• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken av dessa klassiker ska bli min nästa klocka?

  • Rolex Datejust 116200

    Röster: 33 29.7%
  • Rolex Submariner 114060

    Röster: 43 38.7%
  • Omega Speedmaster

    Röster: 26 23.4%
  • Ingen av dessa, skriv gärna förslag i tråden

    Röster: 9 8.1%

  • Totala väljare
    111

Loshin

Panerai
Just när jag kände att en Sub blev allt klarare favorit kommer Datejust in som utmanare igen efter stark uppryckning på slutet. Hur stor handled ska man då minst ha enligt expertisen för en Sub? Jag själv tycker inte klockor ska vara särskilt stora men 40 mm låter ju i teorin som om nästan vem som helst skulle kunna bära även om det i praktiken blir annorlunda på grund av designen. Min Visodate på 40 mm känns ju inte alls lika stor utan för mig klart bärbar.
Enligt mig så bär Subben väldigt stort för att vara 40mm. Mer som 42mm, men det är väl det som är tanken med Rolex maxi case. Klockan ska se lite mer biffig ut på handleden.
Bild från nätet nedan på en Omega Smp C och en Sub C. Smp mäter ju 41.5mm men känns mindre än Subben på handleden.
001-62.jpg
 
Datejust är ett bra val.. Ovanligare än 114060 som är så jäkligt vanligt..
Jag skulle ha valt en med jubilee länk.

I Falun har jag dock aldrig sett en 114060. Enda Suben, vilket även är enda Rolexen, är en 14060M på en kollega som nu flyttat härifrån. I Stockholms innerstad är ju självklart läget ett annat.
 
Senast ändrad:

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Har du provat alla tavlor på OP 39mm? Riktigt bra alternativ annars, men dina preferenser. Inget datum, 39mm(bra mellanstorlek mellan sub och DJ), inga polerade mittlänkar etc...
 
Har det blivit något inköp? Kanske bara jag som har missat det?

Det ligger och maler ännu. Står mellan Sub och DJ just nu. Behöver ta mig till Stockholm minst en gång till och prova innan jag slår till. Fortfarande osäker på om Suben är för stor. Börjar luta åt att det ändå funkar och i så fall blir det den. Lite roligare klocka tycker jag. Tack för hjälpen.
 

Räven

Cartier
Det ligger och maler ännu. Står mellan Sub och DJ just nu. Behöver ta mig till Stockholm minst en gång till och prova innan jag slår till. Fortfarande osäker på om Suben är för stor. Börjar luta åt att det ändå funkar och i så fall blir det den. Lite roligare klocka tycker jag. Tack för hjälpen.
Jag har själv handleder på 16.5cm och hade möjligheten att senast igår prova både Sub och DJ. Subben är för stor på min handled. DJ med sina 36mm satt som en smäck.
Men det enda du kan göra är att prova, prova och åter prova. Det är ditt beslut.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Som jag skriver skulle denna vara mitt val om mina handleder inte var så tunna. Funkar verkligen en Sub på en 16,5-17 cm handled?

20151003_120812.jpg
Det ser kalas ut! Kan nämna att jag själv har handleder som mäter 17cm. Jag är väldigt bekväm med min Sub. Jag har även den stora förmånen att precis kunnat unna mig en Explorer 1016 som komplement och har så gott som bestämt mig för att nästa klocka måste bli en speedmaster så jag tycker både att du har väldigt god smak och att du inte ska avstå någon av dessa skönheter på grund av dina handleders storlek. Det enda spörsmålet för dig är att bestämma i vilken ordning det ska ske.
Mvh
JohnZ
 
Var och provade förra veckan på Krons. Det är verkligen fantastiskt vilken skillnad det blir beroende på vinkel och hur man håller armen, om den är roterar inåt (pronerad) eller utåt (supinerad). Tydligast blir det kul om man jämför bilderna på en 114060:

20151118_161940~2.jpg

Med supinerad undearm hamnar underarmsbenen långt från varandra, armen blir bredare och klockan ser mindre ut. Snyggt och lagom stor.

20151118_162027~2.jpg

Med pronerad arm roteras underarmsbenen, armen blir smalare och klockan ser större ut. Nästan lite stor men funkar.

Motsvarande bilder på 116200:
20151118_163525~2.jpg

20151118_162155~2.jpg


Lutar mot 114060 men två komplicerade faktorer har smugit sig in. Dels tycker jag allt mer om 116200 för varje dag och dels tycker min sambo mycket bättre om den. Svårt detta med beslut.
 

Räven

Cartier
Var och provade förra veckan på Krons. Det är verkligen fantastiskt vilken skillnad det blir beroende på vinkel och hur man håller armen, om den är roterar inåt (pronerad) eller utåt (supinerad). Tydligast blir det kul om man jämför bilderna på en 114060:

20151118_161940~2.jpg

Med supinerad undearm hamnar underarmsbenen långt från varandra, armen blir bredare och klockan ser mindre ut. Snyggt och lagom stor.

20151118_162027~2.jpg

Med pronerad arm roteras underarmsbenen, armen blir smalare och klockan ser större ut. Nästan lite stor men funkar.

Motsvarande bilder på 116200:
20151118_163525~2.jpg

20151118_162155~2.jpg


Lutar mot 114060 men två komplicerade faktorer har smugit sig in. Dels tycker jag allt mer om 116200 för varje dag och dels tycker min sambo mycket bättre om den. Svårt detta med beslut.
Jag känner igen det där. Man skapar den ultimata mindfucken åt sig själv, haha. Igår bestod min av det smått neurotiska nötandet av "116200 versus 116234". :confused:
image.jpeg
 
Tycker att det blir lite för blingit med vitguldsringen. Lite med rent med ickeräfflad ring. I första hand en 116200 på oyster och i andra hand på jubilee för mig.
 

JayJay

Rolex
Var och provade förra veckan på Krons. Det är verkligen fantastiskt vilken skillnad det blir beroende på vinkel och hur man håller armen, om den är roterar inåt (pronerad) eller utåt (supinerad). Tydligast blir det kul om man jämför bilderna på en 114060:

20151118_161940~2.jpg

Med supinerad undearm hamnar underarmsbenen långt från varandra, armen blir bredare och klockan ser mindre ut. Snyggt och lagom stor.

20151118_162027~2.jpg

Med pronerad arm roteras underarmsbenen, armen blir smalare och klockan ser större ut. Nästan lite stor men funkar.

Motsvarande bilder på 116200:
20151118_163525~2.jpg

20151118_162155~2.jpg


Lutar mot 114060 men två komplicerade faktorer har smugit sig in. Dels tycker jag allt mer om 116200 för varje dag och dels tycker min sambo mycket bättre om den. Svårt detta med beslut.
Brukar ofta bli bra i slutändan om man lyssnat på den människa man valt att dela sitt liv med.
 

Räven

Cartier
Tycker att det blir lite för blingit med vitguldsringen. Lite med rent med ickeräfflad ring. I första hand en 116200 på oyster och i andra hand på jubilee för mig.
Där har vi pudelns kärna. Det är vitguldsringen som utgör frågetecknet för mig, även om den växer. Oavsett vad det blir, så blir det med oyster. Jubilee är riktigt behagligt, men oyster är några snäpp vassare i mina ögon.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
För mig var det så enkelt att jag skulle ha en sub. Punkt slut. Ett halvår senare kom jag på att jag skulle ha en 116200. Punkt slut. Jag förstår att det blir svårt om man tänker sig att "bara" ha en klocka. Jag vet faktiskt inte vilken av dem jag skulle behålla om jag bara skulle ha kvar en av dem.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Tycker att det blir lite för blingit med vitguldsringen. Lite med rent med ickeräfflad ring. I första hand en 116200 på oyster och i andra hand på jubilee för mig.

Även med slät ring och oyster så är det fullt tillräckligt med bling. Inte ens 114060 är helt förskonad från blingfaktorn, men jag har kommit på mig själv med att gilla det :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Var och provade förra veckan på Krons. Det är verkligen fantastiskt vilken skillnad det blir beroende på vinkel och hur man håller armen, om den är roterar inåt (pronerad) eller utåt (supinerad). Tydligast blir det kul om man jämför bilderna på en 114060:

20151118_161940~2.jpg

Med supinerad undearm hamnar underarmsbenen långt från varandra, armen blir bredare och klockan ser mindre ut. Snyggt och lagom stor.

20151118_162027~2.jpg

Med pronerad arm roteras underarmsbenen, armen blir smalare och klockan ser större ut. Nästan lite stor men funkar.

Motsvarande bilder på 116200:
20151118_163525~2.jpg

20151118_162155~2.jpg


Lutar mot 114060 men två komplicerade faktorer har smugit sig in. Dels tycker jag allt mer om 116200 för varje dag och dels tycker min sambo mycket bättre om den. Svårt detta med beslut.
Nu får du för tusan lägga storleken åt sidan. Submarinern är INTE för stor. Nej, du har ingen ekstock till handled. Men suben är inte särskilt stor. Jämför med nån som har 18 cm handled och har en dinka på 46- 48 och till och med 50 mm. Känn efter vad du vill ha och köp den!!
 
För mig var det så enkelt att jag skulle ha en sub. Punkt slut. Ett halvår senare kom jag på att jag skulle ha en 116200. Punkt slut. Jag förstår att det blir svårt om man tänker sig att "bara" ha en klocka. Jag vet faktiskt inte vilken av dem jag skulle behålla om jag bara skulle ha kvar en av dem.

För några månader sedan skulle jag också absolut ha en Sub. Senare provade jag den och blev osäker på storleken. Då började jag fundera på en DJ istället. Nu när jag nästan bestämt mig för att en Sub inte är för stor växer DJ allt mer och min sambo säger att hon tycker att den är fin medan Suben är ful.

Det som talar för 116200 är för mig att den känns lite mer vuxen, har bra storlek, datum och passar in alla situationer. Mot talar de polerade ytorna som riskerar att bli fula efter några år. För 114060 talar att den är borstad till stor del, känns lite roligare och har en detalj man kan pilla lite på (vridringen) när man bär den. Mot talar att storleken ligger på gränsen till för stor för mig och att sambon är skeptisk.
 
Nu får du för tusan lägga storleken åt sidan. Submarinern är INTE för stor. Nej, du har ingen ekstock till handled. Men suben är inte särskilt stor. Jämför med nån som har 18 cm handled och har en dinka på 46- 48 och till och med 50 mm. Känn efter vad du vill ha och köp den!!

Ja, jag har insett att den funkar som jag också antydde i inlägget. Den ligger i det övre spannet av vad som ser bra ut på mina handleder men på rätt sida. Jag ska dock inte gå så mycket större än så. Just nu är det mer sambons åsikt som spökar då hon tycker att Suben är ful.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag röstar på en 116200. Ingen egentlig erfarenhet från pcl men vill minnas att @jabla daytona med pcl inte led av att vara använd. Kanske en bild på den?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, jag har insett att den funkar som jag också antydde i inlägget. Den ligger i det övre spannet av vad som ser bra ut på mina handleder men på rätt sida. Jag ska dock inte gå så mycket större än så. Just nu är det mer sambons åsikt som spökar då hon tycker att Suben är ful.
Datejusten är oxå en fantastisk klocka. Jag hade valt den. Men du kan ha suben utan problem. Det var det jag ville säga.
 

Lage

Omega
Ja, jag har insett att den funkar som jag också antydde i inlägget. Den ligger i det övre spannet av vad som ser bra ut på mina handleder men på rätt sida. Jag ska dock inte gå så mycket större än så. Just nu är det mer sambons åsikt som spökar då hon tycker att Suben är ful.

Jag har något större handleder än du har och hade en period en 114060 och en 116200 samtidigt. Den förra var rolig, särskilt på sommaren, och storleken var inget problem. Jag märkte dock att förstahandsvalet nästan alltid blev datejusten, då den sett till storleken var smidigare och i mitt tycke passar bättre till skjorta. Därtill kändes den mer diskret, vilket ibland kan vara bra. Estetiken i subbarna är fantastisk men i mitt fall har det alltid varit roligare att hålla i sådana än att använda dem.

Datejusten är i positiv bemärkelse en trist klocka. Oavsett modell är det ett säkert och klassiskt val. Att rolex skulle sälja fler subbar, vilket ibland påstås, är nonsens; om dammodellerna inräknas lär datejust vara deras storsäljande serie. Om man vill vara något mer unik är en explorer (nu referens 214270) ett bättre och roligare val. Den balanserar snyggt mellan sport och dress och har all historik som krävs. Om du tycker om din Sinn 556, vilket det finns all anledning att göra, vore en explorer ett naturligt steg. Det känns som samma andas klockor.
 
Jag har något större handleder än du har och hade en period en 114060 och en 116200 samtidigt. Den förra var rolig, särskilt på sommaren, och storleken var inget problem. Jag märkte dock att förstahandsvalet nästan alltid blev datejusten, då den sett till storleken var smidigare och i mitt tycke passar bättre till skjorta. Därtill kändes den mer diskret, vilket ibland kan vara bra. Estetiken i subbarna är fantastisk men i mitt fall har det alltid varit roligare att hålla i sådana än att använda dem.

Datejusten är i positiv bemärkelse en trist klocka. Oavsett modell är det ett säkert och klassiskt val. Att rolex skulle sälja fler subbar, vilket ibland påstås, är nonsens; om dammodellerna inräknas lär datejust vara deras storsäljande serie. Om man vill vara något mer unik är en explorer (nu referens 214270) ett bättre och roligare val. Den balanserar snyggt mellan sport och dress och har all historik som krävs. Om du tycker om din Sinn 556, vilket det finns all anledning att göra, vore en explorer ett naturligt steg. Det känns som samma andas klockor.

Jag har tidigare varit lite inne på en Explorer 1 där man ju får en lite sportigare klocka utan polerade mittlänkar i en bra storlek. Det den faller på för mig är 3, 6, 9. Gillar stavindex mest och tycker siffrorna på utforskaren är lite stora. Bra förslag dock.
 

Loshin

Panerai
Var och provade förra veckan på Krons. Det är verkligen fantastiskt vilken skillnad det blir beroende på vinkel och hur man håller armen, om den är roterar inåt (pronerad) eller utåt (supinerad). Tydligast blir det kul om man jämför bilderna på en 114060:

20151118_161940~2.jpg

Med supinerad undearm hamnar underarmsbenen långt från varandra, armen blir bredare och klockan ser mindre ut. Snyggt och lagom stor.

20151118_162027~2.jpg

Med pronerad arm roteras underarmsbenen, armen blir smalare och klockan ser större ut. Nästan lite stor men funkar.

Motsvarande bilder på 116200:
20151118_163525~2.jpg

20151118_162155~2.jpg


Lutar mot 114060 men två komplicerade faktorer har smugit sig in. Dels tycker jag allt mer om 116200 för varje dag och dels tycker min sambo mycket bättre om den. Svårt detta med beslut.
Jag tycker helt klart att datejusten sitter bättre på din handled. Min handled mäter också 16.5 cm, och i början kändes min gamla 114060 hur grym som helst. Lite stor men ändå bra, dock efter ett tag så började jag störa mig mer och mer på storleken vilket gjorde att jag tillslut sålde den.

Min erfarenhet är att om det är något som ligger på gränsen av ens preferenser, oavsett om det gäller storlek eller något annat. Så brukar man störa sig mer och mer på det ju längre tid som går.
 
Topp