Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockjakt, GTM master 16710.

Diskussion i 'Diskussion' startad av bestcoast, 22 oktober 2014.

1. bestcoast
    Trådstartare

bestcoast Bonde

Från:
    Västkusten
    Hej!

Köpte nyligen en datejust 1603 här på forumet. Riktigt nöjd, men nu har jag verkligen fått mersmak för klockor och är riktigt sugen på något lite större och sportigare. Flyger omkring lite på forumet och läser trådar utan att kommentera, alltid ett trevligt nöjde! Har nu kikat runt och läst i några veckor och tycker att GMT master är riktigt läcker, speciellt med pepsi.

Så min jakt är en gmt master ii 16710 på oyster. Kikat på forumet en del, min budget skulle vara runt 40k.

Nu till saken, hittade denna ifrån 2005. http://www.chrono24.se/rolex/rolex-...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Dock ser det jäkligt konstigt ut med rubriken "subariner gmt-master ii" Något de skriver för att få mer trafik på folk som söker på submariner eller är det oseriöst? Har frågat om servicebehov, får antagligen svar snart. Såg att några på forumet hade handlat av plus-watch och varit nöjda. Vad tror ni mer erfarna användare? Bör jag vänta tills något äldre dyker upp på forumet för runt 40, eller är det bara att tuta och köra?

2. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Köp en 16700 istället, mycket roligare klocka :)

Sen tror jag bara det har att göra med sökningen på namnet.

bestcoast gillar detta.
  3. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Köp här på forumet. De dyker ju upp ibland. Sålde själv nyss en 2007.

bestcoast gillar detta.
  4. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Hallå bestcoast!

Kul att du kommit till insikt att Rolex is da shit :D, Hehe...skämt och sido så tycker jag att för dom pengarna du refererar till så skall den vara komplett. Den du länkade till skall vara från 2004 (F-serie) och inte 2005 (D-serie) som säljaren påpekar, att han har strulat med rubriken har jag ingen bra förklaring på, men han verkar vara rejält snurrig i min värld, visst är han trusted seller, men då borde man fan kunna skriva rubriken rätt och inte blanda in submariner i det hela och visst borde man kunna lita på att han refererar till rätt årtal på klockan.

Jag skulle hålla mig borta från den klockan, för dom pengarna som du vill spendera finns det många bättre alternativ du kan finna, har du tänkt på om du vill ha nyare GMT, med eller utan lugholes, tritumtavla, vill du att den sitter på SEL länk, listan kan göras lång, att bytta och köpa insert kan du göra själv, så står du inte och faller på om du hittar en klocka med fel färg tänkte jag.

Jag skulle ha is i magen och vänta tills rätt objekt dyk upp, säger det igen för dom pengarna du är villig att spendera så borde du kunna finna en klocka som är helt komplett, den du länkade till såg hyfsat bra ut men har säkerligen fått sig minst en polering, tycker dock att 37k är alldeles för mycket för en klocka utan cert.

5. bestcoast
    Trådstartare

bestcoast Bonde

Från:
    Västkusten
    Tack för hjälpen! Jag avvaktar, är dock dålig på att ha is i magen..:nailbiting:
    Jag tycker att SEL verkar ganska trevligt, läste någonstans att det var ifrån -00 någon gång. Lugholes kanske ger lite charm, men det är inget jag (än så länge) tycker är viktigt om det ska vara med eller utan. Tritiumtavla har jag aldrig riktigt fått grepp om, lite mer "gulnad vintage" tavla med annan lysmassa?

6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
  7. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Bra val, GMT är jättetrevligt.

Varför inte 16750? Finns både med matt tavla och blank med vitguldsindex [emoji2] Plexi är en bonus i mina ögon!

Ako, JohnZ, Pilot och 4 andra gillar detta.
  8. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Du är inne på rätt spår. GMT:n är, och förblir, en av de trevligaste klockorna.

Criss Cross och bestcoast gillar detta.
  9. Joakim Andersson

Joakim Andersson Bonde

Köpte själv en GMT 16710 av Pluswatch i juni juli någon gång och allt gick mycket smidigt. Stämde bra överens med beskrivningen och klockan hade inget som helst servicebehov. Betalade med wire-transfer. De håller väldigt konkurrenskraftiga priser också, tyckte inte den satt så bra och sålde den ganska fort för samma pris som jag betalade.

10. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Asplund gillar detta.
  11. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul att intresset tilltagit och att du är nöjd med 1603an. Jag sitter själv på en 16710 Coke. Lycka till i jakten! Dj och Gmtn är dom klockor jag använder mest.

bestcoast gillar detta.
  12. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Bra tankar, som sagts, ha is i magen. Bjussar på lite godis :)

image.jpg image.jpg

Figo, saferide, JohnZ och 4 andra gillar detta.
  13. bestcoast
    Trådstartare

bestcoast Bonde

Från:
    Västkusten
    Ni ger mig inte mer is i magen! Tack för bilderna och orden. Blir nog något fint framöver!

14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Hehehe

16710, 1998/99
    image.jpg
    16710T, 2005
    image.jpg
    16710, 1991
    image.jpg

Samtliga har som synes olika tavlor, SWISS, SWISS MADE samt SWISS-T<25

JohnZ, StrawberryFields och bestcoast gillar detta.
  15. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är i exakt samma tankar, dock är jag fortfarande i "spara ihop pengar fasen". Det enda jag är helt säker på än så länge är att det blir plexi och oysterlänk.

JohnZ, paradis, Scaramanga och 1 annan gillar detta.
  16. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Varför är 700an roligare?

wayne gillar detta.
  17. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Drwatch har en 16710 för 37k och en 16700 för 38k. Papper, box osv har jag inte koll på. Kontakta själv. :)

18. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kan bara hålla med alla andra om att GMTn är ett bra val! Absolut den klocka jag fastnat mest för (hittills)!
    Surfa runt på forumet och läs igenom de trådar som finns angående 16710 så kommer du märka vilken av de olika utförandena du gillar! När du kommit upp i posterna kan du lägga ut en köpesannons här på forumet! Lycka till!

Här är min 16710T från 2003.

IMG_5451.jpg

IMG_5887.jpg

JohnZ, Rookie, ZQT och 2 andra gillar detta.
  19. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

För att det är en GMT Master.

Matts gillar detta.
  20. wayne

wayne Friends of KS

GMT i mitt tycke det ultimata uret.

21. wayne

wayne Friends of KS

Och dom har säkert inga som helst repor;)

Compiss och paradis gillar detta.
  22. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Tänker du på att det ger en cleanare look på tavlan då utan 'II' eller vad är roligare?

Det är en seriöst menade fråga. Jag försöker inte vara dryg.

23. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Precis som att Submariner har högre horoligisk nivå jämfört med Submariner Date har GMT Master högre horoligisk nivå jämfört med GMT Master II. Detta är min personliga åsikt. + att cal. 3175 är mer användarvänlig.

24. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Okej?

Jag fattar inte. Jag måste googla lite om vad 'horologisk nivå' betyder för att försöka förstå.

För mig som gillar plexi så har jag alltid uppfattat 16700 som en sämre variant av 16710, vilket den i någon mån också lanserades som när den var ny - en billigare variant av 16710 med ett enklare verk med icke ställbar 24-timmars visare precis som på de äldre GMT-varianterna.

Criss Cross gillar detta.
  25. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Ja, googla om du känner för det. Jag orkar inte mer.

Icaras gillar detta.
  26. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Asplund o Krämbulle ni är för roliga :):)

Icaras gillar detta.
  27. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Tackar! :happyhappy:

Icaras gillar detta.
  28. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja precis!

16700 är ju som en 16750 fast med safir istället för plexi.

Alltså köper man en glossy 16750 om man vill ha plexi och en 16710 om man vill ha safir och får då på köpet en individuell GMT-visare.

16700 känns som ett mittimellanalternativ (långt ord) vars enda egentliga fördel är att det står bara GMT Master på tavlan.

Glossy glossy

29. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Jag kan väl dock inte vara den enda som vill ha en bra quickset funktion? :p

30. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ah, såklart! Där har vi den andra fördelen.

Mårtenssons ur Brookfield