• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockrån på Östermalm

Stihlgren

Breitling
Hallå vänner!
Vill uppmana till försiktighet när ni tar med er dyrgriparna på krogen, då Stureplan i synnerhet.
Var ruskigt nära att bli av med klockan igår när tre grabbar i 20-25års-åldern försökte plocka klockan av armen medan de distraherade mig. Just detta hände utanför Italiano på Riddargatan. Efter en hyfsat välriktad pärla mot en av dem sprang de sin väg. Hann tyvärr inte kontakta polisen eftersom luren var urladdad (tack apple). Har förstått att det är en liga som håller till i krokarna - om någon är sugen på att gillra en fälla med ett gäng pråliga fejkklockor så får ni gärna skicka ett PM! :)

God Jul önskar Stihlgren (med klocka).
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hände en vän till mig också. Tror även att han var på papas. Han lyckades bli av med klockan men märkte det mindre än en minut efter och förstod att det var dom. Hann lyckades som tur var få tillbaka klockan.
 
  • Like
Reactions: JLW

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tråkig utveckling.
Men att uppmana & gillra fällor för att ligga i bakhåll eller vad tanken nu är, hör inte hemma på KS..
IMG_0343.JPG

Lite bling klockor med Leben mm + några järnrör så fixar vi det grabbar ;)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Får man fråga om ungefärligt klockslag när incidenterna inträffade? Behöver man som småbarnsfar oroa sig?
 

Stihlgren

Breitling
Hände en vän till mig också. Tror även att han var på papas. Han lyckades bli av med klockan men märkte det mindre än en minut efter och förstod att det var dom. Hann lyckades som tur var få tillbaka klockan.
Jag har hört två fall (exkl mitt eget) som inträffat i samband med middag på papas. Det är nästan så att man undrar om de har en spanare i personalen. Förstår annars inte hur de kunde se min klocka under rocken på håll.
 

Blue Note

Omega
Ja, ruskigt!
Bär man på en dyrgrip tycker jag man ska försäkra den ordentligt. Bara att räcka över den om någon viftar med ngt vasst.. Går man omkring och är orolig så fort man bär ngt dyrare på armen dör halva grejen =/
 

Stihlgren

Breitling
Ja, sådant är mycket beklagligt.
Man kanske skulle införa något sorts band man kan ha runt handleden där det står att man inte vill bli bestulen på sin klocka?
Ja, ruskigt!
Bär man på en dyrgrip tycker jag man ska försäkra den ordentligt. Bara att räcka över den om någon viftar med ngt vasst.. Går man omkring och är orolig så fort man bär ngt dyrare på armen dör halva grejen =/
Väldigt bra poäng. Min hemförsäkring täcker inte klockan, skulle precis fråga om tips när jag såg Brookfields annons i botten av skärmen.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag har hört två fall (exkl mitt eget) som inträffat i samband med middag på papas. Det är nästan så att man undrar om de har en spanare i personalen. Förstår annars inte hur de kunde se min klocka under rocken på håll.
Om det har hänt dig plus två till och även en vän till mig så börjar man undra. Jag har varit där med guldrolex men klarat mig bra hittills.
 

Jimpa

Panerai
Hallå vänner!
Vill uppmana till försiktighet när ni tar med er dyrgriparna på krogen, då Stureplan i synnerhet.
Var ruskigt nära att bli av med klockan igår när tre grabbar i 20-25års-åldern försökte plocka klockan av armen medan de distraherade mig. Just detta hände utanför Italiano på Riddargatan. Efter en hyfsat välriktad pärla mot en av dem sprang de sin väg. Hann tyvärr inte kontakta polisen eftersom luren var urladdad (tack apple). Har förstått att det är en liga som håller till i krokarna - om någon är sugen på att gillra en fälla med ett gäng pråliga fejkklockor så får ni gärna skicka ett PM! :)

God Jul önskar Stihlgren (med klocka).
Har du en beskrivning på hur dom ser ut ? Skönt att du klarade dig endå. Mvh
 

Jimpa

Panerai
Vad tänker ni om att dna märka sina klockor ? Känns som ett bra sätt att öka chansen för att få tillbaka den i framtiden? Eller hur effektivt är registren på serienummer m.m sträcker det sig till typ hos pantbank osv ? Dna märkning syns ju för alla som kollar. Problemet blir väl om man har en begagnad klocka med någon tidigare ägares dna-kod . Men lite nyfiken på hur effektivt det kan vara.
 

plyman

Omega
Ja, ruskigt!
Bär man på en dyrgrip tycker jag man ska försäkra den ordentligt. Bara att räcka över den om någon viftar med ngt vasst.. Går man omkring och är orolig så fort man bär ngt dyrare på armen dör halva grejen =/
Det tycker jag låter sunt.
Har kollat med mitt försäkringsbolag och hemförsäkringen täcker även rån om oturen är framme.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Men seriöst. Hur lyckas man ta av en klocka av någon som är nykter utan att denne känner det?
Möjligen med enkla lås utan säkerhetsclasp. Men med säkerhetsclasp på länklåset eller läderband/gummi med vanligt törnlås lär det vara rätt svårt. Eller? Vissa mina läderband får jag ju lirka i minuter för att ens själv kunna få av och igenom öglorna.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Men seriöst. Hur lyckas man ta av en klocka av någon som är nykter utan att denne känner det?
Möjligen med enkla lås utan säkerhetsclasp. Men med säkerhetsclasp på länklåset eller läderband/gummi med vanligt törnlås lär det vara rätt svårt. Eller? Vissa mina läderband får jag ju lirka i minuter för att ens själv kunna få av och igenom öglorna.
Det var ju en ny användare här på KS som startade en tråd om att han blev av med en röd-Sub efter en utekväll. Tydligen kom det fram en närgången kvinna som ville röka en stund med TS och hans kompis. När hon försvann så var även hans klocka borta.
TS måste ha varit väldigt full, man märker när någon tar av ens klocka som sitter på länk.
Fick dock aldrig något svar på om han var full, men jag utgår från det.
 
Topp