• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fezze

Omega
Halloj! Ny här. Än så länge äger jag ingen klocka som direkt platsar här, däremot så letar jag en Seiko SKX009K2. Så när ekonomin tillåter så blir det en sån. Nån gång i framtiden ska jag äga en PP. Lite om mig själv då! På fritiden så gillar jag att åka off pist (vintertid) och på sommaren så spenderar jag mycket tid i garaget med motorcykeln. Lär dock bli ändring på det framöver då jag väntar mitt första barn nu i februari och det är ju ta upp mycket av tiden. Tack för mig!
 

sweedee

Cartier
Halloj! Ny här. Än så länge äger jag ingen klocka som direkt platsar här, däremot så letar jag en Seiko SKX009K2. Så när ekonomin tillåter så blir det en sån. Nån gång i framtiden ska jag äga en PP. Lite om mig själv då! På fritiden så gillar jag att åka off pist (vintertid) och på sommaren så spenderar jag mycket tid i garaget med motorcykeln. Lär dock bli ändring på det framöver då jag väntar mitt första barn nu i februari och det är ju ta upp mycket av tiden. Tack för mig!

Om du gillar klockan som du bär så platsar den absolut! Röda tråden för forumet är ju intresse och inte tävling och alla börjar ju någonstans! :)

Välkommen!
 

pix87

Omega
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej kul att äntligen vara medlem då jag har varit inne här och läst mycket på sista tiden.
Lite om mej och mitt klocknörderi är väl att jag sedan länge har tyckt att det är kul med klockor men aldrig gett mej in i the real deal när det gäller lite bättre märken tills jag fick ärva en Raymond Weil av min morfar som fick upp ögonen för lite roligare klockor.
IMG_1306.JPG

Har även lite andra klockor av mindre intressanta märken men som jag tycker är snygga, som Axcent som fick ett svart natoband på sig efter några avsnitt av podden Klocksnack (tack för tipset Denke)
IMG_1303.JPG

Mitt nästa inköp lutar åt en vintage Omega eller Longines beroende på vad man hittar för kul.
Hoppas på mycket rolig läsning här inne på Klocksnack:)
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hej,
Registrerade mig nyligen på forumet efter att ha läst en hel del inlägg under senaste månaderna.
Jag är en bit över 40 år och bor i Göteborg.
Jag har några olika klockor som jag varierar mellan, men inser redan att jag behöver fler ;-) Klockan jag oftast bär är en Oris TT1 titanium chronograph som jag haft i många år. Lät precis serva den. Just nu har jag annars ett växande intresse för vintage dykarur. Jag tänkte börja med att försöka få igång min Citizen Aqualand som legat orörd i en låda här i många år och sedan ge mig ut på jakt efter lite äldre dykarur.

Mina andra intressen i livet är att båtliv, träning, whisky och mat.
Kul att vara här, vi ses.
 

carljuice

Breitling
Hej alla,
(och hoppas på förhand att det inte gör något att det blev en lång presentation :angel:)

Nybörjare i klockvärlden här.. Hittade till KS av en slump i december när jag googlade efter info om en Mido-klocka som farsan har ägt sedan långt tillbaka. Sedan dess har jag surfat runt en del och försökt lära mig lite om klockor överlag.
Ända sedan jag som liten fick mitt första tekniklego så har allt med kugghjul dragit till sig min uppmärksamhet :D så ett intresse för teknik har nog alltid funnits där..
Med det sagt så känner jag att mycket av det som tilltalar mig med klockor är följande (men inte endast);
1) Den tekniska komplexiteten fascinerar mig. Att kunna se insidan på en klocka, se urverket, delarna och hur de samspelar - wao!
2) Design - snygg design. Och om den på nåt sätt visar upp klockans tekniska funktioner (som t.ex. en genomskinlig baksida eller insyn genom urtavlan) blir jag såklart extra glad! Visst vill jag kanske ha en snygg/clean/enkel klocka som matchar klädsel/tillfället och så men finns det något i designen som också framhäver eller visar upp en teknisk finess/detalj så är det ett plus.
Det finaste jag haft i klockväg hittills är min säkert fem år gamla Festina, men nu blev det så att jag tillbringade julen i Schweiz och fick ett erbjudande på en lite sportigare klocka från Alpina, en mekanisk Avalanche Regulator (bild nedan) som jag är mycket nöjd med.
Någon drömklocka har jag nog inte.. eller...hm, något jag iofs nyligen fått upp ögonen för och fascineras av är tre axlars tourbillon (typ Jaeger Le-Coultre Gyrotourbillon). Annars så tänker jag väl fortsätta läsa på och låta klockintresset växa så får vi se vad det leder mig till för klocka härnäst.
När jag inte sitter med KS så uppskattar jag att träffa vänner, och ta nån öl eller grogg :D ta en joggingtur i naturen, resa, eller gå till gymmet.
Tack för mig så länge!
20170108_185000.jpg 20170108_185109.jpg
 

HerrR

Omega
Hej! Ny här. 33år, gift tvåbarnsfar, tillverkar snus för att försörja mig.

Har alltid haft ett latent intresse för klockor, har dock aldrig agerat på det då det alltid finns annat man måste lägga pengarna på. Bil, hus, fru etc. Många här vet säkert exakt vad jag menar.

Det var väl egentligen inte förrän jag hittade Seiko 5 serien jag insåg att en vettig klocka inte måste kosta pengar.

Just nu velar jag lite om jag ska köpa en Seiko 5 SNZG15K1, Seiko Kenetic SKA531P1 eller en Orient Flight. Är också en hel djungel varifrån man ska beställa och ifall man kan/vågar köpa begagnat. Även vintage Omega tilltalar mig mycket, att man kan ha ett automatiskt urverk med 50+år på handleden för ett par tusenlappar är vackert i sig.

Jag ber om ursäkt för alla dumma frågor på förhand.

Mvh
Tobias
 

Ursinnig

Breitling
Hej,
Har varit här och snokat omkring en hel del de senaste två månaderna. Offantligt lätt att fastna och "en stund" blir lätt till flera timmar.

Jag är 23 år gammal, som heltidsjobb arbetar jag med e-handel och marknadsföring. Konsultar som grafisk designer och blandar även drinkar på helgerna som bartender. Mina intressen utöver klockor är herrmode, inredning, konst, musik, matlagning, kvinnor och spritiga cocktails.

En äldre vän beskrev mig som en äldre herre i en ung mans kropp, och vad vet jag. Det kanske stämmer!

Jag hamnade här av en ren slump (då jag faktiskt för närvarande inte har någon klocka) via Google.
Men planerar att införskaffa mig allt ifrån en Datejust 1601, Vintage Omega Seamaster på läderarmband eller en Seiko Skx007, kanske köper jag alla på en gång vem vet. Jag hoppas att ni har flertalet tips till vad som är den perfekta förstaklockan.

Kul att vara här, ni lär se och höra mer av mig inom kort!
 

Grundström

Breitling
Hej alla,

Tack för ett mycket bra forum.
Jag bor sedan 2-3 år i Stockholm och arbetar till vardags på Handelsbanken.
Jag fyller snart 30 år och tycker att det vore lämpligt att köpa min första automatiska klocka! Jag är lite sugen på två klockor, en ny typ Frederique Constant Frederique Constant Classics Index som jag läst på lite om här (måste testa om det blir vit eller svart) och verkar vara en prisvärd dressad automatisk.

Sedan en vintage typ en omega Seamaster De Ville/Geneve eller liknande.

Jag är som ni förstår lite ny på klockor så tar gärna all hjälp jag kan få.

Idag har jag ett antal billigare klockor där väl denna får anses finast en Certina DS Podium.

Vänligen,
Johan
 

Bilagor

  • IMG_8503.JPG
    IMG_8503.JPG
    118.4 KB · Visningar: 66

d1ce

Breitling
Hej,

Läst både här och TTT under många år, antagligen 7-8 år men ännu inte postat ett enda inlägg :) Vacker och rosa-skär ungdom om 35 somrar med intresse för det mesta av ekonomiskt osund karaktär.

Intresset för klockor är egentligen ganska grunt utöver dess uppenbara bidrag till känsla. Det är alltid trevligt att ha något man uppskattar runt handleden.

Under tiden jag läst har jag hunnit med att skaffa 2 st klockor. Den första är sliten som få och fått tugga både ett och annat medans den andra mest fått glida skrivbord. Det börjar bli dags för en tredje, men vad och när återstår att se.

Slitvargen och favoriten - UTS Diver 500:
uts2.jpeg

(knyckt bild)

Alternativet - Omega Seamaster 2254.50:
11654684.jpg
 

Phichit

Breitling
Hej hej
Jag är ny här. och jag sökte mig hit för att få lite mera information om min omega
Postar med några bilder


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Robert
 

Bilagor

  • IMG_1012.JPG
    IMG_1012.JPG
    80.9 KB · Visningar: 86
  • IMG_2859.JPG
    IMG_2859.JPG
    97.2 KB · Visningar: 91
  • IMG_2871.JPG
    IMG_2871.JPG
    70.6 KB · Visningar: 81

Phichit

Breitling
Hej hej
Jag är ny här. och jag sökte mig hit för att få lite mera information om min omega
Postar med några bilder


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Robert
 

Arte

Omega
Hej!

Arte heter jag och bor i Stockholm. Jag arbetar som affärsområdeschef inom bemanningsbranschen.

Mina intressen har väl rent huvudsakligt varit samlande av olika prylar, främst särskilda whiskeysorter, cigarr och nu till min senaste men kanske längsta passion; automatiska/mekaniska klockor.

Jag har ett flertal olika klockor i dagsläget men inget som man törs nämna här då det främst är inom den lägre prisklassen och quartsverk. Favoritklockan i den egna samlingen är Movado Museum, där finns också bland annat, Tissot, Swatch och Jacques Lemans. Nu till den spännande delen av mitt klockliv. Jag är på väg att börja samla på lite mer gedigna klockor och är nu på väg att köpa min första automatiska klocka och sneglar lite på Hydroconquest alternativt Aquaracer. I samband med det har jag därför blivit medlem här för att diskutera och få tips om olika märken och alternativ.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nyfiken och öppen för att lära mig så mycket som möjligt om allt inom den spännande klockvärlden.

Tack för mig och ha en härlig tisdag!
 

Jarl84

Breitling
Hej!

Jag heter Jarl och har varit en klockälskare i snart 20 år:) jag har köpt,sålt och förmedlat Rolex, Cartier, AP mm. Jag hittade forumet via google och kände att jag tillhör här bland er med samma passion som jag har. Nr:1 på listan är Rolex och kan inte få nog av just dessa klockor! Jag hoppas på att jag kan dela mina kunskaper samt lära mig nya här på klocksnack. Jag önskar er en fantastisk dag!
 

BaldEagle

Breitling
Hejsan!
Har läst runt en del här på KS och slog nyligen slag i saken och gick med på riktigt. Kul att ta del av allt engagemang och all kunskap som finns här.
Ligger inne med ett par enklare automatiska (handvridna) klockor och har en fallenhet för det stilrena och enkla. Börjat spana på vad nästa skulle kunna bli och är lite kluven på om det ska bli en på länk eller om jag ska gå på ett "säkert" kort med en läderrem. Fortsättning följer.......
Saar vi!
 

ChevyDude

Breitling
Hallå
Mitt namn är Per-Åke och bor i Uppsala, ny på forumet fr.o.m nyss.
Anledningen just exakt nu, är att jag vill få igång en Certina C-tronic Chronolymic. Det har jag övertagit från min pappa, va med och köpte den när jag var typ 13-14bast.
Klockintresse har jag haft alltid, ibland mer ibland mindre.
Med detta forum kan jag kanske få lite nytändning.
 

atco

Omega
Hej!
Nygammal här. Läst en längre tid och tyckte det var läge att bli medlem nu.
Varit klockintresserad till och från länge men det är först på senare år som ekonomin har blivit tillräckligt god för att fundera på lite dyrare ur.
Enda klockan just nu är en Longines Quartz men kommer troligtvis utöka med något lite mer spännande i närtid...
 

Ursinnig

Breitling
Hej,
Har varit här och snokat omkring en hel del de senaste två månaderna. Offantligt lätt att fastna och "en stund" blir lätt till flera timmar.

Jag är 23 år gammal, som heltidsjobb arbetar jag med e-handel och marknadsföring. Konsultar som grafisk designer och blandar även drinkar på helgerna som bartender. Mina intressen utöver klockor är herrmode, inredning, konst, musik, matlagning, kvinnor och spritiga cocktails.

En äldre vän beskrev mig som en äldre herre i en ung mans kropp, och vad vet jag. Det kanske stämmer!

Jag hamnade här av en ren slump (då jag faktiskt för närvarande inte har någon klocka) via Google.
Men planerar att införskaffa mig allt ifrån en Datejust 1601, Vintage Omega Seamaster på läderarmband eller en Seiko Skx007, kanske köper jag alla på en gång vem vet. Jag hoppas att ni har flertalet tips till vad som är den perfekta förstaklockan.

Kul att vara här, ni lär se och höra mer av mig inom kort!

Jag ljög lite tidigare, har ju faktiskt en Gantklocka. Men bättre än så blir det tyvärr inte.
klocka.jpg
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Hejsan,
Björn heter jag. Strukit omkring ett tag här och tar nu bladet från munnen.
Klockintresset började ganska exakt i samband med att jag blev pappa förra hösten. :)
Jag äger ett gäng klockor, men vet inte om de är riktigt värda att nämnas, då jag tänkt att sålla i samlingen. Jag har fallit svårt för 70-talskronografer och har därför just införskaffat en sådan av märket Monarch med Valjoux 7734 som passade min smak och budget. Fler lär det bli när plånboken tillåter.

Just nu är jag spänd på vad det är för klocka som min mor har nämnt att hon grävt fram hemma hos sig. En Omega som farfar haft sägs det.

Väl mött!
 

FredrikN

Breitling
Hej,
Mitt namn är Fredrik och jag bor i Dalarna Har väl alltid varit lite smått intresserad av klockor men lång studenttid innebar att jag var "tvungen" att lägga intresset åt sidan.
Har nu alltså börjat intressera mig mer och har några klockor, inga speciella men trevliga i sig. Framöver blir det nog något/några köp av kvalitetsklockor :)

Ni verkar vara ett härligt gäng på detta forum så det ska bli kul att vara en del av gemenskapen.

Tack för mig och väl mött!
 
Senast ändrad:

Wingbeat

Breitling
Hej! Fick upp klockintresse för ungefär 1 år sedan, var nästan på väg att köpa en citizen kvartzur på någon falsk julrea, men som tur var (mycket olyckligt för plånboken) så fick jag upp ögonen för mekaniska klockor och vikten av kvalité. Idag bokade jag min första riktiga klocka, en speedy tuesday limited edition. Ser verkligen fram emot det!
 

JonasGulle

Breitling
Hej!
Jonas heter jag, jobbar som programmerare inom IT-säkerhet och har nyligen blivit väldigt intresserad av klockor. Jag har varit utan klocka sedan 1998 då jag skaffade min Ericsson S868 som hade klocka och datum i displayen, och sedan dess har jag alltid använt mobilen som klocka. Armbandsur har gått mig helt förbi under alla dessa år, men i höstas när jag gick med i Hemvärnet och påbörjade grundutbildningen insåg jag att en klocka behövs för att passa tider då mobilen inte var så lämplig i fält, plus att mobilförbud rådde på vissa ställen.
Min "första" riktiga klocka blev en Casio SGW-100 på rea för 700kr (Försvarsmakten inte ersätter mer vid förlust/skada) och klockan blev genast en väldig kär ägodel då jag insåg vad praktiskt det faktiskt är med en klocka på handleden. Casion passade dock inte så bra till skjorta så det blev snabbt en Citizen Eco-Drive (också på rea) som var mer i dress-stil.
Men nu är jag på väg att skaffa min första automatiska klocka och fick tips av en AD i Sundsvall att gå med i detta forum. Min nästa klocka är jag beredd att lägga mer pengar på men jag har så otroligt svårt att bestämma mig, så jag kommer nog lurka runt länge på detta forum :)

Jonas
 

direction

Panerai
2-Faktor
Hej,
Jag har också hängt här ett tag och det är nog dags även för mig att presentera mig.
Björn heter jag, jobbar som IT-konsult gift med 2 barn.
Jag har varit klockintresserad sedan barnsben, men aldrig ägt någon "riktig" klocka förrän 2013 då jag föll för och införskaffade mig en Omega Aqua Terra "Skyfall".
Jag trodde att jag aldrig skulle vara sugen på att byta ut denna klocka mot någon annan.........men nu har/håller begäret på att öka för att sälja denna och införskaffa en Rolex Explorer 114270. Det är svårt att motstå sina begär när man blivit biten. ;)
 

Bilagor

  • 20170111_141146.jpg
    20170111_141146.jpg
    65 KB · Visningar: 60

martinib

Omega
Hej!
Jag komma från England men nu jag bor i Stockholm, trodde att jag titta på svensk forumet. Jag förstår svenska ganska bra, men tror jag byta till engelska rather than abuse the language...
Svensk fru, två småbarn och stort intresse in anything mechanical - mest bil och klockar..... not so unusual. Got my first mechanical watch (a manual Sekonda!) when I was a kid. Currently own a mixture of modern and vintage watches, mostly mechanical but recently become very interested in HAQ watches and anything JDM. Love the convenience and all quartz watches are most definetly not created equal. Guess I also became a little disillusioned that many mechanical watches have a mass produced ETA2824/Selitta SW-200 etc - perfectly decent, but how soulful is that I wonder? That said, I'll probably change my mind next week...
Most recent purchase - Grand Seiko Quartz
Next purchase - maybe a G-Shock. Or a vintage Seiko
Longer term purchase - something from Glashütte I think. Or maybe a Tudor Black Bay 36 if/when they put the in house movement in it... too many choices!

Cheers - I'm off to lurk the forums...
 

veor

Omega
Tja!
Efter att ha hängt på diverse klockforum i flera år så är det dags att regga mig här också. Jag har haft olika klockor i min samling under åren, men favoritklockorna är av Omega och Seiko. Drömklockan (för stunden) är en Grand Seiko Hi-beat 36000 SBGJ019, fast det dröjer nog ett tag.

Senaste nyförvärv är en Seiko MM300 som är alldeles fantastisk!
WrCNL9q.jpg
 

racerboy

Breitling
Hej,

Jag heter Pierre och har haft ett skönt klockintresse sedan tonåren.

Hade en billig Tag Heuer dykare i tidiga tonår som tyvärr köptes i en färg som var helt fel. Sedan köpte jag en Sector dykare när jag började jobba för att sedan vid 21 köpa min stora kärlek en Omega Seamaster chronograph. Seamastern använde jag nästan varje dag i de 13 år jag ägde den innan jag tyvärr sålde den på grund av en rolig men ekonomiskt krävande hobby (landsvägscykling).

Saknade att ha en klocka men dövade behovet med en Casio MDV 106. Det kändes dock aldrig riktigt bra vilket ledde till att jag inte har haft på mig någon klocka (förutom träningsklockor) sedan i somras.

Jag kommer inte ihåg vad men något triggade mitt klocksug innan jul. Då började jakten. Därför hamnade jag här. Jag tittade på allt från G-Shock till Oris och någon Seamaster.

Först var jag intresserad av köp och sälj här men sedan började jag läsa trådar om klockor och insåg att en klocka kan "ha det" även fast den inte är dyr.

Åkte då till en klockaffär där en kompis är urmakare och där fick jag testa hela sortimentet av dykare. De enda två klockorna som till slut låg kvar på bordet var en Oris Aquis small second och en Seiko Sumo. Fastnade för sumon och åkte hem och läste på här och på några andra forum om klockserien.

Någon vecka senare hittade jag min blåa prospex sumo som nu sitter på min arm. Inte dyr men den är snygg, har det och känns inte som någon kopia av något.

Även fast jag hittat en klocka så kommer jag fortsätta hänga här. Fantastiskt trevligt och lärorikt forum. Och om några år fyller man 40 och då kommer en klocka finnas med på önskelistan.
 

The lord

Audemars
Hej,
Registrerade mig nyligen på forumet efter att ha läst en hel del inlägg under senaste månaderna.
Jag är en bit över 40 år och bor i Göteborg.
Jag har några olika klockor som jag varierar mellan, men inser redan att jag behöver fler ;-) Klockan jag oftast bär är en Oris TT1 titanium chronograph som jag haft i många år. Lät precis serva den. Just nu har jag annars ett växande intresse för vintage dykarur. Jag tänkte börja med att försöka få igång min Citizen Aqualand som legat orörd i en låda här i många år och sedan ge mig ut på jakt efter lite äldre dykarur.

Mina andra intressen i livet är att båtliv, träning, whisky och mat.
Kul att vara här, vi ses.
Håll ögonen öppna efter gtg i Göteborg , vart i Göteborg bor du?
 

Larke

Breitling
Hej.

En liten presentation ska jag bjuda på. Jag hänger väl mer på jakt- och skytteforum annars. Å det är faktiskt lite av skälet till att jag hamnade här.

Jag är en 48-årig Lars som hade ett avbrott i klockbärande från det att ett batteri tog slut, typ -08, och fram till strax innan jul. I samband med inför-julstädningen hittade jag den batteritömda klockan och bestämde mig för att återuppväcka den med ett nytt batteri. Det är en Certina DS från (troligen) 80-talet. Den hade varit min ”everyday carry” sedan 1990 och fram till -08. Nu skulle telefonens klocka få armburen konkurrens! Å så blev det. Men, det var inte skälet till att jag hittade hit.

I samma städtag hittade jag en gammal Omega Seamaster i gömmorna. I och med att den förmodligen var värd någon krona mer än Certinan började jag googla för att få en ungefärlig uppfattning om vad jag skulle kunna få för den. Tanken var att omvandla dess värde till kulor och krut. Men efter att ha tittat runt bl.a. på detta forum så har jag börjat vackla. Jag kanske ska behålla Omegan ändå . . .

Ha're gôtt!
 

Klocker

Breitling
Ny på forumet!

Hallå gott folk o entusiaster!
Christoffer heter jag då, 28 år "gammal" och är helt grön vad gäller klockor!
Tyvärr måste jag bekänna att jag inte äger någon klocka ännu men jag har spanat in ett par stycken som skulle falla mig i smaken!
Breitling är i mina ögon underbara att titta på och det lutar åt en SuperoceanII eller en Colt Chronograph så kan någon nämna något om dessa skulle det uppskattas :)
Tackar för att man fick bli medlem hos er och hoppas att det blir manga härliga/intressanta samtals ämnen framöver.
God fortsättning på det nya året med.
 
Topp