Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocksajt växer så det knakar (Artikel om Scandinavian Luxury AB från SvD 2016-01-25)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Choppe, 25 januari 2016.

1. Choppe
    Trådstartare

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Senast ändrad: 25 januari 2016
    Kiddy, vonhall och Jonulf gillar detta.
  2. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    The KS-movement!

3. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Trodde det skulle handla om KS ^^

Ludvig gillar detta.
  4. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Blev besviken nu när jag har läst artikeln.... Trodde ju att det skulle handla om forumet:facepalm:

5. Choppe
    Trådstartare

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Förlåt, har editerat det första inlägget.

6. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Besvikelsen...

7. Choppe
    Trådstartare

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Jag får ikläda skepnaden av djävulen idag. Förlåt.

Kiddy, vonhall och daviden gillar detta.
  8. keroro

keroro Stadsbo

Kan det vara tillväxt av KS som driver tillväxten på uret.se då? :)

9. dekadent

dekadent Bonde

Från:
    Stockholm
    Med tanke på hur många här som hatar på Uret, knappast. :)

10. keroro

keroro Stadsbo

Haha, förmodligen... samtidigt så är det nog en del som klämmer lite i butik men smyger hem och beställer på nätet... ;)

11. alfgren

alfgren Biskop

Uret gör bra saker tycker jag men priserna är ju så höga att man undrar om de sitter på C24 och ropar hem klockorna vid varje order. Synd att de inte håller lite lägre priser. Men varför skulle de? De är ju i princip ensamma i Sverige om sin nisch (åtminstone i någorlunda likvärdig skala).

rillesnille gillar detta.
  12. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Kunde vara lite intressant att se hur omsättningen är fördelad på dinkor och glitter.

13. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Kul att det går bra för svenska startups! Även om jag själv föredrar att handla i butik.

14. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    Alltid kul när det går bra för nya företag med en intressant inriktning. Frågan är dock hur länge detta kommer att hålla då flera av de varumärken de säljer uttryckligen är emot internetförsäljning. Svårt för tillverkarna att komma åt kanske men det är en gråzon...

15. alfgren

alfgren Biskop

När det väl gäller så är det pengar som räknas och gråhandeln är ett sätt för ADs att hålla upp försäljningen (och därmed även tillverkarnas). Jag tror inte Uret behöver oroa sig.

Jag skulle däremot vara mer skepsis till Daniel Wellington. Hur lång tid kan man hålla upp buzzen kring en ful modeklocka som är så lätt att kopiera? Någon produktutveckling verkar inte heller finnas.

Räven och Forsberg gillar detta.
  16. Japp Tack vare KS så växer den hemsidan.

Linkan gillar detta.
  17. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Klockbranschen ligger klart efter många andra branscher som kämpat med näbbar och klor för att behålla sina feta marginaler, men som fått ge sig.
    Tror bara det här är början.

18. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    AD's måste sluta dumpa klockor till gråhandlare för inköpspriser. Kan någon bekräfta att AD's har strikta kvoter de måste uppnå för att behålla sin AD-status? Har inga problem med handlare som säljer nästan nytt, men helt nya klockor tycker jag bara ska förmedlas genom AD.

Angående DW, skiljer väl sig inte mot mycket annat? Kläder eller för den delen andra klockor som inte konkurrerar genom extraordinär kvalité?

Klockbranschen är väl långt ifrån unik på den punkten? T.ex. alla kläder som jag tenderar till att vilja bära säljs med höga marginaler.

19. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Varför menar du att de måste sluta med det? Då blir det ju dyrare för konsumenten.

Inte unika, men de ligger efter många andra branscher. Kläder kan du ju köpa från massor av e-handlare men jag är dåligt insatt i just den branschen.

20. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    En Rolex är en statusmarkör, de ska således vara dyra för konsumenterna.
    Många exklusiva klädmärken har släppt efter lite till e-handel givet att de bara säljer till samma pris som fysiska handlare. Bryter handlaren mot det så får de inte köpa in längre av det märket. Drar vi det längre till exklusiva märken i klass med Burberry så säljer de bara själva och på så sätt har full kontroll över hela kedjan.

21. Zalath

Zalath Borgare

Fast nu är det ju uppenbart att AD-modellen inte är klockren med nuvarande prisnivå. Om exempelvis Rolex prisnivå var konkurrenskraftig för butiksköp skulle det inte bli klockor över till gråhandlare. Det finns såklart andra faktorer också, som att inte tillåta näthandel och att fördelningen av klockor inte verkar helt klockren. Om det är väntetid på stålsubbar i Sverige och det går att importera dem för ett betydligt lägre pris är det något som gnisslar i maskineriet.

Skillnaden mellan pris hos gråhandlare och AD gör inte Rolex till en dyr klocka. Alla Rolex modeller är dyra. Som statusmarkör är det relevant hur de uppfattas av gemene konsument, och då skulle en sub uppfattas som dyr, oavsett om den kostade 30 000 eller 150 000.

alfgren gillar detta.
  22. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Rolex är dyra och uret.se kommer aldrig att kunna göra dem billiga. Problemet är att AD har så stora marginaler, det skapar per automatik en gråhandel. Men som jag skrivit tidigare är det en relativt omogen bransch när det kommer till näthandel och ADs kommer att se sina marginaler krympa.

Zalath gillar detta.
  23. Filip Dudeson

Filip Dudeson Bonde

Källa på marginalerna? Vore intressant att se.
    Som tidigare nämnt så kan man jämföra med klädbranschens exklusivare märken - där ser det inte likadant ut med gråhandel vad jag vet och klädbranschen har sjuka marginaler.

24. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Från en som inte har kunskap....hur stora är sjuka marginaler?

25. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Har ingen källa förutom mig själv och de prutmåner som finns på de märken jag varit intresserad av. Marginalerna är minst sagt goda jämfört med många andra branscher men det varierar självklart mellan tillverkarna.

26. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Googla, det finns flertalet källor på nätet som anger rätt marginaler. Jag vet inte vad klädbranschen har är marginaler, men med tanke på att 50% reor inte är ovanliga så lär deras marginaler måste vara större.
    Om gråhandlare kan köpa till nära inköpspriser har de större marginaler än många andra branscher.

Torsten och bjrn gillar detta.
  27. Kai

Kai Stadsbo

Från:
    Partille
    Om man läser årsredovisningen för Scandinavian Luxury AB, den senaste på Proff.se avseende bokslutet 2014-04 (ganska gammal, jag vet...), den visar på ca 20% marginal både för det året, och året innan. Denna marginal ska sedan täcka löner och alla övriga kostnader. Sedan har de säkert olika marginaler på olika märken och modeller.

28. TonySoprano

TonySoprano Bonde

Kul för dem! Bra sortiment och bra priser är rätt väg att gå. :)

29. Choppe
    Trådstartare

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Ingen vinstmarginalsiffra att utläsa?

30. Choppe
    Trådstartare

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    image.png