• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hottade denna bild på min NAS, klockan har väl alla sett förr men fick till en bra representation av färgen och sunbursttavlan.

image.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hottade denna bild på min NAS, klockan har väl alla sett förr men fick till en bra representation av färgen och sunbursttavlan.
Gillar verkligen den där. Är nåt visst med röda tavlor.
Grym bild för övrigt.

Hade den här hemma ett tag. Ångrar att jag sålde den.
EM7J009H-DIAL.jpg

EM7J009H

Givetvis inte i närheten av din OS men jag gillade den.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Såhär 3 timmar efter jag tydligt förklarat att det blir inga nya klockor 2015 så springer jag på denna NOS som jag spanat på ett tag vilket gör mig väldigt obeslutsam kring mitt tidigare uttalande.

Jag behöver ingen ny klocka och klockan i fråga tillför inga fantastiska tekniska lösningar utan är en klocka som tilltalar mig enbart av kosmetiska skäl.

Så vad säger panelen (ni 3 som läser denna tråd) köp eller skita i det, bild kommer nedan.
image.jpg


EDIT:// lite fler bilder
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Såhär 3 timmar efter jag tydligt förklarat att det blir inga nya klockor 2015 så springer jag på denna NOS som jag spanat på ett tag vilket gör mig väldigt obeslutsam kring mitt tidigare uttalande.

Jag behöver ingen ny klocka och klockan i fråga tillför inga fantastiska tekniska lösningar utan är en klocka som tilltalar mig enbart av kosmetiska skäl.

Så vad säger panelen (ni 3 som läser denna tråd) köp eller skita i det, bild kommer nedan.
image.jpg

Fräsch! Köp och släng på läder!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Såhär 3 timmar efter jag tydligt förklarat att det blir inga nya klockor 2015 så springer jag på denna NOS som jag spanat på ett tag vilket gör mig väldigt obeslutsam kring mitt tidigare uttalande.

Jag behöver ingen ny klocka och klockan i fråga tillför inga fantastiska tekniska lösningar utan är en klocka som tilltalar mig enbart av kosmetiska skäl.

Så vad säger panelen (ni 3 som läser denna tråd) köp eller skita i det, bild kommer nedan.
image.jpg


EDIT:// lite fler bilder
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Köp så klart. Du vet att du kommer ångra dig annars.
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hejs

Någon på forumet som har en ORIENT AUTOMATIC PRO SATURATION COLLECTION SEL02003W0?

Tycker den ser riktigt trevlig ut!

Bilder från internetz:

image.jpg
image.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Ny modell av Bambino kommer (om den nu inte redan är släppt).
Klassisk sparsmakad design och i min bok den mest lyckade hittills.
orient_er2400ld.jpg

ER2400LD

Finns fler bilder hos Yeoman


Nu råkar jag gilla blå urtavlor och vill verkligen gilla den här också, men frågan är om inte svart/vit är bättre val för en dressklocka, som Bambino ändå är? Sen ser visarna alldeles för grova ut...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nu råkar jag gilla blå urtavlor och vill verkligen gilla den här också, men frågan är om inte svart/vit är bättre val för en dressklocka, som Bambino ändå är? Sen ser visarna alldeles för grova ut...

Orient brukar ju släppa i lite olika färger så jag utgår från att det blir så i det här fallet också.
Något smalare visare hade jag också föredragit. Kanske lite längre också. Gillar däremot formen på dem.
Tycker klockan var snyggare än båda tidigare versionerna som inte tilltalade mig speciellt, särskilt inte tvåan med romerska siffror.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hejs

Någon på forumet som har en ORIENT AUTOMATIC PRO SATURATION COLLECTION SEL02003W0?

Tycker den ser riktigt trevlig ut!

Bilder från internetz:
Äger ingen själv men kvalitét ska den ha.
Var tidigare Orient Star.
Flyttades ner för att Orient ville renodla OS i ett något dressigare segment.
Samtidigt uppgraderade man urverket.
Heliumsäker boett och ett duktigt tjockt safirglas (5 mm om jag inte missminner mig).
Tål lite stryk och väta. [emoji6]

Brukar ofta jämföras med Seikos marinemaster och inte göra bort sig.

Tyngsta automatiska dykaren under 10k?

En röd finns på min inköpslista.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Äger ingen själv men kvalitét ska den ha.
Var tidigare Orient Star.
Flyttades ner för att Orient ville renodla OS i ett något dressigare segment.
Samtidigt uppgraderade man urverket.
Heliumsäker boett och ett duktigt tjockt safirglas (5 mm om jag inte missminner mig).
Tål lite stryk och väta. [emoji6]

Brukar ofta jämföras med Seikos marinemaster och inte göra bort sig.

Tyngsta automatiska dykaren under 10k?

En röd finns på min inköpslista.

Nja listpris är ju över 10 000 kr ;)

Dock går det alltid att hitta någon säljare som säljer den för mindre ;)
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Äger ingen själv men kvalitét ska den ha.
Var tidigare Orient Star.
Flyttades ner för att Orient ville renodla OS i ett något dressigare segment.
Samtidigt uppgraderade man urverket.
Heliumsäker boett och ett duktigt tjockt safirglas (5 mm om jag inte missminner mig).
Tål lite stryk och väta. [emoji6]

Brukar ofta jämföras med Seikos marinemaster och inte göra bort sig.

Tyngsta automatiska dykaren under 10k?

En röd finns på min inköpslista.
Ja, jag tycker den är väldigt frän :)
Gillar även länken bättre på denna än på förra modellen!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Klart du ska köpa spindel, iof lite på vad priset är med vad är priset? :)

Nya bambino gillar jag, tycker den känns mindre dressig med nya visarna och det passar bra om storleken är detsamma.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nja listpris är ju över 10 000 kr ;)

Dock går det alltid att hitta någon säljare som säljer den för mindre ;)

Nu är det ju så att jag är en snål jävel som hellre betalar under listpris.
Särskilt om det, som i det här fallet, faktiskt är svårare att köpa till list än under... [emoji35]

Och nej jag fattar inte ironi. Alls. [emoji12] [emoji1]
 

jistanes

Cartier
Tjena! Fick hem en WZ0011DD i mellandagarna. Trevlig känsla, härligt kupat glas. Väldigt enkel urtavla/design men liksom stiligt och väl avvägt. Handjagat urverk som så vitt jag har läst först gjordes för ett fickur de sålde för några år sedan. Tajmat till -0.5s på tre dygn hittills så det verkar ju inte uselt iaf. Är det någon som vet varför klockan är så dyr i relation till andra enkla dressare från Orient Star? är superkupade safirglas dyra eller nåt sånt? Jag kastar med några bilder bara för att det är kul!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    166 KB · Visningar: 154
  • image.jpg
    image.jpg
    104.8 KB · Visningar: 157
  • image.jpg
    image.jpg
    110.2 KB · Visningar: 153
  • image.jpg
    image.jpg
    108.9 KB · Visningar: 146
  • image.jpg
    image.jpg
    107 KB · Visningar: 338

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tjena! Fick hem en WZ0011DD i mellandagarna. Trevlig känsla, härligt kupat glas. Väldigt enkel urtavla/design men liksom stiligt och väl avvägt. Handjagat urverk som så vitt jag har läst först gjordes för ett fickur de sålde för några år sedan. Tajmat till -0.5s på tre dygn hittills så det verkar ju inte uselt iaf. Är det någon som vet varför klockan är så dyr i relation till andra enkla dressare från Orient Star? är superkupade safirglas dyra eller nåt sånt? Jag kastar med några bilder bara för att det är kul!
Den är fin! Bär den med stolthet.

Kan tänka mig, utan att ha siffror på det, att Orient inte tillverkar så där jättemånga manuella urverk i jämförelse med de automatiska och det därigenom blir mer exklusivt i Japan vilket givetvis reflekterar sig i priset.
Finns väl bara den där (och med Subaru-märkning) en OS skeleton samt några Royal Orient som är manuella (förutom fickuren).
Har märkt att priserna generellt sett ligger högre för JDM än de internationella versionerna (som oftast hittas mycket högre rabatterat).
 

jistanes

Cartier
Ja det låter vettigt! Det tänkte jag inte på. Jag funderade över hur det verkar vara tvärtom t.ex med Nomos där de manuella varianterna är billigare än de automatiska för en i övrigt identisk modell, så jag blev fundersam. Det du säger makes sense. Blev så sjukligt sugen på en manuell att jag blev tvungen att slå till hos Seiya Japan. Glömde bort momsen i all hast. Blev en dyrare affär än vad jag tänkt mig, men oj vad jag myser varje gång jag "måste" dra upp den!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tjena! Fick hem en WZ0011DD i mellandagarna. Trevlig känsla, härligt kupat glas. Väldigt enkel urtavla/design men liksom stiligt och väl avvägt. Handjagat urverk som så vitt jag har läst först gjordes för ett fickur de sålde för några år sedan. Tajmat till -0.5s på tre dygn hittills så det verkar ju inte uselt iaf. Är det någon som vet varför klockan är så dyr i relation till andra enkla dressare från Orient Star? är superkupade safirglas dyra eller nåt sånt? Jag kastar med några bilder bara för att det är kul!

Har faktiskt ingen koll alls på den modellen, men snygg är den tycker jag (bara sett den på bild).

Gällande priset har jag alltid resonerat som att den dels har manuellt urverk som inte hör till volymer i Orients sortiment (som Mforce sa) och att den (bedömt utifrån bilder :p ) håller en lite högre finish. Du ska nog vara nöjd med -0,5 s på 3 dygn med tanke på att Orient själva ger spannet +25/-15 s/d på urverket, men din går just nu bättre än många klockor som kostar 10-20 ggr så mycket ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har faktiskt ingen koll alls på den modellen, men snygg är den tycker jag (bara sett den på bild).

Gällande priset har jag alltid resonerat som att den dels har manuellt urverk som inte hör till volymer i Orients sortiment (som Mforce sa) och att den (bedömt utifrån bilder :p ) håller en lite högre finish. Du ska nog vara nöjd med -0,5 s på 3 dygn med tanke på att Orient själva ger spannet +25/-15 s/d på urverket, men din går just nu bättre än många klockor som kostar 10-20 ggr så mycket ;)
Yeoman vet jag har recenserat den och fann finishen bra. Fast han uttryckte det så att finishen var som den skall vara på en Orient Star :D.
Finner det inte helt osannolikt att modellen skulle återfunnits i Orient Star Royal tidigare.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Idag kom det paket! Den känns riktigt bra!

Det finns fler bilder i paketöppningstråden:
https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-132#post-751258

Ha inte sönder den på en gång nu bara. [emoji12]

Vita tavlan är cool.

Blev det från newcam?
Isf har de fixat sina leveranstider duktigt sen jag handlade av dem. Tror de körde italienska posten då och de kan inte beskylla för att vara den mest effektiva - milt sagt.
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ha inte sönder den på en gång nu bara. [emoji12]

Vita tavlan är cool.

Blev det från newcam?
Isf har de fixat sina leveranstider duktigt sen jag handlade av dem. Tror de körde italienska posten då och de kan inte beskylla för att vara den mest effektiva - milt sagt.
Det blev från watchhubs.net riktigt snabba med DHL :)
 
Topp