• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KUOE Old Smith 90-001, Kyoto, Minirecension

URsinne

Audemars
2-Faktor
KUOE är ett tämligen nytt japanskt märke som grundades i Kyoto 2020. Jag hade aldrig hört talats om dem förrän jag såg en tråd här på forumet om dem.


KUOE-10w.jpg



Några här på forumet har redan hunnit skaffa sig egna exemplar, förhoppningsvis kan de fylla på i den tråden eller i denna med bilder och intryck av sina då det finns en hel del variationer av dem.
***

Tre grundmodeller producerar man för närvarande.

Först den som denna lilla recension gäller, Old Blacksmith 90-001.

Cal: SEIKO VD78 kvartsverk och liten sekund. Måttet på 35 millimeter gör den till en behändig sak för de som gillar mindre klockor. Den finns med elfenbensvit tavla samt svart och grön. Bland annat den vita med blånerade visare och silverprickar som minutindex är mycket anslående visuellt och det kan vara svårt att välja utförande då flera ser mycket bra ut enl mig och säkert enligt flera. Visarna kan på den vita tavlan väljas endera "blånerad", vitmetall eller guldfärgade.


Den andra modellen har blivit döpt till Old Smith 90-002 och har ett automatverk från Seiko, NH38 och den har till skillnad mot 90-001 centrumsekund. Tavlan finns på automatmodellen i flera färger och har lysmasseindex och lysmassa i visarna.

En liten dammodell som den beskrivs, på 26mm har fått namnet Holborn.

Kronan på verket i kollektionen verkar vara KUOE Royal Smith som för närvarande är "out of stock" i skrivande stund. Den kommer med Citizen Miyota cal 9039.
***

Kuoe-boxW.jpg



Nåja, det här kunde undertecknat alltså inte missa, nyfiken som man är. Till priset av 218 amerikanska dollar skickades en 90-001 Old Smith efter och inom några dagar kom den.

KUOE-ac1w.jpg


35x40 ungefär skulle jag säga om måtten och lätt vikt därefter är en ordentlig skillnad när man mest är van vid dykare runt 40 mm. Erfarenhet av vintage är en fördel vid invänjningsprocessen eller om man aldrig haft det så kan denna vara en inkörsport. Kvartsverket gör den till en praktisk tidvisare och avsaknaden av automatverk innebär för mig personligen en fördel då det redan finns gott om sådana här ändå. Men visst är jag nyfiken på automatversionen...

Kuoe-200w.jpg


Intrycket är gott. Finishen är tycker jag, för den summan klockan kostar, god. Designen är trevlig och i synnerhet utmärker sig den signerade uppdragskronan som verkligen andas old school. Kontrasten till kvartsverket är speciell. Snabbkoppling på bandet som synes. Banden kan beställa i flera varianter och det följer för närvarande ett extra med.

KUOE-21w.jpg


Kuoe-CRsW.jpg


Prova gärna själva. För ca 2,5k har du en än så länge ovanlig klocka i vårt land, producerad och ihopsatt i japan och med stora möjligheter att välja ett utförande på klockan efter egna preferenser.

Kuoe-B2w.jpg


Tråden på Kobra Kai:

https://klocksnack.se/threads/kuoe-est-2020-kyoto.162548/


Länk till KUOE Hemsida:

https://www.kuoe-en.com/
 
Senast ändrad:

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tack för denna korta fina recensionen, härligt att se nya intressanta klockor få lite plats! 😀
 

errare

Omega
Snyggt! Försökte få igång snacket om -002 men utan lycka. Väldigt intressanta. Frågan är om man vill byta upp sig till den bättre tavlan för lysmassans skull…
 
Topp