• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmöte i NYC - hustrun förstår? - boettrenovering m lasersvets?

Rivalen

Rolex
I tisdags bestämdes det att NYC-besökets klocksväng skulle ske. Målet vara att kolla på Rootber (ev - lite ängsligt - kanske köpa) och nytt armband till hustruns Cartier.

Vi började på Torneaus´ på Madison Ave i höjd med 52nd. Möter en mycket trevlig kille som när jag säger att jag vill kolla på en Rootber flinar brett och höjer armen. Där sitter en 1675III glossy nipple rootbeer dial från 1983 om jag förstod rätt. Skulle vara en av de sista innan nästa generation tog vid?

Han berättade att under hans 3 år på T var jag den förste som frågat efter en Rb. Han visade sig också vara något av en profil i klockvärlden, bl a som moderator på stort forum. Olika forum diskuterades och jag nämnde de svenska klockforumen och han blev eld och lågor och hälsade till gemensamma klockvänner som han kände väl och hälsningen är vbf via PM.

Detta klockmöte med diskussion om boett kontra tavla och hälsningar cross the Atlantic gjorde ett rejält intryck på unga hustrun och dottern, om dotterdottern förstod är osäkert, men för första gången kände jag att de tyckte detta var skitkul och förstod nu värdet och värmen i att ha detta intresse gemensamt med andra. En riktig höjdare tyckte de båda.

Ingen Rootbeer fanns på någon av Ts butiker och jakten på armbandet gick vidare via T på 56nd och Wempes på 5th och sedan till slut Cartier Building på 5th. Inget napp. Perfekt bemötande överallt.

Cartier building är dock en vacker byggnad med en underbar terrass högst upp och där skulle jag kunna tänka mig att ha en lägenhet och sitta på terassen och suga på en Sam Adams and just Watch time pass by. Bara lite att meka med innan det går i lås...

Till killen på T ställde jag frågan - en perfekt tavla och en fin boett vs perfekt boett och fin tavla. Hans svar var att tavlan är allt bara boetten är fin. Bevels - inte så viktigt. Han berättade att de riktigt unika vintageuren som polerats sönder idag renoveras genom lasersvets-teknik som lägger på nytt rostfritt material så att man sedan kan slipa/forma boetten till ursprungligt utseende och om man har det sinnet, sedan sälja som untouched/unpolished eller vad du vill till enorm värdeökning tack vare lasersvets-tekniken. Lär ske i HK.

Här vill jag höra forumets åsikt om:
- Perfekt tavla vs perfekt boett enligt resonemanget ovan. Vad föredrar ni och varför?
- Pågår lasersvetsfusket och vad har ni hört?
- I vilken prisklass blir det lönsamt att lasersvetsa/bygga upp och nyslipa botter och isf hur påverkar det marknaden?

Skulle bli tacksam för ett litet samtal runt dessa frågor.

Om man hittar en finfin Rootbeer - kan den ha varit utsatt för sådan renovering - lönar det sig på ur i den prisklassen? Finns numera inte bara begreppet re-dial utan även re-case?

Sorry - långt:)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Som Spencer brukar säga; Tavla och boett är allt.

Vad gäller lasersvetsningen, så görs det oftast väldigt fint. Men en 30-40 år gammal klocka har inte blankt stål, så sälja som orörd lär man inte kunna göra på ett tag.

Kan inte mer om lasrade boetter. Vet inte om det syns på något annat sätt.
Har sett vissa boetter som blivit orimligt tjocka efter de blivit lasrade.

Är du kvar i NY? Då kan det vara värt att besöka John Buckley.
 

Pleximannen

Cartier
+1 på vaniljglass

Sen så kan man förvisso renovera en boett med lasersvets men det är nog svårare att fejka 30-40 års användning. För min del får det gärna vara slitet - bara poleringen är minimal.
 

Rivalen

Rolex
Hemma igen så John Buckley får bli en annan gång.

Så det syns alltså om de är laserenoverade? Så det går inte att göra stora pengar på detta? Känns isf skönt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hemma igen så John Buckley får bli en annan gång.

Så det syns alltså om de är laserenoverade? Så det går inte att göra stora pengar på detta? Känns isf skönt.

Nja.. det syns inte att dom är laserrenoverade, men det syns att de inte är orörda. 40 år gammalt stål är inte blankt.
Vissa försöker göra pengar på det, genom att sälja som orörd.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ska tydligen gå att se om lasersvetsning har skett, men jag har ingen källa, inte heller någon beskrivning. För övrigt är jag ganska säker på att Rolex själva i Geneve använder tekniken vid renovering av boetter vid service. Lasersvetsning är inte längre så kostsamt. Vet att ABC Watchwerks i Los Angeles gör det till ett väldigt bra pris. Har haft lite dialog med dem om detta, men aldrig skickat något dit. Finns en firma i Italien också. Man kan nog räkna med att alla vintage Rolex kan vara värda att renovera med tekniken.

Det är lite som vaniljglass säger: En gammal klocka ska inte se ny ut. Om den inte har utbytesboett/utbytesdelar eller är lasersvetsad och professionellt omslipad.

Och för att svara på din fråga: Jag föredrar - som så många andra - en boett som har kvar sin ursprungsform (men helt ok att den är använd) och en tavla som också har sitt ursprung kvar (dvs åldrad är ok, men tvättad eller uppenbart skadad ej ok). Är också ok med utbytesdelar - eller lasersvetsning, men då vill jag veta det! Och det sistnämnda är ju vad som har debatterats mycket, att klockor säljs som "safe queens" eller "new old stock" när de egentligen är väl använda med omfattande renoverade.

Antar att det var Wolfgang (som syns på VRF och TRF) du träffade? Eller tar jag fel?

A
 

carlanton

Audemars
Nja.. det synd att dom är laserrenoverade, men det syns att de inte är orörda. 40 år gammalt stål är inte blankt.
Vissa försöker göra pengar på det, genom att sälja som orörd.


Fast skulle jag gå in i butik och kolla vintagerolex skulle jag säkert bli "lurad" att köpa den lasersvetsade. Enkelt att påstå att saker och ting inte syns, men för oss icke-insatta (och säkert ännu mer för folk med mycket pengar och lite fritid) är det inte så lätt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fast skulle jag gå in i butik och kolla vintagerolex skulle jag säkert bli "lurad" att köpa den lasersvetsade. Enkelt att påstå att saker och ting inte syns, men för oss icke-insatta (och säkert ännu mer för folk med mycket pengar och lite fritid) är det inte så lätt.

Skrev helt galet..

Korrigerat.
 

Rivalen

Rolex
Lär finnas en engelsman (minns jag rätt) som kan slipa skarpa bevels. Är det Ok om man har en boett som har fin form och är ganska "fet", men lite för rundpolerad, att återställa bevelsen? Jag tycker det är snyggt som tusan.

En sådan här till rätt pris - vad det nu är - var vad jag sökte/söker!?

file.php
 
  • Like
Reactions: Ako

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Lär finnas en engelsman (minns jag rätt) som kan slipa skarpa bevels. Är det Ok om man har en boett som har fin form och är ganska "fet", men lite för rundpolerad, att återställa bevelsen? Jag tycker det är snyggt som tusan.

En sådan här till rätt pris - vad det nu är?

file.php

Bexley i london gör det. ABC i staterna gör det.
Diverse urmakare i asien... :)
 

morrism

Audemars
Du kan se om en boett är lasersvetsad med röntgen, vissa typer av konstruktionsstål kontrolleras med röntgen för att upptäcka sprickor, en svetssöm skulle synas
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag personligen ser väl egentligen inget problem i att man väljer att göra en re-case på sin klocka. Inga problem med en re-dial heller. Folk får göra vad de vill med sina grejer. De kan till och med pvda sin 1803a om de så vill.
MEN när man sen skall sälja klockan är det aldig okej att mörka sina fix och trix.
Problemen dyker upp längre fram i en försäljningskedja när man inte vet vad som hänt bakåt.
Det är väl där jag kan tänkas ha lite invändningar.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Trevlig läsning! Verkar ha varit ett härligt möte och kul att familjen uppskattade ert nördmöte :)

Det är jävligt osexigt med renovering av boetter och att man gör det på väldigt ovanliga exemplar gör mig illamående :grumpy:

Tavla och boett är ju som sagt det viktiga och har man inte hur mycket pengar som helst får det bli en kompromiss mellan de två.
 

DrDre

Patek
Lär finnas en engelsman (minns jag rätt) som kan slipa skarpa bevels. Är det Ok om man har en boett som har fin form och är ganska "fet", men lite för rundpolerad, att återställa bevelsen? Jag tycker det är snyggt som tusan.

En sådan här till rätt pris - vad det nu är - var vad jag sökte/söker!?

file.php

"Engelsmannen", kan det vara den där Bexley som man hör nämnas ibland? Vissa pratar ju om Bexley slipad och då ser de väl ut ungefär som på din bild.
 

DrDre

Patek
Ska tydligen gå att se om lasersvetsning har skett, men jag har ingen källa, inte heller någon beskrivning. För övrigt är jag ganska säker på att Rolex själva i Geneve använder tekniken vid renovering av boetter vid service. Lasersvetsning är inte längre så kostsamt. Vet att ABC Watchwerks i Los Angeles gör det till ett väldigt bra pris. Har haft lite dialog med dem om detta, men aldrig skickat något dit. Finns en firma i Italien också. Man kan nog räkna med att alla vintage Rolex kan vara värda att renovera med tekniken.


Antar att det var Wolfgang (som syns på VRF och TRF) du träffade? Eller tar jag fel?

A

Vet du om det går att lasersvetsa även i guld? Där borde det väl finnas stora behov med nedslitna boetter och ganska dyra klockor som man är beredd att lägga några kronor på för att få fina igen.
 

Rivalen

Rolex
Jag personligen ser väl egentligen inget problem i att man väljer att göra en re-case på sin klocka. Inga problem med en re-dial heller. Folk får göra vad de vill med sina grejer. De kan till och med pvda sin 1803a om de så vill.
MEN när man sen skall sälja klockan är det aldig okej att mörka sina fix och trix.
Problemen dyker upp längre fram i en försäljningskedja när man inte vet vad som hänt bakåt.
Det är väl där jag kan tänkas ha lite invändningar.

Precis, när man lärt sig att åldra ett re-case och mellanliggande köpare, då skall fasen vilja komma som halvkunnig köpare och försöka göra en vettig affär med ett seriöst ur och få ett re-case. Det vore inte roligt.

Någon som vet vad en lasersvetsrenovering kostar ungefär? Vilka ur/ i vilken prisklass finns risk för laserrenovering. Jag trodde det var enbart de riktigt dyra +100 -200.000:-, men det kanske är risk i lägre prisklass också?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vet du om det går att lasersvetsa även i guld? Där borde det väl finnas stora behov med nedslitna boetter och ganska dyra klockor som man är beredd att lägga några kronor på för att få fina igen.
Vet inte, men googlade lite av nyfikenhet och fick flera träffar. Rimligen borde det - i smyckesperspektivet - finnas påtagligt mer att hämta här än när det gäller stål. Känns som om det vore lättare också. Med guld alltså. Som har lägre smältpunkt.

mvh A
 
Topp