• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

meo_swe

Audemars
20140708_201330.jpg

Det röda kommer sitta uppe i minst två veckor. Och vattnas ordentligt med citron så får vi se.
Kommer naton hinna bli blekt innan grannarna undrar va f*n man håller på med?
 
Nu har jag läst denna tråd från start till slut, helt jäkla fantastisk serie.

Nu blir det att åka hem och preppa ett par band och se om man kan patinera dem något eller om det bara är man själv som får gråa hår av processen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har äntligen bosatt mig några veckor på stugan. Dags att kombinera lite grejer från denna tråd. Planen är att slänga i ett gäng band i havet någon vecka, för att därefter gnugga de med lite stenar (ev. lite sandpapper). Sen blir det citron och sol i några veckor. Förhoppningsvis har man när semestern är slut schyssta slitningar på bleka band. :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Påskyndar citronen åldrandet mycket eller?
I så fall skall jag dränka mitt nato i citron så fort jag kommer hem från weekend-resan :)
Citron och sol tycks ha en blekande effekt. Det var någon längre upp i tråden som kammade hem det på detta sätt.
Nu har jag iofs, i brist på citron, börjat med lime. Lite mer homestyling över det hela. :)
 

Hmpson

Cartier
Här behövs forskning! En bit i sol med citron, en bit i sol utan och en bit utan sol men med citron. Och den ack så viktiga referensbiten som får vila i skuggan torr och fin.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Citron och sol tycks ha en blekande effekt. Det var någon längre upp i tråden som kammade hem det på detta sätt.
Nu har jag iofs, i brist på citron, börjat med lime. Lite mer homestyling över det hela. :)
Just det ja, det läste jag i ett tidigare inlägg att någon hade några band på sitt tak och hällt citron på :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Här behövs forskning! En bit i sol med citron, en bit i sol utan och en bit utan sol men med citron. Och den ack så viktiga referensbiten som får vila i skuggan torr och fin.

Har vi någon kemist på forumet tro? Jag skulle vilja ha en utläggning för hur reaktionen går till.
UV-strålning + C6H8O7 (citronsyra) = Blekt nato?
Funkar det då med en citron + stark UV-lampa när vintern kommer...?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Efter att ha legat i havet c:a 10 dagar och gnuggats med stenar går jag in i fas 2: indränkta med citron/lime-saft ska de få ligga i solen någon vecka. Vädret verkar vara med mig då det utlovas omänsklig värme närmaste veckan. :)

(försöker desperat få in en bild här...:confused:)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Innan jag hällde på klorinet skrapade jag bandet mot en sten. Tänkta att om man ruggar upp ytan blir det bättre.

Efter totalt 18dagar i solen börjar jag se en liten färgskiftning.
Någon som har tips hur jag kan påskynda?
Har provat citron, klorin och citron +klorin.

zT1ZEDG.jpg
 

jabla

Sarlacc
Innan jag hällde på klorinet skrapade jag bandet mot en sten. Tänkta att om man ruggar upp ytan blir det bättre.

Efter totalt 18dagar i solen börjar jag se en liten färgskiftning.
Någon som har tips hur jag kan påskynda?
Har provat citron, klorin och citron +klorin.
Värme när det är blött av klorin.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag gjorde det med koncentrerad klorin men det var svårkontrollerat så mitt förslag är att börja med 2 delar vatten och 1 del klorin.
Koka upp och ta ut för jag misstänker att kloridångorna inte är nyttiga för ugnen.
Haha, tror inte ångorna är nyttiga för varken människor eller saker :)
Nu när det är grillsäsong så blir det kanon att koka på grillen. En Weber klarar allt
 
Topp