• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för under 70K

meo_swe

Audemars
Hm, inte direkt kärlek vid första ögonkastet men får väl titta närmare på hur den bärs.

Visst är det så, om man är tråkig så säger tvekar man på den pga populariteten....

Både Oyster P och Explorer II känns som attraktiva val! Dock går 216570-77210-BLACK över budgeten...

Sub eller Speedmaster är bägge intressanta men Orient är nog inte riktigt det jag letar efter.

Då tycker jag nog bättre om 116610LN men den slutar ju tyvärr norr om 70k- strecket.

Bra klocka men storleken är nog lite väl tilltagen för att passa mig tyvärr.

Det stämmer! :)
Går du in till en AD beredd att handla kan du säkert få den för 70 eller mindre utan vidare knussel
 
Gör det inte svårare än det är...

F0EC0842-5231-4A52-BB82-8AD36C932E95_zpsbyziy8pn.jpg


62A74176-CBD7-472C-9F4A-EB41DBF881F8_zpskumzyvac.jpg



Och köp något som håller i längden...


Borde ju kunna klämma in båda beggade...
 

china

Torpare
Om TS ens behöver ställa frågan, det här med klockor är nog inte din grej. Vet man inte om man köper en klocka för sin egen skull, eller behöver acceptans från kreti och pleti på ett forum, så kanske det finns bättre saker att spendera sekinerna på? Om det handlar om statusfaktor, så är det väl bara att köpa lite guld för slantarna och hänga runt handleden/halsen, eller kulpåsen om man är lite mer diskret...
 

mackan_108

Cartier
Hm, inte direkt kärlek vid första ögonkastet men får väl titta närmare på hur den bärs.

Visst är det så, om man är tråkig så säger tvekar man på den pga populariteten....

Både Oyster P och Explorer II känns som attraktiva val! Dock går 216570-77210-BLACK över budgeten...

Sub eller Speedmaster är bägge intressanta men Orient är nog inte riktigt det jag letar efter.

Då tycker jag nog bättre om 116610LN men den slutar ju tyvärr norr om 70k- strecket.

Bra klocka men storleken är nog lite väl tilltagen för att passa mig tyvärr.

Det stämmer! :)

Vill du ha en klocka med oslagbara urverk för dem pengarn så är PO defenetift klockor du bör kolla på.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Om TS ens behöver ställa frågan, det här med klockor är nog inte din grej. Vet man inte om man köper en klocka för sin egen skull, eller behöver acceptans från kreti och pleti på ett forum, så kanske det finns bättre saker att spendera sekinerna på? Om det handlar om statusfaktor, så är det väl bara att köpa lite guld för slantarna och hänga runt handleden/halsen, eller kulpåsen om man är lite mer diskret...
Vad är det för fel på att fråga efter lite inspiration?
 

osc10

Panerai
2-Faktor
IMG_2868.JPG
Även jag lägger rösten på en sub, funkar även riktigt bra på gummi. För mig är den absolut inte tråkig utan riktigt j-vla underbar och passar i många situationer :). Annars är speedy en tänkbar reservplan, men för mig är det ett helt annat spår. Lycka till, jakten är det roliga!
 

china

Torpare
Vad är det för fel på att fråga efter lite inspiration?

Tyvärr, jag kan inte se vad prisklassen har för betydelse. Om TS frågat efter specifika egenskaper, så hade jag inte reagerat, men vilken klocka man skall köpa för X antal kronor känns väl ganska menlöst, det är väl bara att slå till på den klocka man själv fastnar för, oavsett vad folk och självutnämnda experter råkar tycka?
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Just prisklassen kanske är en bra indikation och tydlig gränsdragning för TS totala klockbudget i detta fall. Jag tycker inget av svaren som TS fått hittills osar av självutnämnd expert. Själv kan jag avundas TS som har en klockjakt med eventuellt köp framför sig, just den där sköna känslan av att snart ha något nytt på handleden att nörda ner sig i. Och det är väl roligt att så många kan samlas runt det. Som sagt att TS ber om lite inspiration och tips är väl inget annat än trevligt.
 

kalle.96

Breitling
Då är ju 1312 klart överlägsen.
Det är nog en av de bättre Pannorna faktiskt, dock så är storleken ett problem... känns som att de alltid bärs stort oavsett mm.
Röstar för Breitling B50, den är för cool för att avstås.
Den är cool, helt klart. Kanske för cool och plottrig som första klocka dock ? B50 i night mission är väl så nära porr man kan komma!
Förstavalet hade varit en sub no date.
Om jag var du och hade 70 kakor att leka med så hade det nog blivit en 14060 och en mer dressad klocka typ en DJ, där har du en klassisk och bra rotation.
Annars kanske en breitling night mission kanske.
Just DJ finns det ingen användning för i min vardag så det känns inte riktigt attraktiv. Då är nog någon Night mission närmare det som jag söker...
IMG_6872.JPG
IMG_5313.JPG

Breitling är aldrig fel!
Detta är så otroligt j*vla bra! Har du någon koll på om detta är något som man kommer behöva beställa eller tror du det kan finnas i lager hos AD ( Generellt, förstår du inte har möjlighet att veta exakt hur det ligger till)
Nya Explorer 1? Sportig men ändå dressad :)
Absolut, fin är den!
Svart rolexdykare. SD lätt beg, eller AD-prutad Sub.
Oerhört svåra klockor att tröttna på.
Frågan är om de är så vanliga så att det blir tråkigt ?
Just 116610LN är nog den bästa Sub referensen idag!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@kalle.96
Aerospacen köpte jag av Klockmaster Globen, den hade de inne. Colten beställde de åt mig, tog typ 2 veckor att få den om ens det. De brukar ha rätt många modeller hemma.

Har recenserat båda modellerna om du vill se fler bilder.
 

kalle.96

Breitling
@kalle.96
Aerospacen köpte jag av Klockmaster Globen, den hade de inne. Colten beställde de åt mig, tog typ 2 veckor att få den om ens det. De brukar ha rätt många modeller hemma.

Har recenserat båda modellerna om du vill se fler bilder.
Okej, det låter hoppfullt! Får väl kontrollera med de lokala återförsäljarna här i Lissabon! :) Vet att Aero i stål kunde de ta hem med 1 månads väntetid ungefär så förhoppningsvis så är det väl inte mycket mer än så för Night Mission.
 

Mankebank

Cartier
Jag inser att jag talar mot mitt råd tidigare i tråden där jag förespråkar att köpa det du gillar mest. Jag inser också att jag kommer att trampa på några tår, men det måste faktiskt sägas.

Av ditt nick sluter jag mig till att du är 20 år. Du är i den avundsvärda situationen att du har möjlighet att köpa något riktigt fint som kan följa dig genom livet, något du kan njuta av och koppla viktiga minnen till om 20, 40 och 60 år. Hur kommer dina alternativ att kännas då? Det vet vi inte, men vi vet att en Sub som är 20, 40 eller 60 år just nu känns allt annat än omodern. Hur känns en 20-årig Breitling, fränast på krogen 1996, tvåton förstås, idag? Se efter själv. Och köp sedan en stålsub.
http://www.breitling-museum.com/1990-1999.html
 
Okej, det låter hoppfullt! Får väl kontrollera med de lokala återförsäljarna här i Lissabon! :) Vet att Aero i stål kunde de ta hem med 1 månads väntetid ungefär så förhoppningsvis så är det väl inte mycket mer än så för Night Mission.
Aerospace i stål förstår jag tar lång tid att få fram eftersom modellen inte finns ;) var bara tvungen.
OnT tycker jag du ska kika på nya PO 43.5mm.
 

kalle.96

Breitling
Jag inser att jag talar mot mitt råd tidigare i tråden där jag förespråkar att köpa det du gillar mest. Jag inser också att jag kommer att trampa på några tår, men det måste faktiskt sägas.

Av ditt nick sluter jag mig till att du är 20 år. Du är i den avundsvärda situationen att du har möjlighet att köpa något riktigt fint som kan följa dig genom livet, något du kan njuta av och koppla viktiga minnen till om 20, 40 och 60 år. Hur kommer dina alternativ att kännas då? Det vet vi inte, men vi vet att en Sub som är 20, 40 eller 60 år just nu känns allt annat än omodern. Hur känns en 20-årig Breitling, fränast på krogen 1996, tvåton förstås, idag? Se efter själv. Och köp sedan en stålsub.
http://www.breitling-museum.com/1990-1999.html
Det är inte dåliga tankar som du kommer med. Visst är det så att jag är drygt tjugo jordnsurr men jag kommer nog följa ditt första råd. Jag tänkte nog testa runt tills man hittar det som känns mest rätt idag och i framtiden så kanske det är en annan klocka som man hellre bär. Förstå mig rätt, jag tror väldigt få medlemmar fortfarande äger sin den första klockan som man köpte för 20 eller 30 år sedan :)
Var lite i din sits och hade svårt att bestämma mig men i slutändan blev det 2 st subar i olika färger :)
IMG_0520.JPG
Skön kompromiss! Hulken är snygg men riskerar den inte att kännas som lite mycket ?
Aerospace i stål förstår jag tar lång tid att få fram eftersom modellen inte finns ;) var bara tvungen.
OnT tycker jag du ska kika på nya PO 43.5mm.
Titanium och stål är väl ganska mycket "same same but different" ;)
 

Golbica

Omega
En omega speedmaster, var min första klocka och varit nöjd! Nu när man kört länk och tröttnat blir det läder, lika snyggt det också ;-)
 

niclashill

Cartier
Att tänka på med speedy: inget datum, manuell uppvridning, håller ej COSC och de jag känner med dessa har oftare tvingats till service.
Men en speedy med plexi är riktigt snygg, inget snack. Men hade inte köpt den som OWG.
 

Zalath

Panerai
Att tänka på med speedy: inget datum, manuell uppvridning, håller ej COSC och de jag känner med dessa har oftare tvingats till service.
Men en speedy med plexi är riktigt snygg, inget snack. Men hade inte köpt den som OWG.
Att Speedy Pro är manuell och inte har något datum är ju inga nyheter. Däremot är det felaktigt att säga att den inte håller COSC. Den är inte certifierad men har svårt att se att du inte ska gå den att gå rätt. Serviceintervallet är även det ofta längre än andra klockor pga stabilt urverk, så är tveksam till ditt påstående där också. Bra klocka för OWG.
 

Pluto

Cartier
Hade köpt en Seamaster 300.
Varför? Jo den är mycket mer unik (tycker jag). Jag menar, jämfört med seamster 300 ser man submariners både här på forumet och i verkligheten ganska ofta :)

Det är även en grym klocka med ganska trevlig historia!
IMG_1436.PNG
 

kmg

Patek
2-Faktor
Om TS ens behöver ställa frågan, det här med klockor är nog inte din grej. Vet man inte om man köper en klocka för sin egen skull, eller behöver acceptans från kreti och pleti på ett forum, så kanske det finns bättre saker att spendera sekinerna på? Om det handlar om statusfaktor, så är det väl bara att köpa lite guld för slantarna och hänga runt handleden/halsen, eller kulpåsen om man är lite mer diskret...
Men helt ärligt så är klockan för många, inklusive mig, en pryl, ett smycke, ett statusobjekt, en hobby... Om man vill ha något som ska visa tiden kan man klippa en casio. Klockor är till stor del en ytlig hobby där andras åsikter kan spela roll. Med det sagt tycker jag TS låter som vem som helst som velar inför en stor investering.
Tycker även @Moffan formulerade det bra apropå inspiration.
 

niclashill

Cartier
Att Speedy Pro är manuell och inte har något datum är ju inga nyheter. Däremot är det felaktigt att säga att den inte håller COSC. Den är inte certifierad men har svårt att se att du inte ska gå den att gå rätt. Serviceintervallet är även det ofta längre än andra klockor pga stabilt urverk, så är tveksam till ditt påstående där också. Bra klocka för OWG.
Att speedyn har svårt att gå inom cesc är vi nog en majoritet som kan skriva under, dock.
 
Topp