• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Morfars klocka - behålla eller sälja.

Sälja eller behålla?


  • Totala väljare
    146
  • Enkät stängd .

Dr Stein

Cartier
Hej vänner!

Jag har ärvt min morfars klocka, en omega genéve från 1968. Har enligt urmakare referens 27.204.325, men inte hittat den referensen när jag googlat. Enligt samme urmakare caliber 565 och i 18 karat guld. Urmakaren gissade att klockan kan värderas till ca 8000 kr. Tror ni det stämmer?

Nu till dilemmat. Det är förstås roligt att klockan har tillhört min morfar, som jag hade nära kontakt med, och att han burit den dagligen sedan 68 (och servat regelbundet). Men jag har svårt att se att jag nånsin kommer att bära den. Jag tycker att den är för liten, för gubbig, gillar inte guld på klockor, och kostymur har jag ingen användningar då jag sällan bär kostym.

Så vad tycker ni jag ska göra? Gissar att ni rekommenderar att behålla, men som småbarnsfamilj med förestående lägenhetsköp och flytt är ett kassatillskott välkommet.

Ni som varit i liknande sits, hur har ni gjort? Och i så fall, har ni ångrat er?

Tacksam för inputs!

image.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Klart som f-n att den ska behållas. Underbar att ha framöver, även om du inte känner att du "har behov" av den just nu...
Lägg den åt sidan så länge och ta fram den om några år! Jag tror du kommer ångra dig djupt om du säljer den.

Värdet har jag tyvärr ingen kolla på...
 

Sorubim

Audemars
Jag skulle absolut inte sälja den.

Om du nu måste sälja av från klocksamlingen för att få in cash, finns det inte något med mindre affektionsvärde i samlingen som du kan sälja?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ingen annan i släkten som vill bära den? Tycker det vore synd att sälja den
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Behåll den och ta fram den när du blivit gubbe. Jag gick från yngling till gubbe på bara några år och är fortfarande under 35.

Fint ur!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Skulle aldrig få för mig att sälja något av min ärvda ur! Du måste väga in att du aldrig kan få tillbaka den om du säljer. Om du hade en nära relation med din morfar kommer du att uppskatta den när du själv blir gammal tror jag :)
 

Sorubim

Audemars
Och som du nämner, du har barn. Dom kommer troligen att uppskatta att dom kan ha en gammal familjeklenod med kopplingar till gammel-morfar på handleden medans dom surfar på sina hoverboards på de röda sanddynerna runt kolonin på Mars. :borg: ;)

Om du säljer den där så kapar du den kopplingen, för alltid. :nailbiting:
 

Heritage

Omega
Tycker som övriga stämman, behåll den. Försök då hellre hitta något annat du har att kränga om du behöver tillskott i kassan.
Farsan hade också en guld Omega han alltid bar. Farsan är sedan länge borta men jag kommer på mig själv ofta tänka på Omegan som jag inte vet vart den tagit vägen. Gubbklocka, kanske......men å andra sidan är man redan det ;)
 

Dr Stein

Cartier
Hm. Det verkar ju ganska solklart att den ska behållas. Nog trodde jag att forumet skulle tycka det. Tror jag kanske mest var ute efter att övertygas, så att kan kan bestämma mig för att behålla och slippa grubbla på det mer. Tack så mycket för alla svar! :)
 
Klart man ska behålla klockan. Men om pengarna verkligen behövs för tillfället med tanke på bostadsköp osv så skulle ett alternativ vara att sälja den till en släkting med förbehållet att man ska köpa tillbaka den när man har "landat" i sitt nya hem och utgifter. Förutsatt att man har någon förstående släkting och att då i värsta fall så stannar klockan ändå i släkten.
 

Erikd

Cartier
Kommer bara ångra dig om några år när du börjar sakna den. Förstår att det känns som enkla pengar in när de behövs för lägenhetsköp men jag skulle personligen inte sälja den trots det. En keeper att ge till dina barnbarn!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Behåll den. Jag har min farfars fars klocka på handleden. Gammelfarfar använde dagligen, farfar använde den, pappa använde den INTE utan den lades i byrålåda tills mitt intresse påminde honom om den.
Den betyder extremt mycket för mig, att se gammelfarfar på bild med klockan från tidigt 40 tal känns mäktigt.

Så, lägg undan den och överlämna till barnen är mitt tips. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Om du är lite nostalgiskt lagd eller tror att du kanske kan bli samt lite klockintresserad så behåll. Eftersom du tvekar och ställer frågan så är det mitt råd. Själva klockan är ju inget som lyfter ögonbryn eller får festen att stanna så om du behöver smet och är ung så är det väl inget du kommer gräma ihjäl för på gamla dar heller.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Svaret är ju sjävklart. Men för att flika in något mer, är 8tuss verkligen avgörande trots flytt? Speciellt ställt emot affektionsvärdet.

8" försvinner på mindre än en månad, en familjeklenod gör inte det.
 

Rearden

Cartier
Klart du ska behålla den, livet förändras och du kanske kommer uppskatta den mer om 10-15år? Då kommer pengarna vara glömda men klockan kommer fortfarande vara en kontakt till din morfar.
 
Min morfar hade en liknande i 18k guld och i superfint skick som jag lätt hade behållit. Den "försvann" dock från äldreboendet där han levde de sista åren och vi har inte sett den sedan dess.

Jag säger behåll och +1 på Rock_N_Ron s kommentar.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Är du ointresserad av klockor, och osentimental har du säkert mer glädje av kontanter att omsätta till något du uppskattar. Jag själv sparar inte på något jag inte vill ha.
 
Topp