• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

seikobög

Breitling
Har haft min vita bambino i snart ett och ett halvt år och är fortfarande mycket nöjd. Jag kan absolut rekommendera klockan. Det sämsta med klockan är helt klart bandet, ganska stelt och lite tråkig yta. Har tänkt byta mitt ganska snart. Med priset i åtanke är klockan som helhet super.
 

Havre

Omega
Jag beställde min från Creation watches. 1043kr inkl. allt. Vet dock inte om det kan bli tull och sådant. Men det kan inte bli jättemycket dyrare iaf. Har tittat på många dressare på sistone. Ju mer man tittar, ju dyrare tenderar uren att bli. Utseende och pris tillsammans gör att jag hela tiden kommer tillbaka till Bambinon :)


Märkligt att vi fått så olika pris, jag beställde också från creation watches för ett par dagar sedan. Missade du att den var på "New year sale" ? Tror man fick 15% med koden "NEWYR". Ett stycke bambino + en seiko skx007 ink. frakt och rubbet för 2258 pix. Måste vara rekord i prisvärdhet iaf.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Märkligt att vi fått så olika pris, jag beställde också från creation watches för ett par dagar sedan. Missade du att den var på "New year sale" ? Tror man fick 15% med koden "NEWYR". Ett stycke bambino + en seiko skx007 ink. frakt och rubbet för 2258 pix. Måste vara rekord i prisvärdhet iaf.
Ja det missade jag helt och hållet :-(
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vet att vi pratade om service tidigare. Jag kollade runt lite. Verkar finnas några ställen i Europa, även Norden. Om ett service center nu kan utföra klockservice?

http://www.orient-watch.com/support/service/country.php?area=europe&country=NORWAY#search

image.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vet att vi pratade om service tidigare. Jag kollade runt lite. Verkar finnas några ställen i Europa, även Norden. Om ett service center nu kan utföra klockservice?

http://www.orient-watch.com/support/service/country.php?area=europe&country=NORWAY#search
Trodde faktiskt att alla på den där sidan i Europa skeppade iväg klockorna.
Arilds i Norge ska ju dock enligt hemsidan ha egen serviceverkstad.
Kan ju vara nåt om man får för sig serva.
Intressantast om de servar jdm och vintage.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Märkligt att vi fått så olika pris, jag beställde också från creation watches för ett par dagar sedan. Missade du att den var på "New year sale" ? Tror man fick 15% med koden "NEWYR". Ett stycke bambino + en seiko skx007 ink. frakt och rubbet för 2258 pix. Måste vara rekord i prisvärdhet iaf.
Nu har jag avbokat beställningen på Orienten! Har dessutom gjort en ny beställning på en Orient och en Seiko SKX007K2 för det facila priset av 2293:- inkl. allt :)
 

Havre

Omega
Nu har jag avbokat beställningen på Orienten! Har dessutom gjort en ny beställning på en Orient och en Seiko SKX007K2 för det facila priset av 2293:- inkl. allt :)


Ha, identisk med min beställning alltså, kul! :D Klockorna kom för övrigt idag. Två dagar från Singapore hem till dörren i Malmö, imponerande! Väldigt fina klockor båda två, även om armbandet till bambinon var lite av en besvikelse. Men det är ju å andra sidan lätt att byta.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ha, identisk med min beställning alltså, kul! :D Klockorna kom för övrigt idag. Två dagar från Singapore hem till dörren i Malmö, imponerande! Väldigt fina klockor båda två, även om armbandet till bambinon var lite av en besvikelse. Men det är ju å andra sidan lätt att byta.
Just armbandet är ju inget att hänga upp sig på, som du säger lätt att byta :)

Det jag, som hatar länk, önskar är att man kunde köpa klockor (nya) helt utan armband. Vill inte lägga en massa pengar på en länk som ändå åker av direkt (gäller alla klockor för mig). Det är en sak jag tyckte var skön med Makon att jag kunde köpa den på gummi till ett något lägre pris eftersom jag ändå inte ville ha länken.
 

Havre

Omega
Just armbandet är ju inget att hänga upp sig på, som du säger lätt att byta :)

Det jag, som hatar länk, önskar är att man kunde köpa klockor (nya) helt utan armband. Vill inte lägga en massa pengar på en länk som ändå åker av direkt (gäller alla klockor för mig). Det är en sak jag tyckte var skön med Makon att jag kunde köpa den på gummi till ett något lägre pris eftersom jag ändå inte ville ha länken.


Håller med, hade varit bra om den möjligheten fanns. Gummi fanns till SKX'n också såklart men kostar lika mycket som länken och det är betydligt billigare att komplettera med ett gummiband än med en länk i efterhand. Det var iaf så jag resonerade :) Tror å andra sidan inte jag kommer bära den på gummi, blir nog en superoyster och alternera med något schysst NATO.

Mene, nu är vi ju i Orient-tråden så nog om Seikon! Eftersom att jag inte riktigt kom överens med orginalarmbandet på Bambinon fick ett tillfälligt ljusare lädernato agera stand-in, blev rätt bra ändå (ursäkta för sunkiga mobilbilder);


 

Havre

Omega
Är rotorn i era bambinos också relativt högljudd? Man både känner och hör en tydlig raspighet vid hastiga armrörelser. Jag tycker det är charmigt, men vill bara vara säker på att det inte är en defekt. Sannolikt den mest "grovjobbade" rotorn jag stött på.
 
Är rotorn i era bambinos också relativt högljudd? Man både känner och hör en tydlig raspighet vid hastiga armrörelser. Jag tycker det är charmigt, men vill bara vara säker på att det inte är en defekt. Sannolikt den mest "grovjobbade" rotorn jag stött på.
Är väl standard på orienter.. Mina tre har alla låtit som du beskriver dock andra modeller än bambino (mako, GMT)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är rotorn i era bambinos också relativt högljudd? Man både känner och hör en tydlig raspighet vid hastiga armrörelser. Jag tycker det är charmigt, men vill bara vara säker på att det inte är en defekt. Sannolikt den mest "grovjobbade" rotorn jag stött på.
Det är en feature i 469xxx urverk. Har inte en Bambino men en Mako och den rotorn låter som ett tröskverk när man rör på klockan. Det är inget som är fel utan bara är så (troligen ganska stora kulor i kullagret).

Mina OS däremot som har lite mer förfinade urverk (dock baserade på 469xxx är betydligt mycket tystare.
 
Det är en feature i 469xxx urverk. Har inte en Bambino men en Mako och den rotorn låter som ett tröskverk när man rör på klockan. Det är inget som är fel utan bara är så (troligen ganska stora kulor i kullagret).

Mina OS däremot som har lite mer förfinade urverk (dock baserade på 469xxx är betydligt mycket tystare.


Suget efter en OS börjar bli stort, var Orient som drog ner mig i träsket så då borde man unna sig en OS!
 
Jag har letat som fan efter en sån utan att hitta en. Var en JDM som bara fanns en kort tid så den är ovanlig som fan.

Ja den är inte lätt att hitta.. har trålat och trålat men hittar såklart bara gamla annonser..
men va fan man ska inte ge upp.. tog två år att hitta en Enzo och den dök bara upp som gubben ur lådan en dag, dock inte kvar för i ärlighetens namn när det kommer till sådana klockor så stämmer detta ganska ofta : The chase is better then the catch"..
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag har varit så insnöad på Orient att jag alltid undrar om mina andra klockor gått sönder då jag knappt hör nåt när jag rör på dem. Jefligt jobbigt då jag får halv panik varje gång.
Gillar rasslet då det på nåt underligt sätt får klockan att leva.
 

Havre

Omega
Härligt! Jag fick hem en likadan förra veckan så det hade varit intressant att höra dina spontana reaktioner :)
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Härligt! Jag fick hem en likadan förra veckan så det hade varit intressant att höra dina spontana reaktioner :)


Jag blev förvånad över hur tunn den kändes faktiskt, eftersom höjden enligt mått ska vara nästan 12 mm! Känns bra som min första dressare och jag blev inte ens besviken på lädret den kom på, till skillnad från många andra. Kan ju bero på bristande referensram.

Och jag älskar kupolplexit. Livar upp tavlan en aning!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag blev förvånad över hur tunn den kändes faktiskt, eftersom höjden enligt mått ska vara nästan 12 mm! Känns bra som min första dressare och jag blev inte ens besviken på lädret den kom på, till skillnad från många andra. Kan ju bero på bristande referensram.

Och jag älskar kupolplexit. Livar upp tavlan en aning!
Jag trodde det var glas på Bambinon o_O

Hoppas du är nöjd bara :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sprang över en annan bild av genomskärningen på 300 m.

Som sagt finns en anledning att klockan bygger lite drygt 15 mm på höjden när glaset är en safirbit på 5 mm

image.jpg
 
Topp