• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare behöver hjälp med klockval!

VIlken klocka röstar du på? Läs gärna det jag skrivit först innan du röstar!

  • Longines hydro conquest automatic chronograph

  • Certina DS podium automatic chronograph

  • Annan klocka, isåfall vilken?


Resultatet är endast synligt efter enkät.

SwedishMade

Cartier
har redan testat longinesen 3-4 gånger. va inne på NK här om dan och kollade på aerospecen, som sagt har jag väldigt svårt för blandningen mellan digitalt och analogt.
the urban gentry, TGV som han kallas sitter inte o svär o lever rövare vilket ger ett mycket mer trovärdigt intryck.
sen känns det inte som jag är ute efter nån samling utan mer att ha 1 klocka som jag har på heltid.

Självklart kan det vara så att urban-killen gör ett mer seriöst och trovärdigt intryck, så kan det säkert vara. Det innebär dock inte att han har rätt.

Oris, visst är det bättre än Longines, men ändå dogshit-microwave.
 

Cryssarn

Rolex
Och så var vi där med personangreppen igen. Kom som sagt gärna med saklig kritik.
det var det väl inte. skärp dig nu. Är ju i så fall mer personangrepp att på förhand döma folk som äger oris och longines. Archie är ingen expert, han har en åsikt som har kläcker ur sig på jobbigaste möjliga sätt. Finns en hel del folk här som kan mer än honom. Vet inte om du ser upp till honom eller varför du sväljer allt som kommer ur honom som om det vore lag. sitter och drar citat som dogshit microwave i diverse trådar etc. var dessutom du själv som började snacka om tjejer och ligga beroende på valet av klocka. Jag poängterade helt enkelt hans framgång med damerna, trots det han har på armen. Han har ju även spytt galla över Omega, en av märkena du tyckte var bra ( om jag inte minns fel ).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Underhållande tråd. Att som 15-åring fritt få välja en klocka för 15 papp är ju riktigt roligt. Personligen knallade jag omkring med en g-shock på armen när jag var 15 och brudarna sket fullständigt i vad jag hade på armen eller vad jag körde för moppe. G-Shocken var perfekt för moppeåkande, sk8board och tv-spel. :D

Nu verkar ju du vara lite mer klockintresserad än jag var vid den tiden och har en go klockbudget vilket troligtvis innebär att du har för avsikt att behålla klockan för alltid och då finns det två alternativ.

1: Att köpa en klocka du tycker är cool nu.
2: Att köpa en klocka utifrån att du ska tycka den är cool om 10 år.

Väljer du alternativ 1, så köp den Longines eller vad det nu var som lockade.

Väljer du alternativ 2, så bör du sikta på ett märke med lång historik, erkänd kvalitet/krona, samt med ett ansenligt märke i klockkretsar? Varför? Jo för det är de märkena som håller i längden.

Även om swedishmade är tokig så har han några poänger. Mekaniska kronografer är svåravlästa men snygga. Är det utseendet du gillar så kör på, men är det funktionen du främst är ute efter så köp en dykarklocka (vilka har vridring) eller en med digital registrering, exempelvis aerospace. Jag håller även med swedish made när han väljer bort Longines, Hamilton, Oris och dylikt, i alla fall om du tänker att det ska vara din enda klocka. Fördelen med dessa märken är att de inte tillverkar sina egna urverk vilket brukar betyda mycket pang för pengen. Som enda klocka är de dock rätt tråkiga och går att köpa i 3 Klockmasterbutiker i samma stad.

Det enda logiska om du vill ha en NY mekanisk kronograf med bra WR för under 15 papp som du avser att behålla är Sinn (eftersom du väljer bort SEIKO). De har funnits länge, är prisvärda och blir snyggare ju mer slitna de blir. Du fick en rekommendation tidigare om en som hade 200m WR, kronograf samt dykring. Det är en klocka du kommer kunna respektera även om 10 år, en klocka du troligtvis slipper se andra bära och en klocka med historik nog att du kan hålla låda om den på nästa fest. De har även kronografer åt det dressiga hållet om du föredrar det. Lycka till!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du ska givetvis ha en 103 med plexiglas. Sjukt snygg, blir sugen varje gång jag ser en.
image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dom flesta märkena har tråkiga klockor ;) men en 356 är absolut icke tråkig :)
Sant!

TS: En annan rolig grej med att köpa en Sinn är att du kan be dina föräldrar köpa den direkt från Sinns hemsida. De har bäst priser och då får du inte se den innan den landar vilket de kanske tycker är kul. Gillar du flera modeller så kan ju de välja en och då blir det en överraskning för dig. Ibland har de dock långa leveranstider, så ha framförhållning i så fall.
 

mackman

Cartier
Underhållande tråd. Att som 15-åring fritt få välja en klocka för 15 papp är ju riktigt roligt. Personligen knallade jag omkring med en g-shock på armen när jag var 15 och brudarna sket fullständigt i vad jag hade på armen eller vad jag körde för moppe. G-Shocken var perfekt för moppeåkande, sk8board och tv-spel. :D

Nu verkar ju du vara lite mer klockintresserad än jag var vid den tiden och har en go klockbudget vilket troligtvis innebär att du har för avsikt att behålla klockan för alltid och då finns det två alternativ.

1: Att köpa en klocka du tycker är cool nu.
2: Att köpa en klocka utifrån att du ska tycka den är cool om 10 år.

Väljer du alternativ 1, så köp den Longines eller vad det nu var som lockade.

Väljer du alternativ 2, så bör du sikta på ett märke med lång historik, erkänd kvalitet/krona, samt med ett ansenligt märke i klockkretsar? Varför? Jo för det är de märkena som håller i längden.

Även om swedishmade är tokig så har han några poänger. Mekaniska kronografer är svåravlästa men snygga. Är det utseendet du gillar så kör på, men är det funktionen du främst är ute efter så köp en dykarklocka (vilka har vridring) eller en med digital registrering, exempelvis aerospace. Jag håller även med swedish made när han väljer bort Longines, Hamilton, Oris och dylikt, i alla fall om du tänker att det ska vara din enda klocka. Fördelen med dessa märken är att de inte tillverkar sina egna urverk vilket brukar betyda mycket pang för pengen. Som enda klocka är de dock rätt tråkiga och går att köpa i 3 Klockmasterbutiker i samma stad.

Det enda logiska om du vill ha en NY mekanisk kronograf med bra WR för under 15 papp som du avser att behålla är Sinn (eftersom du väljer bort SEIKO). De har funnits länge, är prisvärda och blir snyggare ju mer slitna de blir. Du fick en rekommendation tidigare om en som hade 200m WR, kronograf samt dykring. Det är en klocka du kommer kunna respektera även om 10 år, en klocka du troligtvis slipper se andra bära och en klocka med historik nog att du kan hålla låda om den på nästa fest. De har även kronografer åt det dressiga hållet om du föredrar det. Lycka till!

detta var en grym samanfattning!
 

Hmmmm

Omega
Hahah rätt roligt skrivet, onte helt på allvar antar jag. Men humor är det om man inser att du inte är allvarlig :)

Fick Breitling Colt Chrono i atudenpresent när man var 18 den funkade finfint (fixk servas o lagas mkt dock) tills dottern tog tag i den o den tappades i badhus i Åre där den hittades och blev stulen. Värde kanske 7000 kr men roliga var ju att det var en studenpresent :(

Anyway, så Breitling är bra klocka för tonåten och sen med mål att köpa en fet Rolex när du är 30 års åldern.

Själv har man Daytona stål (köpt begagnad) men drömmer om Daytona platinum som jag sett mindte tre avlägset bekanta ha. Den vill jag ha nu :(

Bra med mål i livet!


Hej Marcus!

Kul att du är intresserad av klockor, och att du är redo att lära dig något (om livet) genom att fråga här.

Din motprestation blir då att du inser att du är en n00B på området och är beredd att lyssna, och det ordentligt. För att korta ner min text kommer jag att generalisera och förenkla något.

Börja med att svälja prestigen och inse att du får bästa möjliga klocka genom att köpa begagnat. En ordentlig rengöring och en veckas användning så märker du ingen skillnad på en fin beg och en ny klocka. Eller är du för fin för att köpa beg. bil eller åka taxi också? Då borde du inte titta på så billiga klockor in the first place.... För att tydligt beskriva detta för en 15-årig kille så maximerar du dina chanser att få k****a genom att köpa beg. Du maximerar också de pengar du kan få ut om du någon gång i framtiden i någon konstig främmande stad blivit av med allt utom din klocka, och du känner för att få pengar för att äta och flyga hem.

Med det avklarat så vill jag säga följande. Longines är ett medelklassmärke. Är Fredrik Reinfeldt "your definition of cool"? Drömmer du om att att köra en Passat kombi när du blir stor? En ny Longines är också ett snabbt sätt att pissa bort 40-75% av dina föräldrars pengar, det låter lite oansvarigt tycker jag. Det låter inte som en smart kille som precis satt bra betyg i skolan.

Certina tycker jag bättre om, då det är ett ärligare märke som inte försöker och misslyckas. Men inte om budgeten når upp till 15 000 SEK, då finns det bättre val. Köp en certina om din budget är 1/2 eller 1/3 av detta, eller kanske 1/4 eller mindre om du köper beg. I övrigt se stycket ovan om pengaförstöring.

För många av dessa billiga klockor så är servicekostnaden oftast större än begagnatvärdet efter några år.

Nu till ämnet. Du har 15 000 SEK att lägga på en fin beg sportig klocka. Du är 15 år. Du använder kronografen. Börja med att inse att det finns klassiska klockmodeller som bevisat sin popularitet i årtionden, just därför att de är så bra. Det är detta du skall sikta på.

Låt oss konstatera en sak direkt: Analoga kronografer är inte så kul. De är rätt jobbiga att läsa av. För oss som verkligen använder kronografen.

Personligen tycker jag att en perfekt klocka till dig skulle vara en Breitling Aerospace. Köp för en liten bit under 15 000, sedan kan du lägga 1500 kr på en packningsservice så du vet att klockan är vattentät. Det finns lite olika modeller och urtavlefärger, välj det du gillar och fråga här på siten för att komma rätt.

Ex:
3396611_xxl.jpg

http://www.chrono24.se/breitling/ae...space--mod24.htm&models=24&manufacturerIds=32

Gillar du inte Breitling eller kombinationen av analog digital så kan du för 15 000 kr få en OK Omega, jag ser att du tom kan få en med mekaniskt urverk om du vill ha det. Klockan kanske behöver service om något år, men se det som en avbetalning och ett sätt att få en ännu finare klocka för din maxgräns.

Ex:
2659405e_xxl.jpg

http://www.chrono24.se/omega/omega-...lSubpath=/omega/index.htm&manufacturerIds=187

Mer här:
http://www.chrono24.se/omega/index....rBought=2001&yearBought=2000&yearBoughtmore=1

Med Omega, tänk på att inte alla, speciellt Speedmaster (tror jag, jag är långt ifrån expert) är vattentäta. Jag skulle köpa en vattentät i ditt ställe, svett är fukt också! Trycktesta klockan du köper även om den är "vattentät".

Alltså chrono24.com. Köp inom EU för att slippa överraskningar med extra avgifter. Fråga gärna på siten vad folk tror om klocka/handlare innan du köper. Ja, Italien har bland de bästa priserna. Nej, du blir troligtvis inte lurad, men det kan hända.

Tyvärr handlar Sverige allt mer om arv (0% skatt) än att tjäna egna pengar (60-85+% skatt). Hur tror du att du de kommande 5 åren lättast hittar en flickvän med arvpotential? Hur tror du du får de snygga och högpresterande tjejerna på Handels? Med en Longines? Tror du hon kommer fråga om du köpte klockan beg?

Vill du få din beg klocka riktigt ren lägger du 300-500 på att köpa en ultraljudstvätt (kjell och co etc..) där du gör rent armbandet. Kör några timmar med diskmedel och vatten. Förbehandla med typ avfettning (skölj innan ultraljudet). Boetten gör du rent med tops och sprit.


Executive summary:
Longines: Din feta morbror med radhus i Täby
Breitling/Omega: James Bond, Kronprins William och Harry etc..
Engångspreventivmedel: Köp nytt
Klockor: Köp beg tills du kan köpa det du vill ha nytt (om ens då)
denu9yze.jpg

Fotor0809193325.jpg




Personligen gillar jag IWC och Rolex (eller ännu dyrare klockor) bättre än Omega, men i denna prisklassen är nog Omega eller Breitling Aerospace det som gäller. Jag skulle också vara försiktig med att köpa någon annan Breitling än just Aerospacen.



Lycka till med klockan och livet!
300.KateMiddleton.PrinceWilliam.tg.111510.jpg
 

mackman

Cartier
Hahah rätt roligt skrivet, onte helt på allvar antar jag. Men humor är det om man inser att du inte är allvarlig :)

Fick Breitling Colt Chrono i atudenpresent när man var 18 den funkade finfint (fixk servas o lagas mkt dock) tills dottern tog tag i den o den tappades i badhus i Åre där den hittades och blev stulen. Värde kanske 7000 kr men roliga var ju att det var en studenpresent :(

Anyway, så Breitling är bra klocka för tonåten och sen med mål att köpa en fet Rolex när du är 30 års åldern.

Själv har man Daytona stål (köpt begagnad) men drömmer om Daytona platinum som jag sett mindte tre avlägset bekanta ha. Den vill jag ha nu :(

Bra med mål i livet!
ett riktigt dyrt mål har du :D
 

MatteHalvar

Breitling
Longines, har två styckna, dock är inte HC någon utav dem men... Jag gillar dem! Riktigt trevligt märke och man får mycket dinka för pengarna.

Tycker jag :)
 

Gurrah

Breitling
Är nyköp ett absolut krav? Annars bör du kunna få tag på en begagnad röd Tudor Black Bay någonstans kring budget. Kanonklocka, på alla sätt och vis. Om det ändå är nytt som gäller faller min röst på Hydroconquest.
 

Gurrah

Breitling
Finns ett par ute på C24 just nu för drygt 16. I sammanhanget inte galet mycket över budget, och förhandlingsmöjligheter finns ju som bekant alltid :) Däremot tappar ju givetvis TS kronograf vid ett sådant köp.
 
Topp