• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Senpai

Cartier
2-Faktor
DB391627-EA71-4434-BC1F-A55035D1FF9C.jpeg

En ny KS reissue?

22EFF417-ABA9-49A1-9975-8705C3FD7F53.jpeg

Ser ut som XAB-länken underifrån. Äntligen en bra länk från Seiko?
 
  • Like
Reactions: DRW

Senpai

Cartier
2-Faktor
Vilken modell tillhör länken?
Det är ett referensnummer på länkarna i 56KS familjen.

XAB121 - 5625/6-7000
XAB123/124 - 5625/6-7110/7111/7113

Det fanns andra, men den på teaser-bilden är väldigt lik om man vänder länken och ser på fasningarna på insidan. Luktar lite nykreation av nån 56KS, lite som med Alpinisten? Inte nån exakt återskapning med de där kantiga bandhornen.

Men det kan nog bli riktigt bra ändå. Puritanerna kan ju köpa vintage.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ett referensnummer på länkarna i 56KS familjen.

XAB121 - 5625/6-7000
XAB123/124 - 5625/6-7110/7111/7113

Det fanns andra, men den på teaser-bilden är väldigt lik om man vänder länken och ser på fasningarna på insidan. Luktar lite nykreation av nån 56KS, lite som med Alpinisten? Inte nån exakt återskapning med de där kantiga bandhornen.

Men det kan nog bli riktigt bra ändå. Puritanerna kan ju köpa vintage.
Ja, någon 5625, 5626 lär det inte vara. Jag tycker också det lutar åt en nytolkning vilket vore kul. Kan nog bli schysst! Är dock osugen på att casha 40-50 papp för en 6L-klocka.
 
  • Like
Reactions: DRW

Senpai

Cartier
2-Faktor
Ja, någon 5625, 5626 lär det inte vara. Kan nog bli schysst! Är dock osugen på att casha 40-50 papp för en 6L-klocka.
56 vs 45. Ingen av dem.
FFC1A4AA-1A2C-44A6-9757-5AB3D0F6AB67.jpeg

Chansar på nytolkning av 5625/6-7040 chronometer boetten, med lite kantigare avhuggna bandhorn. Fanns med olika justeringsnivåer. Tråkigt dock om det nya verket inte håller samma standard! Dyrt kommer det nog vara... men hoppas ändå att man inte snålat eller lagt ambitionsnivån för lågt. KS förtjänar ju att återuppstå.

Om man får hoppas på fler länkar att inspireras av är ju KQ, GQ och faktisk en del digitalare av riktigt hög kvalité.
 

Psykel

Patek
Japp, en ny KS modell, ingen re-issue :) Jag har redan accepterat att det kommer vara väldigt få nysläpp som kommer locka mig till köp, så även i detta fall. Men riktigt lyckad design är det tycker jag
Ja, ruskigt fin! 37mm och no-date är helrätt! Spännande färgval på tavlorna också. Brun och röd men ingen blå? Modigt!
Hade jag 15-20 000 att lägga på en klocka kunde den vara en kandidat. Gillade den vertikalborstade silvriga. Blir spännande att se framtida modeller i serien!
 

Psykel

Patek
Måste förresten säga att jag ÄLSKAR att dom satte KS-skölden på kronan istället för KS-logga eller gamla SW-loggan dom hade på första moddelen.
Dåligt med bilder, men syns i videon på Seikos hemsida:
KS.JPG

Edit: Fanns visst bilder i pressreleasen.
SPB279_d_PR_andSPB279_c_PR.jpg
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Jättefin, MEN tråkigt med det verket i en riktigt fin klocka! Visst det är ingen GS, men ändå en KS.
Men är det ändå inte helt fantastiskt att vi får välja? Önskas ett bättre verk finns GS typ sbgw231. Tack vare 6R kostar den inte 40k. För mig skriker den Köp!

Japp, en ny KS modell, ingen re-issue :) Jag har redan accepterat att det kommer vara väldigt få nysläpp som kommer locka mig till köp, så även i detta fall. Men riktigt lyckad design är det tycker jag
Jag får helt enkelt modda en till dig med haq-verk så kommer du inte kunna hålla dig borta😉
 

Daruvar

Cartier
GS är något annat, men KS är också något annat än en vanlig seiko (även prismässigt). Däremot är 6R verkligen "vanlig seiko" och inte något för en KS. Tycker jag
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
När priserna får sätta sig lite blir det kanske lite vettigare förhållande pris-verk. Vi är nog många som helt hade räknat bort en KS som legat över 25-30 kkr.
 

nept

Panerai
Ser snygg ut ju. Gillar storleken och avsaknaden av datum. Pris och urverk har jag ingen aning om men om nåt år när den finns begagnad kanske man ska hålla utkik.. ;)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Helt fantastiskt utseendemässigt, jag blev supersugen. Kan inte tillräckligt om King Seiko historien för att säga nåt om verket är rätt eller fel men kul släpp i vilket fall.
 

acar

Omega
Tjockleken är tyvärr alltid ett problem för mig när det gäller allt som lanseras från GS/Seiko och som avses var lite stilrenare. Hur svårt kan det vara att göra något under 10 mm
Snygg rakt uppifrån och boettbredden är bekväm. Men tjockleken lär väl ändå göra helheten framtung och klumpig. På bilderna ser det ut att vara väldigt mycket höjd ovanför kronan. Att jämföra med de gamla 56 och 45 längre upp på sidan. Med 6L35 hade det inte behövt bli så här.
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Hade förväntat mig åtminstone 6L35 för de pengarna. Då tror jag det hade blivit en hitt. Riktigt synd då den ser väldigt trevlig ut.
 
Topp