• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hej alla, Johan från Skellefteå ("Skellefteå-trakten" om man ska vara petig antar jag).

Har väl relativt länge varit intresserad av klockor, mest dykarur fram till den Omega Speedmaster som jag köpte i år (har inte tagit fram fin-kameran så bifogar en bild på Seamastern som numera är såld). Har ägt lite blandade modeller; Certina DS PRO i titan (digital/analog), Citizen Aqualand AY5000-05L (djupmätare, inte eco-drive), Citizen Eco-Drive BJ8050-08E (Eco-Zilla), Casio Frogman GW-200, Casio Frogman GWF-1000 (2st har kvar en), Casio Mudman (misslyckat hydro-projekt, donerades som misslyckat projekt - kladdig men fungerande), Seiko 5 Military (SNK809, har den kvar) och en Omega Seamaster 300m chronograph (svart, gamla modellen med 7750). Sålde nog alla de som jag inte har kvar på Blocket om jag inte missminner mig.

I och med dykningen så har dykaruren jag ägt levt ganska hårda liv (kan intyga att safirglas inte är repfritt) med repor på glas och boetter men klockor är väl till för att användas även om det skär lite i själen ibland. Inte helt oväntat så har Frogman GWF-1000 modellen klarat sig bäst även om den finns en liten skada på glaset om man letar och gummiskyddet saknar lite material på sina ställen. Seamastern fick problem med kronografens minuträknare som slutade fungera, efter reparation och ytterligare dyk så fick den fukt under glaset så tillbaka till urmakare för torkning. Eco-Zillan fick en repa som jag rent hörde och kände i vattnet att det tog illa, ett älvsdyk med lite stenkontakt. Vid älvsdyk vintertid så klarade sig Frogman modellen faktiskt bättre än dykdatorn, LCD:n på dykdatorn blev väldigt trög och även efter avslutat dyk så visade den 6 meters djup, Frogman klockan verkade fungera precis som vanligt. Seamaster klockan fick även sitta över torrdräkten när vi från den lokala dykklubben ställde upp som räddningsdykare för det första vintersimmet i Skellefteå, drygt -30 grader och rätt blåsigt ute på isen, kanske inget som gör underverk för tätningar och packningar så här i efterhand. En gång efter ett dyk fastnade klockan i BCD:ns axelrem när jag tog av mig den och slets loss från armbandet för att falla till marken. En av sprintarna gick förlorad, men annars så gick det väl så bra som man kunde hoppas på under förutsättningarna. Efter en skogsplantering så hade jag av någon anledning lagt Frogman GWF-1000 klockan i en benficka vilket även gjorde att den fick åka 60 graders kulörtvätt i en 15 minuter något sådant. Verkar inte ha skadat klockan, men igen, kanske inte optimalt för tätningar och packningar.

Speedmastern har ett lite lugnare liv, utsätter den dock för båt/mc-körning och IPSC-skytte men det borde den tåla.

Det här blev mycket längre än vad jag hade tänkt så jag stoppar mig själv här :)

seamaster_by_the_fireplace_by_fluffysfailure-d2xhzbi.jpg

/Mvh Johan
Mycket väl presenterat, och kul att klockorna används!
 

Trocadero

Breitling
Hej,
Jag heter Milad är 28 år och bor i Stockholm.
Jag är en tidigare läkarstudent som hoppat av och försöker hitta mig själv så att säga. Gillar egentligen segling och båtar som mest men klockor är också trevligt.
Just vad gäller klockor lägger jag inte så mycket pengar på dessa. Därför intresserad av billigare varianter. Seiko är en favorit.
Kanske kan skriva lite till då. Jag älskar skönlitteratur, är politiskt engagerad och gillar helt enkelt att umgås och prata om allt möjligt. Rätt analytiskt lagd som person.
Väl mött,
 
Senast ändrad:

haak2107

Omega
Hej! Har hängt här ett tag och läser mest. Här är min "samling" :):):). Imponerad över kunskapen här på KS!

En Oris Aquis small second köpt här på KS samt en Seiko med quartsverk.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    134.5 KB · Visningar: 64

MHammar

Omega
Tjena!
Har de senaste åren blivit smått besatt av de Schweiziska underverken. För att göra en lång historia kort började det hela med att jag hittade farfars gamla klockor, en Omega Seamaster 30 och en Omega Geneve. Den första använder jag dagligen och Geneve:n är i fantastiskt skick vilket resulterar i att den endast används sparsamt. (Vill även tillägga om någon har lite rolig information angående dessa klockor uppskattas det enormt!)

På grund av detta har ovanstående märke blivit favoriten och tanken är att själv investera i en Omega inom ett par månader. Då tänker jag mig en Speedmaster Automatic (3510.50) eller en nyare Speedmaster Pro, valet är inte bestämt.

Mvh Marcus
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    75.5 KB · Visningar: 47
  • image.jpeg
    image.jpeg
    61.3 KB · Visningar: 50

willbur

Rolex
2-Faktor
Tjena!
Har de senaste åren blivit smått besatt av de Schweiziska underverken. För att göra en lång historia kort började det hela med att jag hittade farfars gamla klockor, en Omega Seamaster 30 och en Omega Geneve. Den första använder jag dagligen och Geneve:n är i fantastiskt skick vilket resulterar i att den endast används sparsamt. (Vill även tillägga om någon har lite rolig information angående dessa klockor uppskattas det enormt!)

På grund av detta har ovanstående märke blivit favoriten och tanken är att själv investera i en Omega inom ett par månader. Då tänker jag mig en Speedmaster Automatic (3510.50) eller en nyare Speedmaster Pro, valet är inte bestämt.

Mvh Marcus
Välkommen! Kul att du har två klockor från din farfar, du gör helt rätt i att använda dem.
 

CJR_SS

Breitling
Hej!
Har följt klocksnack ifrån sidlinjen lite sporadiskt i ett par år och har nu äntligen tagit steget och aktivera mig här på forumet :)
Har ett stort intresse för klockor och då speciellt Rolex. Jag har precis mottagit min nya Rolex Daytona Cosmograph vilket självklart har medfört att min fru inte får lika mycket uppmärksamhet som tidigare ;) Har sedan tidigare en Rolex Submariner 2004 års modell. Ar på utkik efter en snygg dressad klocka med läderrem och alternativt en "fighter" som funkar som festklocka.
Mvh / Rasmus
 

Bilagor

  • Screenshot_20160904-011220.jpg
    Screenshot_20160904-011220.jpg
    73.3 KB · Visningar: 52

Shalalai

Breitling
Hej alla,

Efter att ha hängt på WUS ett antal år och sporadiska besök här tyckte jag det var dags att regga en profil.

Min "störning" började i unga år när jag imponerad fingrade på morfars fickur, en Zenith Grand Prix Paris 1900 - den ingår numer i min modesta samling. Efter några billiga Casios under de tidiga ungdomsåren och en Certina DS i present började "galenskaperna" på riktigt med införskaffande av en vintage Omega De Ville Dynamics från 1972 (en historia i sig hur jag kom över den, dras vid annat tillfälle). Sen, efter en del sparande, införskaffades en Zenith El Primero HW från Kaplans som sedemera har följts av en Laco Flieger och en Nomos Tangente - Doctors Without Borders LE.

Stilmässigt gillar jag framförallt enkla och rena ur (typ "Bauhaus" och "Marine"), gärna från ex. Dornblüth & Sohne, Hentschel, etc. Nomos är en annan tillverkare och varumärke jag tycker om. På första plats på min personliga varumärkeslista hamnar dock A. Lange & Sohne även om det är långt ifrån alla deras modeller tilltalar mitt öga. Kort och gott, jag har en uppenbar svaghet för tyska klockor även om jag har stor respekt för många av (de varumärkesmässiga) "storebröderna" i Schweiz.

Är inne i en klockmässigt mycket intressant period med tre aktiva beställningar och en parallell översyn av nuvarande innehav. Ser fram emot att ta del av diskussionerna här på KS.
 

LuckyStrike

Breitling
Tjena alla KS'are!

Tim från Helsingborg här.
Som en del andra här har man hängt sporadiskt och fått fina intryck och inspiration av alla fantastiska klockor som ni medlemmar har här. Från att komma från en klockintresserad familj men aldrig riktigt haft en redig klocka värt namnet på armen är det dags att väckas ur dvalan.

Därför är jag på jakt efter efter en klassiker i form av Sub 116610LN, mestadels för jag kan blanda historian med det nya. Gillar även starkt att klockan kan användas för så olika ändamål då klockan kommer användas dagligen. En bra grund helt enkelt och jag är övertygad om att ni på KS kan hjälpa mig hitta en för att börja samlingen med :)
 

frågande

Breitling
Jaha, då hamnade man här också,
jag har ett typiskt samlarbeteende/problem.
Knivar, pennor, klockor, kostymer osv.
Christian, lätt åldrad, med klätt jobb och en fritid i skogen, därav att man måste anpassa kniv, klocka, penna och klädsel.
Bosatt i centrala Skåne.
/Christian
 

Hill4347

Breitling
Hej,
Ny på forumet...förstår inte varför jag inte hittat hit tidigare. Har så länge jag kan minnas varit väldigt intresserad av klockor. Det började väl i mellanstadiet...kommer ihåg att jag kunde sitta och titta i timmar på klockor ifrån Certina, Seiko, Camel trophy osv i Stjärurmakarnas reklamblad som kom i lådan ett par gånger om året.
Har haft en uppsjö med Citizen, Certina, Casio osv...dom flesta ligger väl i någon låda och skräpar fortfarande.
Nu har ju "tyvärr" intresset utvecklat sig till betydligt dyrare klockor. Har en Omega Seamaster som jag köpte på en mellanlandning i Singapore efter en tjänsteresa till Australien i 2001.
2010 så slog jag till på en Breitling Emergency, mest för att det var och är en ganska ovanlig klocka, man ser dom i alla fall inte speciellt ofta. Detta är min bruksklocka och hänger på armen dygnet runt.
Det som nu står på önskelistan och något jag hoppas köpa under året är en Rolex. Det lutar åt en Submariner eller en Sea Dweller 116600 eller möjligen en 116660.
Nu blir det att klicka runt lite på forumet och kolla in lite klockporr :)
 

Bilagor

  • IMG_0907.JPG
    IMG_0907.JPG
    89 KB · Visningar: 64
  • IMG_0909.JPG
    IMG_0909.JPG
    113 KB · Visningar: 60

A.Stenberg

Breitling
Hej!

Jag heter Andreas, bor i Sthlm och är 28år. Jag har alltid tyckt det varit kul med klockor men har precis kommit på att det faktist är riktigt kul med klockor=)

Jag har även stort intresse av engelska bilar och äger själv en Austin Healey Sprite. Därav mitt senaste inköp ni kan se på bilden=)

Ha det gött //Andreas
IMG_1222.jpg
 

Sbys

Omega
Hej likasinnade!

Det är många år sedan drömmen om ett eget klockmärke föddes. Snygga herrklockor för den stilmedvetne är tanken bakom Söner by Sweden.
Men nu är det snart verklighet. :happyhappy:
Som grundare av klockmärket Söner by Sweden har jag surfat runt på nätet för inspiration och kunskap. klocksnack har länge varit en härlig källa för just detta.
Därför är det också på sin plats att Söner by Sweden skapar ett formellt konto för att dela med sig av inspiration, kunskap och erfarenheter som vi har samlat på oss under åren, främst i ämnet hur man skapar och lanserar ett eget klockmärke.

Varmt välkomna in för att glida runt på våra nylanserade site (rekommenderar starkt : Sagan om Söner). ALL KONSTRUKTIV feedback är varmt välkommen. desto fler som ger oss feedback desto mer kunskap får vi under vår resa till ett etablerat och välrenommerat klockmärke för män.

VÄLKOMMEN IN KLOCKVÄNNER!

 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Hej likasinnade!

Det är många år sedan drömmen om ett eget klockmärke föddes. Snygga herrklockor för den stilmedvetne är tanken bakom Söner by Sweden.
Men nu är det snart verklighet. :happyhappy:
Som grundare av klockmärket Söner by Sweden har jag surfat runt på nätet för inspiration och kunskap. klocksnack har länge varit en härlig källa för just detta.
Därför är det också på sin plats att Söner by Sweden skapar ett formellt konto för att dela med sig av inspiration, kunskap och erfarenheter som vi har samlat på oss under åren, främst i ämnet hur man skapar och lanserar ett eget klockmärke.

Varmt välkomna in för att glida runt på våra nylanserade site (rekommenderar starkt : Sagan om Söner). ALL KONSTRUKTIV feedback är varmt välkommen. desto fler som ger oss feedback desto mer kunskap får vi under vår resa till ett etablerat och välrenommerat klockmärke för män.

VÄLKOMMEN IN KLOCKVÄNNER!


Vad skiljer er klocka från alla andra "svenska" klockor som ploppat fram post-DW?
 

Sbys

Omega
Tack för att du frågar Hallis.

Till att börja med så går historien om Söner by Swedens födelse tillbaka långt innan DW var på tapeten.

Redan för 10 år sedan såddes fröet till vad idag är Söner by Sweden. Läs gärna berättelsen här.
Sen går det inte att jämföra klockorna i sig, DW och Söner by Sweden ligger i två olika segment. Vårt segment är samma som Tissot med ett pris på mellan 3000-4500kr.

Det som urskiljer Söner by Sweden från många andra klockmärken är att vi älskar den rektangulära designen och kommer endast tillverka klockor i den formen. Även om det är en snävare marknad är det vad vi älskar och tror på. Vi har en målsättning att öka intresset och habegäret för det rektangulär herruret över lag.

Vi är också helt nischade på herrklockor och framför allt för män som är medvetna om sitt utseende och som gillar stilrena armbandssmycken. Vi vill att våra kunder ska få en känsla av stolthet när de bär en Söner by Sweden. Vi kommer aldrig att tillverka ett dam-ur. Vi vill skapa herrklockor som är maskulina, stilrena och med högkvalitativa komponenter. Modellerna kommer till en början vara 8 till antalet och tanken är att det ska finnas en modell för varje tillfälle och situation. Oavsett om du söker en ”dress watch” eller en snygg casual-klocka till jeans och en ledig kavaj så ska man kunna välja en herrklocka från oss.

Saker som karaktäriserar en premiumklocka och tillika Söner by Sweden (enligt oss):
Hoppas det var svar på din fråga Hallis...

Har ni fler frågor eller funderingar kring vårt klockmärke så, fråga på.
Vi är så öppna vi bara kan om våra klockor. Vi inbillar oss att desto mer man vet och kan om sin klocka desto mer uppskattar man den. Så kör på bara.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej likasinnade!

Det är många år sedan drömmen om ett eget klockmärke föddes. Snygga herrklockor för den stilmedvetne är tanken bakom Söner by Sweden.
Men nu är det snart verklighet. :happyhappy:
Som grundare av klockmärket Söner by Sweden har jag surfat runt på nätet för inspiration och kunskap. klocksnack har länge varit en härlig källa för just detta.
Därför är det också på sin plats att Söner by Sweden skapar ett formellt konto för att dela med sig av inspiration, kunskap och erfarenheter som vi har samlat på oss under åren, främst i ämnet hur man skapar och lanserar ett eget klockmärke.

Varmt välkomna in för att glida runt på våra nylanserade site (rekommenderar starkt : Sagan om Söner). ALL KONSTRUKTIV feedback är varmt välkommen. desto fler som ger oss feedback desto mer kunskap får vi under vår resa till ett etablerat och välrenommerat klockmärke för män.

VÄLKOMMEN IN KLOCKVÄNNER!

Samma känsla som att köpa en fejkklocka i Kina låter nog inte så lockande för många här... Lycka till med att bygga ett varumärke baserat på den känslan.
 

gonza

Panerai
Hej likasinnade!

Det är många år sedan drömmen om ett eget klockmärke föddes. Snygga herrklockor för den stilmedvetne är tanken bakom Söner by Sweden.
Men nu är det snart verklighet. :happyhappy:
Som grundare av klockmärket Söner by Sweden har jag surfat runt på nätet för inspiration och kunskap. klocksnack har länge varit en härlig källa för just detta.
Därför är det också på sin plats att Söner by Sweden skapar ett formellt konto för att dela med sig av inspiration, kunskap och erfarenheter som vi har samlat på oss under åren, främst i ämnet hur man skapar och lanserar ett eget klockmärke.

Varmt välkomna in för att glida runt på våra nylanserade site (rekommenderar starkt : Sagan om Söner). ALL KONSTRUKTIV feedback är varmt välkommen. desto fler som ger oss feedback desto mer kunskap får vi under vår resa till ett etablerat och välrenommerat klockmärke för män.

VÄLKOMMEN IN KLOCKVÄNNER!

kul!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varmt välkomna in för att glida runt på våra nylanserade site (rekommenderar starkt : Sagan om Söner). ALL KONSTRUKTIV feedback är varmt välkommen.
"Länge stod jag där i det skumma rummet, i beundran av de fina tidmätarna, innan jag bestämde mig för en underbart designad och välbalanserad herrklocka av märket Patek Philip - för övrigt en av klockvärldens absoluta mästare. Klockan - en kopia - var så välgjord att den bästa av horologer skulle ha haft svårt att avgöra äktheten."

Lite konstruktiv kritik: Radera det där svamlet. :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej likasinnade!

Det är många år sedan drömmen om ett eget klockmärke föddes. Snygga herrklockor för den stilmedvetne är tanken bakom Söner by Sweden.
Men nu är det snart verklighet. :happyhappy:
Som grundare av klockmärket Söner by Sweden har jag surfat runt på nätet för inspiration och kunskap. klocksnack har länge varit en härlig källa för just detta.
Därför är det också på sin plats att Söner by Sweden skapar ett formellt konto för att dela med sig av inspiration, kunskap och erfarenheter som vi har samlat på oss under åren, främst i ämnet hur man skapar och lanserar ett eget klockmärke.

Varmt välkomna in för att glida runt på våra nylanserade site (rekommenderar starkt : Sagan om Söner). ALL KONSTRUKTIV feedback är varmt välkommen. desto fler som ger oss feedback desto mer kunskap får vi under vår resa till ett etablerat och välrenommerat klockmärke för män.

VÄLKOMMEN IN KLOCKVÄNNER!

Haha Freddie, jag vet inte var jag skall börja :D
För det första är Klocksnack läsare förmodligen inte rätt målgrupp för dig, men du är givetvis välkommen att hänga här och lära. Sedan undrar jag lite frankt om du har något genuint klockintresse egentligen? Eller är det mer mode och drömmen om att bli rik och kunna köpa stans dyraste lägenhet?

Sedan är din hemsida så full av floskler och klyschor så det blir rent underhållande! Berättelsen om Kina känns i sammanhanget bara genant. Dessutom är jag inte säker att det var en riktig kopia du köpte då tillverkaren du avser heter Patek Philippe.
-"en underbart designad och välbalanserad herrklocka av märket Patek Philip - för övrigt en av klockvärldens absoluta mästare. Klockan - en kopia - var så välgjord att den bästa av horologer skulle ha haft svårt att avgöra äktheten."
Du menar att du som ung grabb utan intresse eller förkunskaper kunde avgöra vad "de bästa av horologer" (tror inte det är ett svenskt ord) kan avgöra?
Dessutom fanns det ingen mästare vid namn Patek Philip eller Patek Philippe utan det är efternamnen på de två grundarna av företaget.

Och jag får inte ihop det. Söner by Sweden har funnits längre än DW? Eller du menar historien om kinakopian som grabb rättfärdigar att ni är äldre? :D
Till att börja med så går historien om Söner by Swedens födelse tillbaka långt innan DW var på tapeten.
Redan för 10 år sedan såddes fröet till vad idag är Söner by Sweden. Läs gärna berättelsen här.

Det talas hela tiden om "Vi" på Söner by Sweden. Hur många är ni egentligen i företaget? Nu får du inte räkna med arbetarna i kina eller grabben som knåpat ihop hemsidan. En vild gissning från mig är att ni är mest bara en, du.

Sen går det inte att jämföra klockorna i sig, DW och Söner by Sweden ligger i två olika segment. Vårt segment är samma som Tissot med ett pris på mellan 3000-4500kr.
Saker som karaktäriserar en premiumklocka och tillika Söner by Sweden (enligt oss):

Det du beskriver här är ingen premiumklocka what so ever. Det du beskriver är en så kallad parfymklocka eller nya fenomenet "Kickstarter klocka". En billig kinatillverkad klocka i något dyrare Smycka eller Ur & Penn sortiment. Typ Gant, Michael Kors, DW, you name it. Om du stannar kvar här på KS så kan du lära dig om vad en sk premiumklocka innebär.

Nu har jag inte nämnt din klocka. Lite dumt att du låser fast dig vid en rektangulär form då det är en tämligen opopulär design om du bortser från några klassiska klockikoner, Cartier Tank samt Jaeger LeCoultre Reverso som bägge härstammar från Art Deco tidseran (ca 1920-1940).

-"Som professionell tillverkare av kvartsur lägger vi stor prestige i att skapa snygga, precisa och pålitliga tidmätare. Våra herrklockor är till för män som dels har öga för stil och kvalitet, och dels har modet att gå sin egen väg - precis som vi gör.
Detta är ett av skälen varför en Söner aldrig kommer att vara rund i sin form, trots att mer än 95 % av alla världens klockor är det. Vi på Söner by Sweden kommer helt enkelt aldrig att tillverka en rund herrklocka. Vi bryter normen för att vi vill och för att vi kan. Du gör samma sak genom att bära en rektangulär Söner by Sweden.


"Värdet på din klocka avgörs inte av prislappen, utan av dig som bär den."
/Freddie"

Proportionerna ser bra ut annars. Tycker du hade kunnat välja en annan visare till tim och minut då dessa är lite för "enkla"/raka till resterande design. Blå är en jättefin färg på en tavla men denna nyans var lite för blå, gör att den känns billig tillsammans med resterande material. Jag gillar loggan och storleken på den och övrig text! Ett nybörjarfel är annars att sätta för stor logga så som tex Morris gjort på sin klocksatsning.

Valmojligheter_1024x1024.png


"Symbolerna" heter index på klockspråk kan jag tipsa om, även de romerska (Romerska index).

Sa jag välkommen förresten? :)

//Rozzy
 
Senast ändrad:
Topp