• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nivada - samlingstråd!

PatTheBat

Breitling
Tänkte jag skulle bjuda på en liten bild på samlingen och samtidigt slänga ut frågan om inte någon satt på något kul från Nivada som de ville göra sig av med? Hade varit kul med armbandsspännen, har två som har hela Nivada utskrivet men jag har för mig att det finns N-märkta också 😊
IMG_4052.jpeg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
CF0D2E50-71BD-40EE-BE87-9735DA17E1EA.jpeg

Bra initiativ! Finns många bra klockor från nivada även om allt förstås inte är så kul. Jag har en chronomaster aviator sea diver - modellen gjordes i en massa olika versioner med olika namn på tavlan och jag gillar faktiskt den här senare varianten med raka visare bäst, även om de tidigare är populärare. Valjoux 23 inuti. Tyvärr ligger den stackarn numera bara i lådan och väntar på urmakarns omsorg...
Hallå alla nördar. Denna klocka är nu i min ägo och jag har lämnat in den på Kaplans Kvalitetsauktion för försäljning. Svaret jag fått av deras experter och vad ni kan läsa i deras beskrivning är att visare och tavla ej är original.
Jag kan inte mycket om detta men efter lite googlande kan jag hitta flertalet ex med samma spec.
Så. Dyk ner i er litteratur och kontakta era orakel o hjälp till här.
Original eller utbytt?

Nedan lite random skärmdumpar från nätet.

IMG_9281.png
IMG_9282.png
IMG_9283.png
IMG_9285.png
IMG_9284.png
IMG_9286.png
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Hallå alla nördar. Denna klocka är nu i min ägo och jag har lämnat in den på Kaplans Kvalitetsauktion för försäljning. Svaret jag fått av deras experter och vad ni kan läsa i deras beskrivning är att visare och tavla ej är original.
Jag kan inte mycket om detta men efter lite googlande kan jag hitta flertalet ex med samma spec.
Så. Dyk ner i er litteratur och kontakta era orakel o hjälp till här.
Original eller utbytt?

Nedan lite random skärmdumpar från nätet.

IMG_9281.png
IMG_9282.png
IMG_9283.png
IMG_9285.png
IMG_9284.png
IMG_9286.png
Rådfrågar en samlare av Chronomasters. Återkommer.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hallå alla nördar. Denna klocka är nu i min ägo och jag har lämnat in den på Kaplans Kvalitetsauktion för försäljning. Svaret jag fått av deras experter och vad ni kan läsa i deras beskrivning är att visare och tavla ej är original.
Jag kan inte mycket om detta men efter lite googlande kan jag hitta flertalet ex med samma spec.
Så. Dyk ner i er litteratur och kontakta era orakel o hjälp till här.
Original eller utbytt?

Nedan lite random skärmdumpar från nätet.

IMG_9281.png
IMG_9282.png
IMG_9283.png
IMG_9285.png
IMG_9284.png
IMG_9286.png
Det var ett minst sagt överraskande utlåtande! Vet du vad bedömningen grundas på? Innan jag köpte den hittade jag också flertalet referensex för jämförelse och det har ju även gjorts en ”re-issue” av chronomastern i just det här utförandet:

IMG_1408.png
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Det var ett minst sagt överraskande utlåtande! Vet du vad bedömningen grundas på? Innan jag köpte den hittade jag också flertalet referensex för jämförelse och det har ju även gjorts en ”re-issue” av chronomastern i just det här utförandet:
Det jag fick som anledning var att "i deras eftersökningar så hittar dom inget som styrker att denna konfiguration funnits och därför måste friskriva sig"
"Så vida inte jag har mer information som styrker att denna konfig. tillverkats"
Först fick jag för mig att dom menade just lolipop-visaren, men sen när jag läste beskrivningen så sågar dom även tavlan........
Kan inte tänka mig att Nivada jobbat som Rolex back in the days och bytt ut saker vid service.
jag får hoppas att @marconimotet kanske kommer med mer info.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Fick till svar från en samlare att tavla och vidare är korrekta. Utifrån Kaplans bilder tror personen jag rådfrågat att det är ref. 85004/4076 eller 85004/3730. Enda skillnaden mellan referenserna är att 3730 har vita visare medan 4076 har viss färgsättning på visarna.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Fick till svar från en samlare att tavla och vidare är korrekta. Utifrån Kaplans bilder tror personen jag rådfrågat att det är ref. 85004/4076 eller 85004/3730. Enda skillnaden mellan referenserna är att 3730 har vita visare medan 4076 har viss färgsättning på visarna.
Jag förstår inte riktigt ditt svar här.
Kaplans skriver ju att referensen är 85004 / 4076 och visarna är ju vita på min klocka, är detta då korrekt?
Hur ska jag styrka detta för kaplans, inte så att samlaren har en katalog eller reklambild eller något i den stilen?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt ditt svar här.
Kaplans skriver ju att referensen är 85004 / 4076 och visarna är ju vita på min klocka, är detta då korrekt?
Hur ska jag styrka detta för kaplans, inte så att samlaren har en katalog eller reklambild eller något i den stilen?
Förmedlar bara vad jag fick för svar. Har inte själv kvar Chronomaster-boken och kan inte de olika referenserna tillräckligt bra, det är en djungel. Om enda skillnaden är färgen på visarna är det svårt att veta vilken ifall visarna är korrekt visarna kan ha målats eller färgen skavts av. Tolkar det som tavlan och lollipop-visaren är korrekt för referensen. Skickar dig ett DM så kan jag sätta dig i kontakt med samlaren och andra ifall du vill fråga efter referensobjekt.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Förmedlar bara vad jag fick för svar. Har inte själv kvar Chronomaster-boken och kan inte de olika referenserna tillräckligt bra, det är en djungel. Om enda skillnaden är färgen på visarna är det svårt att veta vilken ifall visarna är korrekt visarna kan ha målats eller färgen skavts av. Tolkar det som tavlan och lollipop-visaren är korrekt för referensen. Skickar dig ett DM så kan jag sätta dig i kontakt med samlaren och andra ifall du vill fråga efter referensobjekt.
Tack, om du tror att det kan vara skoj att hjälpa till, eller så nöjer vi oss här. Det blir ju tyvärr lite häxjakt nu och bara en ”ekonomisk” fråga när jag nu bestämt att sälja.
Jag ska inte jaga livet ur oskyldigt fölk 😱
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tack, om du tror att det kan vara skoj att hjälpa till, eller så nöjer vi oss här. Det blir ju tyvärr lite häxjakt nu och bara en ”ekonomisk” fråga när jag nu bestämt att sälja.
Jag ska inte jaga livet ur oskyldigt fölk 😱
Förstår dig! Jag skulle gissa att allt är korrekt men är som sagt svårt. Känns märkligt att kaplans skriver som de gör utan djärva verka kunna motivera varför.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag förstår inte riktigt ditt svar här.
Kaplans skriver ju att referensen är 85004 / 4076 och visarna är ju vita på min klocka, är detta då korrekt?
Hur ska jag styrka detta för kaplans, inte så att samlaren har en katalog eller reklambild eller något i den stilen?
Varför inte bara ta tillbaka den om de inte beskriver den som du vill? Jag kan inget om dessa men det finns tillräckligt många referensobjekt för att kunna tro att din är korrekt. Det är ett märke och en era där jag inbillar mig att saker kunde se ganska så olika ut.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Varför inte bara ta tillbaka den om de inte beskriver den som du vill? Jag kan inget om dessa men det finns tillräckligt många referensobjekt för att kunna tro att din är korrekt. Det är ett märke och en era där jag inbillar mig att saker kunde se ganska så olika ut.
Tack för ditt inspel.
Jag kan inte säga emot dem.
Däremot försöker jag få fram information som styrker original.
 

13ZN

Breitling
Du väljer ju själv om du vill sälja med deras kommentar.
Precis, Kaplans gör ibland småfel och vid enstaka tillfällen större missar, som dock brukar räta ut sig vid slutpriset. Huvudsaken är att du är nöjd med utrop och reservationspris och att inte dessa påverkats av deras tveksamhet. Annars är det ju bara att ta tillbaka och lämna in på annat auktionshus.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Precis, Kaplans gör ibland småfel och vid enstaka tillfällen större missar, som dock brukar räta ut sig vid slutpriset. Huvudsaken är att du är nöjd med utrop och reservationspris och att inte dessa påverkats av deras tveksamhet. Annars är det ju bara att ta tillbaka och lämna in på annat auktionshus.
Den får stanna där, men jag försöker få fram lite mer information kring modellen.
 
Topp