• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nivada - samlingstråd!

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har glömt att visa ett nytt band till min lilla röda som funkar rätt bra tycker jag, då det är mycket vita detaljer på tavlan och sjukt djup i den röda tavlan...
IMG_4567.jpg
IMG_4184.jpg
IMG_4186.jpg
 

norsketore

Breitling
Idag kom så mitt senaste och helt ogenomtänkta spontanköp på Tradera hem i lådan, en Nivada SP från 1965.
Tyckte den såg trevlig ut och då den är från samma år som mitt födelseår så slog jag till...
IMG_3207.JPG
IMG_3208.JPG
IMG_3216.JPG
IMG_3220.JPG
IMG_3139.PNG
Hei! Unnskyld at jeg bryr meg, men baklokket sier waterresistant dvs produsert etter 1970. Waterproof før 1970. Amerikanerne gikk til rettsak mot urprodusentene tror det var 1969, og fikk medhold at de ikke kunne kalle de waterproof når de ikke var vannsikre.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hei! Unnskyld at jeg bryr meg, men baklokket sier waterresistant dvs produsert etter 1970. Waterproof før 1970. Amerikanerne gikk til rettsak mot urprodusentene tror det var 1969, og fikk medhold at de ikke kunne kalle de waterproof når de ikke var vannsikre.
Vad kul och bra att du upplyser oss, jag hade ingen aning om det! 🙏
Ser man då på min gyllene Antarctic i början av denna tråd så står det ju faktiskt ”Waterproof” på den vilket då visar att den är före 1970!?
 

norsketore

Breitling
Vad kul och bra att du upplyser oss, jag hade ingen aning om det! 🙏
Ser man då på min gyllene Antarctic i början av denna tråd så står det ju faktiskt ”Waterproof” på den vilket då visar att den är före 1970!?
En del sveitsiske urprodusenter som Nivada,Olma etc som ikke eksisterer lenger foreligger det ingen data om produksjonsnummer/år Så her må vi se på stil og waterproof eller waterresistans. Til og med japanske Seiko som var flinke med produksjonsnr. som vi kan lese år og måned klokka ble produsert, rettet seg etter rettsaken i USA. Disse er stemplet waterproof før 1970,og wateresistans etter. Godt Nyttår.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Funderade lite på din chronomaster @marconimotet, den har ingen T märkning på tavlan. Är det bara PN som är så? För alla svarta jag sett har haft Tritium märkta tavlor vad jag kan minnas.
 
Senast ändrad:
Topp