• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

meo_swe

Audemars
Fler som gillar bilmetoden för att nöta-Natos. Hehe

Såg idag en bil stå parkerad utanför gamla hotell Sheraton.

Äntligen anväbnning av Mercedes-märket på motorhuvrn :)

Ni kanske har fel bilmärke och därför misslyckas med bilnetoden. :)

20140825_125604.jpg
VEM av oss nato-nördar var detta? :D

Denne man måste ju träda fram. Älskar't!
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
1675+nato.jpg

Jag tycker att jag har lyckats nöta ganska bra! Två vändor i kokande vatten samt ett 20 minuters långt bad i varmt vatten, ättika, vanish samt ta bort-spray. Körde lite sandpapper på också för att rugga upp innan jag kokade det den andra gången.
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
letar efter ett rött 5 ringars zulu, gärna pvd detaljer. hittar fan ingenstans. nån som har ett så hojta till så ska jag uppfylla alla era vildaste (bleka Nato)fantasier!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
1675+nato.jpg

Jag tycker att jag har lyckats nöta ganska bra! Två vändor i kokande vatten samt ett 20 minuters långt bad i varmt vatten, ättika, vanish samt ta bort-spray. Körde lite sandpapper på också för att rugga upp innan jag kokade det den andra gången.
Ser kanon ut. Var kommer natot från?
 

Sorubim

Audemars
Jag har lyckats rätt bra med ett rött zulu. Under sommaren har det, i kronologisk ordning, fått utstå:
  1. Citron + solljus i några vändor (ingen märkbar effekt).
  2. Kokats (utan effekt)
  3. Blötts och frysts (läste att iskristallerna skulle bryta upp väven och göra det mjukare, gjorde ingen märkbar skillnad)
  4. Genomdränkts i "Tabort" fläckborttagare och sedan förslutits i genomskinlig plastpåse (så det inte skulle torka på direkten) sen legat i gassande sol i ca 1 vecka (detta tog väldigt bra, man såg att färgämne löstes ut i vätskan inuti plastpåsen)
  5. Kokats igen, nu färgades vattnet i kastrullen. :)
  6. Legat i solen i ca 3 veckor. Nu blekte solen väldigt bra.
Är nöjd med färgen på den nu, men det är fortfarande stelt som en pinne.

qOkxsZu.jpg


Edit: Bytte till en bättre bild.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har lyckats rätt bra med ett rött zulu. Under sommaren har det, i kronologisk ordning, fått utstå:
  1. Citron + solljus i några vändor (ingen märkbar effekt).
  2. Kokats (utan effekt)
  3. Blötts och frysts (läste att iskristallerna skulle bryta upp väven och göra det mjukare, gjorde ingen märkbar skillnad)
  4. Genomdränkts i "Tabort" fläckborttagare och sedan förslutits i genomskinlig plastpåse (så det inte skulle torka på direkten) sen legat i gassande sol i ca 1 vecka (detta tog väldigt bra, man såg att färgämne löstes ut i vätskan inuti plastpåsen)
  5. Kokats igen, nu färgades vattnet i kastrullen. :)
  6. Legat i solen i ca 3 veckor. Nu blekte solen väldigt bra.
Är nöjd med färgen på den nu, men det är fortfarande stelt som en pinne.
Äntligen! Ett rejält blekt rött zulu. Pluspoäng till dig för din ihärdighet och uppfinningsrikedom gällande metoder:).
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag har lyckats rätt bra med ett rött zulu. Under sommaren har det, i kronologisk ordning, fått utstå:
  1. Citron + solljus i några vändor (ingen märkbar effekt).
  2. Kokats (utan effekt)
  3. Blötts och frysts (läste att iskristallerna skulle bryta upp väven och göra det mjukare, gjorde ingen märkbar skillnad)
  4. Genomdränkts i "Tabort" fläckborttagare och sedan förslutits i genomskinlig plastpåse (så det inte skulle torka på direkten) sen legat i gassande sol i ca 1 vecka (detta tog väldigt bra, man såg att färgämne löstes ut i vätskan inuti plastpåsen)
  5. Kokats igen, nu färgades vattnet i kastrullen. :)
  6. Legat i solen i ca 3 veckor. Nu blekte solen väldigt bra.
Är nöjd med färgen på den nu, men det är fortfarande stelt som en pinne.

qOkxsZu.jpg


Edit: Bytte till en bättre bild.
Där satt den! Det gäller att aldrig ge upp.
Sorubim vs rött nato: 1-0
 

Minuteman

Rolex
Jag har lyckats rätt bra med ett rött zulu. Under sommaren har det, i kronologisk ordning, fått utstå:
  1. Citron + solljus i några vändor (ingen märkbar effekt).
  2. Kokats (utan effekt)
  3. Blötts och frysts (läste att iskristallerna skulle bryta upp väven och göra det mjukare, gjorde ingen märkbar skillnad)
  4. Genomdränkts i "Tabort" fläckborttagare och sedan förslutits i genomskinlig plastpåse (så det inte skulle torka på direkten) sen legat i gassande sol i ca 1 vecka (detta tog väldigt bra, man såg att färgämne löstes ut i vätskan inuti plastpåsen)
  5. Kokats igen, nu färgades vattnet i kastrullen. :)
  6. Legat i solen i ca 3 veckor. Nu blekte solen väldigt bra.
Är nöjd med färgen på den nu, men det är fortfarande stelt som en pinne.


qOkxsZu.jpg


Edit: Bytte till en bättre bild.

Snyggt jobbat!

Så - där är receptet på att bleka röda band. Synd bara att solljus kommer bli en bristvara snart...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
It's about to go down.

Två naton, två röda naton och tro mig, bilder kommer. Ett stannar och ett ska skänkas vidare, men då j*klar ska det klinga i kassan hos BFC med tanke på alla timmar, dagar och veckor som kommer att läggas ned på denna relicering. :cool:
 

Hellebring

Cartier
Tänkte att jag skulle ge mig på att bleka ett blåvitt band litegrann efter att jag sett andras band som sett så sköna ut.
Hällde klorin i en gammal såsburk och tjongade ner bandet. Efter ett par timmar tänkte jag att det nog går fortare om jag häller i vittvättmedel med blekmedel och hällde i det också. Jäklar vad det började skumma och bildas gaser i burken!
Nu står burken ute på uteplatsen så den får lugna ner sig och lukta ifred. Hoppas det blir någorlunda tillfredsställande resultat :)

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
 

Hugii

Audemars
Tänkte att jag skulle ge mig på att bleka ett blåvitt band litegrann efter att jag sett andras band som sett så sköna ut.
Hällde klorin i en gammal såsburk och tjongade ner bandet. Efter ett par timmar tänkte jag att det nog går fortare om jag häller i vittvättmedel med blekmedel och hällde i det också. Jäklar vad det började skumma och bildas gaser i burken!
Nu står burken ute på uteplatsen så den får lugna ner sig och lukta ifred. Hoppas det blir någorlunda tillfredsställande resultat :)

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Nice... ska bli intressant att se resultat. Tror du har snart SÄPO som har flyttat in i närmsta busken som kliar sig i huvudet och undrar vad du håller på med :)
 

orre

Cartier
La ett olivgrönt zulu i en försluten fryspåse med "tabort" fläckspray. Hängde upp det på balkongen och lät det hänga i sensommarsolen i en vecka. Resultatet? Bronzebrun och lite silveraktig. Vill ha tillbaka mitt olivgröna.
c87386b28d05081021da913c07150dc6.jpg
 
Topp