• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nivada - samlingstråd!

Hugger69

Patek
2-Faktor
Som färsking här på KS så har jag försökt leta efter en tråd om den lite udda men smygpopulära klockproducenten Nivada men bara hittat spridda skurar här och där. Visst är väl detta märke värt sin alldeles egen tråd...? :p
Samla gärna alla era bidrag från Nivada här så kan man enklare då en överblick samt kanske lite mer fakta och kuriosa kring märket.

Jag bidrar själv med min egen förgyllda Nivada Antarctic Aqua Line.
IMG_2826.PNG

IMG_2827.PNG


Den löstes ut på Tradera för en mycket blygsam peng och i tron att Compensamatic stod för automatic, vilket säljaren hävdade.
Väl framme hos min hov-uris Per-Erik på Olofsfors Urmakeri så konstaterades dock att så var inte fallet..det är en vanligt men fint manuellt mekaniskt verk från tiden 1965-1970.
IMG_3119.JPG

Per-Erik konstaterade även att hela klockan var i ett väldigt fint skick och troligen inte öppnad tidigare! Boetten är ju tät från baksidan och öppnas endast med tryckluft från kronans utgång. Den har även följande märkning mellan hornen, "Plaque20 EPSA", vilket jag tolkar som en boett från EPSA samt förgylld med 20 mikron 18 karats guld!?
IMG_3118.JPG


IMG_3120.JPG


IMG_3184.jpg


Medföljande Hirsch-band är lite trött och långt så jag testade med ett gammalt tidsenligt Tropic som efter byte av spänne lirar rätt bra med hela klockan även om den kanske är tänkt som ett kostymur...nytt band i svart krokodil eller nåt står på listan! ;)
IMG_3201.jpg


IMG_3196.JPG


IMG_3186.jpg

..har även en till Nivada på ingång men den återkommer vi till! ;)
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
CF0D2E50-71BD-40EE-BE87-9735DA17E1EA.jpeg

Bra initiativ! Finns många bra klockor från nivada även om allt förstås inte är så kul. Jag har en chronomaster aviator sea diver - modellen gjordes i en massa olika versioner med olika namn på tavlan och jag gillar faktiskt den här senare varianten med raka visare bäst, även om de tidigare är populärare. Valjoux 23 inuti. Tyvärr ligger den stackarn numera bara i lådan och väntar på urmakarns omsorg...
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Grattis till en fin dinka, riktigt kul index!
Tackar!
Ja, den känns lite annorlunda och jag hittar bara lysmassa, som för övrigt lyser riktig bra, på visarna även om det såg ut som små pluppar vid varje index!?
Edit: Det ÄR små, små lum-pluppar vid indexen som bara syns typ i förstoring...kolla vid "3" i bilden ovan!
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok, men att det står både "Water resistant" och "Compensamatic" var för sig då?
De har inget med verkets gång att göra då alltså?
Skulle ju kunna vara att balansen är tillverkad glucydur och att den därmed är mindre känslig för temperaturförändringar. Har alltid trott att det har att göra med vattentätheten men kan ha fel.

Det är oavsett enbart ett ord som används för att låta häftigt i marknadsföring, jag kan inte se någon teknisk funktion som sticker ut jämfört med liknande standardklockor från den tiden.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Skulle ju kunna vara att balansen är tillverkad glucydur och att den därmed är mindre känslig för temperaturförändringar. Har alltid trott att det har att göra med vattentätheten men kan ha fel.

Det är oavsett enbart ett ord som används för att låta häftigt i marknadsföring, jag kan inte se någon teknisk funktion som sticker ut jämfört med liknande standardklockor från den tiden.
Fasen vilken kunskap du har....glucydur, never heard of? :oops:
Googlade nu och där kan du ha en poäng, skulle defintitvt kunna vara det de åsyftar på med mindre temperaturkänslig och compensamatic! :bookworm:

Nä, tror precis som du att man försöker hitta fina ord för marknadsföringen och skilja sig från alla övriga biljoner tillverkare av klockor från Schwejjs! :rolleyes:
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag har ev. en Antarctic på gång. Någon som vet om den ikoniska varianten med de vridna luggarna alltid kom med målade sekundvisare (likt den på bilden nedan)? De flesta ex som jag sett har haft just målade sekundvisare. Den jag har på kornet ser ut att ha rätt visare men visaren är dock silverfärgad.
BBB5E2FC-7F42-4E4B-85DB-49E28C6A2FD6.jpeg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag har ev. en Antarctic på gång. Någon som vet om den ikoniska varianten med de vridna luggarna alltid kom med målade sekundvisare (likt den på bilden nedan)? De flesta ex som jag sett har haft just målade sekundvisare. Den jag har på kornet ser ut att ha rätt visare men visaren är dock silverfärgad.
BBB5E2FC-7F42-4E4B-85DB-49E28C6A2FD6.jpeg
Besvarar min egen fråga om någon skulle hamna i liknande funderingar. Det verkar som att de flesta Antarctic kom med blå sekundvisare men att vissa senare Antarctic med tundra-tavlan hade silverfärgade visare.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Besvarar min egen fråga om någon skulle hamna i liknande funderingar. Det verkar som att de flesta Antarctic kom med blå sekundvisare men att vissa senare Antarctic med tundra-tavlan hade silverfärgade visare.
Antarctic verkar vara en modellserie med stor variation snarare än 1 modell...se bara min dressare ovan samt fler här i tråden!
Så visarna har nog varierar lika mycket som modellerna i Antarctic-serien...?! :rolleyes:
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Antarctic verkar vara en modellserie med stor variation snarare än 1 modell...se bara min dressare ovan samt fler här i tråden!
Så visarna har nog varierar lika mycket som modellerna i Antarctic-serien...?! :rolleyes:
Ja, det verkar vara rätt spretigt. Utgångspunkten bör dock vara att modellen med de vridna luggarna ska ha blå sekundvisare. Vissa senare ex med tundratavlan verkar ha kommit med silverfärgad sekundvisare. Grundar dock detta bara på vad jag hört från samlare jag haft kontakt med. Ingen absolut vetenskap direkt.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ja, det verkar vara rätt spretigt. Utgångspunkten bör dock vara att modellen med de vridna luggarna ska ha blå sekundvisare. Vissa senare ex med tundratavlan verkar ha kommit med silverfärgad sekundvisare. Grundar dock detta bara på vad jag hört från samlare jag haft kontakt med. Ingen absolut vetenskap direkt.
Så kan det definitivt vara och bra att vi samlar all sådan kunskap i denna tråd! :bookworm: :woot:
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Ja, det verkar vara rätt spretigt. Utgångspunkten bör dock vara att modellen med de vridna luggarna ska ha blå sekundvisare. Vissa senare ex med tundratavlan verkar ha kommit med silverfärgad sekundvisare. Grundar dock detta bara på vad jag hört från samlare jag haft kontakt med. Ingen absolut vetenskap direkt.
Har för mig att jag läst ngnstans att Antarctic initialt var Nivadas äventyrsserie. Vatten-, dammtät och lite tuffare. Som en motsvarighet till Smiths Everest och Rolex Explorer
 
Topp