• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk...

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Har en polare som gjort två vändor i Afghanistan och ett gäng i Bosnien (minröjning). Han kör på en Tissot Touch, av någon robustare modell. Vet att den har alarm, kompass och annat fiffigt. Framför allt pallar den stryk.
Den har överlevt Taliban-anfall och explosioner.
Något liknande den här:
http://www.klockia.se/tissot-t-touch-expert-t013-420-47-201-00.html
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

La nu märke till att den krossade din budget... Glöm mitt förslag.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

daviden skrev:
Har en polare som gjort två vändor i Afghanistan och ett gäng i Bosnien (minröjning). Han kör på en Tissot Touch, av någon robustare modell. Vet att den har alarm, kompass och annat fiffigt. Framför allt pallar den stryk.
Den har överlevt Taliban-anfall och explosioner.
Något liknande den här:
http://www.klockia.se/tissot-t-touch-expert-t013-420-47-201-00.html
Verkade väldigt smart ja! Tyvärr lite dyr... Kostade inte riktigt lika mycket i usa, men tyvärr för mycket ändå... Synd, men tack iallafall! :)
 

John R

Panerai
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

1B7E28EE-C4E3-4A1C-A8D5-BA5FC7327DDE-543-000000E8BC8AB7EC.jpg



Features:

Swiss Made Quartz movement 40 mm case diameter Nylon fiber middle case with an aluminum bezel Protected crown Screw-in caseback Water resistant to 10 ATM (100 m / 330 feet) Luminescent hands Date calendar NATO style strap Four color combinations available: navy grey, commando black, desert beige or khaki green
Availability: Spring 2012 on swissarmy.com

eller så kör du på Traser!

/John R
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Luminox, funkar bra enligt mig.
klarar alla miljöer, sitter bra, väger lite, tydlig, stryktålig.

tidtagning har du via vridringen, mer än det behöver du inte.

släng på ett svart pvd nato så har du en riktigt stealth klocka ;)
(förutom att den lyser om f*n då)

En annan fördel med natoband är att klockan kan fästas på utsidan av jackan. jag gör så när jag jagar och det är kallt för att slippa dra upp för att kolla klocka. som en äkta nörd gör minst 2-3ggr/5min.

den klarar det mesta utan problem
2012-10-10183315_zps3fecb501.jpg
 
V

Viggen

Guest
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Jag gjorde lumpen på F17 som NSKY-soldat. Köpte en 900 kronors Orient dykare. En enkel klocka som tål vatten. Med tanke på hur denna misshandlades under dessa 12 månader, så rekomenderar jag något billigt i första hand. (Jag har fortfarande kvar klockan och den funkar än idag). Du får räkna med en grundutb som har en hel del fysisk aktivitet. Bättre att ha en klocka som är billig ifall man tappar den, eller krossar den mot en sten. En dyrare och coolare klocka kan man alltid köpa senare. :)

Har du visare på klockan så kan man alltid ta ut en ungefärlig kompassriktning så länge solen är uppe. Vilket man inte kan med ett digitalur om den inte kommer med kompassfunktion dvs. Alarm behöver man knappast då försvaret oftast står för väckning på morgonen. :D
 

meo_swe

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Som mig veterligen forumets enda anställda soldat (vi har ju en kadett också vill jag mig dock minnas), så slår ja gett slag för Seiko SKX007. Håller i en hel jävla evighet, helt oförstörbar och en bra lume.
Vill du ha lite mer tips och trix som inte gäller klockor så är du mer än välkommen att slänga iväg ett pm till mig.
IMAG0759_zps15818f02.jpg
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

meo_swe skrev:
Som mig veterligen forumets enda anställda soldat (vi har ju en kadett också vill jag mig dock minnas), så slår ja gett slag för Seiko SKX007. Håller i en hel jävla evighet, helt oförstörbar och en bra lume.
Vill du ha lite mer tips och trix som inte gäller klockor så är du mer än välkommen att slänga iväg ett pm till mig.
IMAG0759_zps15818f02.jpg
Tack så mycket för tipset, ska kika på den!
Och tack så mycket för erbjudandet, det utnyttjar jag gärna om det går bra! ;)

Viggen skrev:
Jag gjorde lumpen på F17 som NSKY-soldat. Köpte en 900 kronors Orient dykare. En enkel klocka som tål vatten. Med tanke på hur denna misshandlades under dessa 12 månader, så rekomenderar jag något billigt i första hand. (Jag har fortfarande kvar klockan och den funkar än idag). Du får räkna med en grundutb som har en hel del fysisk aktivitet. Bättre att ha en klocka som är billig ifall man tappar den, eller krossar den mot en sten. En dyrare och coolare klocka kan man alltid köpa senare. :)

Har du visare på klockan så kan man alltid ta ut en ungefärlig kompassriktning så länge solen är uppe. Vilket man inte kan med ett digitalur om den inte kommer med kompassfunktion dvs. Alarm behöver man knappast då försvaret oftast står för väckning på morgonen. :D
Det är förvisso en bra poäng, men samtidigt tänker jag lite såhär: En lite dyrare klocka brukar hålla lite bättre kvalitet än en billigare dito, och förhoppningsvis har mer möda lagts på att få den dyrare klockan att hålla för saker som den billigare kanske inte klarar av. Det är klart att den dyrare klockan inte är oförstörbar för det, men vad jag tänker är att den kanske klarar sig igenom situationer som skulle få den billigare att lämna in. Klantar man sig tillräckligt illa går den dyrare klockan såklart också sönder, men förhoppningsvis gör man inte det och man slipper finna sig i en situation där man står utan klocka för att den billigare klappat ihop och måste bytas ut... Ett eller max två såna byten så är man ju uppe i samma pris som de lite dyrare klockorna jag tittar på, köper man då den dyrare från början har man ju kanske en fetare klocka vid det laget... Eller ingen klocka alls :mrgreen: Det blir ju en balansgång...

Helt sant, och just kompassfunktion är därför inte ens med på listan :) Alarm är kanske inte i första hand tänkt att användas i försvaret utan för övriga morgonar... :D

P-A skrev:
Luminox, funkar bra enligt mig.
klarar alla miljöer, sitter bra, väger lite, tydlig, stryktålig.

tidtagning har du via vridringen, mer än det behöver du inte.

släng på ett svart pvd nato så har du en riktigt stealth klocka ;)
(förutom att den lyser om f*n då)

En annan fördel med natoband är att klockan kan fästas på utsidan av jackan. jag gör så när jag jagar och det är kallt för att slippa dra upp för att kolla klocka. som en äkta nörd gör minst 2-3ggr/5min.

den klarar det mesta utan problem
2012-10-10183315_zps3fecb501.jpg

Tack för bra input! :)

Nej, egentligen är det väl så. Jag bara råkar gilla "knapptryckstidtagning" liksom, så ifall klockan har det ser jag det som en fördel snarare än en nackdel. Men visst, listan av krav är väl inte direkt huggen i sten utan ska snarare se som riktmärken, räknar med att behöva kompromissa lite i slutändan :)

Det var ett smart tips, ska ha det i åtanke!

Tack för infon! :)

John R skrev:
1B7E28EE-C4E3-4A1C-A8D5-BA5FC7327DDE-543-000000E8BC8AB7EC.jpg



Features:

Swiss Made Quartz movement 40 mm case diameter Nylon fiber middle case with an aluminum bezel Protected crown Screw-in caseback Water resistant to 10 ATM (100 m / 330 feet) Luminescent hands Date calendar NATO style strap Four color combinations available: navy grey, commando black, desert beige or khaki green
Availability: Spring 2012 on swissarmy.com

eller så kör du på Traser!

/John R

Den var snygg, enkelt och stilren men ser ändå tuff ut. Får hålla utkik efter den när den kommer ut, tack för tipset! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Om du inte vet vad du behöver för funktioner, så köp en g-shock. De har allt, tål allt och är billiga.
 
V

Viggen

Guest
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Jag rekomenderar en G-shock också om du absolut inte vill ha en billigt ur att börja med. Bra pris och de tål allt och lite till, plus att du får alla de extra funktioner. :)

All ålning i olika miljöer gör att man ofta slog emot klockan mot diverse stenar osv, för och inte tala om när man skall gräva skyttevärn eller ståvärn. Jag misstänker att utb är lite tuffare idag än för 20 år sedan när jag låg inne. meo-swe kan säkerligen förklara bättre vad du har att vänta dig idag. Men jag tror iaf att han håller med mig om att klockan kommer att ta stryk. :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt

G-shock anbefalles!

/Major'n
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Jag försöker verkligen hitta en G-shock jag gillar grabbar, tro mig... Jag bara hittar ingen som faller mig i smaken... :( Det är verkligen inte min typ av klocka, de är antingen överdrivet spejsade eller så har de plottriga urtavlor och förvirrande många knappar och funktioner... Inte alls sådär simpla, eleganta, stilrena och klassiska som jag egentligen vill ha dem... Saken är den att jag hoppas att den här klockan ska visa sig nyttig i det militära samtidigt som den är stilig och smakfull och funkar som en praktisk accessoar i det civila. Jag kan visst köpa en G-shock att ha i det militära om jag bara vill ha tillgång till tiden och sådär, men det är allt den kommer vara. Så fort jag inte är ute i fält kommer den antagligen ligga i en låda, för jag kommer ändå ha mobilen i fickan om jag behöver ha koll på tid och annat. Och då känns det liksom halvlönt... Men visst, det är en väldigt bra poäng att klockan kommer ta stryk och jag vill verkligen inte att en dyrare finare klocka går sönder... Men jag vill inte köpa två klockor heller... Svårt detta ju, jobbigt när man måste kompromissa... :(

Men är det verkligen så att det är g-shock som gäller, alla andra klockor är extremt ömtåliga i jämförelse?

Jaja, fortsätter leta efter en G-shock som jag kan gilla under tiden... Kanske dyker det upp något :)
 
V

Viggen

Guest
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Jag försöker verkligen hitta en G-shock jag gillar grabbar, tro mig... Jag bara hittar ingen som faller mig i smaken... :( Det är verkligen inte min typ av klocka, de är antingen överdrivet spejsade eller så har de plottriga urtavlor och förvirrande många knappar och funktioner... Inte alls sådär simpla, eleganta, stilrena och klassiska som jag egentligen vill ha dem... Saken är den att jag hoppas att den här klockan ska visa sig nyttig i det militära samtidigt som den är stilig och smakfull och funkar som en praktisk accessoar i det civila. Jag kan visst köpa en G-shock att ha i det militära om jag bara vill ha tillgång till tiden och sådär, men det är allt den kommer vara. Så fort jag inte är ute i fält kommer den antagligen ligga i en låda, för jag kommer ändå ha mobilen i fickan om jag behöver ha koll på tid och annat. Och då känns det liksom halvlönt... Men visst, det är en väldigt bra poäng att klockan kommer ta stryk och jag vill verkligen inte att en dyrare finare klocka går sönder... Men jag vill inte köpa två klockor heller... Svårt detta ju, jobbigt när man måste kompromissa... :(

Men är det verkligen så att det är g-shock som gäller, alla andra klockor är extremt ömtåliga i jämförelse?

Jaja, fortsätter leta efter en G-shock som jag kan gilla under tiden... Kanske dyker det upp något :)

Jag äger en Luminox, den har inget alarm dock. Vad jag kan säga är att de är otroligt lätta trots sin storlek och sitter skönt runt handleden. Jag föredrar att köra min på ett NATO-strap eftersom svetten inte kan avdunsta när man använder orginal-bandet i gummi. Nu är detta endast min egna åsikt, men jag finner att de är ett bra alternativ jämnfört med G-Shock. Hur dem står sig mot Traser exempelvis vet jag inte, då jag aldig har haft eller sett en irl. :)

Här en kväll då jag "jagade" varg med kameran.
 

Bilagor

  • Varg-jakt.JPG
    Varg-jakt.JPG
    342.8 KB · Visningar: 431

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Viggen skrev:
Jag äger en Luminox, den har inget alarm dock. Vad jag kan säga är att de är otroligt lätta trots sin storlek och sitter skönt runt handleden. Jag föredrar att köra min på ett NATO-strap eftersom svetten inte kan avdunsta när man använder orginal-bandet i gummi. Nu är detta endast min egna åsikt, men jag finner att de är ett bra alternativ jämnfört med G-Shock. Hur dem står sig mot Traser exempelvis vet jag inte, då jag aldig har haft eller sett en irl. :)

Här en kväll då jag "jagade" varg med kameran.

Tack för input :)

Luminox har jag hittat ett par som jag gillar, köper mycket hellre en sån än en g-shock just för att de tilltalar mig på fler plan än själva tidbiten. Skulle kunna ha en sån på mig helt enkelt för att jag tycker om den och för att den är snygg att ha på handleden, vilket breddar användningsområdet en bra bit. G-shockarna känns... Klumpiga, vulgära och jag blir bara allmänt omotiverad att ha klocka igen när jag ser dem... :D Hemskt ledsen grabbar, men det är så jag känner. Jag måste unna tycka om min klocka, den måste tilltala mig, och jag hittar helt enkelt ingen g-shock som stämmer in på den punkten... :)

Natoband får jag ta och fixa ett oavsett vilken klocka det blir, känns väldigt funktionellt även om jag inte är något större fan av utseendet. Metallarmbandet eller vad som nu medföljer kan man alltid spara och byta till när klockan inte behöver vara riktigt lika funkis :)

Hur är din vad gäller belysning, är det en sån med tritium? Hur skulle du säga att det funkar, syns det bra och är det isåfall "för bra" så att det stör under natten?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Denna tycker iallafall jag är snygg! Skulle jag vara i din sits skulle jag klicka hem en direkt:) va tycks?



Eller varför inte göra som målarn, köp en helgulds gmt! ;)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361831061.951087.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361831061.951087.jpg
    99.4 KB · Visningar: 415
V

Viggen

Guest
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Viggen skrev:
Jag äger en Luminox, den har inget alarm dock. Vad jag kan säga är att de är otroligt lätta trots sin storlek och sitter skönt runt handleden. Jag föredrar att köra min på ett NATO-strap eftersom svetten inte kan avdunsta när man använder orginal-bandet i gummi. Nu är detta endast min egna åsikt, men jag finner att de är ett bra alternativ jämnfört med G-Shock. Hur dem står sig mot Traser exempelvis vet jag inte, då jag aldig har haft eller sett en irl. :)

Här en kväll då jag "jagade" varg med kameran.

Tack för input :)

Luminox har jag hittat ett par som jag gillar, köper mycket hellre en sån än en g-shock just för att de tilltalar mig på fler plan än själva tidbiten. Skulle kunna ha en sån på mig helt enkelt för att jag tycker om den och för att den är snygg att ha på handleden, vilket breddar användningsområdet en bra bit. G-shockarna känns... Klumpiga, vulgära och jag blir bara allmänt omotiverad att ha klocka igen när jag ser dem... :D Hemskt ledsen grabbar, men det är så jag känner. Jag måste unna tycka om min klocka, den måste tilltala mig, och jag hittar helt enkelt ingen g-shock som stämmer in på den punkten... :)

Natoband får jag ta och fixa ett oavsett vilken klocka det blir, känns väldigt funktionellt även om jag inte är något större fan av utseendet. Metallarmbandet eller vad som nu medföljer kan man alltid spara och byta till när klockan inte behöver vara riktigt lika funkis :)

Hur är din vad gäller belysning, är det en sån med tritium? Hur skulle du säga att det funkar, syns det bra och är det isåfall "för bra" så att det stör under natten?

Det är helt ok att inte tycka om en klocka, trots vad alla andra säger och gå sin egen väg. Det är ju du trots allt som skall bära den och måste trivas med det valda beslutet. :)

Den lyser inte upp som med vanliga klockor med lysmassa och de avtar i styrka med tiden. Tritium gör inte det, du får ett konstant och jämnt sken. När ögonen får sitt mörkerseénde så kan det verka bländande och starkt. Men styrkan är alltid densamma, även i dagsljus. Varför de inte lyser extremt stark tror jag har att göra med att man skall kunna titta på klockan med mörkerglasögon utan att bli bländad. Tror att Luminox teknik även gör att det skall kunna ses via ir-glasögon dessutom.

Jag själv har klockan alltid stående på sängbordet. Stör absolut inte när man skall sova. :)
Här har du Luminoxen längs till vänster. Det andra två klockorna fick stå 5minuter under en 500w arbetslampa innan jag tog bilden.
 

Bilagor

  • _DSC0011.JPG
    _DSC0011.JPG
    36.7 KB · Visningar: 415

Rivalen

Rolex
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Googla på Marathon. De har flera olika modeller. Kanske ingen som tickar alla dina boxar, men är det militärt stuk du söker så borde den platsa med sina leveranser till US Military.

Om jag minns rätt så har Tritium en halveringstid på 13-14 år. Så på sikt avtar lysstyrkan.
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

men har man en klocka så länge? :)
 

Smulan

Rolex
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Casio Protrek kanske passar dina önskemål. Har haft en sådan själv och var mycket nöjd. Solcellsdriven så klart, inga batteristopp eller provtryckningar! Lite över din budget men kanske som beg eller importerad.
 

Bilagor

  • casio.jpg
    casio.jpg
    5.4 KB · Visningar: 377

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Fifflio skrev:
Denna tycker iallafall jag är snygg! Skulle jag vara i din sits skulle jag klicka hem en direkt:) va tycks?



Eller varför inte göra som målarn, köp en helgulds gmt! ;)

Grejen med G-shock tycker jag är att de ser ganska tuffa och spejsade ut, men tyvärr är det ett mer klassiskt, stilrent och smakfullt utseende jag är ute efter... Och så vill jag helst ha analog klocka, aldrig varit mycket för digitalur... Men tack för förslaget :)

Viggen skrev:
Det är helt ok att inte tycka om en klocka, trots vad alla andra säger och gå sin egen väg. Det är ju du trots allt som skall bära den och måste trivas med det valda beslutet. :)

Den lyser inte upp som med vanliga klockor med lysmassa och de avtar i styrka med tiden. Tritium gör inte det, du får ett konstant och jämnt sken. När ögonen får sitt mörkerseénde så kan det verka bländande och starkt. Men styrkan är alltid densamma, även i dagsljus. Varför de inte lyser extremt stark tror jag har att göra med att man skall kunna titta på klockan med mörkerglasögon utan att bli bländad. Tror att Luminox teknik även gör att det skall kunna ses via ir-glasögon dessutom.

Jag själv har klockan alltid stående på sängbordet. Stör absolut inte när man skall sova. :)
Här har du Luminoxen längs till vänster. Det andra två klockorna fick stå 5minuter under en 500w arbetslampa innan jag tog bilden.

Haha, det låter bra det. Vill bara inte att ni tycker att jag är en jobbig och negativ en för då tröttnar ni väl på att hjälpa mig... :oops:

Tack för bilden, skitcool! Tritiumljuset ser verkligen mycket mer behagligt ut, och den största fördelen är ju som du säger att det lyser konstant också och inte avtar och dör ut med tiden... Eller ja, efter 13 år gör det ju det. MEn samtidigt har jag hört att många av märkena som har tritium på repertoaren erbjuder service i form av byte av tritiumtuberna ifall det blir aktuellt, så det borde ju gå att lösa om nu klockan överlever så länge :)

Rivalen skrev:
Googla på Marathon. De har flera olika modeller. Kanske ingen som tickar alla dina boxar, men är det militärt stuk du söker så borde den platsa med sina leveranser till US Military.

Om jag minns rätt så har Tritium en halveringstid på 13-14 år. Så på sikt avtar lysstyrkan.

Tack för tipset, ska kika på dem :)

Och visst har du rätt i det, men det är ändå ganska lång tid man har tillgång till ett konstant ljus... Och kan man dessutom få klockan servad med nytt tritium ifall det blir aktuellt så är det ett solklart val för mig :)
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Smulan skrev:
Casio Protrek kanske passar dina önskemål. Har haft en sådan själv och var mycket nöjd. Solcellsdriven så klart, inga batteristopp eller provtryckningar! Lite över din budget men kanske som beg eller importerad.
Den ser hyfsad ut för att vara en g-shock, men den faller mig tyvärr inte riktigt i smaken... Men tack för förslaget, kikar vidare! :)
 

Smulan

Rolex
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Smulan skrev:
Casio Protrek kanske passar dina önskemål. Har haft en sådan själv och var mycket nöjd. Solcellsdriven så klart, inga batteristopp eller provtryckningar! Lite över din budget men kanske som beg eller importerad.
Den ser hyfsad ut för att vara en g-shock, men den faller mig tyvärr inte riktigt i smaken... Men tack för förslaget, kikar vidare! :)

Synd den kan det mesta och finns i titan men jag tror inte den tillhör G-Shock gruppen ;)
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Smulan skrev:
Synd den kan det mesta och finns i titan men jag tror inte den tillhör G-Shock gruppen ;)
Haha, det kanske är därför den ändå ser hyfsad ut... :D Men nja, för mig når den tyvärr inte riktigt ända fram... Men jag ska ha den i åtanke och titta på casios andra modeller så kanske det dyker upp något :)
 

Rivalen

Rolex
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

hahaha Under en gran - morgonkaffe? En sådan måste väl alla ha. Första tanken var att lumen är jäkligt kraftfull, men jag anar att mångsidighet beskrivs.

P-A Apropå halveringstider - nej jag har bara haft samma klocka i 4 år. Det var bara det att jag visste något för en gångs skull och då ville jag briljera. :D

Och visst kan man förnya tritium vials(?), men om det kan ske i Sverige vet jag inte. Man köper kanske färska nya visare av säljaren eller hos tillverkaren i CH i Marathonfallet? Nån som vet? Om 13 år kanske jag vet svaret för då kanske svärsonen vill förnya på sin Marathon GSAR (Government Search And Resque).
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

klockodile skrev:
Offra nu en ölkväll ute och köp en sådan här:
http://www.seiyajapan.com/product/G-GW- ... ESIST.html

Kan nästan koka ditt morgonkaffe under en gran i mitten av februari på Skövdeslätten...
Funktionerna var det verkligen inget fel på nej, väldigt mångsidig klocka! Men tyvärr kan jag ändå inte tycka om den rent utseendemässigt, och den ser liksom för plottrig och komplicerad ut... Skulle antagligen gå vilse bland så många funktioner också tyvärr... Och så var den en bra bit över min ursprungliga budget om max ca $400... Men tack för förslaget :)
 
Topp