• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Med risk för att bli dumförklarad.

Joachim

Omega
Hade inne klockan på glasbyte och byte av packningar på bergströms i Gbg, kollegan med en likadan klocka hade inne sin på service.
När klockorna kom tillbaka så jämförde vi givetvis som man gör när man är klockspel:)
Det konstiga var då att det är olika höjd på glasen? En är från 67 och en från 68, det skall väl vara samma plexi?
Teorier av dem kunniga uppskattas.

Högre glas på den bortre.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1354097331.060365.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1354097331.060365.jpg
    88.5 KB · Visningar: 1,324

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Eventuellt skulle det kunna vara så att vridringsinlägget på den bakre, är något mer "tillplattat" (mindre lutning), vilket gör att glaset kanske ser högre på den?
 

Andrew

Cartier
Jag gissar på följande: Du bytte glas. Kompisen gjorde service. Ditt glas är nytt medan kamraten har ett gammalt som fått en och annan putsning genom åren.
 

Joachim

Omega
Andrew skrev:
Jag gissar på följande: Du bytte glas. Kompisen gjorde service. Ditt glas är nytt medan kamraten har ett gammalt som fått en och annan putsning genom åren.

Kunde varit fallet men det skiljer 3 mån mellan dem och bägge är oputsade.
Tror snarare på den andra teorin om att inläggen är plattare på ena.

Gillar högt plexi så ingen stor grej, mer en princip sak gentemot bergströms.
 

Andrew

Cartier
Joachim skrev:
Andrew skrev:
Jag gissar på följande: Du bytte glas. Kompisen gjorde service. Ditt glas är nytt medan kamraten har ett gammalt som fått en och annan putsning genom åren.

Kunde varit fallet men det skiljer 3 mån mellan dem och bägge är oputsade.
Tror snarare på den andra teorin om att inläggen är plattare på ena.

Gillar högt plexi så ingen stor grej, mer en princip sak gentemot bergströms.

Menar du att din vän bytte sitt glas för tre månader sedan? Om inte håller jag fast vid min teori om att det är putsning av plexit (inte boetten) som nött ner det lite med åren.
 

Joachim

Omega
Andrew skrev:
Joachim skrev:
Andrew skrev:
Jag gissar på följande: Du bytte glas. Kompisen gjorde service. Ditt glas är nytt medan kamraten har ett gammalt som fått en och annan putsning genom åren.

Kunde varit fallet men det skiljer 3 mån mellan dem och bägge är oputsade.
Tror snarare på den andra teorin om att inläggen är plattare på ena.

Gillar högt plexi så ingen stor grej, mer en princip sak gentemot bergströms.

Menar du att din vän bytte sitt glas för tre månader sedan? Om inte håller jag fast vid min teori om att det är putsning av plexit (inte boetten) som nött ner det lite med åren.

Yes han bytte i somras.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Pleximannen

Cartier
Jag är ingen expert på GMT-glasen men jag skulle ju kunna tänka mig att det helt enkelt rör sig om naturlig variation i leveranserna från Rolex. Kanske har de ett stort reservdelslager där nere, där produktionen sker i större batchar. Kan vara så att det skiljer i produktionstid mellan era glas, och kanske till och med olika underleverantörer (?). Ren spekulation men det hade iaf inte förvånat mig om det var så enkelt.
 

Joachim

Omega
Tackar singular, har vant mig vid det högre plexiglas nu. Nu börjar man kika på ännu svullstigare:) fan denna klocksjukan!! Måtte det aldrig hittas något botemedel!!!!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

.dh

Breitling
läste runt lite om Rolex och plexi, och stött på denna sida som tog upp olika varianter av plexiglas som Rolex har.. kan detta kanske vara en förklaring till skillnaden på glaset?

vintagehourwatches.com
 
Topp