• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

BadkarsPiraten

Vacheron
Håller med. Ibland blir det lite fånigt när man hör saker som "alla har råd bara de prioriterar". Ja, men om prioriteringen innebär att äta billig mat, bo trångt och knappt unna sig något annat för att bära dyr klocka. Ja då tror jag inte man prioriterar rätt egentligen. Sen finns det förstås grader i helvetet.


Fast sen finns det dom som i ärlighetens namn, inte riktigt bryr sig.
Dom har ingenting emot att bo trångt i en äldre lägenhet.
 

Gottfrid

Omega
Tror alla excesser kräver prioriteringar, sportbilar och dyra klockor ägs ju inte enbart av förmögna människor, men självklar har alla en egen gräns för hur hårt man vill prioritera.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tror alla excesser kräver prioriteringar, sportbilar och dyra klockor ägs ju inte enbart av förmögna människor, men självklar har alla en egen gräns för hur hårt man vill prioritera.

Jag håller med helt.
Det är inte alla rika som impulsköper en McLaren P1 heller tror jag.
Många ägare av en har säkert prioriterat för en också. Det tror jag.

Sen om det handlar om en Porsche Boxster eller en P1 är irrelevant. Dom flesta får prioritera för de flesta köp. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nu kanske jag överdrev lite det här med Norrlänning.
Jag bor i Västernorrland, vid kusten.

En Kalixbo skulle nog inte kalla mig norrlänning ;)


Fast vi bor ju i Norrland och är Norrlänningar, precis som att kompisarna från Lindingö och Karlstad är "Svealänningar", dvs de är exakt likadana precis som att alla Norrlänningar är likadana.  ;)

Det är inte vårt fel att folk söder om Gävle är dåliga på geografi :)
 

ErikGBG

Audemars
Lustigt att det ofta verkar handla hur mycket man VILL prioritera, det finns faktiskt de som inte kan prioritera fram dyra armbandsur. Man kan kanske inte alltid utgå från sig själv...
Nja det är en sanning med modifikation. Tror de flesta syftar på en vuxen människa med heltidsjobb boendes i sverige.
Då KAN man prioritera fram dyra armbandsur.
Hur jag vet? Jag tillhör den del som tjänar absolut sämst i sverige och jag kan göra det.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nja det är en sanning med modifikation. Tror de flesta syftar på en vuxen människa med heltidsjobb.
Då KAN man prioritera fram dyra armbandsur.


Som sagt, det beror på vilka man syftar på. Alla kan köpa ett Gulfstream privatjet om man syftar på miljardärer.

Men att ALLA kan om dom vill som det har skrivits om tidigare någon gång, tycker inte jag stämmer.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Håller med om att det handlar om prioriteringar. Se bara på programmet "Lyxfällan", där vissa föräldrar säger att de inte har råd att låta barnen få gå på hockeyträning. Sedan visar det sig att de röker och snusar upp alla sina pengar... suck...

Vissa väljer att bo lite enklare, så att de har råd med en dyrare hobby, köra sportbil, medan andra kanske väljer att åka kommunalt för att kunna bo i ett lite finare område...
 
Lustigt att det ofta verkar handla hur mycket man VILL prioritera, det finns faktiskt de som inte kan prioritera fram dyra armbandsur. Man kan kanske inte alltid utgå från sig själv...

Tror att de flesta med mycket få undantag i Sverige kan spara några tusenlappar i månaden. Som student fick jag in mellan 9 000 och 11 000 i månaden i snitt inklusive sommarjobb under 5,5 år. Trots hyresrätt i Stockholm kunde jag och min flickvän åka på en längre semester till varmt land och en stadsweekend varje år. Mat för 1 500, hyra på 3 000, 1 000 för transport och kanske 1 000 för övrigt per månad ger ganska mycket över för alla som på något sätt får in pengar vilket måste gälla de flesta. Allt annat handlar om prioriteringar: bredband, kanalutbud, bio, lunch ute istället för matlåda osv.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Håller med om att det handlar om prioriteringar. Se bara på programmet "Lyxfällan", där vissa föräldrar säger att de inte har råd att låta barnen få gå på hockeyträning. Sedan visar det sig att de röker och snusar upp alla sina pengar... suck...

Vissa väljer att bo lite enklare, så att de har råd med en dyrare hobby, köra sportbil, medan andra kanske väljer att åka kommunalt för att kunna bo i ett lite finare område...


Ja, det finns ju alltid dårar. Lyxfällan går ju faktiskt ut på att besöka de som faktiskt har råd att leva ett normalt liv men inte kan bete sig. De besöker sällan ensamstående mamman som har förlorat jobbet och fått bröstcancer, eller nyanlända flyktingar.

Jag fattar väl också att mycket handlar om prioriteringar, men känner att det är inte lika svart /vitt som vissa verkar tycka. :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja, det finns ju alltid dårar. Lyxfällan går ju faktiskt ut på att besöka de som faktiskt har råd att leva ett normalt liv men inte kan bete sig. De besöker sällan ensamstående mamman som har förlorat jobbet och fått bröstcancer, eller nyanlända flyktingar.

Jag fattar väl också att mycket handlar om prioriteringar, men känner att det är inte lika svart /vitt som vissa verkar tycka. :)


Anledningen att man inte besöker den typen av familjer beror på att de inte har hamnat i "Lyxfällan". Det handlar istället om andra omständigheter.

Allt är inte svart eller vitt, men om man ska generalisera, så kan nog de flesta spara en slant. Inte äta ute lika ofta. Sluta köpa hämtkaffe varje morgon. Många bäckar små.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Anledningen att man inte besöker den typen av familjer beror på att de inte har hamnat i "Lyxfällan". Det handlar istället om andra omständigheter.

Allt är inte svart eller vitt, men om man ska generalisera, så kan nog de flesta spara en slant. Inte äta ute lika ofta. Sluta köpa hämtkaffe varje morgon. Många bäckar små.

Precis, de finns de som inte har kapital nog att hamna i lyxfällan.
 

Mattan

Panerai
Sedan känns ju inte klockor som den hobby man bränner mest pengar på direkt, ofta får man ju tillbaka en bra slant om man vill sälja, ibland till och med jämnt upp eller mer tillbaka om man handlar med begagnat.
De flesta andra hobbies drar ju pengar man aldrig kan få tillbaka, man kan ju lika gärna fråga sig hur folk har råd med vindsurfing, skidåknig eller mountainbike, inte billiga fritidsintressen...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Var det inte Richard Branson som sa:
Enklaste sättet att bli miljonär är att vara miljardär och köpa ett flygbolag.

Det är ett gammal citat. Första gången jag läste det var det Niki Lauda som sagt det.

Angående Lyxfällan så är det deprimerande att av alla ansökningar till Lyxfällan så måste runt 50% sållas bort direkt. De har det alldeles för dåligt för att kunna hjälpas, helt hopplösa fall. De ni får se i TV har det alltså relativt "bra" jämfört med den stora massan ansökningar.
(Källa: Kollega som tidigare castat på produktionsbolaget för Lyxfällan)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag får många kommentarer som dig @Andrew85 . Jag tror i många fall inte att jag tjänar så mycket mer pengar än de som säger det till mig. Men som sagt, det handlar bara om prioriteringar.

OCH, framför allt (för mig) att bygga upp ett rejält sido-sparkonto. Där man lägger det överflöd (som många bränner på skit jag inte har en aning om) man inte sparar till något eventuellt "viktigt" typ bostad eller liknande.
Där finns klockpengarna för mig.
Jag förstår verkligen inte vad folk i min omgivning, vänner eller bekanta gör med sina pengar, dom är som de flesta andra unga: panka 1,5 vecka efter lön. Jag tror att jag har god ekonomi för att jag har lärt mig hur jag kan hantera de pengar jag skaffar, äger eller använder. Typ!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är ett gammal citat. Första gången jag läste det var det Niki Lauda som sagt det.

Angående Lyxfällan så är det deprimerande att av alla ansökningar till Lyxfällan så måste runt 50% sållas bort direkt. De har det alldeles för dåligt för att kunna hjälpas, helt hopplösa fall. De ni får se i TV har det alltså relativt "bra" jämfört med den stora massan ansökningar.
(Källa: Kollega som tidigare castat på produktionsbolaget för Lyxfällan)
Fasen, jag utgår från att det du säger om lyxfällan stämmer... Tragiskt på riktigt !
 
Topp