• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Nic

Rolex
2-Faktor
Tips på var man kan hitta chinos/dressade byxor (bomull eller ull) med hög midja och lite mer utrymme kring låren (åtminstone inte slim fit)? Jeans kan också vara intressant.
Helst nätbutik inom rikets gränser.
 
Tips på var man kan hitta chinos/dressade byxor (bomull eller ull) med hög midja och lite mer utrymme kring låren (åtminstone inte slim fit)? Jeans kan också vara intressant.
Helst nätbutik inom rikets gränser.
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Vad är startpris för att sy upp en rock i Stockholm? Skulle vilja ha en dubbelknäppt kamelfärgad. OJ har en för 12 papp men den har alldeles för långa ärmar så då landar man på 13,5 efter justering.
Har hört lite olika om dem i tråden men har själv varit i kontakt med Grand Le Mar, inte gjort beställningen än men fått gott bemötande av dem. Kan ju vara värt att kika på iallafall, och under 10k tror jag de löser.
Ser ingen just kamelfärgad på Blugiallos hemsida men säkert värt att kolla med dem också.
Om det är en polorock du vill ha verkar Grand Le Mar ha ett mönster, medan jag tror att en behöver göra en liten specialare om en vill ha det från Blugiallo. Själv pratat med en kille där som säger att det ska gå att lösa så en får detaljerna rätt. Vanlig dubbelknäppt paletå är säkert inget problem för någon av dem.
 
Senast ändrad:

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Går det att få dem för under 10k? Tycker deras kavajer verkar ligga uppåt 13-14 nu (vilket känns galet mycket) så tänker att rock bör vara dyrare men kanske inte är så.
Jag har en kamelfärgad rock i deras hustyg från Loro Piana. Just den färgen finns inte tillgänglig på hemsidan, men tillhör samma tygbok som de som finnes på hemsidan. Priset bör därmed vara detsamma (9490kr).
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Mycket rockar här nu. Är precis på g med en beställning av en mörkblå polorock för höst och vinter, och har lite tygfunderingar. Har hittat tre som kan vara intressanta. Ljusaste 90 10 ull kashmir, vikt runt 620-640 gsm, mellanmörka 100 ull, melton, 720 gsm, mörkaste 100 ull melton, 980 gsm. Det ljusaste nästan borträknat, tkr det är väl ljust även om det känns mjukt och mysigt. Vad tror ni blir bäst?
980 känns häftig men det blir en ganska lång rock och jag får lite tankar på att den kan bli väl tung.
Kanske proffsen @Notorious Niklas @kalufsen har några tankar?
 

Bilagor

  • 20231012_130813.jpg
    20231012_130813.jpg
    1.1 MB · Visningar: 17

plundberg

Omega
2-Faktor
Mycket rockar här nu. Är precis på g med en beställning av en mörkblå polorock för höst och vinter, och har lite tygfunderingar. Har hittat tre som kan vara intressanta. Ljusaste 90 10 ull kashmir, vikt runt 620-640 gsm, mellanmörka 100 ull, melton, 720 gsm, mörkaste 100 ull melton, 980 gsm. Det ljusaste nästan borträknat, tkr det är väl ljust även om det känns mjukt och mysigt. Vad tror ni blir bäst?
980 känns häftig men det blir en ganska lång rock och jag får lite tankar på att den kan bli väl tung.
Kanske proffsen @Notorious Niklas @kalufsen har några tankar?
Hade personligen gått på 720 gsm (har två rockar runt 720 gsm). Tycker det är perfekt om man vill ha en vinterrock som tål kall svensk vinter. 980 gsm kommer få begränsad användning.
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Hade personligen gått på 720 gsm (har två rockar runt 720 gsm). Tycker det är perfekt om man vill ha en vinterrock som tål kall svensk vinter. 980 gsm kommer få begränsad användning.
Hah, jag visste att det var någon jag glömt tagga i inlägget! Super, tack! Jag lutar själv också åt 720:an, 980:n är förutom tung extremt mörk i färgen, nästan åt svart, vilket kanske kan bli väl mörkt.
 

kalufsen

Panerai
Mycket rockar här nu. Är precis på g med en beställning av en mörkblå polorock för höst och vinter, och har lite tygfunderingar. Har hittat tre som kan vara intressanta. Ljusaste 90 10 ull kashmir, vikt runt 620-640 gsm, mellanmörka 100 ull, melton, 720 gsm, mörkaste 100 ull melton, 980 gsm. Det ljusaste nästan borträknat, tkr det är väl ljust även om det känns mjukt och mysigt. Vad tror ni blir bäst?
980 känns häftig men det blir en ganska lång rock och jag får lite tankar på att den kan bli väl tung.
Kanske proffsen @Notorious Niklas @kalufsen har några tankar?
Hade valt en så mörk navy det bara går och när det kommer till vikt är det smaksak.

Har haft pansarvagns tyngd i en rock som jag gjorde mig av med samma vinter - Tungt och jävligt och nu vet jag inte ens vad för vikt jag har men eftersom att det är Orazio så misstänker jag att det är en lättare variant.

Passar mig bra som åker mycket bil, behöver ingen rock som skall stå emot -15 grader.

Vidare är det en 90/10 variant som är trevlig men huruvida de 10 % cash gör någon skillnad låter jag vara osagd.
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Hade valt en så mörk navy det bara går och när det kommer till vikt är det smaksak.

Har haft pansarvagns tyngd i en rock som jag gjorde mig av med samma vinter - Tungt och jävligt och nu vet jag inte ens vad för vikt jag har men eftersom att det är Orazio så misstänker jag att det är en lättare variant.

Passar mig bra som åker mycket bil, behöver ingen rock som skall stå emot -15 grader.

Vidare är det en 90/10 variant som är trevlig men huruvida de 10 % cash gör någon skillnad låter jag vara osagd.
Tack för svar! Då lutar det nog fortsatt åt 720:an.
 
Mycket rockar här nu. Är precis på g med en beställning av en mörkblå polorock för höst och vinter, och har lite tygfunderingar. Har hittat tre som kan vara intressanta. Ljusaste 90 10 ull kashmir, vikt runt 620-640 gsm, mellanmörka 100 ull, melton, 720 gsm, mörkaste 100 ull melton, 980 gsm. Det ljusaste nästan borträknat, tkr det är väl ljust även om det känns mjukt och mysigt. Vad tror ni blir bäst?
980 känns häftig men det blir en ganska lång rock och jag får lite tankar på att den kan bli väl tung.
Kanske proffsen @Notorious Niklas @kalufsen har några tankar?
För min del får en polo coat gärna väga en hel del då det personligen ger mig en go’ känsla. Sedan bor jag ju så pass långt norrut att vintrarna kan bli riktigt jäkla kalla, så det får man ju ha med sig. Med det sagt tror jag 720g är den som blir bäst både färgmässigt (om man utgår från bilden, ljus och små tygstycken kan dock spela en ett rejält spratt) och även säkert viktmässigt.

Jag kan tycka att 90/10 många gånger är lite av ett säljtrick för att kunna få skylta med ”cashmere” i olika sammanhang, så det kan du nog se som försumbart och inget som ska vara avgörande i ditt val.
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
För min del får en polo coat gärna väga en hel del då det personligen ger mig en go’ känsla. Sedan bor jag ju så pass långt norrut att vintrarna kan bli riktigt jäkla kalla, så det får man ju ha med sig. Med det sagt tror jag 720g är den som blir bäst både färgmässigt (om man utgår från bilden, ljus och små tygstycken kan dock spela en ett rejält spratt) och även säkert viktmässigt.

Jag kan tycka att 90/10 många gånger är lite av ett säljtrick för att kunna få skylta med ”cashmere” i olika sammanhang, så det kan du nog se som försumbart och inget som ska vara avgörande i ditt val.
Tackar, då var det klubbat, 720:an it is! Tror det blir tillräckligt varmt, den ska gå en bit nedanför knät. Absolut lurigt med färgåtergivningen men 980:n är ordentligt nära svart och det lättare tyget blir nog för ljust. Håller med om dedär med kashmirblandning, i detta fallet känns den iofs något mjukare men lite rustningskänsla gör inget för mig på en sånhär rock.
Stort tack för hjälpen allihop, blir resultatet bra slänger jag upp några bilder i tråden!
 
Tackar, då var det klubbat, 720:an it is! Tror det blir tillräckligt varmt, den ska gå en bit nedanför knät. Absolut lurigt med färgåtergivningen men 980:n är ordentligt nära svart och det lättare tyget blir nog för ljust. Håller med om dedär med kashmirblandning, i detta fallet känns den iofs något mjukare men lite rustningskänsla gör inget för mig på en sånhär rock.
Stort tack för hjälpen allihop, blir resultatet bra slänger jag upp några bilder i tråden!
Klart du ska upp med bild! Alltid intressant att se, oberoende av resultat.
 

Björn.W

Omega
2-Faktor
Om man kikar på en rock i ren kashmir på t.ex SuitSupply så är dom på 410gr/m2. Är det alldeles för tunt för sthlmsvintern? Finns det bra alternativ i kashmir för skaplig peng?
 

Lindrothh

Cartier
Godkväll!

Två frågor:

(1) Finns det möjligen nån med erfarenhet av Frankrike som vet om det finns någon motsvarighet till Blugiallo eller liknande? Suitsupply fungerar ju såklart, men letar kanske något som är mindre kommersialiserat. Baserad i Paris.

(2) Inspiration till vinterjackor efterfrågas! Har i nuläget en dubbelknäppt rock från OJ som jag älskar. Funderar lite åt Parkas / Dunparkas hållet - någon som har något inspirerande att dela med sig av?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Mycket rockar här nu. Är precis på g med en beställning av en mörkblå polorock för höst och vinter, och har lite tygfunderingar. Har hittat tre som kan vara intressanta. Ljusaste 90 10 ull kashmir, vikt runt 620-640 gsm, mellanmörka 100 ull, melton, 720 gsm, mörkaste 100 ull melton, 980 gsm. Det ljusaste nästan borträknat, tkr det är väl ljust även om det känns mjukt och mysigt. Vad tror ni blir bäst?
980 känns häftig men det blir en ganska lång rock och jag får lite tankar på att den kan bli väl tung.
Kanske proffsen @Notorious Niklas @kalufsen har några tankar?
720g-tyget skulle jag köra på! Var ska du sy upp den? :)

Har själv kollat på riktigt tunga tyger (t.ex. Fox military grade), men tror att en fullängdsrock blir lite väl för mycket i ett sådant tyg. Vad tror ni om en peacoat dock?
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
720g-tyget skulle jag köra på! Var ska du sy upp den? :)

Har själv kollat på riktigt tunga tyger (t.ex. Fox military grade), men tror att en fullängdsrock blir lite väl för mycket i ett sådant tyg. Vad tror ni om en peacoat dock?
Grand Le Mar. Nu verkar det dock ha blivit något missförstånd med tygproducenten, som säger "720 is linear meters, so in square meters its about 540" Lite osäker på vad det betyder, får forska vidare!
 
Bryter rocksnacket lite (som jag själv väl initierade 😂) och tänkte höra om någon har erfarenhet från skjortorna från JohnHenric? Givet prislappen är de troligen så klart inte lika kvalitativa som dyrare märken men ungefär hur vettiga är de?

Mina egentliga favoritskjortor är de jag har från TM Lewin jag köpte för många år sedan 👍 så kan ju jämföra med dem kanske
 
Bryter rocksnacket lite (som jag själv väl initierade 😂) och tänkte höra om någon har erfarenhet från skjortorna från JohnHenric? Givet prislappen är de troligen så klart inte lika kvalitativa som dyrare märken men ungefär hur vettiga är de?

Mina egentliga favoritskjortor är de jag har från TM Lewin jag köpte för många år sedan 👍 så kan ju jämföra med dem kanske
De är helt ok! De håller färgerna, håller passformen och nopprar sig inte.
 

kalufsen

Panerai
Godkväll!

Två frågor:

(1) Finns det möjligen nån med erfarenhet av Frankrike som vet om det finns någon motsvarighet till Blugiallo eller liknande? Suitsupply fungerar ju såklart, men letar kanske något som är mindre kommersialiserat. Baserad i Paris.

(2) Inspiration till vinterjackor efterfrågas! Har i nuläget en dubbelknäppt rock från OJ som jag älskar. Funderar lite åt Parkas / Dunparkas hållet - någon som har något inspirerande att dela med sig av?
Dyrare än Blugiallo dock: jeanmanuelmoreau
 
Sugen på att köpa en uddakavaj. Äger än så länge en mörkblå kostym och en blå flanellkavaj. Funderar nu på att komplettera med en mörkbrun alternativt mörkgrön tweedkavaj. Tittar på denna från Oscar Jacobson:

Oscar-Jacobson_Fogerty-Blazer_541-Brown_31543718_541_List.jpg


Hur skulle ni matcha denna i form av byxor och skjorta? Äger inga jeans men tänker att det skulle kunna fungera.

Undrar också om OJ generellt gör väldigt korta kavajer. Bilden nedan ser ju absurd ut. Antar att modellen är väldigt lång och inte bär 100-storlek men varför vill man marknadsföra sig på detta sätt?

Oscar-Jacobson_Fogerty-Blazer_Blue-Tropic_31543551_256_list.jpg


På bilderna ser Suitsupplys kavajer bra mycket längre (välbalanserade) ut men måtten stämmer väldigt bra överens med de på OJ:s kavajer.
 
Senast ändrad:

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Skofrågor,

fråga ett - jag besitter ett par näst intill oanvända derby boots från loake, dom med snören och kan helt enkelt inte komma på något bra att matcha med dom.

Känns som det enda som fungerar är kostym eller kavaj - vilket jag använder väldigt sällan till vardags.

Någon som har bra tips på annat att matcha med?

Har även ett par tassel loafers i ljusbrun mocka från c&j samma här inköpta till bröllop - använder knappt till vardags?

Alla tips uppskattas
 

MartinGFX

Cartier
Skofrågor,

fråga ett - jag besitter ett par näst intill oanvända derby boots från loake, dom med snören och kan helt enkelt inte komma på något bra att matcha med dom.

Känns som det enda som fungerar är kostym eller kavaj - vilket jag använder väldigt sällan till vardags.

Någon som har bra tips på annat att matcha med?

Har även ett par tassel loafers i ljusbrun mocka från c&j samma här inköpta till bröllop - använder knappt till vardags?

Alla tips uppskattas
Funkar väl till det mesta? Uddabyxa, skjorta och något stickat.
 

mglaum

Panerai
Någon som har erfarenhet av stickat från Blugiallo? Ser ut som bra budgetalternativ i jämförelse med mycket annat som stuckit rejält senaste åren..
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av stickat från Blugiallo? Ser ut som bra budgetalternativ i jämförelse med mycket annat som stuckit rejält senaste åren..
Har en polotröja från dem som är väldigt trevlig, kanske krympt lite lite mer än man räknade med men ändå okej! Enda nackdelen är att jag färgat ner den med blåjeans…
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av stickat från Blugiallo? Ser ut som bra budgetalternativ i jämförelse med mycket annat som stuckit rejält senaste åren..
Blugiallo har ju tyvärr också gått upp i pris rätt så rejält... Hur som haver, äger två tröjor från dem (i merino) och är supernöjd! Inte sett någon annan erbjuda måttsydda stickade plagg på samma sätt som Blugiallo gör. :)
 
Topp