• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd, oskulden ska bort.

DrDre

Patek
Om vi nu fortsätter på Hamilton, så är en annan av mina favoriter Pilot Pioneer Automatic. Lite annorlunda dykare med inre vridring och assymetisk boett. (För den som vill ha ngt ännu mer annorlunda finns den också i några konstiga färger i aluminium.)
HAMILTON_PILOT_PIONEER_AUTO22.jpg
 

SJ Smythe

Cartier
Som många sagt innan, kolla Glycine. Om du var ute efter en klocka med militärhistoria bör du kolla in någon variant av Glycine "Airman" som har en gedigen historia, även bland klockor från mer kända märken. Har använts i tjänsten av stridsflygare, testpiloter och astronauter för att nämna några. Finns en hel del varianter men du borde kunna få en begagnad inom din budget tycker jag, andra kan säkert ge mer detaljerade tips om specifika modeller.

En riktig 24-timmarsklocka med en design som sticker ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycine_watch
 

jbbs

Omega
Jag, liksom du, letade för inte allt för länge sen efter min första ordentliga klocka. (Okej, det har väl nästan gått ett och ett halvt år nu)
Det blev en Seiko SKX009. Billig, automat, stryktålig. Snygg som attan och enkel att variera med olika band. Bra finish för priset.
Jag köpte sedan en Seiko Sumo. Lite dyrare, men också mycket bättre finish. Bra uppdelning av polerade och borstade ytor. Tavlan, index och visare håller en mycket högre finish än SKX009.

Men se upp, den här sidan är INTE bra för din plånbok, för sedan kommer du sitta här och märka hur din maxbudget höjs och höjs. Från att tycka att 3000 kr för en Sumo var en vansinnig summa för en klocka till att sitta med en ny Speedmaster på armen och undra hur fan det blev såhär... Nöjd är man i varje fall.

Med det sagt så är Seiko ett utmärkt alternativ för en första klocka, speciellt för någon med ett nyfunnet intresse.
 

Knight

Cartier
Må ju dock säga att Saikon som the quiet man postade var oerhört fin, har dock fortfarande den dåliga känslan i magen. Kanske måste hänga här ett tag till och bli övertalad innan den försvinner?


Seiko gör mycket bra och tillförlitliga klockor. De tillverkar dessutom klockorna in-house, vilket inte alla kan skryta med. Den mest troliga anledningen till varför du ryggar när du hör Seiko är för att det är nästan uteslutande deras billiga klockor som marknadsförs och säljs i väst.

Dessa klockor tillverkas båda av Seiko. Prisskillnad: typ tre miljoner.

dzw3yb.jpg

Credor-spring-drive-minute-repeater-01.jpg
 

Marquise

Omega
Jag, liksom du, letade för inte allt för länge sen efter min första ordentliga klocka. (Okej, det har väl nästan gått ett och ett halvt år nu)
Det blev en Seiko SKX009. Billig, automat, stryktålig. Snygg som attan och enkel att variera med olika band. Bra finish för priset.
Jag köpte sedan en Seiko Sumo. Lite dyrare, men också mycket bättre finish. Bra uppdelning av polerade och borstade ytor. Tavlan, index och visare håller en mycket högre finish än SKX009.

Men se upp, den här sidan är INTE bra för din plånbok, för sedan kommer du sitta här och märka hur din maxbudget höjs och höjs. Från att tycka att 3000 kr för en Sumo var en vansinnig summa för en klocka till att sitta med en ny Speedmaster på armen och undra hur fan det blev såhär... Nöjd är man i varje fall.

Med det sagt så är Seiko ett utmärkt alternativ för en första klocka, speciellt för någon med ett nyfunnet intresse.


Jag vill ju lära mig lite innan jag sätter igång med någon collection. Sen så är ju "dyrast är bäst" något som gäller överallt, men jag tycker om att gå den långa vägen och plocka upp så mycket info jag kan :D
 

Marquise

Omega
Nu är budgeten inte slagen i sten, känner mer att jag vill få ökad kvalité för ökat pris. Om jag måste lägga till ett par tusenlappar extra för något som är dubbelt så bra som kommer jag definitivt göra det. Vill mest få en hyfsad bild av kvalitet för detta pris.
 

nydde

Omega
Du ska vi se om jag kan krångla till det lite för dig :) Som redan andra tagit upp, Seiko. Har en skx007J som jobbklocka med ett
eftermarknadsband. Gillar kombon och klockan har funkat otroligt bra. Den ligger +4.2/dag dom senaste 15 dagarna. Jag har
varit otroligt nöjd. Den går att hitta billigt om man letar runt. PM om du vill ha tips.

14863463001_10aa22cef1_b.jpg

14847082613_96465ffbe1_b.jpg


Sen har vi som också nämnts Marathon GSAR. Gillarn skarpt men med länk så är vi på ditt maxtak.
Jag skulle inte köpa den utan länk.

9365991087_4d963e7d24_b.jpg


Sen har vi en lite ovanligare från Lum-tec. Vet inte om exakta modellen finns kvar, litet märke som kör småserier.

14634357287_033fd31012_b.jpg


Och sen sist men inte minst en digital, om du vill va combat på riktigt :p Suunto Core.

14662515663_e332cbdd95_b.jpg
 

Marquise

Omega
Du ska vi se om jag kan krångla till det lite för dig :) Som redan andra tagit upp, Seiko. Har en skx007J som jobbklocka med ett
eftermarknadsband. Gillar kombon och klockan har funkat otroligt bra. Den ligger +4.2/dag dom senaste 15 dagarna. Jag har
varit otroligt nöjd. Den går att hitta billigt om man letar runt. PM om du vill ha tips.

14863463001_10aa22cef1_b.jpg

14847082613_96465ffbe1_b.jpg


Sen har vi som också nämnts Marathon GSAR. Gillarn skarpt men med länk så är vi på ditt maxtak.
Jag skulle inte köpa den utan länk.

9365991087_4d963e7d24_b.jpg


Sen har vi en lite ovanligare från Lum-tec. Vet inte om exakta modellen finns kvar, litet märke som kör småserier.

14634357287_033fd31012_b.jpg


Och sen sist men inte minst en digital, om du vill va combat på riktigt :p Suunto Core.

14662515663_e332cbdd95_b.jpg


Saikon ser absolut fin ut, det säger jag inget emot. Bara att jag må bli av med "budgetbilden". Lum-tec känns plastig om jag får säga det. Digitalt är inte riktigt vad jag letar efter, blev dock intresserad nu när du skriver som du gör. Används verkligen digitala klockor inom de militära?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nu är budgeten inte slagen i sten, känner mer att jag vill få ökad kvalité för ökat pris. Om jag måste lägga till ett par tusenlappar extra för något som är dubbelt så bra som kommer jag definitivt göra det. Vill mest få en hyfsad bild av kvalitet för detta pris.
Sinn! Löjligt mycket kvalitet för pengen, kräver en lite stretchad budget men är värt att kolla in. Även oris är bra grejer i samma prisklass.

Cwc dock klockrent om man vill ha militärkopplingen.
 

Marquise

Omega

nydde

Omega
Saikon ser absolut fin ut, det säger jag inget emot. Bara att jag må bli av med "budgetbilden". Lum-tec känns plastig om jag får säga det. Digitalt är inte riktigt vad jag letar efter, blev dock intresserad nu när du skriver som du gör. Används verkligen digitala klockor inom de militära?


Absolut så är det iaf för mig digitalt som gäller när jag behöver veta vad klockan är på riktigt. Suunto och G-shock är nog det
som dominerar i det grönklädda. Så roliga mekaniska som civilist och Suunto på när uniformen är på. Mer stryktåligt och pålitligare.

Drar mig för att skjuta för mkt med mina mekaniska ur pga vibrationerna men jag är säkert bara nojjig :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag tänker säga som en hel del andra, kör på certina! Gå och kläm och känn så ska du se att du kommer få mycket klocka för pengarna
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
CWC G10 "Fat Boy" - en ovanligare variant av G10 modellerna som har ett fetare case och är i mina ögon en roligare klocka än den tunnare varianten. Det feta caset kombinerat med det kupade glaset ger en gedigen känsla på handleden, jämfört med den nyare tunna varianten. Detta är mina personliga åsikter efter att ha testat både den feta och den tunna.

Finns även en medeltjockis. Så du har tre olika varianter att välja mellan. Dessa klockor kan du hitta som "issued" och kan således ha suttit på en engelsman i krig...

Ett annat tips är den handjagade CWC:n med märkningen på nedre delen av tavlan. Salt klocka.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Denna rekommenderas alltid men jag klämde på en härom veckan och blev överaskad av den låga kvalitetskänslan. Främst länken kändes väldigt billig.
Jag rekommenderar Seiko Sumo..

image.jpg
Jag har också klämt på den flera gånger och den lider av exakt samma problem som klockan du precis länkade;
Länken är något bristfällig. Resten av klockan tycker jag håller bra kvalité för pengarna
 

David

Bödeln
Lustigt nog tycks länken alltid lämna något att önska i klassen < 6000 kr, så det är tur att det finns gott om alternativ i tyg och gummi.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ett lite ovanligare märke i Sverige men som kommit med rätt mycket nya modeller på sistone är Hamilton. Denna tex, Pan Europ, är ju jäkligt trevligt dessutom med ett rätt trevligt urverk som har 80 timmars power reserve (en variant av Powermatik tydligen). Vet inte exakt pris men med lite rymligt samvete och en utländsk gråhandlare borde det funka med din budget. De har även många andra fina modeller.


Bidrar med bild på Hamilton Khaki Navy GMT.
Helt ok finish och har funkat mycket bra för mig!

Kollade runt på C24, och den verkar finnas för din budget.
DSCN8825.jpg

DSCN8812.jpg

DSCN8813.jpg
 
Topp