• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Fick hem en Kamasu i veckan.
Storleksmässigt helt perfekt. Trist länk dock.

IMG_9439.JPG
Funderar på att skicka tillbaka eller avyttra.
Någon som är sugen? Oanvänd. Bara provad. Inplastad länk.
 
Hej!
Jag funderar på att prova att byta band på min Bambino, har tittat på läderband men de jag är intresserad av finns i 20 och 22 mm och bambinon har väl 21 mm mellan luggarna om jag förstått rätt.

Ni som har erfarenhet, om man vill chansa, är det möjligt att få ett 22 mm läderband att sitta ok?
Om inte, blir 20 bara ”katastrof”?

Tacksam för input!
//Tobbe
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Jag funderar på att prova att byta band på min Bambino, har tittat på läderband men de jag är intresserad av finns i 20 och 22 mm och bambinon har väl 21 mm mellan luggarna om jag förstått rätt.

Ni som har erfarenhet, om man vill chansa, är det möjligt att få ett 22 mm läderband att sitta ok?
Om inte, blir 20 bara ”katastrof”?

Tacksam för input!
//Tobbe
Jag skulle kört 22 och pressat lite. Lädret kommer anpassa sig lite och det ser bättre ut än ett glapp.
Om du inte får tag i ett 21 mm du gillar.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är det du inte gillar med länken? Jag har funderat lite på en Kamasu, och tänkte om det kunde vara något som är en deal-breaker?
Rasslig och smalnar inte av med klumpigt lås. Samma känsla som Ray/Mako 1-2. För prisklassen är den ju helt ok - jag är antagligen bara bortskämd med dyrare länkar/högre kvalitet.

Den är alltså inte sämre än jag förväntade mig.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Att den är jäkligt cool men samtidigt urdum.
Jag gillar iofs den gamla mer ovanliga boetten som är kantig på båda sidorna, men är samtidigt allmänt svag för 70-talsdesign på klockor.

Att kalla en klocka idag för retro diver men bara ha 50 m är däremot stendumt. Det borde de ha kunnat uppdatera utan att ändra designen.

Plus på att de satte i ett hackande verk när de återlanserade återlanseringen (modellen har redan varit en re-issue med gamla verket, men togs ur produktion för några år sen)

Edit:// förtydligande plus kommatering
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Att den är jäkligt cool men samtidigt urdum.
Jag gillar iofs den gamla mer ovanliga boetten som är kantig på båda sidorna, men är samtidigt allmänt svag för 70-talsdesign på klockor.

Att kalla en klocka idag för retro diver men bara ha 50 m är däremot stendumt. Det borde de ha kunnat uppdatera utan att ändra designen.

Plus på att de satte i ett hackande verk när de återlanserade återlanseringen (modellen har redan varit en re-issue med gamla verket, men togs ur produktion för några år sen)

Edit:// förtydligande plus kommatering

Orient har ju alltid varit kungar på stendumma klockor och lite varför jag gillar dom.
Kör hårt Orient trots att ni är tvungna att sitta uppe i skogen i Suwa och häcka nuförtiden.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Fick hem en Mako nyligen, de första generationen med en extra knapp för veckodag.

Något verker dock ha hänt med veckodags-knappen, idag efter att ha lekt med klockan gick det inte att "skruva in" knappen igen. Är det meningen att det skall vara så? Eller är inte båda knapparna "screw down"? Är det något fel, och är det i så fall något som enkelt kan åtgärdas.

Annars är jag väldigt nöjd med klockan, saknade verkligen en Orient-dykare.

EDIT: På något vis har jag lyckats åtgärda problemet, så nu funkar allt som det skall.
 
Senast ändrad:

NickG

Cartier
Fick hem en Mako nyligen, de första generationen med en extra knapp för veckodag.

Något verker dock ha hänt med veckodags-knappen, idag efter att ha lekt med klockan gick det inte att "skruva in" knappen igen. Är det meningen att det skall vara så? Eller är inte båda knapparna "screw down"? Är det något fel, och är det i så fall något som enkelt kan åtgärdas.

Annars är jag väldigt nöjd med klockan, saknade verkligen en Orient-dykare.

EDIT: På något vis har jag lyckats åtgärda problemet, så nu funkar allt som det skall.
Veckodagsknappen är ju tvådelad, en del för själva knappen och den andra är en "mutter" runt knappen, "muttern" ska gå att skruva in så att knappen inte går att trycka på. Hade rekommenderat dig att inte doppa den i vatten om den inte går att skruva in :)
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Veckodagsknappen är ju tvådelad, en del för själva knappen och den andra är en "mutter" runt knappen, "muttern" ska gå att skruva in så att knappen inte går att trycka på. Hade rekommenderat dig att inte doppa den i vatten om den inte går att skruva in :)

Jag lyckades åtgärda problemet till slut, så nu går knappen att skruva in. Letade en del på nätet och upptäckte ett par stycken som haft liknande problem.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Grym klocka, men ni som är mer insatta, är priset verkligen så lågt att det är att betrakta som ett klipp?
”No offence”, är bara nyfiken?

//Tobbe
Gick att köpa ny i Asien för runt 2.5k som billigast.
Lär ju inte finnas så jäkla många i Sverige.
Så till vida är det ett väl ett bra pris när man slipper handla från utlandet.
Ligger nog vanligen som @Skiddie säger runt 2k begagnat.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Rätt kul när en guldfärgad klocka för knappa 2000 pix kan skänka lite klockglädje en torsdagskväll. Lite för stor kanske, givet designen. Visarna hade gärna fått vara svärdvisare. Men oavsett så är det är rolig rackare att äga och bära.
16AF18EF-6888-4630-9094-69B85DF58F76.jpeg

(Ursäkta bildkvaliteten)
 

Pema

Breitling
Tja!
Jag är sugen på att köpa en Orient klocka för att ha något att växla med. Men har lite frågor! Hur reptåligt är deras glas? Såg att klockorna inte har safir glas men hur reptåliga upplever ni klockorna? Vad är den väsentliga skillnaden mellan Orient och Orient Star? Tack på förhand
 
Topp