scweiziska tullen som rätt ofta skickar det vidare ! Var ett fall för nåt år sen när tullen stod och väntade på en familj på arlanda så visst händer det !
Även om det nog är lätt att smyga igenom så ska man nog ändå tänka på det !
D
Såna är reglerna om man köper inne på flygplatsen men sen hur det blir med global blue taxfreen vid köp inne i själva landet vet jag inte exakt hur det funkar med tullen...om dom får besked eller ej..
 

Dexter86

Cartier
Dom papprena kommer inte hit

Va gäller den familjen va d x antal klockor för x miljon kr och hade fått tips om något

Tror inte dom tar Jens 25 som köpt en Tudor
 

Rulle

Audemars
Detta visste jag inte. Tack för bra info!
Tullen är lite lustiga för när du reser in i sverige från ett ikke eu-land så får du ta in saker på ett belopp av ca 3500 (kan ha höjts) men när du beställer saker från ikke eu-länder så är de typ tullavgift plus moms på allt över 150 spänn typ...
Känns som.det borde vara samma regler på båda för båda varianterna räknas ju som privatimport
 

Rulle

Audemars
Dom papprena kommer inte hit

Va gäller den familjen va d x antal klockor för x miljon kr och hade fått tips om något

Tror inte dom tar Jens 25 som köpt en Tudor

Man kan inte veta helt säkert... allt beror på timing ! Visst det kan gå men på samma gång så kan man med åka dit för det och ha en tulltjänsteman som skrivit ut en kopia på ens pass och som står och kollar efter en när man går igenom den gröna passagen och som säger "hörre du dejan, följ med in här så ska vi snacka tullregler och litta tudor"

Nej men det är ju olagligt i sig men sen ska man inte tro man är hemma bara för att man stoppar kartongen i väskan...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Eftersom jag letat Rolex så mailade jag Gassan och frågade pris på några olika modeller. Här är svaret jag fick idag:
Gassan skrev:
The details of the Rolex watch which you are interested in are as follows:

Model name: Rolex Sea Dweller
Reference number: 116600
Retail price: 9,650 Euro
Tax free price: 7,975 Euro

Model name: Rolex submariner
Reference number: 116610LN
Retail price: 7,850 Euro
Tax free price: 6,487 Euro

Model name: Rolex submariner
Reference number: 114060
Retail price: 6,900 Euro
Tax free price: 5,702Euro

(Please note that prices may be adjusted as and when brand list prices are updated.)
 

Rulle

Audemars
Eftersom jag letat Rolex så mailade jag Gassan och frågade pris på några olika modeller. Här är svaret jag fick idag:
Inte för att vara sån men tror inte dom kommer lägga undan någon sportrolex till dig ! Dom är lite tradiga när det kommer till att sälja sportrolex till nya kunder över email.. då är det mer "hoppas vi har någon hemma när du är på schipol" tyvärr !
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Inte för att vara sån men tror inte dom kommer lägga undan någon sportrolex till dig ! Dom är lite tradiga när det kommer till att sälja sportrolex till nya kunder över email.. då är det mer "hoppas vi har någon hemma när du är på schipol" tyvärr !
Det var aldrig min tanke heller. Att de skulle lägga undan nåt åt mig alltså. Jag frågade om lagerstatus för att jag var intresserad av vad de har hemma, och till vilka priser. Nu köpte jag en 116600 i Sverige igår ändå så för min del är det inte längre aktuellt att handla på Gassan.
De skrev (som jag utelämnade i mitt citat) att de inte lämnar ut lagerstatus utan man får komma in person och kolla i butiken.
 

Rulle

Audemars
Det var aldrig min tanke heller. Att de skulle lägga undan nåt åt mig alltså. Jag frågade om lagerstatus för att jag var intresserad av vad de har hemma, och till vilka priser. Nu köpte jag en 116600 i Sverige igår ändå så för min del är det inte längre aktuellt att handla på Gassan.
De skrev (som jag utelämnade i mitt citat) att de inte lämnar ut lagerstatus utan man får komma in person och kolla i butiken.

sorry ! menade inget illa ;)
syftade mer bara ¨på att gassan är omöjliga om man aldrig handlat av dom innan !! men sen har dom europas bästa ad priser !
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
sorry ! menade inget illa ;)
syftade mer bara ¨på att gassan är omöjliga om man aldrig handlat av dom innan !! men sen har dom europas bästa ad priser !
Cool! Det förstår man ju, de får säkert en massa förfrågningar hela tiden av löst folk som en annan som aldrig handlat nåt.
 

apan

Breitling
Fanns en gassan-filial på Singapores flygplats när jag var där efter jul, men priserna på de klockor jag tittade på var dyrare än t.ex. Rolex ADn i Marina Bay. De menade att det var duty free men det var några tusen dyrare ändå... :)
 
Topp