• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

JayLar

Rolex
2-Faktor
Vad tycker ni om Orient Flight? Jag tycker den verkar ganska trevlig, bortsett från att loggan är lite stor/iögonfallande.

orientflight.jpg


(Lånad bild)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vad tycker ni om Orient Flight? Jag tycker den verkar ganska trevlig, bortsett från att loggan är lite stor/iögonfallande.

orientflight.jpg


(Lånad bild)
Jag gillar den med stålboett och svart tavla, svävat med fingret över köpknappen på en men insåg att jag inte behöver en klocka till för tillfället. Sedan är 42 lite för stort, vore bättre om de höll sig till 39 mm i min mening.

EDIT:// Och säg inget ont om Orients logga det är den bästa loggan i klockvärlden :rage:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island

Mforce

Vacheron
2-Faktor
untitled.png

Så kan man ju se det förstås. Retrograden är ju rätt fet. 16k numer.
Samtidigt är ju OS GMT´n den jag suktat över ett tag.

För övrigt kan man få OS Chronon för under 13k. Den var väl uppe i 18 för inte allt för länge sen? Iaf på Ebay.

Såå.... några tips på hur jag ska övertyga sambon att vi inte behöver det där nya köket vi håller på och ritar nu? :cigar:
 

Bilagor

  • 865.png
    865.png
    35.3 KB · Visningar: 66

Spindel

KS vulkanolog på Island
Glöm bara inte tull och moms när du räknar priserna

EDIT:// sedan finns ju givetvis WE0011JB och WE0021JB med 88A00 verket ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Glöm bara inte tull och moms när du räknar priserna

EDIT:// sedan finns ju givetvis WE0011JB och WE0021JB med 88A00 verket ;)
Det vet jag. Bara inte lika kul att räkna så... [emoji12]

Såg faktiskt inga med 88A00 på global rakuten varför jag inte nämnde dem. Finns på japanska sajten det vet jag men då är det ju leveransproblematik istället (vilket du utbildat mig i).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
http://billigakök.se/

Måla lite köksluckor, köp nya handtag och knåpa ihop en egen bänskiva => Royal Orient :happyhappy:
Det hade ju varit nåt.
Våra drygt 20 år gamla stommar är i för dåligt skick tyvärr.

Sen skulle sambon aldrig gå med på nåt sånt.
Inte minst för att mitt humör inte riktigt är stabilt vid hantverk. Brukar flyga grejer o.dyl.
Brukar iofs bli rätt bra till slut men nära separation varje gång.
Jag får sen spendera allt för mycket tid och energi på fjäskande. Jag vill ju liksom vara en tuff kille.[emoji35] [emoji1]
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det hade ju varit nåt.
Våra drygt 20 år gamla stommar är i för dåligt skick tyvärr.

Sen skulle sambon aldrig gå med på nåt sånt.
Inte minst för att mitt humör inte riktigt är stabilt vid hantverk. Brukar flyga grejer o.dyl.
Brukar iofs bli rätt bra till slut men nära separation varje gång.
Jag får sen spendera allt för mycket tid och energi på fjäskande. Jag vill ju liksom vara en tuff kille.[emoji35] [emoji1]

Haha, jag känner igen mig i det där. Har dock lärt mig att tygla mitt humör lite, men fjäskandet har inte upphört.
Jag har också fått inse att jag inte är en tuff kille ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det vet jag. Bara inte lika kul att räkna så... [emoji12]

Såg faktiskt inga med 88A00 på global rakuten varför jag inte nämnde dem. Finns på japanska sajten det vet jag men då är det ju leveransproblematik istället (vilket du utbildat mig i).
De med 88X00 urverk (fanns även en 88700 för inte så länge sedan som saknar gångreservsmätare) tillverkas ju inte längre så de blir nog svårare och svårare att få tag på. Men lär ju komma en ny 88X00 klocka snart ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
De med 88X00 urverk (fanns även en 88700 för inte så länge sedan som saknar gångreservsmätare) tillverkas ju inte längre så de blir nog svårare och svårare att få tag på. Men lär ju komma en ny 88X00 klocka snart ;)
Visste faktiskt inte om att de ska släppa en ny med 88x.
Får väl hoppas på en gmt då. [emoji1]

Tycker dock de med 88x legat väl högt i pris om man betänker att de kanske inte har det bästa andrahandsvärdet i den här delen av världen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Visste faktiskt inte om att de ska släppa en ny med 88x.
Får väl hoppas på en gmt då. [emoji1]

Tycker dock de med 88x legat väl högt i pris om man betänker att de kanske inte har det bästa andrahandsvärdet i den här delen av världen.
Jag sa inte att det kommer att komma, jag förutsätter bara att det kommer en klocka med det urverket, har svårt att se att de skulle släppa den urverksserien helt (eller så håller de på att slimma produktlinjen till enbart handjagade verk och 469xxx verk).
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag sa inte att det kommer att komma, jag förutsätter bara att det kommer en klocka med det urverket, har svårt att se att de skulle släppa den urverksserien helt (eller så håller de på att slimma produktlinjen till enbart handjagade verk och 469xxx verk).
Aha... om nu inte Seiko ogillar att konkurrera med sig själva i de högre prissegmenten. Kan ju vara en anledning till att star royal försvann.
Eftersom alla urverk i Royal ska vara handgjorda så kan ju inte kostnaden vara avgörande.
 

DoP

Breitling
Hej! Jag är mer eller mindre ny här på forumet (har dock lurkat ganska länge, både oreggad och reggad) och jag tänkte bli av med automatoskulden. Efter en hel del velande mellan märken osv så har jag nog (betoning på nog) bestämt mig för en Bambino. Detta för att det verkar vara en riktigt prisvärd klocka. Men måste säga att jag är lite sugen på en OS också, för den är snyggare imo... Har ni några tips/råd? Vart bör jag köpa ifrån? Något annat som är värt att veta?

/DoP (Första inlägget, yay!)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Aha... om nu inte Seiko ogillar att konkurrera med sig själva i de högre prissegmenten. Kan ju vara en anledning till att star royal försvann.
Eftersom alla urverk i Royal ska vara handgjorda så kan ju inte kostnaden vara avgörande.
Tror inte klocktillverkaren Seiko har mycket att säga till om är ju Seiko-Epson koncernen som äger både Seiko och Orient men de konkurrerar fortfarande om samma kunder som olika företag och skall båda tjäna pengar. ;)

Hej! Jag är mer eller mindre ny här på forumet (har dock lurkat ganska länge, både oreggad och reggad) och jag tänkte bli av med automatoskulden. Efter en hel del velande mellan märken osv så har jag nog (betoning på nog) bestämt mig för en Bambino. Detta för att det verkar vara en riktigt prisvärd klocka. Men måste säga att jag är lite sugen på en OS också, för den är snyggare imo... Har ni några tips/råd? Vart bör jag köpa ifrån? Något annat som är värt att veta?

/DoP (Första inlägget, yay!)
Jag skulle spontant säga att seriouswatches.com är ett bra ställe inom EU att beställa från, de är dock inte billigast men är återförsäljare åt Orient i Europa och troligen lättare att ha och göra med om du har otur och får ett garantiärende. Annars är orientuhren.de ett europeiskt alternativ med lite bättre priser. Om man är ute efter bästa pris är ofta long island watches ett alternativ då de alltid har sinnessjuka rabatter på någon modell (vi snackar 40-60% under listpriset) de ligger dock i USA och du bör räkna med tull och moms när du kollar priserna där. Sedan finns även creationwatches (som jag hört lite blandat om) eller skywatches som är Singaporebaserade. Om du bestämmer dig fören JDM-modell är det dock eBay eller Rakuten som gäller.

Annars skulle jag säga att Bambinon är mycket klocka för pengarna, den är bra men ha bara rätt förväntansbild när du köper en eftersom det inte är en 20 000 kr klocka ;) jag själv tycker dock den är lite tråkig och skulle alla gånger rekommendera att du tittar på en OS då det på alla punkter är en bättre klocka men för 4-10 gånger priset :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tror inte klocktillverkaren Seiko har mycket att säga till om är ju Seiko-Epson koncernen som äger både Seiko och Orient men de konkurrerar fortfarande om samma kunder som olika företag och skall båda tjäna pengar. ;)


Jag skulle spontant säga att seriouswatches.com är ett bra ställe inom EU att beställa från, de är dock inte billigast men är återförsäljare åt Orient i Europa och troligen lättare att ha och göra med om du har otur och får ett garantiärende. Annars är orientuhren.de ett europeiskt alternativ med lite bättre priser. Om man är ute efter bästa pris är ofta long island watches ett alternativ då de alltid har sinnessjuka rabatter på någon modell (vi snackar 40-60% under listpriset) de ligger dock i USA och du bör räkna med tull och moms när du kollar priserna där. Sedan finns även creationwatches (som jag hört lite blandat om) eller skywatches som är Singaporebaserade. Om du bestämmer dig fören JDM-modell är det dock eBay eller Rakuten som gäller.

Annars skulle jag säga att Bambinon är mycket klocka för pengarna, den är bra men ha bara rätt förväntansbild när du köper en eftersom det inte är en 20 000 kr klocka ;) jag själv tycker dock den är lite tråkig och skulle alla gånger rekommendera att du tittar på en OS då det på alla punkter är en bättre klocka men för 4-10 gånger priset :)
Det har du iofs rätt i. Holdingbolaget är bara intresserade av vinsten.

Då är det väl snarare så att Orient haft problem att konkurrera med gs i det prissegmentet och självmant valt ett lägre.

Vi får helt enkelt hoppas orient tar sitt förnuft till fånga och återuppväcker 88x. [emoji41]
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Dubbelpostar denna bilden här med frågan var får jag tag på gummiringen till kronan? Hittade inte den på eBay..
2014-12-20-17-40-51-jpg.93972
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Dubbelpostar denna bilden här med frågan var får jag tag på gummiringen till kronan? Hittade inte den på eBay..

Det tror jag ärligt talat inte du får.
Ny krona går säkert att få tag på men knappast bara gummit.
Om det nu inte finns så små röda band i nån hobbyaffär.
Har ju heller ingen direkt funktion.
Saknat du det röda kanske hobbylack är ett alternativ?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det tror jag ärligt talat inte du får.
Ny krona går säkert att få tag på men knappast bara gummit.
Om det nu inte finns så små röda band i nån hobbyaffär.
Har ju heller ingen direkt funktion.
Saknat du det röda kanske hobbylack är ett alternativ?
Vet inte om jag vågar lacka själv. Får se om det finns någon liten o-ring som passar. Har ett litet lager hemma i verkstaden hos mormor. Om det inte passar så kan jag nog leva utan. Var kan man köpa ny krona om ut i fall att?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vet inte om jag vågar lacka själv. Får se om det finns någon liten o-ring som passar. Har ett litet lager hemma i verkstaden hos mormor. Om det inte passar så kan jag nog leva utan. Var kan man köpa ny krona om ut i fall att?
I Europa är det väl seriouswatches som är enda AD så prova dem. Japan känns något överkurs IMHO.
Jag hade ju testat o-ringen eller skitit i det. Tog faktiskt ett tag innan jag reagerade på bilden och jag har ändå en Mforce och borde veta hur den ska se ut.

Lacka ska tydligen inte vara så svårt säger de som testat med bezels men jag har inte heller vågat prova.
Jag ska nån dag med min planet Orient.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag får testa o-ringen nu när jag blir julledig, annars blir det Panduro. Håller med, jag såg det inte när jag köpte den eller första gången jag såg den så det är inte något som förstör klockan. Men nu när jag börjat tänka på det så vill jag ha ringen ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Har en nära bekant som skall jobba i brasilien i ett år och funderar på att lägga en beställning på en gamal poseidon eller på detta titanmonster :)

image.jpg


EDIT:// för övrigt såg jag att Poseidon fortfarande finns i sortimentet i Brasilien dock under Automatico och inte under Diver.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har en nära bekant som skall jobba i brasilien i ett år och funderar på att lägga en beställning på en gamal poseidon eller på detta titanmonster :)


EDIT:// för övrigt såg jag att Poseidon fortfarande finns i sortimentet i Brasilien dock under Automatico och inte under Diver.

Coke Poseidon av de två givetvis.
Letat efter en sån i Europa ett bra tag nu.
Var nära med en italienare som valde höja priset efter mitt intresse vilket inte kändes seriöst.

Men den här 200m klassade Poseidon-varianten var ju också väldigt trevlig.
469SS048.jpg

469SS048 (finns i svart också).

Lite mindre verktygskänsla på den.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efter lite googlande måste jag säga att brazze titandykarn faktiskt faller mig i smaken bortsett från att den mäter 48,5 mm :p

Lite halvtaskiga bilder:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Efter lite googlande måste jag säga att brazze titandykarn faktiskt faller mig i smaken bortsett från att den mäter 48,5 mm [emoji14]
Jag tycker faktiskt den känns väldigt mycket Seiko (som jag gillar egentligen). Får starka kinetic diver (blandat med kinetic diver gmt) vibbar.
Den är snygg men inget jag går igång på, vilket jag faktiskt gör med båda Seiko klockorna.
Poseidon är helt enkelt skiten. [emoji7]
Ta hem en sån och sälj den med vinst till mig. [emoji12]
 
Topp