• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
https://www.espresso-international.se
Någon som har erfarenheter av detta företag? :)
Nepp.
Ser ut som en av otaliga dropshippingsidor som poppar upp i alla branscher.
Vet inte om detta är en sån, men ifall du eller andra undrar vad dropshipping är och varför det är så vanligt så är det kortfattat en säljare (site) som aldrig äger en produkt utan bara skickar din order vidare till grossist/tillverkare som sedan skickar varan till dig.
Lätt att starta upp, ingen lagerkostnad eller kreditrisk för säljaren, svensk/europeisk konsumenträtt för köpare.
Funkar allt är det oftast en bra deal då en site som detta har små kostnader att täcka jämfört med någon med eget lager och kan pressa priset, men strular det så är det fler led av problem.
 

Mythos

Omega
Mustigt och gott!
IMG_20200126_112133.jpg
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Jag har kikat på den där. Visst tampar den kaffet lika hårt varje gång oxå?
Vad tycker du?
jag testade den nyss, sjuk grej.. den verkar packa kaffet ganska hårt.. så rent teoretiskt skulle jag inte behöva tampa efter, då jag försökte tampa fick motstånd näst inpå direkt.
nu har jag tyvär inget naket portafilter till min nya maskin än, då detta hjälper som fan från channeling osv, men den verkar funka gudomligt.
köpte 58,4 så den sluter tätt i filterkorgen, men du MÅSTE testa den, 500spänn på kaffecompagniet från Motta !
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Ingen vidare crema? ;). Jag har provkört Europiccolon hos svärföräldrarna och den kräver verkligen korrekt handlag för att leverera resultat. En sak jag insåg var att jag behövde tampa hårt. Sen är kvarnen deras två decennier gammal och lär inte bidra till ett bra resultat.
Jag har fått till det dugligt nu, -3 på kvarnen, 2 koppar, dubbla koppen, hårt tampat och låt dra ca 5 sekunder sen pressa under ca 25 sekunder. Funkar ok. men det är verkligen ett hantverk
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Kör en europiccola från -73, min erfarenhet är att bönorna gör enormt stor skillnad för créman. Men även dom halvbra kopparna blir extra goda när man får göra allt själv :) Precis beställt en ångpip med ett hål också, ska se om jag får bättre ordning på skummandet då.
Vilka bönor använder du?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Någon som har läst detta?
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-gor-du-den-basta-espresson-enligt-matematikerna
Skulle vara kul att vet om det faktiskt ligger något i det. Själva har jag nästan hört tvärtom. :)

"Deras utgångspunkt var inte bara smaken utan också ekonomi och förutsägbarhet i smaken".

Vad man väger in i begreppet "bästa" är ju av yttersta vikt här. Förutsägbarhet kan jag förstå kan vara en viktig aspekt men att det skall vara ekonomiskt? Nja. Det finns ju de som applicerar det i absurdum och säger att Eldorados 10:-/paket bryggkaffe är det godaste kaffet som finns.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har läst detta?
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-gor-du-den-basta-espresson-enligt-matematikerna
Skulle vara kul att vet om det faktiskt ligger något i det. Själva har jag nästan hört tvärtom. :)
De har alltså räknat ut hur man ska kunna minska mängden bönor, dvs överextrahera kaffet, lika mycket varje gång. Jag ställer mig skeptisk till att det kommer vara godare eller ens lika gott som en kopp med "rätt" mängd kaffe.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De har alltså räknat ut hur man ska kunna minska mängden bönor, dvs överextrahera kaffet, lika mycket varje gång. Jag ställer mig skeptisk till att det kommer vara godare eller ens lika gott som en kopp med "rätt" mängd kaffe.
Fokusera på faktan, flödet är mer förutsägbart om det inte är så hårt packat och finmalet. Alltid bra att ha i bakhuvudet.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fokusera på faktan, flödet är mer förutsägbart om det inte är så hårt packat och finmalet. Alltid bra att ha i bakhuvudet.
Tycker creman blir tunn om jag maler för grovt, men det går kanske att lösa på annat sätt. Att flödet blir mer förutsägbart ju mindre kaffe man har i korgen är ju rätt logiskt, men jag hade gärna sett en blindprovning som stöder deras tes när det kommer till smak. Av SVTs citat att dömma verkade det ju mest handla om att få bättre ekonomi på caféer och minska miljöpåverkan, men det kanske står mer om man läser rapporten.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja, vad man väger in i "bäst" är naturligtvis viktigt i sammanhanget.
Fakta eller ej; att en blaskig espresso utan crema skulle vara "bättre" för att flödet är mer förutsägbart blir nog svårt att övertyga någon espresso- älskare om.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, vad man väger in i "bäst" är naturligtvis viktigt i sammanhanget.
Fakta eller ej; att en blaskig espresso utan crema skulle vara "bättre" för att flödet är mer förutsägbart blir nog svårt att övertyga någon espresso- älskare om.
Alltid en avvägning, dock kul att se fysiken i flödet genom korgen. Vatten tenderar ju att ta den enklaste vägen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Alltid en avvägning, dock kul att se fysiken i flödet genom korgen. Vatten tenderar ju att ta den enklaste vägen.
Ja det är sjukt intressant hur stora skillnader väldigt små förändringar kan ge i ett flöde. Vid ölbryggning kämpar man med samma sak där bädden av malt ska släppa igenom vatten jämnt för att laka ur sockret som sedan kokas till öl. För fint mald malt och det stockar sig, för grovt och det smiter bara närmaste vägen och resten av malten blir underextraherad.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
jag litar nog på alla tusentals italienare som extraherat kaffe i alla dessa år kontra alla matematiker :D
men smaken är som baken.
sen de riktigt sjuka smakar ju bara på kaffet, och inte litar på ration helt blint.
 

Djstrahl

Omega
"Deras utgångspunkt var inte bara smaken utan också ekonomi och förutsägbarhet i smaken".

Vad man väger in i begreppet "bästa" är ju av yttersta vikt här. Förutsägbarhet kan jag förstå kan vara en viktig aspekt men att det skall vara ekonomiskt? Nja. Det finns ju de som applicerar det i absurdum och säger att Eldorados 10:-/paket bryggkaffe är det godaste kaffet som finns.

De har alltså räknat ut hur man ska kunna minska mängden bönor, dvs överextrahera kaffet, lika mycket varje gång. Jag ställer mig skeptisk till att det kommer vara godare eller ens lika gott som en kopp med "rätt" mängd kaffe.


Det är ju som ni säger väldigt subjektivt vad som är den "bästa" koppen kaffe. Som kaffe-entusiast är ju ekonomi kanske inte lika viktigt i många fall, jag tyckte bara det var kul att se på det ur ett mer vetenskapligt perspektiv.

När jag själv brygger tänker jag dock väldigt sällan att jag borde mala grövre eller dra ned på mängden kaffe. För att få en "godare" kopp. Skulle vara kul att testa olika mängder och malningsgrader en dag när man har tid och se hur det egentligen påverkar smaken. Någon som har testat och kan dela med sig av sina resultat?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju som ni säger väldigt subjektivt vad som är den "bästa" koppen kaffe. Som kaffe-entusiast är ju ekonomi kanske inte lika viktigt i många fall, jag tyckte bara det var kul att se på det ur ett mer vetenskapligt perspektiv.

När jag själv brygger tänker jag dock väldigt sällan att jag borde mala grövre eller dra ned på mängden kaffe. För att få en "godare" kopp. Skulle vara kul att testa olika mängder och malningsgrader en dag när man har tid och se hur det egentligen påverkar smaken. Någon som har testat och kan dela med sig av sina resultat?
Blir ju ofta att man ställer om kvarnen när man byter kaffe. Min erfarenhet, och allt jag läst, säger att om man maler grövre rinner det för fort och blir tunt. Har man för lite kaffe i rinner det för fort och blir tunt. De måste ha ändrat andra variablar än mängd kaffe och malningsgrad, för den mattematiken går inte ihop. Kanske ett trycksatt filter som på DeLonghis maskiner eller liknande.
Även om vi skulle anta att deras experiment inte försökt ta fram godaste koppen är det ju ändå intressant om de kunnat göra en kopp typ 95% tycker är god med mindre mängd kaffe. Sedan ska man inte glömma att vare sig USA eller UK har vidare gott kaffe från första början:p
 
Topp