Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny dykare

Diskussion i 'Diskussion' startad av NGP, 24 augusti 2016.

1. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Lämnade in min Citizen Aqualand från 91 på (helt sjukt att man måste gå dit) Ur&Penn för en renovering. Dock så kunde dom inte fixa den för det fanns inga reservdelar kvar. Kan det verkligen stämma? Klockan finns ju kvar i sortimentet, kan dock vara nya komponenter visserligen.
    Hursomhelst så behöver jag nu en klocka som tål både vatten samt lite tuffare tag. Prislapp på mellan 5-10. Har spanat in Squale 1521 med gummiband.
    Några andra tips på en beater?

theargonaut gillar detta.
  2. Xerxes

Xerxes Torpare

Orient släppte Mako USA II för inte så länge sedan. Jag gillar verkligen designen på den, en snygg beater!

Eurenius, Stroboman, SSL och 2 andra gillar detta.
  3. yepsson

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Var kan den köpas?:)

4. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Kanske något "bättre" Seiko? Lätt begagnad?
    Annars låter ju 1521 som ett väldigt bra val, har du dessutom fastnat för den så tycker jag du ska köra.

Hubbe och NGP gillar detta.
  5. Andyrew

Andyrew Stadsbo

Longines HC
    Glycine combat sub
    Certina ds action diver
    Beggad oris aquis
    Beggad TH aquaracer (kanske svårt att lösa för 10)
    Seiko skx, srp, sumo, shogun

Listan på dykare under 10k kan göras lång.

NGP gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.png image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
    Det finns sjukt många dykarklockor att välja på i den prisklassen, här är ett axplock.

matlun, Brutus, Stroboman och 3 andra gillar detta.
  7. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Tack för alla tips! Ingen som vet om Ur & Penn har rätt ang min gamla klocka? Jag litar inte riktigt på dom...

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    @theargonaut har nog koll.

eriksson850, theargonaut och NGP gillar detta.
  9. Andyrew

Andyrew Stadsbo

Beroende på hur man definierar beater passar väl alla seikos och ds action diver bäst kanske. Övriga är lite mer är dress desk diving.

SSL och NGP gillar detta.
  10. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Jo dress desk är delvis rätt men jag vill kunna köra den i skogen samt när jag fridyker.

Andyrew gillar detta.
  11. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Vad är det för Aqualand? Kolla mitt inlägg i denna tråd om du är osäker... http://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/page-39

Förmodligen så har du en första generationens Aqualand som utgått ur nuvarande sortiment, även om det kanske finns snarlika modeller som fortfarande säljs. Så det kan nog stämma att de inte har tillgång till mer reservdelar. Har en grym Aqualand "Enzo" från -92, trycktestad och klar, som du kan få inom din budget. Bara dra ett PM så är den din :)

12. Xerxes

Xerxes Torpare

I Asien finns de överallt men här vet jag faktiskt inte deras hemsida är ju ett ställe iaf! Med tanke på att den är ganska ny finns nog inte så många på Ebay eller liknande just nu
    http://orientwatchusa.com/shop/mens-watches/saa0200bd9/

13. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Tror den heter C022 JP2000. Ser ut som den västra i fast helt i stål. Tack för erbjudandet men är det någon vits att köpa den om den inte går att fixa när den måste servas?

theargonaut och yonsson gillar detta.
  14. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Ok. Förmodligen kallas den C022. JP2000 är den snarlika re-issuen, som fortfarande säljs. Ok, no probs :) Tänkte bara att det kunde vara kul med en Enzo för en som dyker på riktigt. Och de äldre går att serva och täthetsservas, bara inte hos Ur & Penn :)

Eurenius och NGP gillar detta.
  15. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Låt mig tänka lite på det. Fortfarande lite besviken på att min gamla inte gick att fixa. Enzon är väl egentligen en lyxigare version av min?

theargonaut gillar detta.
  16. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Vad är det för delar du behöver, sitter på lite gamla aqualand delar mvh

17. Olaola

Olaola Stadsbo

Som flera skrivit innan så är Certina Action diver riktigt mycket klocka för en bra peng. Eller kanske en Padi?

18. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Ja, lite lyxigare :) Tror de betecknades "Dive Master - the watch for pros" jämfört med "Standard", och mäter djupet mer noggrant, om jag inte missminner mig. Lite lyxigare, lite hårdare och lite bättre, helt enkelt :)

Mekmek och Gummo gillar detta.
  19. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Det låter toppen. Jag får ringa tillbaka till dom och fråga exakt vad som behövs. Återkommer!

20. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Hämtade ut klockan nu och får känslan att den aldrig ens öppnats. Dom kunde inte säga vad som behövdes utan refererade bara till att urmakaren sa att det inte fanns reservdelar. Oerhört oprofessionellt tycker jag.
    Det troliga är att det behövs två skruvar samt packning och det bör ju gå att få tag på.

21. NGP
    Trådstartare

NGP Torpare

Min gamla aqua är nu begravd och ny måste inhandlas. Står mellan dessa.

Vilken ska man välja?

22. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Båda är coola! Frågan är väl om du är sugen på automatiskt? Squalen kostar väl nästan tre gånger så mycket som aqualanden?
    Aqualanden är hårdast, men Squalen kan bli början ner i klockträsket... vill du ta det blå eller det röda pillret? :D

Renstroom och matlun gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield