• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Blir lite Triton idag, grönt är skönt 😎
PXL_20230419_074406094.jpg

IMG_20230419_213112.jpg
IMG_20230419_213037.jpg

RA-AA0B01G19B_600x.png

Nya reissues.

Den här gången 70-tals klassikern sk-divern.

Nästintill identisk med den gamla bortsett från nytt verk (givetvis).
Konstigt nog, för en "dykare", fortsatt 50m vattentäthet.

Strax under 42 mm.
Mineral.

Priset 239 - 269 euro hos seriouswatches.

(Tror för övrigt det är andra gången orient gör en reissue på modellen.)

Edit:// Var inget nytt. Såg en annons på twitter om att det var ett nysläpp. Men det var det inte. Och jag hade missat eller förträngt den.

Senast ändrad:
IMG_20230419_213112.jpg
IMG_20230419_213037.jpg

RA-AA0B01G19B_600x.png

Nya reissues.

Den här gången 70-tals klassikern sk-divern.

Nästintill identisk med den gamla bortsett från nytt verk (givetvis).
Konstigt nog, för en "dykare", fortsatt 50m vattentäthet.

Strax under 42 mm.
Mineral.

Priset 239 - 269 euro hos seriouswatches.

(Tror för övrigt det är andra gången orient gör en reissue på modellen.)
Kom den inte här om året? Har de gjort en reissue av reissuen?

EDIT: post i tråden från 2019: https://klocksnack.se/threads/officiella-orienttråden.23314/page-221#post-2962136

Senast ändrad:
Kom den inte här om året? Har de gjort en reissue av reissuen?
Tror mer de uppgraderat re-issuen.
Eller så gjorde de bara reklam på twitter om en gammal reissue. 🤷

Fanns en reissue när jag började intressera mig för orient också.

Edit:// Du har rätt. De tog fram en gammal annons på twitter för det stod att den var ny. Jag hade missat den reissuen (eller förträngt den).

Senast ändrad:
Jag har en helschysst island watch länk med solida endlänkar som kostade ca 900 ny, slumpar bort den för 400kr om någon är intresserad, den passade bra på min mako 2 som är såld. :)

Hur är orienta dykare? Prisvärda? Känns dom okey i kvalitet? Lume?
Helt okej i sin prisklass. Jag har ägt ett par Mako och en Kano. Vad gäller Mako ska man kanske tänka på att:
-Länken är inte superbra, spännet och de vikta ändlänkarna kan glappa.
-Kronan är ganska liten och "gömd" bakom kronskyddet, kan vara lite svåranvänd.
-Bezeln/vridringen kan vara aningen trög, inget stort problem men det finns klockor där det går smidigare att vrida på bezeln.
-Lumen är helt okej (finns bättre och sämre klockor i det avseendet).

Vad gäller Kano så har den enligt mig en betydligt bättre och greppvänligare krona och smidigare bezel. Nackdelen är storleken, 44 mm närmar sig den övre gränsen för mig, och torde vara för stort för många. Lumen är väldigt bra, bättre än på Makon.

Värt att notera att inga av dessa instegsmodeller är några "riktiga" (ISO-certifierade) dykare, ifall det är vad man är ute efter. Kanon saknar bla lume-prick på bezeln, vilken gör att somliga skulle kalla den för en "dive style'-klocka.

Senast ändrad:
Helt okej i sin prisklass. Jag har ägt ett par Mako och en Kano. Vad gäller Mako ska man kanske tänka på att:
-Länken är inte superbra, spännet och de vikta ändlänkarna kan glappa.
-Kronan är ganska liten och "gömd" bakom kronskyddet, kan vara lite svåranvänd.
-Bezeln/vridringen kan vara aningen trög, inget stort problem men det finns klockor där det går smidigare att vrida på bezeln.
-Lumen är helt okej (finns bättre och sämre klockor i det avseendet).

Vad gäller Kano så har den enligt mig en betydligt bättre och greppvänligare krona och smidigare bezel. Nackdelen är storleken, 44 mm närmar sig den övre gränsen för mig, och torde vara för stort för många. Lumen är väldigt bra, bättre än på Makon.

Värt att notera att inga av dessa instegsmodeller är några "riktiga" (ISO-certifierade) dykare, ifall det är vad man är ute efter. Kanon saknar bla lume-prick på bezeln, vilken gör att somliga skulle kalla den för en "dive style'-klocka.
Jag är nog främst ute efter triton om det är så men! Är väl kanske samma med den

Likartade trådar

Tillbaka
Topp