• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

mrowkoob

Omega
Moka och perkolator liknar varandra i design, men stora och avgörande skillnaden mellan dem är att perkolatorn återcirkulerar kaffet genom filtret om och om igen.
Mest lik är den egentligen kokkaffet, vilket jag själv uppskattar ibland.
Själv kör jag espresso via min Pavoni eller presskanna till "vanligt" kaffe. Jag hade aldrig stött på perkolator förr och associerade det med kokkaffe. Resultatet var dock inte så bittert som det kokkaffe jag provat.
 

mrowkoob

Omega
Ny byter jag ämne från perkolator. Jag har möjlighet att bestämma nya maskinen på jobbet. Vad hade ni valt som både gett en med kaffeglädje utrymme att få det denne person vill samtidigt som den ointresserade skall kunna trycka på en knapp och få ut nåt som inte dödar all glädje hos en kaffeälskare. Budget ink kvarn är max 50k.
 

jelle

Omega
Ny byter jag ämne från perkolator. Jag har möjlighet att bestämma nya maskinen på jobbet. Vad hade ni valt som både gett en med kaffeglädje utrymme att få det denne person vill samtidigt som den ointresserade skall kunna trycka på en knapp och få ut nåt som inte dödar all glädje hos en kaffeälskare. Budget ink kvarn är max 50k.
Linea mini+valfri kvarn i 4-5k klassen så köper du en kaffebryggare på jula för nån hundralapp till de som inte kan;)
 

Sledger

Cartier
Ny byter jag ämne från perkolator. Jag har möjlighet att bestämma nya maskinen på jobbet. Vad hade ni valt som både gett en med kaffeglädje utrymme att få det denne person vill samtidigt som den ointresserade skall kunna trycka på en knapp och få ut nåt som inte dödar all glädje hos en kaffeälskare. Budget ink kvarn är max 50k.
Separat kvarn och bara kunna trycka på en knapp låter svårt att få ihop!? Passar det då inte bättre med en riktigt bra helautomatare? Typ en värsting från Jura eller liknande. Inte direkt kattpiss från de maskinerna.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ny byter jag ämne från perkolator. Jag har möjlighet att bestämma nya maskinen på jobbet. Vad hade ni valt som både gett en med kaffeglädje utrymme att få det denne person vill samtidigt som den ointresserade skall kunna trycka på en knapp och få ut nåt som inte dödar all glädje hos en kaffeälskare. Budget ink kvarn är max 50k.

Linea mini+valfri kvarn i 4-5k klassen så köper du en kaffebryggare på jula för nån hundralapp till de som inte kan;)

måste ändå säga att @jelle har en poäng..
lite extrem men dock en poäng.
Min bättre hälft är brutalt ointressad av kaffe. Nöjer sig med valfri Nespresso. Använder en kapsel med kul färg, trycker på en knapp och får ut en svart vätska som ändå är skaplig. Sen kan man själv ha en en installation av modell kul som man pillar med, putsar på, köper knepiga micro-rosterie till och vården med hela sitt medvetand. Alla blir nöjda bara man har ytan på diskbänken (eller vart man nu vill ha härlighete)
 

Sledger

Cartier
måste ändå säga att @jelle har en poäng..
lite extrem men dock en poäng.
Min bättre hälft är brutalt ointressad av kaffe. Nöjer sig med valfri Nespresso. Använder en kapsel med kul färg, trycker på en knapp och får ut en svart vätska som ändå är skaplig. Sen kan man själv ha en en installation av modell kul som man pillar med, putsar på, köper knepiga micro-rosterie till och vården med hela sitt medvetand. Alla blir nöjda bara man har ytan på diskbänken (eller vart man nu vill ha härlighete)
Hemma är väl en sak om det skiljer kostnadsmässigt mellan parternas bryggutrustning. På en arbetsplats tror jag det kan skapa en del problem om man ställer fram en nespresso-maskin för 500kr åt några anställda och säga "varsågod här är eran maskin" och sedan ställa upp en annan utrustning för 49500 kr åt själv och någon till och "här är våra grejer". :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hemma är väl en sak om det skiljer kostnadsmässigt mellan parternas bryggutrustning. På en arbetsplats tror jag det kan skapa en del problem om man ställer fram en nespresso-maskin för 500kr åt några anställda och säga "varsågod här är eran maskin" och sedan ställa upp en annan utrustning för 49500 kr åt själv och någon till och "här är våra grejer". :)
Aaaah… bra poäng.
Missade att det skulle va på jobbet.
my bad!

och på jobbet pratar vi troligen helt andra volymer också!

satt och räknade på det där förut. Nespresso på jobbet är en jäkligt dyr lösning om man jämför med bönor av bra kvalite. Man räknar hem en duktig maskin på 2-3 år..
Prata med Johan & Nyström.
dom va jäkligt trevliga och kunde erbjuda saker i den prisklassen.
 

Esh

Omega
2-Faktor
Någon som har bra tips på kaffeburk samt kaffemått?

Hittade denna men det verkar inte riktigt att gå att få tag på i Sverige förutom amazon.se...


Dvs, vill ha en enkel, enfärgad i keramik / glas / rostfri som är lufttät.
 

jelle

Omega
Här har du en massa. Jag kör med tät plastburk från Clas Ohlson efter att ha sett James Hoffmans tester på airscape osv.
 

jelle

Omega
331E839A-B26F-43FE-9E97-9BECE77F7552.jpeg

Kvällspresso
 

snajgel

Panerai
Någon som har bra tips på kaffeburk samt kaffemått?

Hittade denna men det verkar inte riktigt att gå att få tag på i Sverige förutom amazon.se...


Dvs, vill ha en enkel, enfärgad i keramik / glas / rostfri som är lufttät.

här finns vacuumburkar.

 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ha!! NY PRYL!
Hur har jag överlevt utan en sked våg?
Skopar upp 18 gram från behållaren och ner i kvarnen. (frun kollar på mig med tom blick när jag entusiastisk förklarar varför detta är klart överlägset min tidigare teknik med köksvåg)
image.jpg

0C7661F5-14FD-4499-BD7A-E2F16A0F5273.jpeg
 
Senast ändrad:

Sledger

Cartier
53CC828A-6E66-4090-AC0C-E9AE32945500.jpeg

Premiärköp från amazon! Ni som har öppet porta ( eller större filter)kör ni samma tid för 18-21 gram som för te x 14 gram dvs 25-30 sek? Testat 2 shots som blev låånga

25-30 sekunder gäller oavsett single eller double. :)
EDIT Och oavsett om dubbeln är 14 eller mer gram.
EDIT Korgarna ska vara anpassade efter mängd, alltså med mängd hål osv. En singel- och en dubbelkorg har inte lika många hål. En korg för 21 gram ska inte se likadan ut som en korg för 14 gram. Så hålmängd/storlek ska vara anpassat så extraktionstid blir samma. Detta kan skilja på billiga och dyra korgar.
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
25-30 sekunder gäller oavsett single eller double. :)
EDIT Och oavsett om dubbeln är 14 eller mer gram.
EDIT Korgarna ska vara anpassade efter mängd, alltså med mängd hål osv. En singel- och en dubbelkorg har inte lika många hål. En korg för 21 gram ska inte se likadan ut som en korg för 14 gram. Så hålmängd/storlek ska vara anpassat så extraktionstid blir samma. Detta kan skilja på billiga och dyra korgar.

Har du någon bra korg du kan länka till? :)
 

Sledger

Cartier
Har du någon bra korg du kan länka till? :)
Ingen länk men kolla efter IMS competition basket. De är väldigt bra. VST var absolut bäst för ett antal år sedan när de slog igenom med sina precision baskets. Många håller nog VST som bäst fortfarande. Faktiskt aldrig ägt en själv men varit på väg att beställa flera gånger. Och andra tillverkare har kommit ifatt, och en del förbi enligt många, som IMS t ex. :) Vet att de har kommit med nya och ännu bättre modeller senaste tiden. Barista pro heter en har jag för mig. Inte köpt än men blir nog att prova. Sen finns så klart andra tillverkar av competition/precision filter men kör man VST eller IMS så är man safe tycker jag.
 

jelle

Omega
25-30 sekunder gäller oavsett single eller double. :)
EDIT Och oavsett om dubbeln är 14 eller mer gram.
EDIT Korgarna ska vara anpassade efter mängd, alltså med mängd hål osv. En singel- och en dubbelkorg har inte lika många hål. En korg för 21 gram ska inte se likadan ut som en korg för 14 gram. Så hålmängd/storlek ska vara anpassat så extraktionstid blir samma. Detta kan skilja på billiga och dyra korgar.
Tack jag ana nästan det!
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
53CC828A-6E66-4090-AC0C-E9AE32945500.jpeg

Premiärköp från amazon! Ni som har öppet porta ( eller större filter)kör ni samma tid för 18-21 gram som för te x 14 gram dvs 25-30 sek? Testat 2 shots som blev låånga
Jag upplever att man behöver mala lite finare för naked faktiskt, annars är det 18 x 2 som gäller i koppen :D
Kul, må kaffet squirta av channeling ;D
Lycka till! <3
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Ny maskin levereras mellan 11-17 i morgon!
älskar den här känslan, precis innan jag kommer på träningen det här var ju onödigt! Återkommer med en recension när allt är upp och inställt. Lär ju gå några kg bönor dom närmsta dagarna…
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Nu blev det bara några lavazza bönor för att kunna komma igång, ska köpa bättre till helgen.
vad kör du?
Bra bönor att börja med!

Hittat en lista över en massa mikro-rosterier runt om i Sverige. Så det är olika från gång till gång!
just nu är jag på Slap Shop Espresso från Sandby kafferosteri med skapligt resultat.


men dom börjar ta slut nu så får se vad det nästa blir.
Va i Spanien för ett tag sen där folk ändå kan göra kaffe på stan med billigare mängdbönor. Tänkte försöka återskapa detta.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Någon som kör mokabryggare för induktion och vill risa eller rosa? Bialetti och Alessi har modeller med stålbotten för just detta så man slipper adapterplatta osv.


 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Bra bönor att börja med!

Hittat en lista över en massa mikro-rosterier runt om i Sverige. Så det är olika från gång till gång!
just nu är jag på Slap Shop Espresso från Sandby kafferosteri med skapligt resultat.


men dom börjar ta slut nu så får se vad det nästa blir.
Va i Spanien för ett tag sen där folk ändå kan göra kaffe på stan med billigare mängdbönor. Tänkte försöka återskapa detta.
Du får gärna lägga in listan här i tråden om du vill! Alltid kul att hitta nya bönor att testa :)
 

SJ Smythe

Cartier
Någon som kör mokabryggare för induktion och vill risa eller rosa? Bialetti och Alessi har modeller med stålbotten för just detta så man slipper adapterplatta osv.



Jag har kört uteslutande mokabryggare i närmare tio år nu, merparten av tiden på induktionshäll med olika storlekar av Bialetti Venus som varit funktionella på alla sätt och vis. Senaste året har jag dock kört med en 6-koppars Alessi 9090 och tror inte jag kommer gå tillbaka.

Svårt att säga så mycket om kaffet i sig, om det blir någon skillnad är den för subtil för att jag skulle kunna uppfatta det. Det som istället vunnit över mig är kvalitetskänslan i Alessin med metalldelar istället för Bialettins plastkomponenter, den gedignare ventilen, den något snabbare uppkoktiden tack vare den större basytan i förhållande till volymen men framför allt stängningsmetoden som är en låsning utan skruvgängor. Makalöst trevligt. Tycker även att designen som helhet slår Bialettis.

Ska upprepa igen att själva slutprodukten blir likartad så det handlar om estetik och känsla framför allt.

En sexkopparskanna fyller en normal kaffemugg på ca 250 ml vilket är vad jag dricker på en hel dag. En kopp på morgonen, vilket ger en rejäl koffeinkick men sen inget mer under resten av dagen.

Har efter en del testande kommit fram till att min smak av kaffe till mokabryggare (har ej kvarn utan kör färdigmalet) är Passalacquas kaffe som har låg syra, bra malning och en rik och fyllig smak. Föredrar deras blandningar med inslag av Robusta där favoriterna, i ordning, är Cremador, Mehari och Moana (100% Arabica). Cremador och Mehari blir fantastiskt goda! Hedersomnämnande till Kimbo Espresso Napoletano som även den är fin som omväxling.
 
Senast ändrad:
Topp