Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Med risk för att bli dumförklarad.

Diskussion i 'Vintage' startad av Joachim, 28 november 2012.

1. Joachim
    Trådstartare

Joachim Stadsbo

Hade inne klockan på glasbyte och byte av packningar på bergströms i Gbg, kollegan med en likadan klocka hade inne sin på service.
    När klockorna kom tillbaka så jämförde vi givetvis som man gör när man är klockspel:)
    Det konstiga var då att det är olika höjd på glasen? En är från 67 och en från 68, det skall väl vara samma plexi?
    Teorier av dem kunniga uppskattas.

Högre glas på den bortre.

Bifogade filer:

2. calzone

calzone Biskop

Skumt ! Hoppas det är OK...För orginal skall vara orginal i mitt tycke.

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Eventuellt skulle det kunna vara så att vridringsinlägget på den bakre, är något mer "tillplattat" (mindre lutning), vilket gör att glaset kanske ser högre på den?

4. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Jag gissar på följande: Du bytte glas. Kompisen gjorde service. Ditt glas är nytt medan kamraten har ett gammalt som fått en och annan putsning genom åren.

5. Joachim
    Trådstartare

Joachim Stadsbo

Kunde varit fallet men det skiljer 3 mån mellan dem och bägge är oputsade.
    Tror snarare på den andra teorin om att inläggen är plattare på ena.

Gillar högt plexi så ingen stor grej, mer en princip sak gentemot bergströms.

6. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Menar du att din vän bytte sitt glas för tre månader sedan? Om inte håller jag fast vid min teori om att det är putsning av plexit (inte boetten) som nött ner det lite med åren.

7. Joachim
    Trådstartare

Joachim Stadsbo

Yes han bytte i somras.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

8. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Jag är ingen expert på GMT-glasen men jag skulle ju kunna tänka mig att det helt enkelt rör sig om naturlig variation i leveranserna från Rolex. Kanske har de ett stort reservdelslager där nere, där produktionen sker i större batchar. Kan vara så att det skiljer i produktionstid mellan era glas, och kanske till och med olika underleverantörer (?). Ren spekulation men det hade iaf inte förvånat mig om det var så enkelt.

9. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Busenkelt att ta reda på - mät tjockleken med skjutmått från bakboetten till glasets ovansida. Då spelar intr ev form på inlägget roll.

eriksson850 gillar detta.
  10. Joachim
    Trådstartare

Joachim Stadsbo

Tackar singular, har vant mig vid det högre plexiglas nu. Nu börjar man kika på ännu svullstigare:) fan denna klocksjukan!! Måtte det aldrig hittas något botemedel!!!!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

11. .di

.di Torpare

Från:
    Go:teborg
    läste runt lite om Rolex och plexi, och stött på denna sida som tog upp olika varianter av plexiglas som Rolex har.. kan detta kanske vara en förklaring till skillnaden på glaset?

vintagehourwatches.com

12. Joachim
    Trådstartare

Joachim Stadsbo

Skitbra:) tack!

13. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Tack för en riktigt bra länk! Matnyttigt! :)

14. .di

.di Torpare

Från:
    Go:teborg
    Bara glad att man kunde bidra med nåt nyttigt =)