• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan fastande i säkerhetskontrollen...

Smulan

Rolex
Ett och ett halvt år senare och ett 20-tal flygresor ingen har bett mig ta av mig klockan och det har heller aldrig pipit.


Intressant. Jag tar alltid av klockan för att minska risken att pipa. Flyger du på olika länder/destinationer? Länk? Gör själv ett 50-tal flygningar per år och upplever att känsligheten är olika i detektorerna.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Brukar försöka att ha klockan på mig. Funkar oftast, men konstaterat att S&s Skydiver på länge brukar ge utslag.. Lite ironiskt när man tänker på det
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Flög hem från barcelona förra veckan, en explorer 1a på armen och den pep inte. Dock fick en man med en brietling framför mig ombedd plocka av sin klocka efter att han pep i säkerhetskontrollen, väldigt knepigt hur det där fungerar...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
För info piper bågarna regelbundet helt utan anledning. Det är en slumpmässig funktion som är inbyggd. X antal personer om dagen ska kollas noga helt utan annan anledning än att man anser att det slumpmässiga undersökandet av resande ger större säkerhet. Källa: Gubbe i säkerhetskontrollen efter att bågen pipit när jag i princip bara hade kortbyxor och t-shirt på mig. Allt annat låg i korgen.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För info piper bågarna regelbundet helt utan anledning. Det är en slumpmässig funktion som är inbyggd. X antal personer om dagen ska kollas noga helt utan annan anledning än att man anser att det slumpmässiga undersökandet av resande ger större säkerhet. Källa: Gubbe i säkerhetskontrollen efter att bågen pipit när jag i princip bara hade kortbyxor och t-shirt på mig. Allt annat låg i korgen.
Jag kan iofs. köpa att det piper random så att de kan ta stickprover att kolla av, men konstigt att man ska behöva ta av klockan då.
 

Smulan

Rolex
Alltså klockan kan ge utslag i metalldetektorn och då tar det en minut extra för hela kön :) Stämmer bra att det piper random också men ganska sällan. Viktigt att hålla händerna mot kroppen och gå i mitten av bågen för att minska risken för felpip.
 

MrPlow

Rolex
Intressant. Jag tar alltid av klockan för att minska risken att pipa. Flyger du på olika länder/destinationer? Länk? Gör själv ett 50-tal flygningar per år och upplever att känsligheten är olika i detektorerna.
Förr SMP, nu GMTc - båda på länk. Europa och Asien mest. I vår får vi se vad som händer i USA, sist gick det bra med RayBan piloterna på huvudet :)
 

Klahr

Omega
Tar aldrig av mig klockan, aldrig blivit ombedd heller - hittills. Till och från samt inrikes i USA med en Breitling SOH 46, nemas problemas, inte heller Panerai Luminor har gett utslag. Bara för det så åker jag väl på att ta av klockan nästa gång.
 

soderlund

Cartier
Jag har nog för vana att lägga klockan i jacken/kavajen eller handbagaget, men har väl hänt att man promenerat rakt genom kontrollen utan att det varit några problem. Senast var säkerhetskontrollen i Kastrup.
 

Tre333

Cartier
Varför tar man ens av sig klockan vid kontrollen?

Hört många varianter på detta och en är den totala mängden metall man på sig. Alltså är det enbart klockan kan det gå utan att ta av sig den. Men har du klocka, mynt, nycklar etc är risken större att de ber dig ta av den. Sen är frågan då om man ska lämna ifrån sig den till kontrollanten på "andra sidan bågen" eller lägga den i röntgen och köra igenom den där?

EDIT. kvotering/slump finns och förekommer och får man det kan man bara fråga om det och så svarar kontrollanten att det är just detta.
 

MrPlow

Rolex
Numer tar jag aldrig av mig klockan, inte ens om de mot förmodan ber mig om det :)

Men en kompis började prata om att larmbågen inte skulle vara bra för klockan utan att det är bättre att den åker genom röntgen. Finns det någon forskning eller bevis man kan hänvisa till?
 

JayJay

Rolex
Numer tar jag aldrig av mig klockan, inte ens om de mot förmodan ber mig om det :)

Men en kompis började prata om att larmbågen inte skulle vara bra för klockan utan att det är bättre att den åker genom röntgen. Finns det någon forskning eller bevis man kan hänvisa till?
Troligtvis en s k urban legend.
 

Bergmästaren

Breitling
Aldrig blivit ombedd att ta av mig klockan i en säkerhetskontroll på en flygplats, förra vecka när jag besökte FN skrapan så åkte den av på uppmaning av personalen.
 

D'orB

Omega
Förvånansvärt nog så piper rejäla stålklockor på länk aldrig. Tar aldrog av mig klockan men döljer den dock ibland med skjortkanten för att slippa ta diskussionen.
 

Rey

Rolex
Brukar aldrig vara problem inrikes men har blivit ombedd några gånger utomlands varav senast på Island att ta av mig klockan vid kontrollen. Åkte ner djupt i väskan ;)
 

meo_swe

Audemars
Jag minns en gång när jag var ung och vacker. Det var på den tiden när jag gjorde lumpen och skulle flyga till en vän på permission. Vi var fem soldater som alla skulle till Östersund. Så för enkelhetens skulle klädde vi av oss till kalsonger och sockor inför säkkollen. Minen när det kommer fram fem grabbar i kronans kallingar och fältskjorta var fantastisk :D
 
Topp