• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Tips på byxor för våren och tidig höst? senhöst och vinter är ju flanell och manchester trevliga byxor men upplever att dessa är varma och inte lämpar sig så väl till den varmare halvan av året. Vad kan man köra med istället som ändå får anses vara välklätt och matchas med skjorta/kavaj/pullover och randsydda skor? ullbyxor dvs "kostymbyxor" är ju ett alternativ men känns ibland lite stelt när man inte har hela kostymen på sig.

Finns det möjligen tunnare manschester eller flanell? chinos är ju ett alternativ men utöver khaki och blå tycker jag sällan man ser dem i klädda färger men är möjligt det finns bra alternativ i kanske grönt och brunt?

Vad bär ni andra?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tips på byxor för våren och tidig höst? senhöst och vinter är ju flanell och manchester trevliga byxor men upplever att dessa är varma och inte lämpar sig så väl till den varmare halvan av året. Vad kan man köra med istället som ändå får anses vara välklätt och matchas med skjorta/kavaj/pullover och randsydda skor? ullbyxor dvs "kostymbyxor" är ju ett alternativ men känns ibland lite stelt när man inte har hela kostymen på sig.

Finns det möjligen tunnare manschester eller flanell? chinos är ju ett alternativ men utöver khaki och blå tycker jag sällan man ser dem i klädda färger men är möjligt det finns bra alternativ i kanske grönt och brunt?

Vad bär ni andra?
High-twist wool är väl standard rekommendationen där (även om jag tycker att det oftast blir ett snäpp upp i dressighet jämfört med flanell), lite tjockare linnebyxor är ett annat alternativ.

Ang chinos så brukar det gå o hitta mörkgröna och mörkbruna och mellanbruna oxå (och vita / benvita så klart), men chinos är ju nästan att likställa med jeans på formalitetsskalan och eftersom du jämförde med flanellbyxor så skulle jag fortfarande säga high-twist wool och linne.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Linne är lite ett nischval och fresco/tropic/hitwist blir lite väl klätt för min del. Jag gillar en bra, borstad/tvättad bomullskvalitet som en mellanklädd byxa för den varma niomånadersperioden - Incotex har exempelvis bra grejor i Comfort Chino-linjen.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Behöver lite hjälp med att undersöka hur passformen är på en kavaj jag just fått hem.

Tycker ni nedan ser för stor ut? Kanske svårt att uppskatta på bilderna. Min känsla är att den är bra över bröst och axlar men att midjan är lite vid (bilden från sidan), hade kunnat sitta lite närmre inpå. Men kanske bara är en preferens. Ser någon något heltokigt?

kavaj1_koopia.jpg Kavaj2_Kopia.jpg Kavaj3_Kopia.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Behöver lite hjälp med att undersöka hur passformen är på en kavaj jag just fått hem.

Tycker ni nedan ser för stor ut? Kanske svårt att uppskatta på bilderna. Min känsla är att den är bra över bröst och axlar men att midjan är lite vid (bilden från sidan), hade kunnat sitta lite närmre inpå. Men kanske bara är en preferens. Ser någon något heltokigt?

kavaj1_koopia.jpg Kavaj2_Kopia.jpg Kavaj3_Kopia.jpg
Tycker du behöver gå upp en storlek och troligtvis ta in den i ryggen.
 
Linne är lite ett nischval och fresco/tropic/hitwist blir lite väl klätt för min del. Jag gillar en bra, borstad/tvättad bomullskvalitet som en mellanklädd byxa för den varma niomånadersperioden - Incotex har exempelvis bra grejor i Comfort Chino-linjen.
Tack, har kikat lite på incotex comfort chino linjen och de ser helt klart fina ut, bra mix med lite pressveck men inte för dressat heller. De verkar också ha en manschester som enligt uppgift är lite tunnare, om det stämmer så är ju det också intressant :)
 

Vincent

Cartier
Behöver lite hjälp med att undersöka hur passformen är på en kavaj jag just fått hem.

Tycker ni nedan ser för stor ut? Kanske svårt att uppskatta på bilderna. Min känsla är att den är bra över bröst och axlar men att midjan är lite vid (bilden från sidan), hade kunnat sitta lite närmre inpå. Men kanske bara är en preferens. Ser någon något heltokigt?

kavaj1_koopia.jpg Kavaj2_Kopia.jpg Kavaj3_Kopia.jpg
Tycker nästan den ser tight ut? men sen ser det ut som att du har en fleece eller nåt plus skjorta under? så kanske bärs större med enbart en skjorta under.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Behöver lite hjälp med att undersöka hur passformen är på en kavaj jag just fått hem.

Tycker ni nedan ser för stor ut? Kanske svårt att uppskatta på bilderna. Min känsla är att den är bra över bröst och axlar men att midjan är lite vid (bilden från sidan), hade kunnat sitta lite närmre inpå. Men kanske bara är en preferens. Ser någon något heltokigt?

kavaj1_koopia.jpg Kavaj2_Kopia.jpg Kavaj3_Kopia.jpg
Känns både för kort och för tajt spontant? :)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Wtf! Rose and Born har alltså inga fria returer eller bifogade fraktsedlar eller ngt sådant (om jag läser och tolkar deras policy korrekt)? Någon med erfarenhet av att returnera till dem som kan säga hur det ligger till? (vill inte chansa på en storlek ifall jag inte kan skicka tillbaka den på ett smidigt sätt)
 
Wtf! Rose and Born har alltså inga fria returer eller bifogade fraktsedlar eller ngt sådant (om jag läser och tolkar deras policy korrekt)? Någon med erfarenhet av att returnera till dem som kan säga hur det ligger till? (vill inte chansa på en storlek ifall jag inte kan skicka tillbaka den på ett smidigt sätt)
Det stämmer. Jag returnerade sist i butik på plagg jag beställt online. Men kan vara både knepigt och direkt "omöjligt" om man inte bor i Stockholm.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Det stämmer. Jag returnerade sist i butik på plagg jag beställt online. Men kan vara både knepigt och direkt "omöjligt" om man inte bor i Stockholm.
Tack för svar. Jäkligt lökigt, kan lätt tänka mig att betala 50-150kr för returfrakt bara jag slipper hålla på o mecka med det själv, dvs de borde tillhandahålla en fraktsedel o så dra av kostnaden från varan när returen godkänns.
 

GossipGirl

Cartier
Någon som har ett tips på en prisvärd vit businesskjorta med cut away i bra kvalle? För runt tusenlappen ish.

Som man kan använda utan att skämmas på dop/bröllop.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon som har ett tips på en prisvärd vit businesskjorta med cut away i bra kvalle? För runt tusenlappen ish.

Som man kan använda utan att skämmas på dop/bröllop.

Jag har ”The Founder” och är väldigt nöjd. Tror denna är helt OK utifrån priset :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor

city69

Omega
Sidospår: hur står sig tyget på "founder" rekommenderar du den? Sugen på en ny Oxford och vill verkligen ha en mjuk väv som är riktigt bekväm :) (och inte allt för skrynklig)
Köpte precis 3 skjortor från Berg&Berg som jag gillar skarpt. Bra pris nu dessutom
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Sidospår: hur står sig tyget på "founder" rekommenderar du den? Sugen på en ny Oxford och vill verkligen ha en mjuk väv som är riktigt bekväm :) (och inte allt för skrynklig)
Jag tycker tyget är riktigt bra och skönt för pengarna. Personligen gillar jag tjocka tyger och deras founder är lagom tjockt. Det bästa med tjocka Oxford är att de blir bättre efter varje tvätt. Nu är jag inne på kanske tvätt nr 30 på skjortan och den börjar bli riktigt go :)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Behöver en kostym lite halvakut - ska hinna få hem och ge skräddaren någon vecka för sista fix - innan sista feb. Prisnivå helst under 6k

Navy, strl 50, gärna bredare slag och side adjusters.

Nån som har något att säga om nedan eller har något bättre förslag?


DFB0A1AB-4474-419A-9B21-DDA6DD7B1AA8.jpeg


Skulle hellre köpa något från cavour eller liknande men kommer inte överens med passformen där
 

Floffen

Panerai
Behöver en kostym lite halvakut - ska hinna få hem och ge skräddaren någon vecka för sista fix - innan sista feb. Prisnivå helst under 6k

Navy, strl 50, gärna bredare slag och side adjusters.

Nån som har något att säga om nedan eller har något bättre förslag?


DFB0A1AB-4474-419A-9B21-DDA6DD7B1AA8.jpeg


Skulle hellre köpa något från cavour eller liknande men kommer inte överens med passformen där
Har en uddakavaj i Havana-modellen, riktigt bra passform för pengen enligt mig. Aningen hög knäppning för mig (är 187 cm). Annars inget negativt att säga!
 

Korsvold

Omega
Behöver en kostym lite halvakut - ska hinna få hem och ge skräddaren någon vecka för sista fix - innan sista feb. Prisnivå helst under 6k

Navy, strl 50, gärna bredare slag och side adjusters.

Nån som har något att säga om nedan eller har något bättre förslag?


DFB0A1AB-4474-419A-9B21-DDA6DD7B1AA8.jpeg


Skulle hellre köpa något från cavour eller liknande men kommer inte överens med passformen där
Har en Havana-kostym som kanske är 4 år gammal. Jag är nöjd med den. Det är en rätt smal modell (dock true to size) men det är väl också så den marknadsförs. Kan ju också ha ändrat sig sen dess.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Söker en vettig tröja i ull/kashmir i ljusblått, en half zip eller rundhalsad.

Tips? Var hittar man något prisvärt? Finns det fortf reor?




Edit: Inbjudningslänk om du ej redan är reggad. https://invite.bestsecret.se/V8A-V6...tm_source=invitation&utm_content=registration :)
 
Topp