• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

När blir en klocka vintage????????????

Starship

Cartier
Kan alla klockor bli vintage? Jag tänker att en del klockor blir vintage medan andra bara blir gamla. Det måste finnas någon kvalitet i utgångsläget.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tycker 25-30 år känns som någon bra utgångspunkt. Min 79090 från -89 upplever jag som vintage - visst, den är ju inte jättegammal, men den har de attribut som jag förknippar med "vintage". Svår gräns det där dock. Vet inte om jag upplever farsans 14060 från -91 som vintage till exempel, och den är ju 25 år och har lite patina. Hm.
 

BCKSTRM

Rolex
Generellt sett för Rolex så är de med plastglas och målade index ansedda som vintage. Viss crossover där 16800 med safirglas och målade index kommer undan med etiketten och tex 16750 med vitguldsindex och plastglas som ligger i gränslandet. Så fort sportrollarna har vitguldsindex och safirglas så skulle jag säga att de inte är vintage. Då är de moderna klockor. De äldsta med dessa attribut är helt enkelt bara gamla klockor.

Jag ser inte att detta kommer att ändras på lång tid gällande Rolex iaf. Ålder har väldigt lite med det hela att göra. En 16610 blir bara gammal. :)

Det finns säkert någon fiffig förklaring till vintage överlag så jag svarar bara hur jag tolkar vintage och Rolex. Alla kommer inte att hålla med om det jag säger men det är upp till var och en.
Detta lät som en bra beskrivning. Tänker att det är detaljerna/atributen som gör den till vintage snarare än åldern per se. Kan för visso inte mkt om vintage men skulle inte se en safirsub som vintage oavsett ålder...

Tänker också att utbudet har viss betydelse. En 16610 finns i drivor och eftersom den därmed är sjukt lätt att hitta (och lär vara så länge framöver) skulle jag inte se den som vintage ens om 20 år. Men som sagt, har dåligt koll på vintage över lag och antar för visso att det inte finns en konkret definition utan snarare är lite av en tolkningsfråga där olika personer tänker olika...
 
Topp