• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Danne.l

Rolex
2-Faktor
Hej
Har läst runt en hel del här dom senaste månaderna så jag tänkte att det var dags att presentera mig. Mitt klockintresse är rätt nytt, har förlitat mig på mobilen dom senaste tjugo åren. Jag köpte en gammal Seiko automat från 60-70 tal för ett halvår sen bara för att känna på hur det kändes att bära en klocka igen efter så många år. Det kändes så bra att jag nu har en SRPB11K1 på armen och en SKX007K1 påväg hem. Dessutom har jag en gammal Sicura som behöver en genomgång. Så om nån vet någon som kan ge den en omgång så tas tips gärna emot.

Mvh Danne
 

The lord

Audemars
Hej
Är 30 år gammal och bor i Göteborg, har varit intresserad av klockor i ca två år och har redan hunnit samla på mig ett par stycken. Fick tips av en vän att bli medlem på Klocksnack, ser fram emot att köpa nya klockor.
Här kommer lite bilder på några av de klockor jag äger/har ägt
IMG_5625.JPG IMG_5763.PNG IMG_8051.JPG IMG_6831.JPG IMG_5616.JPG IMG_8189.JPG IMG_6336.JPG IMG_5504.JPG
Med vänliga hälsningar

IMG_1116.JPG
IMG_1123.JPG
Evigt ung 40-åring som burit pulsklockor och träningsdatorer till vardags utan att för den sakens skull egentligen haft användning för dem då tresitsaktiviteter vida överskridit träningsmängden...

När ledigheten så infunnit sig har jag burit en tunn manuell JLC som jag fått av far min. Kände att jag behövde en till så köpte en begagnad liknande med mörk urtavla.

Någonstans på vägen fick jag så plötsligt ett "behov" av en automatisk kronograf och jag ramlade så över en modell jag helt enkelt inte kunde låta bli. Urläckert i min mening men säkert plottrigt i någon annans ögon.

Jag har läst massor här och tagit del av kunskapen utan att tidigare skapat mig ett konto.

Har egentligen inte direkt haft ett stort intresse för klockor förut. Men så köpte min storasyster en Rolex. Inget som direkt pirrade i mig men kort därefter köpte min storebror en Rolex. Nu satt jag där bredvid på familjemiddagarna med en gammal CK klocka jag köpte när jag var runt 20. Fick prova min brors Submariner och då var det rätt kört. Eftersom jag är i mitten av syskonskaran har jag övertygat mig själv med att lagom är bäst (dvs vad ekonomin klarar för tillfället) och har nu beställt en Omega Speedmaster, helt enkelt en mjukare introduktion till vuxenvärlden av klockor. Har smygläst här i någon vecka utan att kommentera tidigare, otroligt vilken kunskap och intresse det finns här! Snabbt om mig: 31 år, bosatt i Göteborg och största intresset är restaurangbesök på diverse Michelinrestauranger runt om i världen.
. Välkomna, trevligt med lite fler från Göteborg!
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Hej allesammans!
Har alltid känt att klockor har något speciellt och har i takt med att livets kronograf tickat på mer och mer intresserat mig i ämnet.
Jag gillar klassiska typens klocka före nymodigheter (i skrivande stund) men försöker lägga (nato)band (host, skrock, sorry) på mig själv i största allmänhet och istället leva ut genom att läsa era texter och se era bilder.
Stundar nog dock en Seiko snart enligt nedan motivering:

@NiklasArvid's fina text om klockans plats i en människas liv tycker jag ger extra drivkraft i mitt beslut att i ca 13 års tid spara till varsin fin klocka när mina tvillingdöttrar blir myndiga.
Jag hoppas och tror att en sådan klocka kan få en fin plats i deras liv och ibland agera extra påminnelse om mig när jag inte längre finns hos dem.

Väl mött!

//eder Sambuccashake
 
Tja!
Jonathan heter jag, 25 år gammal från stockholm, driver lite diverse egna projekt och företag, det största som då är en webbyrå. Jag jobbar med design/programmeraring och bygger allt från hemsidor/appar till större system, men har även haft nöjet att designa lägenheter och smycken. Jobbar med andra ord ganska varierat. Varit klockintresserad sen jag var runt 19-20 år då jag fick en Hublot Big Bang som en bonus av min dåvarande arbetsgivare (jag vet, rätt sjuk grej). Han hade typ 10st olika klockor i samma prisklass så fick jag bara välja en. Visste knappt vad en Hublot var, allt man kände till då var ju Rolex, haha. Idag är jag intresserad av de flesta klockmärken sålänge de gör intressanta/snygga klockor. Äger en Linde Werdelin och en Panerai. Har tidigare haft klockor jag tröttnat lite på som jag då sålt vidare eller bytt bort, vilket också är rätt kul. Man kanske gör någon affär här via forumet i framtiden, vi får väl se.

Det jag kollar på mest för tillfället är Louis Moinet, men kommer göra lite för ont i plånboken just nu iallafall.. :)

Kul att vara medlem på forumet! Man har ju gått in och smygläst lite sporadiskt under en tid - bättre sent än aldrig att faktiskt skapa ett konto och joina diskussionerna!
 

Andreasbr414

Cartier
Tjenare! Andreas heter jag, 23 år och jobbar som snickare/cnc operatör i Burträsk (Samma samhälle som den goda Västerbottens osten tillverkas i) :)

Har alltid burit klocka så länge jag kan minnas och har haft intresse för att kolla på klockor och surfat runt i flera år.
Har haft ett par billiga klockor tidigare typ upp till 500 spänn. :) så länge jag haft en klocka på armen har de spelat mindre roll om vad de varit för någon! till jag för 3 år sedan köpte en Certina Caimano som har suttit på handleden i stort sätt sen dess! ;)
Har även ett Phenix fickur från okänt år tal som är en släkt klenod.

Surfade runt o letade poddradio för någon månad sedan och snubblade över Klocksnack Podden första avsnittet från 2016 och fastnade direkt för de upplägget (hört alla avsnitt nu några gånger) men surfade sedan runt på lite av de klockor de pratade om och fastnade direkt för Seiko Padi (Srpa21) som jag sedan läst rätt mycket om innan jag i veckan tog och köpte en! Den landade på posten idag så var och hämtade den efter jobbet och har mer eller mindre inte kunnat släppa den med blicken:woot:

Har klickat runt en hel del på KS senaste veckorna och tycker det är ett strålande upplägg!!
Kobra kaj är den del som jag läst mest på men även andra avdelningar och de är så trevligt att läsa vad kunniga skriver! :)

Tackar grundarna för en trevlig sida! :)
IMG_20170616_153527.jpg
 

Lalla

Breitling
Hej allesamman!
Tänkte presentera mig tillslut efter varit medlem ett tag.

Lars heter jag och bor i Ludvika, antalet födelsedagar har jag fått uppleva är hela 45st. Två barn och en fru finns också i huset.

Klockintresset var det faktiskt syrran (klocknörd) som fick in mig på får några år sedan, sedan dess är jag ganska fast i klockträsket;).
Har inte jag lagt ner några astronomiska pengar hittills men ett antal klockor ligger det i klockboxen iallafall, allt från Casio digital, Daniel Wellington, Swatch Quartz/sistem51, Poljot dressare, Orient Bambino/Mako/Curator till toppen hittills Glycine Combat Sub.
Intresset är mot allt de auto/mekaniska urverken.
Klockintresset är faktiskt så stort att jag fick med mig hela familjen på en avstickare till Glashütte i somras, kan rekomenderas att se deras museum.
Drömklocka har jag väl ingen speciell men såklart någon klocka från den nyss nämda tyska byn skulle vara roligt att få sätta fast på handleden.
Tack för ett roligt och intressant forum.
//Lars
 

glodbug

Omega
Hej

Nyligen fått upp ett klockintresse.
Bifogar bild på min enda märkesklocka.
Omega de ville 2016.

Är 30 år och boende strax utanför Linköping.

Planerar att köpa en ny klocka på min sons födelsedag då tanken är att han ska få den när jag blir äldre

Hoppas att jag gjort rätt nu efter några promille ☺️
 

Bilagor

  • IMG_1245.JPG
    IMG_1245.JPG
    85.6 KB · Visningar: 73

domingo

Omega
Hej! Claes heter jag. Bor i innerstan, Stockholm. Har haft ett klockintresse sedan långt tillbaka, nog det ända jag ärvt av min far.
Just nu äger jag lite Casios, Hauers, Seikos men det skiftar fort
Hoppas att kunna bidra till Forumet bortsett från köp och sälj.
 

A$H

Omega
Hej! Jag har varit intresserad av klockor i 10-15 år, men intresset har vuxit betydligt de senaste 5-6 åren. Jag har den senaste tiden, i perioder, försökt hitta min första "riktiga" klocka och det visade ju sig vara mission impossible. För några år sedan var jag på jakt efter en Omega SMP. Eftersom jag som nyutexaminerad ansåg att det var mycket pengar att lägga på en klocka tog det tid innan jag kunde motivera ett köp för mig själv. Tiden gick, och efter att ha provat den väldigt många gånger under årens lopp har jag kommit fram till att det inte var det perfekta dykaruret för mig, fastän jag fortfarande tycker den är väldigt fin. Istället snöade jag in mig på Rolex Submariner och jag hade i princip bestämt mig för införskaffa en i år. Det var tills jag av fick upp ögonen för Omega Speedmaster Professional. På grund av Klocksnack. Hade ingen aning om att den hade gömt sig här i så många olika skepnader. Jag har varit så inne på dykarur att det mesta har gått under radarn. Så nu står jag vid en ny vägkorsning där alternativen är Submariner, Speedmaster Professional och Speedmaster FOiS.

Så vad har jag lärt mig av de senaste årens intresse? 1. Det är imponerande att "bara" ha en klocka när det finns så många att välja på. 2. Riktade annonser gör livet enklare än forum som uppmuntrar till nya idéer. 3. Att klockintresset utgör en stor risk (chans?) för att bli prisskadad, eller härdad om man så vill. I grund och botten uppskattar jag klockor i alla prisklasser och idag har jag en Orient och en Corniche. Trots mina 30 år hoppas jag fortfarande att mina handleder kan växa till sig något från nuvarande 16 cm så att mitt personliga utbud ökar. Tackar för ett intressant forum!
 

Gripen94

Breitling
Tjena!
Reggade mig igår då jag är på jakt efter en första klocka och surfat runt lite på forumet här några dagar för att leta lite tips osv :)
Så till skillnad från många andra har jag ingen bild på någon klocka än haha.. ;)
Utöver detta är jag student, nuvarande teknisk bastermin, och till hösten blir det Högskoleingenjör (Design eller Maskin)!

Får väl se om jag skriver en tråd för lite hjälp eller om jag rotar vidare i arkiven :)
/Oskar
 

Skidglid

Breitling
Hej!

Jag har hittat min nya kärlek! Det är helt galet hur uppslukad jag blivigt av dessa små underverk. Har, trots att jag är ny medlem, redan haft förmånen att ta del av er kunskap, erfarenheter och åsikter, tack.

Min enda klocka i dagsläget är en Seiko SKX007K2 och nästa inköp blir troligen en SNA411 eller möjligen den blå/vita. Annars lockar Tudor Date Day från 80-talet, diverse Speedmaster, Seamaster 120 från 70-talet och de flesta 300, Rolex Submariner och månfaser överlag. Skiftar mycket och fort.

Jag är ingen samlare till person (önskar att jag va) och försöker leva ett någorlunda avskalat och medvetet liv och har någonstans, i bakhuvudet, gjort plats för tre klockor. Ser fram emot att göra denna samling komplett med er hjälp.

(Funderar också på klocka istället för förlovningsring!?)

Vänligen,
S
 

fogden

Omega
Kära örebroare.

Jag har läst klocksnack ett bra tag nu, reggade mig för några dagar sedan och håller stenkoll på säljdelen.

Mitt klockintresse började för en cirka 5 år sedan då jag köpte en stor marc eckö-klocka (ju större desto bättre sa alla tjejer till mig då) för en massa svarta pengar.

Nu har jag inga svarta pengar kvar då jag jobbar statligt.. men fortfarande ett stort klockintresse. Tänkt investera i en Explorer 2 inom kort, så hör av er om ni går i säljtankar, ha en fin kväll!
 

Kirra

Breitling
IMG_4383.JPG
Dennis heter jag, är 44 år. Jobbar på en gruppbostad och på krogen. Har alltid gillat klockor men har ingen större kunskap. Köpte min första riktiga klocka för fem år sedan. Den satt på min arm dygnet runt men sen ville grabben ha den i studentpresent så jag fick äntligen ett riktigt bra anledning att köpa klocka jag länge velat ha. Nu sitter min Sjöö på armen istället:)
 
Hallå hallå! 24åring från Stockholm här. Tekniskt okunnig och fattig student (äger alltså inga dyra klockor) men blev rekommenderad sidan av en polare och verkar så go stämning här så jag tänkte att det var lika bra att bli medlem! Har alltid haft en klockintresse uppbyggt på klockors utseende men efter några dagars surfande här inne på Klocksnack börjar även den tekniska aspekten bli allt mer och mer tilltalande att lära sig om.
De klockor som tilltalar mig mest just för tillfället är framförallt minimalistiska ur med vintagelook (tänk åt vintage Omega Seamaster -hållet). Klockan jag har ögonen på just nu är Seagull 1963.
 

rgladh

Omega
Hej Klocksnack!

Efter att ha dammsugit lifestyle och browsat köp och sälj i drygt 1.5 år känner jag att tiden är mogen att presentera mig själv: Jag är en örebroare i exil som just nu är bosatt i Göteborg för studier på Göteborgs Universitet. Samlingen har hittills kommit att bestå av idel japanska modeller, där jag nog håller min SARB017 eller SKX007 högst. Jag sparar för tillfället ihop till en finare examenspresent till mig själv, så om någon känner för att ge mig en bra deal på en DJ 1601 så är det bara att hojta till! :) Mitt fäbless för klockor kompletteras, precis som för många andra, av ett intresse för kvalitetsskor och klassiskt herrmode. Jag vill också passa på att tacka för den goda ton som råder på klocksnack; det är få forum förunnat att ha en så familjär stämning.
Fil 000.jpeg
Allt väl,
Robert
 

gb78

Breitling
Tjena,
Greger heter jag och bor Västerbottens inland. Gillat klockor länge men det är först på senare år jag börjat samla lite lätt. Det som finns i samlingen just nu är Seiko, Sinn, Fortis och Helson.. och ett par Suuntos som används flitigt på jobbet. Hoppas på fler trevliga inköp i framtiden :)

Tack för mig!
 

Sevve

Breitling
Hej alla glada!
Jag heter Sev och är helt grön på klockor lyxsegmentet. Har börjat nå ett skede i livet där jag har några slantar över för skojiga saker som detta =) Har alltid gillat klockor och tenderat att dras till större pjäser, varför jag nu är på jakt efter en Panerai!
Den första klockan av kaliber som jag burit är min fars Speedmaster som han köpte ny 1966. Se följande tråd för lite bakrund: https://klocksnack.se/threads/speedmasterporr.75203/
Såhär ser den ut:
TvHJ0z9.jpg


Må väl!

/Sevve
 

Frech

Breitling
Efter någon månad av (förmodligen för) frekventa besök på KS är tiden mogen för en kort presentation. Jag heter Johannes, bor i Umeå och har nyligen börjat intressera mig för klockor. Inkörsporten blev ett köp från en svensk kickstarter som jag idag ångrar (fast jag vidhåller att den är snygg). Är nu främst intresserad av vintage, som för mig ger mest stil och själ för pengarna, i synnerhet när budgeten är begränsad. Har även fått visst intresse för Seikos dressade varianter efter att jag (förgäves) försökt övertala min far att testa en sådan variant.

Fascineras av urverken (i allmänhet alltså, inte bara Seikos) som jag dock inte riktigt förstår mig på (delvis för att jag inte är tekniskt i lagd), så jag mottar gärna tips på behjälpliga informationskällor (har sökt lite här på forumet utan framgång).

Allt gott,
Johannes
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Efter någon månad av (förmodligen för) frekventa besök på KS är tiden mogen för en kort presentation. Jag heter Johannes, bor i Umeå och har nyligen börjat intressera mig för klockor. Inkörsporten blev ett köp från en svensk kickstarter som jag idag ångrar (fast jag vidhåller att den är snygg). Är nu främst intresserad av vintage, som för mig ger mest stil och själ för pengarna, i synnerhet när budgeten är begränsad. Har även fått visst intresse för Seikos dressade varianter efter att jag (förgäves) försökt övertala min far att testa en sådan variant.

Fascineras av urverken (i allmänhet alltså, inte bara Seikos) som jag dock inte riktigt förstår mig på (delvis för att jag inte är tekniskt i lagd), så jag mottar gärna tips på behjälpliga informationskällor (har sökt lite här på forumet utan framgång).

Allt gott,
Johannes
Välkommen @Frech, här kan du kolla på en pedagogisk film om hur urverk fungerar :)
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Hej alla glada!
Jag heter Sev och är helt grön på klockor lyxsegmentet. Har börjat nå ett skede i livet där jag har några slantar över för skojiga saker som detta =) Har alltid gillat klockor och tenderat att dras till större pjäser, varför jag nu är på jakt efter en Panerai!
Den första klockan av kaliber som jag burit är min fars Speedmaster som han köpte ny 1966. Se följande tråd för lite bakrund: https://klocksnack.se/threads/speedmasterporr.75203/
Såhär ser den ut:
TvHJ0z9.jpg


Må väl!

/Sevve
Välkommen @Sevve, vilken fantastisk klocka du har där. Blir lite tårögd nästan :)
 

Soikkeli

Breitling
Hej alla entusiaster.

Efter registrering till KS är det dags för en kort presentation.

Jag heter Jarkko, är 37 år och bor i Helsingfors, Finland. Från 2005 tills 2010 bodde jag i Skåne område.

Är främst intresserad av 80/90-tal Omega klockor, bla. Constellation och Seamaster Professional, men samlingen skulle ändå alltid ha plats för en snygg Cartier Santos.

*Gnuggar pannan med tom plånbok, kanske nästa år får man Cartier kärlek* :)

Glad midsommar till alla och allt gott,
Jarkko
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Hej alla entusiaster.

Efter registrering till KS är det dags för en kort presentation.

Jag heter Jarkko, är 37 år och bor i Helsingfors, Finland. Från 2005 tills 2010 bodde jag i Skåne område.

Är främst intresserad av 80/90-tal Omega klockor, bla. Constellation och Seamaster Professional, men samlingen skulle ändå alltid ha plats för en snygg Cartier Santos.

*Gnuggar pannan med tom plånbok, kanske nästa år får man Cartier kärlek* :)

Glad midsommar till alla och allt gott,
Jarkko

Välkommen !
 

Karlssons

Omega
Tjenare! Andreas heter jag, 23 år och jobbar som snickare/cnc operatör i Burträsk (Samma samhälle som den goda Västerbottens osten tillverkas i) :)

Har alltid burit klocka så länge jag kan minnas och har haft intresse för att kolla på klockor och surfat runt i flera år.
Har haft ett par billiga klockor tidigare typ upp till 500 spänn. :) så länge jag haft en klocka på armen har de spelat mindre roll om vad de varit för någon! till jag för 3 år sedan köpte en Certina Caimano som har suttit på handleden i stort sätt sen dess! ;)
Har även ett Phenix fickur från okänt år tal som är en släkt klenod.

Surfade runt o letade poddradio för någon månad sedan och snubblade över Klocksnack Podden första avsnittet från 2016 och fastnade direkt för de upplägget (hört alla avsnitt nu några gånger) men surfade sedan runt på lite av de klockor de pratade om och fastnade direkt för Seiko Padi (Srpa21) som jag sedan läst rätt mycket om innan jag i veckan tog och köpte en! Den landade på posten idag så var och hämtade den efter jobbet och har mer eller mindre inte kunnat släppa den med blicken:woot:

Har klickat runt en hel del på KS senaste veckorna och tycker det är ett strålande upplägg!!
Kobra kaj är den del som jag läst mest på men även andra avdelningar och de är så trevligt att läsa vad kunniga skriver! :)

Tackar grundarna för en trevlig sida! :)
IMG_20170616_153527.jpg

He e inte lätt å va människa.. man skulle ha vart från Burträsk. ;):happyhappy:
 

PtrkL

Panerai
2-Faktor
Hej allihop!
Jag heter Patrik och kommer från Stockholmstrakten.
Jag har alltid använt/burit klockor men förstod för en 10-15 år sedan att jag var lite mer intresserad än andra vänner/kollegor. Uppskattar nytt som gammalt men har en förkärlek för mekaniska/automatiska ur i klassiska storlekar (har tunna handleder). Det har blivit en vardaglig vana att skumma igenom forum och webbsajter som klocksnack för att lära mig mer om fantastiska ur och inspireras. Jag drömmer om att en dag ha en nätt liten samling med inslag från världens alla hörn.
Ser fram emot att hänga här på klocksnack och ta del av alla era insikter och kunskaper.

Hälsningar Patrik
 

Hublot nr1

Breitling
IMG_2640.JPG Hej allihopa!
Jag har alltid gillat klockor. Jag har en liten samling med Raymond Weil, Tag Heuer, omega, och nu har jag köpt en Hublot Big Bang.
Ser fram emot att ta del av era kunskaper.
Hälsningar Zeke
:hublot:
 

Pilman

Breitling
Stort tack för välkomnandet.
Jag är en 42årig tvåbarnsfar som har varit förtjust i klockor i många år.
Det började med att jag ärvde morfars Omega seamaster 1974.
Just Omega är fortfarande intressant.
Nu har jag fått en memomatic av min fru och är på jakt efter fler armbandslänkar.
Någon som har koll på reservdelar? Omega själva har inga.
 

Nousche

Omega
Ny i klockornas värld. Har sedan femton år haft en Sub som dröm och tänkte väl nu börja ta mig dit. Inte helt säker om jag börjar där direkt eller går via andra klockor. Mest för att blanda.
Har ett aktivt jobb så för passar G-shock perfekt men nu vill jag ha lite vardagsklockor med. Förutom Sub så fungerar jag på Omega Aqua Terra, Tag Heuer Aquarace, Breitling Colt44 (nej jag är inte dörrvakt!) eller Tudor classic date. Någon som kan ge tips? Jag vet att det är en stor blandning i olika prisspann magen det ger mig mer att välja på. Men stilen är någorlunda densamma.
Kan tänka mig både nytt och beg men är lite nervös när det gäller stora pengar och inte helt glasklar handel...
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Tack för tipset Mattias, men jag beställde en ny i måndags.... Kör hårt med dina andra hobbys! :)
Ny i klockornas värld. Har sedan femton år haft en Sub som dröm och tänkte väl nu börja ta mig dit. Inte helt säker om jag börjar där direkt eller går via andra klockor. Mest för att blanda.
Har ett aktivt jobb så för passar G-shock perfekt men nu vill jag ha lite vardagsklockor med. Förutom Sub så fungerar jag på Omega Aqua Terra, Tag Heuer Aquarace, Breitling Colt44 (nej jag är inte dörrvakt!) eller Tudor classic date. Någon som kan ge tips? Jag vet att det är en stor blandning i olika prisspann magen det ger mig mer att välja på. Men stilen är någorlunda densamma.
Kan tänka mig både nytt och beg men är lite nervös när det gäller stora pengar och inte helt glasklar handel...
Har en Speedmaster Pro 35705000 i toppskick från 2013 om det kanske kan vara ngt? Fullset m inner/ytterbox, länkbit, kort/cert, manual, originalkvitto mm. Är enda ägaren men har fler dyra hobbys :)

Hej Mattias, är även på jakt efter en speedy. Har du bilder på klockan?
 

Stoffe Bastin

Breitling
Hej Klocksnack!
Ska tydligen presentera mig, så jag säger hej och slänger upp några bilder på några av favorit-dinkorna. Samlar på en massa olika grejer, jeans, vintage-textilier, konst, och slitna gamla Rollar är en passion sen många år.
(Om nån har en helguld subba från tidigt 70-tal med sliten blå boett och allmänt härliga patina så hojta till)
 

Bilagor

  • IMG_8365.JPG
    IMG_8365.JPG
    111 KB · Visningar: 147
  • IMG_8364.JPG
    IMG_8364.JPG
    110.7 KB · Visningar: 152
Topp