• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka att köpa som investering? För runt 100k?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Lite som bostadsmarknaden för ett par år sedan. Ohållbar prisutveckling och nu har vi en kraftig prisdämpning och många står snopna efter har köpt sina bostäder dyra.. Otroligt naivt att inte tro att det kan hända klockor också...
 

Baywatch

Omega
Det är nu alla KS:are ska spela indignerade och ge lite kloka visdomsord om hur "dumt" det är att beakta värdeutvecklingen.

Ingen här verkar bry sig om det i trådar som denna, man uppmuntrar alltid TS att "köpa det du vill ha!" eller "skit i värdeutvecklingen!".
Men om man undersöker saken närmare så är den typiska KS:aren någon med 2-3 lättflippade stål-Rolex i samlingen, kanske en Speedy Pro. @bbits är väl en av få på forumet som faktiskt köper lite mer udda objekt, och det märks att personen har ett genuint intresse.
När den typiska KS:aren (titta bara valfri medlem med hög postcount) väl säljer så är det ofta med prispåslag sedan man själv inhandlade klockan (med motivering att marknadspriset gått upp).

Jag har inget emot att någon gör sig en hacka på klockor, men dubbelmoralen är lite svårare att leva med.

Vad säger du @vaniljglass ?
 

Camo00

Patek
Det är nu alla KS:are ska spela indignerade och ge lite kloka visdomsord om hur "dumt" det är att beakta värdeutvecklingen.

Ingen här verkar bry sig om det i trådar som denna, man uppmuntrar alltid TS att "köpa det du vill ha!" eller "skit i värdeutvecklingen!".
Men om man undersöker saken närmare så är den typiska KS:aren någon med 2-3 lättflippade stål-Rolex i samlingen, kanske en Speedy Pro. @bbits är väl en av få på forumet som faktiskt köper lite mer udda objekt, och det märks att personen har ett genuint intresse.
När den typiska KS:aren (titta bara valfri medlem med hög postcount) väl säljer så är det ofta med prispåslag sedan man själv inhandlade klockan (med motivering att marknadspriset gått upp).

Jag har inget emot att någon gör sig en hacka på klockor, men dubbelmoralen är lite svårare att leva med.

Vad säger du @vaniljglass ?
Exakt! Historiskt eller horologiskt jättespännande klockor kan ju ligga ute till vrakpriser hur länge som helst utan att nån är intresserad, för alla måste gå plus annars köper man inte!
Okej, inte 95% då men en bra bit över hälften skulle aldrig köpa en klocka man förlorar mycket på?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Det är klart att folk gärna köper något som man inte tror man gör någon större förlust på när det finns skäl att tro att den inte blir kvar i samlingen. De flesta av oss har en begränsad budget för vår hobby och stora värdeminskningar äter snabbt upp den. Problemet blir snarare när det är mer intressant med själva prisutvecklingen än klockan.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Exakt! Historiskt eller horologiskt jättespännande klockor kan ju ligga ute till vrakpriser hur länge som helst utan att nån är intresserad, för alla måste gå plus annars köper man inte!
Okej, inte 95% då men en bra bit över hälften skulle aldrig köpa en klocka man förlorar mycket på?
Kan du ge ett exempel på en historiskt-, eller horologiskt intressant klocka som ligger ute till vrakpris just nu? Eller något som legat ute senaste månaderna?
 

alkal

Breitling
Jag skulle aldrig köpa en klocka som en investering. Det enda jag skulle köpa som en investering är aktier eller finansiella placeringar på lång sikt. Klockor har man för intresse. Sedan kan inflation och andra prisstegringar ske för unika modeller och märken. Men mitt tips är köp INDEX fonder och dunka månadssparande i 30 år så är du med högst sannolikt safe. // Bankmannen
 

Baywatch

Omega
Det är klart att folk gärna köper något som man inte tror man gör någon större förlust på när det finns skäl att tro att den inte blir kvar i samlingen. De flesta av oss har en begränsad budget för vår hobby och stora värdeminskningar äter snabbt upp den. Problemet blir snarare när det är mer intressant med själva prisutvecklingen än klockan.

Inga problem för mig att man beaktar värdeminskningen, men hoppa då av de höga hästarna och påstå då inte att de inte bryr sig alls.

Exakt! Historiskt eller horologiskt jättespännande klockor kan ju ligga ute till vrakpriser hur länge som helst utan att nån är intresserad, för alla måste gå plus annars köper man inte!
Okej, inte 95% då men en bra bit över hälften skulle aldrig köpa en klocka man förlorar mycket på?

Det fetade. Så sant.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är nu alla KS:are ska spela indignerade och ge lite kloka visdomsord om hur "dumt" det är att beakta värdeutvecklingen.

Ingen här verkar bry sig om det i trådar som denna, man uppmuntrar alltid TS att "köpa det du vill ha!" eller "skit i värdeutvecklingen!".
Men om man undersöker saken närmare så är den typiska KS:aren någon med 2-3 lättflippade stål-Rolex i samlingen, kanske en Speedy Pro. @bbits är väl en av få på forumet som faktiskt köper lite mer udda objekt, och det märks att personen har ett genuint intresse.
När den typiska KS:aren (titta bara valfri medlem med hög postcount) väl säljer så är det ofta med prispåslag sedan man själv inhandlade klockan (med motivering att marknadspriset gått upp).

Jag har inget emot att någon gör sig en hacka på klockor, men dubbelmoralen är lite svårare att leva med.

Vad säger du @vaniljglass ?
Skillnaden är väl att vissa köper det de vill ha, och säljer till högre pris för att marknaden har gått upp, medan andra redan från start frågar om vilken man ska köpa, i hopp om att göra vinst när man väl säljer...
 

JDH

Cartier
Nu är jag ny på forumet och anser att jag precis har börjat ta tag i mitt klockintresse.
Men jag skulle aldrig vilja omvandla mitt intresse till ett tvång, där jag måste få avkastning på mina klockköp.
Det tar bort en del av det jag tycker är kul med klockor..
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Inga problem för mig att man beaktar värdeminskningen, men hoppa då av de höga hästarna och påstå då inte att de inte bryr sig alls.



Det fetade. Så sant.

Medger absolut att jag väger in värdeminskningen när jag funderar på ett köp, däremot skulle jag inte köpa klockor som spekulationsobjekt.
 

Thulin7

Breitling
Det vet du inte.. En ren spekulation.. Endast Rolex själv vet angående deras produktion på stålmodeller...
Pris på exempelvis hulken kan rasa på många olika orsaker...

Dagens prishöjning från rolex (+5%) är yttligare ett tecken på att köpa en av rolex sportmodeller inte är någon huvudlös investering.

Och nej, självklart kan vi inte med säkerhet veta hur det ligger till med produktion, efterfrågan och dylikt. Men så är det med den mesta av investeringar? Du vet inte hur börsmarknaden kommer att svänga om x antal år? Du vet ej heller hur bostadsmarknaden kommer se ut om 3 år?

Min tanke med att investera i tex en hulk är att du kommer njuta av den dagligen samtidigt som att JAG gör bedömningen att den har god potential att stiga framöver.

Väl mött.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej! Tänkte kolla runt lite om någon sitter inne på tips på klockor som tros stiga i värde? Jag har hört mycket om Rolex Hulk. Är det en bra investering? Gärna en klocka på typ max 100 000. Alla tips uppskattas.
Mvh,
Problemet med Hulken är att den är grön. Den har dessutom blank tavla, två parametrar som gör att man snabbt tröttnar. Sett över tid och som investeringsobjekt kan det stämma i ett enda fall. Det är när någon köper den ny och med alla papper och cert ifyllda korrekt låser in den i ett bankfack och aldrig använder den. En NOS Hulk kan bli värd mycket om några år för det kommer inte att finnas många i riktigt fint skick. De flesta Hulkar kommer att ha haft många kortsiktiga ägare och därmed slitas mer än normalt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Dagens prishöjning från rolex (+5%) är yttligare ett tecken på att köpa en av rolex sportmodeller inte är någon huvudlös investering.

Och nej, självklart kan vi inte med säkerhet veta hur det ligger till med produktion, efterfrågan och dylikt. Men så är det med den mesta av investeringar? Du vet inte hur börsmarknaden kommer att svänga om x antal år? Du vet ej heller hur bostadsmarknaden kommer se ut om 3 år?

Min tanke med att investera i tex en hulk är att du kommer njuta av den dagligen samtidigt som att JAG gör bedömningen att den har god potential att stiga framöver.

Väl mött.
Till vilket pris tänker du investera isåfall?
 

Minuten

Cartier
Dagens prishöjning från rolex (+5%) är yttligare ett tecken på att köpa en av rolex sportmodeller inte är någon huvudlös investering.

Och nej, självklart kan vi inte med säkerhet veta hur det ligger till med produktion, efterfrågan och dylikt. Men så är det med den mesta av investeringar? Du vet inte hur börsmarknaden kommer att svänga om x antal år? Du vet ej heller hur bostadsmarknaden kommer se ut om 3 år?

Min tanke med att investera i tex en hulk är att du kommer njuta av den dagligen samtidigt som att JAG gör bedömningen att den har god potential att stiga framöver.

Väl mött.
X antal år för börsen? Det räcker att det startas krig mot Iran, då vänder det på sekunden! Bostadsmarknaden följer med ner.......det kommer inte finnas någon botten!
Klockor, det är oftast ren konsumtion.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp