• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines - rent skräp eller usla rutiner?

National

Breitling
Hej alla,
Jag gjorde en post gällande min Longines Conquest Heritage på ett stort engelskspråkigt forum men har inte fått någon direkt respons än så länge. Tänkte göra ett försök här också. Det blir en lång debut och jag hoppas att den engagerar några av er. Alla tankar och synpunkter tas tacksamt emot.

I oktober 2016 köpte jag en helt ny Conquest Heritage i butik. Knappt två veckor senare föll medaljongen av från bakboetten (medan den satt på armen när jag gick på stan). Det fanns rester av lim i den nedsänkning där medaljongen ska sitta. Jag svor men intalade mig själv att det kunde vara dåligt lim. Inte Longines fel, tänkte jag. Klockan lämnades in i butiken och skickades till service centret i Stockholm.

Drygt två veckor senare var klockan tillbaka i butiken. När jag kom för att hämta den upptäckte vi att medaljongen som nu satt pålimmad var full av repor och saknade helt den lyster som den förra hade. Personalen i butiken jämförde med ett annat exemplar och mycket riktigt kunde vi alla konstatera att den som nu satt på min klocka var väldigt illa åtgången. Klockan gick omedelbart iväg till service centret i Stockholm igen. Jag gick därifrån utan min helt nya Longines. Nu hade klockan varit ifrån mig längre än den hade varit i min ägo.

Dagen efter ringer butiken till mig och erbjuder sig att beställa en helt ny klocka åt mig. Jag känner givetvis att mitt första intryck av Longines är dåligt men anser ändå att Conquest Heritage är en av de vackraste klockor jag sett. Jag tackar ja till erbjudandet. Det känns bättre att börja om på helt ny kula. Tyvärr meddelar man dock att det kommer att ta 4 till 6 veckor innan jag kan få klockan. Asien tar så pass stor del av tillverkningen och det är först när man har lagt undan ett antal ur till lilla Sverige som de skickas iväg, heter det. Skit, men fair enough.

Efter närmare 10 veckor anländer min helt nya (nya nya) Longines. När jag återkommer till butiken och tar bort skyddsplasten blir besvikelsen enorm. Medaljongen ser fin ut men jag tittar inte så noga. Vad jag istället tittar på är en bakboett som är helt blank, med undantag för ett serienummer. Det finns ingenting i övrigt på den. Inget ”Conquest”, inget ”Heritage”, inget om vattenresistens, stainless steel eller att den är Swiss made. Inget! Butikspersonalen säger rakt ut att de skäms. De ringer någon som representerar Longines i Sverige men får inget vettigt svar av representanten. Jag antar att han knappt tror på vad han får höra. Jag begär en återbetalning, vilket jag får.


Jag har massor av frågor kring allt. Kanske är den främsta om Longines är ett kvalitetsmärke över huvud taget? Är det ens ett märke att lita på? Jag har läst många poster på diverse forum genom åren men aldrig upplevt folk är missnöjda med Longines. Ändå händer det här mig med två helt nya klockor under en period på ca 12 veckor.

När den första klockan kom tillbaka från servicecentret med den förstörda medaljongen så kunde jag inte tro att Longines skulle ha skickat en sån uppenbart misshandlad del. Jag riktade istället mina misstankar mot servicecentret i Stockholm. Jag tänkte att någon där tog den medaljong som var avsedd för mig och istället gav min klocka den misshandlade medaljongen (en de redan hade). Inte fan kan väl ett respektabelt schweiziskt klockmärke skicka ut en begagnad och så uppenbart sliten del. Jag kände även en oro över hur en service går till i Stockholm. Om det här kan hända, hur kan jag då lita på att jag ens får rätt (mina) delar tillbaka efter en service. Men när den andra, helt nya, klockan kom med en blank bakboett så börjar jag undra om det inte verkligen är Longines som är så fruktansvärt slarviga och/eller likgiltiga. Butiken hävdar att den här nya klockan kom direkt från Longines i Schweiz, utan några stop på vägen.

Jag tycker fortfarande att modellen är bland det vackraste som finns men mitt förtroende för Longines är rejält skadat. Butiken har lovat att höra av sig till mig när de får reda på hur allt det här har gått till. Det ska bli mycket spännande att höra, men i ärlighetens namn tvivlar jag på att de kommer att få några svar. Sverige är uppenbarligen en lågprioriterat marknad och jag är en enda kund.


Vad tycker ni? Är Longines opålitligt och rent av skit eller ska jag ge dom en tredje chans?


Tack till er som tog er tid att läsa!
 

MånsT

Rolex
Prova en annan tillverkare. Förstår att du gillar Longines design men liknande går säkert att hitta. Om inte så finns det definitivt något vintage, typ Constellation Pie Pan.
 

Husse

Patek
Hej!
Jag tog mig tid och läste hela inlägget! För det första, jag kan för lite om Longines som märke! Det jag däremot känner är att det något som luktar illa här, inte från dig eller den AD du vänt dig till. Vet du vilket service-center som reparerat klockan? OBS! Du behöver inte ange det här!
Om jag hade varit i din situation, skulle jag, tillsammans med butiken höra av mig till det så kallade service-centret och kräva ett svar på va de gjorde vid första försöket att rätta till felet!
Sedan skulle jag kräva att butiken skickar bilder samt följebrev till Longines fabrik där de får förklara varför klocka nr 2 såg ut som den gjorde!
Det är inte OK att skicka på en kund en klocka med sådana brister!
Uppdatera gärna i tråden så att vi, jo det finns fler, får veta eventuella förklaringar på vad som skett i angående din klocka!
Jag och fler med mig håller tummarna!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hej alla,
Jag gjorde en post gällande min Longines Conquest Heritage på ett stort engelskspråkigt forum men har inte fått någon direkt respons än så länge. Tänkte göra ett försök här också. Det blir en lång debut och jag hoppas att den engagerar några av er. Alla tankar och synpunkter tas tacksamt emot.

I oktober 2016 köpte jag en helt ny Conquest Heritage i butik. Knappt två veckor senare föll medaljongen av från bakboetten (medan den satt på armen när jag gick på stan). Det fanns rester av lim i den nedsänkning där medaljongen ska sitta. Jag svor men intalade mig själv att det kunde vara dåligt lim. Inte Longines fel, tänkte jag. Klockan lämnades in i butiken och skickades till service centret i Stockholm.

Drygt två veckor senare var klockan tillbaka i butiken. När jag kom för att hämta den upptäckte vi att medaljongen som nu satt pålimmad var full av repor och saknade helt den lyster som den förra hade. Personalen i butiken jämförde med ett annat exemplar och mycket riktigt kunde vi alla konstatera att den som nu satt på min klocka var väldigt illa åtgången. Klockan gick omedelbart iväg till service centret i Stockholm igen. Jag gick därifrån utan min helt nya Longines. Nu hade klockan varit ifrån mig längre än den hade varit i min ägo.

Dagen efter ringer butiken till mig och erbjuder sig att beställa en helt ny klocka åt mig. Jag känner givetvis att mitt första intryck av Longines är dåligt men anser ändå att Conquest Heritage är en av de vackraste klockor jag sett. Jag tackar ja till erbjudandet. Det känns bättre att börja om på helt ny kula. Tyvärr meddelar man dock att det kommer att ta 4 till 6 veckor innan jag kan få klockan. Asien tar så pass stor del av tillverkningen och det är först när man har lagt undan ett antal ur till lilla Sverige som de skickas iväg, heter det. Skit, men fair enough.

Efter närmare 10 veckor anländer min helt nya (nya nya) Longines. När jag återkommer till butiken och tar bort skyddsplasten blir besvikelsen enorm. Medaljongen ser fin ut men jag tittar inte så noga. Vad jag istället tittar på är en bakboett som är helt blank, med undantag för ett serienummer. Det finns ingenting i övrigt på den. Inget ”Conquest”, inget ”Heritage”, inget om vattenresistens, stainless steel eller att den är Swiss made. Inget! Butikspersonalen säger rakt ut att de skäms. De ringer någon som representerar Longines i Sverige men får inget vettigt svar av representanten. Jag antar att han knappt tror på vad han får höra. Jag begär en återbetalning, vilket jag får.


Jag har massor av frågor kring allt. Kanske är den främsta om Longines är ett kvalitetsmärke över huvud taget? Är det ens ett märke att lita på? Jag har läst många poster på diverse forum genom åren men aldrig upplevt folk är missnöjda med Longines. Ändå händer det här mig med två helt nya klockor under en period på ca 12 veckor.

När den första klockan kom tillbaka från servicecentret med den förstörda medaljongen så kunde jag inte tro att Longines skulle ha skickat en sån uppenbart misshandlad del. Jag riktade istället mina misstankar mot servicecentret i Stockholm. Jag tänkte att någon där tog den medaljong som var avsedd för mig och istället gav min klocka den misshandlade medaljongen (en de redan hade). Inte fan kan väl ett respektabelt schweiziskt klockmärke skicka ut en begagnad och så uppenbart sliten del. Jag kände även en oro över hur en service går till i Stockholm. Om det här kan hända, hur kan jag då lita på att jag ens får rätt (mina) delar tillbaka efter en service. Men när den andra, helt nya, klockan kom med en blank bakboett så börjar jag undra om det inte verkligen är Longines som är så fruktansvärt slarviga och/eller likgiltiga. Butiken hävdar att den här nya klockan kom direkt från Longines i Schweiz, utan några stop på vägen.

Jag tycker fortfarande att modellen är bland det vackraste som finns men mitt förtroende för Longines är rejält skadat. Butiken har lovat att höra av sig till mig när de får reda på hur allt det här har gått till. Det ska bli mycket spännande att höra, men i ärlighetens namn tvivlar jag på att de kommer att få några svar. Sverige är uppenbarligen en lågprioriterat marknad och jag är en enda kund.


Vad tycker ni? Är Longines opålitligt och rent av skit eller ska jag ge dom en tredje chans?


Tack till er som tog er tid att läsa!
lite bilder hade varit kul att se...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har för lite erfarenheter av Longines för att uttala mig i detta specifika ämne, men egentligen räcker det med att titta på Longines prisbild vilken ökar undan för undan hela tiden för att inse att detta du beskriver inte är i närheten av godkänt. Jag hade inte gett mig förrän jag fått ett vettigt svar både från servicecentret och Longines huvudkontor.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
När jag köpte min Longines Conquest Heritage (ny av AD) ramlade medaljongen av redan första dagen... Lämnade in den till affären dagen efter och de fixade det i butik. Sedan hade jag inget mer problem med den klockan.

När jag något år senare köpte min Longines 1942 Heritage Chronograph upptäckte jag att den hade feltryckt tavla. AD tog tillbaka klockan och bytte mot en korrekt, men det märkliga var att den felaktiga tavlan (dubbeltjugan) även förekommer i Longines officiella marknadsföring. Mycket klantigt att inte märka det och sedan blåsa ut det i kataloger och reklamposters. Du kan läsa lite mer om det här: https://klocksnack.se/threads/nyinkommet-longines-1942-heritage-chronograph.38912/

Så, ja... Även om jag är ett stort fan av Longines Heritage-serie så undrar jag också ibland hur det är ställt med kvalitetskontrollen...

/Henrik
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dom två nyare Longines jag har (Conquest-Classic, Heritage-Flagship) har inga brister, ger snarare ett mycket gediget intryck.
Om jag skulle spekulera kring det första bekymret med medaljongen tror jag visst det kan vara så att Heritage-serien blev så populär att dom försökt spotta klockor i för snabb takt (detta ska man överlåta åt Japan, bara dom som klarar detta) och brustit i kvalitetskontrollen. Tror definitivt inte det gäller Longines som märke, men kan väl gälla vissa modeller. Men resten av storyn?! Helt bedrövligt! Tycker till skillnad från vissa att AD´n har brustit kraftigt i hur dom skött det hela. Du har ju inget med något service center att göra, du har med butiken att göra. Dom bad dig komma och hämta klockan utan att först kolla så den såg bra ut, sjukt dåligt då det var därför du reklamerat just det. Och dom gör det TVÅ gånger, och skyller på någon abstrakt "service center" som du skiter blanka fan i. Det är ju makalöst. Sämsta tänkbara sälj skolan det där. Mitt råd är därför att inte återvända till den AD´n igen utan gå till någon välrenommerad, även om det betyder att du får ta dig till Stockholm eller någon annan större ort. Så, slutsats. Longines som märke är bra, vissa nya populära modeller kanske man bör granska noga vid köp. Välj en AD som vet hur man hanterar både nöjda och missnöjda kunder. (det där med medaljongen har jag hört förut, tyvärr)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har en Hydroconquest. Haft en Conquest. Inga spratt har dessa spelat mig what so ever. Jag tror du har haft otur i kombination med att de just nu gapar över för stort stycke.
 

ChumpTime

Panerai
Snubbe på jobbet har en hydroconquest där 4-5st index trillade av, åkte in bakom tavlan via datumfönstret och sabbade urverket, efter ganska exakt ett års användning. Longines och lim verkar inte komma överens.
 

ChumpTime

Panerai
IMG_3471.JPG
Va? Index som gick in i verket genom datumrutan? :bored: :hilarious:

Öh, kanske uttryckte mig fel. Har ingen aning om huruvida de faktiskt tog sig in i urverket, bara att det skramlade så fort man försökte dra upp klockan.

Se de saknade indexen och en som skymtar fram i nedre vänstra hörnet på datumfönstret.
 
Jag fick en hydrocomquest i födelsedagspresent i november, där 2an på siffran tolv var "skadad" (skrev om det i Longines tråden) om någon vill se bilder. Klockan skickades till servicecenter i Stockholm och efter ca 2 veckor var den tillbaks tycker service skötte det snyggt. Tycker dock din historia var väldigt tråkig och hoppas du hittar en klocka som lever upp till dina förväntningar.
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är tråkigt att höra att du haft en negativ upplevelse med Logines. Jag själv har en Logines och är extremt nöjd, min kompis hade den och han var extemt nöjd. Har pratat med flera personer och ingen har haft några kvalitesproblem med sina ur, alla har varit nöjda. Det är mycket klocka för pengarna. Jag tror däremot du har haft otur eller fått ett måndagsexemplar som slunkit igenom kvaliteskontrollen. Eftersom din klocka är under garanti hade jag gått till AD och prata med dem, och då får ni komma fram till en lösning.
 
Senast ändrad:

Hassler

Omega
De kanske bytt design på baklocket? Låter ju väldigt märkligt om de skickat iväg ett baklock på en klocka utan att gravera det.
Troligtvis! Jag har däremot inte hört någonting om det från Longines.

Jag kan också säga till trådskaparen att Swatch Group (som äger Longines, Omega, Tissot m.m) har sin garantiverkstad i Stockholm så det var troligtvis dit klockan skickades då jag antar att du åberopade den garantin du har på klockan. Deras filial i Sverige (och övriga Norden) heter Swatch Group Nordic och är alltså dotterbolag till Swatch Group så som jag förstått det - och sitter som sagt tillsammans med sin verkstad i Stockholm.

Personligen så har jag bra erfarenhet av deras klockor.
 

MånsT

Rolex
IMG_3471.JPG


Öh, kanske uttryckte mig fel. Har ingen aning om huruvida de faktiskt tog sig in i urverket, bara att det skramlade så fort man försökte dra upp klockan.

Se de saknade indexen och en som skymtar fram i nedre vänstra hörnet på datumfönstret.
Förstod vad du menade men det låter konstigt att ett index ska kunna ta sig in via datumfönstret.
 

Fredig

Cartier
Har knappt ingen erfarenhet med Longines men detta låter helt sjukt. Som övriga säger, även fast det är den finaste klockan du sett så finns det alltid fler fiskar i havet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Saker kan väl gå sönder? Verkar som jorden gått under och allt är åt helvete. Butiken har t.om erbjudit återköp. Bra skött tycker jag!
Hur var det bra skött tycker du? Efter första inlämning ringer dom in kunden och uppvisar en dit limmad medaljong som är repig och härjad.
Efter andra inlämning erbjuds han en helt ny klocka som tar 4 - 6 veckor att få hem, när han äntligen får den är den efter 10 veckor, om möjligt mer keff än den första. Och båda gångerna har dom ringt in honom till butiken utan att först kolla klockan. Kunden skriver här om sin dåliga upplevelse där allt gått igenom en AD, och du tycker "bra skött" av AD? Återköp fick han ju typ tre månader efter inköp.
 

noeLLY

Cartier
Han erbjöds ny klocka efter första reparationsförsöket vilket jag tycker är schysst gjort. Brukar vara rep 3 ggr sedan hävning av köp. Att det tar 4-6 veckor för en ny klocka att anlända går ju tyvärr inte att göra något åt! Sist jag beställde en Longines tog det 4mån för leverans! Ja beklagligt att dom ringde utan att kolla klockan men misstag kan ske. Det jag tycker är oroväckande är att en annan typ av baksida (om jag tolkat det rätt) kommer på den nya klockan? Kan det vara en nyare modell som ser ut så eller är det en tillfixad bakboett? Vet vi först när svaret kommer mvh!
 

meo_swe

Audemars
Jag har enbart haft en longines, men känt på ett par hos ad. Har bara fått bra intryck av dem, men detta låter ju oroväckande!

Dock skulle jag inte tveka att köpa en igen:)
Saknar min LLD som fan.
 

noeLLY

Cartier
Hur var det bra skött tycker du? Efter första inlämning ringer dom in kunden och uppvisar en dit limmad medaljong som är repig och härjad.
Efter andra inlämning erbjuds han en helt ny klocka som tar 4 - 6 veckor att få hem, när han äntligen får den är den efter 10 veckor, om möjligt mer keff än den första. Och båda gångerna har dom ringt in honom till butiken utan att först kolla klockan. Kunden skriver här om sin dåliga upplevelse där allt gått igenom en AD, och du tycker "bra skött" av AD? Återköp fick han ju typ tre månader efter inköp.
Förtydligande: tycker det var bra skött att erbjuda ny klocka och återköp.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Enligt min mening så är Longines en OK tillverkare, varken mer eller mindre. Rätt så prisvärda. Lever mycket på sitt arv, som de har förvaltat lite si så där på senare år.

Deras kvalitetskontroll bör vara rätt så bra (Swatch Group lär ju ha rätt så bra systematik i sin kvalitetskontroll) men kommer av förklarliga skäl inte att ligga på samma nivå som t.ex en Rolex. Med det sagt tror jag varken att de är sämre/bättre än någon annan i sin prisklass.
Tycker du om klockan så kan du alltid försöka igen, annars finns det massvis med andra spännande tillverkare du kan titta på. Då får du en nystart som kanske känns mer kul.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Hur var det bra skött tycker du? Efter första inlämning ringer dom in kunden och uppvisar en dit limmad medaljong som är repig och härjad.
Efter andra inlämning erbjuds han en helt ny klocka som tar 4 - 6 veckor att få hem, när han äntligen får den är den efter 10 veckor, om möjligt mer keff än den första. Och båda gångerna har dom ringt in honom till butiken utan att först kolla klockan. Kunden skriver här om sin dåliga upplevelse där allt gått igenom en AD, och du tycker "bra skött" av AD? Återköp fick han ju typ tre månader efter inköp.

Förstår hur du tänker, men ADn är kanske någon dussinbutik t.ex Klockmäster som inte är särskilt kunniga på klockor. Det kanske stod en 20% deltidsanställd student som mestadels kränger Daniel Wellingtons eller Michaels Kors. Ponera att butiksbiträdet får meddelande om att en kunds klocka är redo för leverans; är det så konstigt om nämnda butiksbiträde inte tittar på serviceobjektet förrän kunden kommer in? Varför skulle det oerfarna butiksbiträdet egentligen göra det?

Nu talar jag inte om t.ex Nymans eller Rob - för de är ju väldigt kompetenta, men om det är en "dussinbutik" som jag nämnde så är det hela inte så konstigt. De skötte det ju snyggt genom att vara tillmötesgående mot kunden. Enligt KKL behöver de inte erbjuda en helt ny produkt förrän efter 3:e reparationen, men de erbjöd en ny direkt.
 

National

Breitling
Fantastiskt med så många svar och synpunkter. Tack till er alla! Känns bra att höra att jag ska förvänta mig mer än såhär av Longines. Samtidigt bekymmersamt när jag läser om de fel och brister som vissa av er upplevt. Kanske i synnerhet det Henrik beskriver där man marknadsför en feltryckt tavla. Det är makalöst slarvigt.

Mitt hjärta slår fortfarande hårt för modellen och jag är faktiskt inte ett dugg sugen på någon annan klocka just nu. Tycker att jag har rätt bra koll på utbuden och jag finner inget att köpa istället. Vintage har jag haft så det räcker. Det är ny klocka som gäller.

Jag tror inte att designen är bytt till ett blankt/ograverat baklock. Så vitt jag vet har Longines ingen klocka som ser ut så. Precis som Hassler skriver så är det min uppfattning att klockan skickades till garantiverkstaden i Stockholm. Här uppe kallar dom den ”servicecentret i Stockholm” och de ska även serva andra märken under Swatch Group. I vilket fall så är jag fortfarande väldigt tveksam till den nivå de håller med tanke på vad som hände med första klockan efter den ”servats” hos dom. När det gäller den andra klockan önskar jag att jag hade fotograferat baklocket. Tyvärr blev jag blev så pass ställd och arg att jag sköt den tillbaka över disken och begärde pengarna tillbaka.

Jag kanske ska passa på att säga att jag upplever att jag haft en god kommunikation med ADn - väl medveten om nivån på deras kunskaper (vilken har visat sig vara lägre än min egen). Det är inte en dussinbutik a la Klockmäster. Den är anrik i regionen. Jag är på väg att flytta hem till Stockholm igen efter ett antal år i Norrbotten och jag vågar påstå att det är stor skillnad på utbud såväl som kunskap här. Jag vet faktiskt om ett par butiker som tvingats sluta sälja Longines därför att kunderna är på tok för få och Longines, liksom flera andra, kräver att AD ger deras märken allt större utrymme i butikerna. Hade jag köpt klockan i Stockholm hade jag också förväntat mig en annan nivå. På det hela är jag nöjd med butikens agerande och den kommunikation vi haft. Jag tror att jag överlag har vant mig vid att det är mycket här uppe som går på sparlåga. Jag har väl blivit mindre hetsig under min tid här samt att jag har en vardag med arbete, barn, villa och så här års ett ton snö att skotta varje kväll.

Nu lutar jag aningen åt att ge Longines en tredje chans och leta upp ett nytt exemplar i Stockholm. Besvikelsen borde ha lagt sig en smula när jag kommer ner igen. Frågan är kanske om jag kan skaka rädslan jag nu har inför framtida service. Ingen av er har skrivit något negativt om servicemomenten. Kanske är mina tveksamheter här missriktade. Men hur i h-vete kunde de agera som de gjorde? Var än den skadade medaljongen kom ifrån så var det där den limmades på. Hävdar åtminstone butiken.

Vilken AD rekommenderar ni för Longines förresten?


Tack igen till er alla som läst och bemödat er att svara. Jag uppskattar det verkligen! Om jag missat att besvara eller förtydliga något får ni gärna hojta till. Får jag någonsin svar på hur allt det här kunde hända lovar jag att skriva om det också.
 
Topp