National
Breitling
Hej alla,
Jag gjorde en post gällande min Longines Conquest Heritage på ett stort engelskspråkigt forum men har inte fått någon direkt respons än så länge. Tänkte göra ett försök här också. Det blir en lång debut och jag hoppas att den engagerar några av er. Alla tankar och synpunkter tas tacksamt emot.
I oktober 2016 köpte jag en helt ny Conquest Heritage i butik. Knappt två veckor senare föll medaljongen av från bakboetten (medan den satt på armen när jag gick på stan). Det fanns rester av lim i den nedsänkning där medaljongen ska sitta. Jag svor men intalade mig själv att det kunde vara dåligt lim. Inte Longines fel, tänkte jag. Klockan lämnades in i butiken och skickades till service centret i Stockholm.
Drygt två veckor senare var klockan tillbaka i butiken. När jag kom för att hämta den upptäckte vi att medaljongen som nu satt pålimmad var full av repor och saknade helt den lyster som den förra hade. Personalen i butiken jämförde med ett annat exemplar och mycket riktigt kunde vi alla konstatera att den som nu satt på min klocka var väldigt illa åtgången. Klockan gick omedelbart iväg till service centret i Stockholm igen. Jag gick därifrån utan min helt nya Longines. Nu hade klockan varit ifrån mig längre än den hade varit i min ägo.
Dagen efter ringer butiken till mig och erbjuder sig att beställa en helt ny klocka åt mig. Jag känner givetvis att mitt första intryck av Longines är dåligt men anser ändå att Conquest Heritage är en av de vackraste klockor jag sett. Jag tackar ja till erbjudandet. Det känns bättre att börja om på helt ny kula. Tyvärr meddelar man dock att det kommer att ta 4 till 6 veckor innan jag kan få klockan. Asien tar så pass stor del av tillverkningen och det är först när man har lagt undan ett antal ur till lilla Sverige som de skickas iväg, heter det. Skit, men fair enough.
Efter närmare 10 veckor anländer min helt nya (nya nya) Longines. När jag återkommer till butiken och tar bort skyddsplasten blir besvikelsen enorm. Medaljongen ser fin ut men jag tittar inte så noga. Vad jag istället tittar på är en bakboett som är helt blank, med undantag för ett serienummer. Det finns ingenting i övrigt på den. Inget ”Conquest”, inget ”Heritage”, inget om vattenresistens, stainless steel eller att den är Swiss made. Inget! Butikspersonalen säger rakt ut att de skäms. De ringer någon som representerar Longines i Sverige men får inget vettigt svar av representanten. Jag antar att han knappt tror på vad han får höra. Jag begär en återbetalning, vilket jag får.
Jag har massor av frågor kring allt. Kanske är den främsta om Longines är ett kvalitetsmärke över huvud taget? Är det ens ett märke att lita på? Jag har läst många poster på diverse forum genom åren men aldrig upplevt folk är missnöjda med Longines. Ändå händer det här mig med två helt nya klockor under en period på ca 12 veckor.
När den första klockan kom tillbaka från servicecentret med den förstörda medaljongen så kunde jag inte tro att Longines skulle ha skickat en sån uppenbart misshandlad del. Jag riktade istället mina misstankar mot servicecentret i Stockholm. Jag tänkte att någon där tog den medaljong som var avsedd för mig och istället gav min klocka den misshandlade medaljongen (en de redan hade). Inte fan kan väl ett respektabelt schweiziskt klockmärke skicka ut en begagnad och så uppenbart sliten del. Jag kände även en oro över hur en service går till i Stockholm. Om det här kan hända, hur kan jag då lita på att jag ens får rätt (mina) delar tillbaka efter en service. Men när den andra, helt nya, klockan kom med en blank bakboett så börjar jag undra om det inte verkligen är Longines som är så fruktansvärt slarviga och/eller likgiltiga. Butiken hävdar att den här nya klockan kom direkt från Longines i Schweiz, utan några stop på vägen.
Jag tycker fortfarande att modellen är bland det vackraste som finns men mitt förtroende för Longines är rejält skadat. Butiken har lovat att höra av sig till mig när de får reda på hur allt det här har gått till. Det ska bli mycket spännande att höra, men i ärlighetens namn tvivlar jag på att de kommer att få några svar. Sverige är uppenbarligen en lågprioriterat marknad och jag är en enda kund.
Vad tycker ni? Är Longines opålitligt och rent av skit eller ska jag ge dom en tredje chans?
Tack till er som tog er tid att läsa!
Jag gjorde en post gällande min Longines Conquest Heritage på ett stort engelskspråkigt forum men har inte fått någon direkt respons än så länge. Tänkte göra ett försök här också. Det blir en lång debut och jag hoppas att den engagerar några av er. Alla tankar och synpunkter tas tacksamt emot.
I oktober 2016 köpte jag en helt ny Conquest Heritage i butik. Knappt två veckor senare föll medaljongen av från bakboetten (medan den satt på armen när jag gick på stan). Det fanns rester av lim i den nedsänkning där medaljongen ska sitta. Jag svor men intalade mig själv att det kunde vara dåligt lim. Inte Longines fel, tänkte jag. Klockan lämnades in i butiken och skickades till service centret i Stockholm.
Drygt två veckor senare var klockan tillbaka i butiken. När jag kom för att hämta den upptäckte vi att medaljongen som nu satt pålimmad var full av repor och saknade helt den lyster som den förra hade. Personalen i butiken jämförde med ett annat exemplar och mycket riktigt kunde vi alla konstatera att den som nu satt på min klocka var väldigt illa åtgången. Klockan gick omedelbart iväg till service centret i Stockholm igen. Jag gick därifrån utan min helt nya Longines. Nu hade klockan varit ifrån mig längre än den hade varit i min ägo.
Dagen efter ringer butiken till mig och erbjuder sig att beställa en helt ny klocka åt mig. Jag känner givetvis att mitt första intryck av Longines är dåligt men anser ändå att Conquest Heritage är en av de vackraste klockor jag sett. Jag tackar ja till erbjudandet. Det känns bättre att börja om på helt ny kula. Tyvärr meddelar man dock att det kommer att ta 4 till 6 veckor innan jag kan få klockan. Asien tar så pass stor del av tillverkningen och det är först när man har lagt undan ett antal ur till lilla Sverige som de skickas iväg, heter det. Skit, men fair enough.
Efter närmare 10 veckor anländer min helt nya (nya nya) Longines. När jag återkommer till butiken och tar bort skyddsplasten blir besvikelsen enorm. Medaljongen ser fin ut men jag tittar inte så noga. Vad jag istället tittar på är en bakboett som är helt blank, med undantag för ett serienummer. Det finns ingenting i övrigt på den. Inget ”Conquest”, inget ”Heritage”, inget om vattenresistens, stainless steel eller att den är Swiss made. Inget! Butikspersonalen säger rakt ut att de skäms. De ringer någon som representerar Longines i Sverige men får inget vettigt svar av representanten. Jag antar att han knappt tror på vad han får höra. Jag begär en återbetalning, vilket jag får.
Jag har massor av frågor kring allt. Kanske är den främsta om Longines är ett kvalitetsmärke över huvud taget? Är det ens ett märke att lita på? Jag har läst många poster på diverse forum genom åren men aldrig upplevt folk är missnöjda med Longines. Ändå händer det här mig med två helt nya klockor under en period på ca 12 veckor.
När den första klockan kom tillbaka från servicecentret med den förstörda medaljongen så kunde jag inte tro att Longines skulle ha skickat en sån uppenbart misshandlad del. Jag riktade istället mina misstankar mot servicecentret i Stockholm. Jag tänkte att någon där tog den medaljong som var avsedd för mig och istället gav min klocka den misshandlade medaljongen (en de redan hade). Inte fan kan väl ett respektabelt schweiziskt klockmärke skicka ut en begagnad och så uppenbart sliten del. Jag kände även en oro över hur en service går till i Stockholm. Om det här kan hända, hur kan jag då lita på att jag ens får rätt (mina) delar tillbaka efter en service. Men när den andra, helt nya, klockan kom med en blank bakboett så börjar jag undra om det inte verkligen är Longines som är så fruktansvärt slarviga och/eller likgiltiga. Butiken hävdar att den här nya klockan kom direkt från Longines i Schweiz, utan några stop på vägen.
Jag tycker fortfarande att modellen är bland det vackraste som finns men mitt förtroende för Longines är rejält skadat. Butiken har lovat att höra av sig till mig när de får reda på hur allt det här har gått till. Det ska bli mycket spännande att höra, men i ärlighetens namn tvivlar jag på att de kommer att få några svar. Sverige är uppenbarligen en lågprioriterat marknad och jag är en enda kund.
Vad tycker ni? Är Longines opålitligt och rent av skit eller ska jag ge dom en tredje chans?
Tack till er som tog er tid att läsa!