• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okynnesköra tidtagning på kronograf

Kör du tidtagningen på din kronograf dygnet runt ?


  • Totala väljare
    127

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fått för mig, men kan mycket väl ha fel, att mekanismen mår bra av att gå ett tag då och då. Vet inte om jag skulle låta den gå jämt, men det händer att den får gå några timmar för att få sig en "genomkörare".

När jag tänker närmare på det får någon kunnigare gärna förklara vad problemet är? Själva klockan går ju hela tiden. Skulle kronografkomponenterna vara känsligare än resten av verket? Jag fattar att det krävs mer kraft att driva kronografen också, vilket rimligen påverkar gångreserven, men om det är en automatare som man har på sig jämt så spelar väl inte det någon roll? Eller tänker jag fel?
mvh
garfield
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fått för mig, men kan mycket väl ha fel, att mekanismen mår bra av att gå ett tag då och då. Vet inte om jag skulle låta den gå jämt, men det händer att den får gå några timmar för att få sig en "genomkörare".

När jag tänker närmare på det får någon kunnigare gärna förklara vad problemet är? Själva klockan går ju hela tiden. Skulle kronografkomponenterna vara känsligare än resten av verket? Jag fattar att det krävs mer kraft att driva kronografen också, vilket rimligen påverkar gångreserven, men om det är en automatare som man har på sig jämt så spelar väl inte det någon roll? Eller tänker jag fel?
mvh
garfield

Borde väl oftast vara någon form av balans/brytpunkt mellan slitage och "rundsmörjning".
 
Sen är det ju bara så enkelt att den ska inte gå förän man ska tid på något, det är ingen sekundvisare som ska gå hela tiden, det är där garanterat en mindre som gör. Det är väl tillräcklig orsak till att den inte ska vara igång :p

Sen hur vida jag använder mina kronos, mja det är ibland, till matlagnig och för att hålla koll på hur länge tjejen faktiskt masserade mig jämfört med hir länge hon sade ;)
 

Sond

Patek
Jag har skrivit en post om en person som gjorde så. Jag skrev det som extremt vrickat sätt att använda sin klocka. Och framförallt för att jag utgick ifrån att han var den ende som hade kommit på tanken... Sorry...

Men bra att du frågar. Annars lär man sig inget. För nu är den stoppad va'? ;)
 

mega

Rolex
Den är inte avstängd riktigt än, jag avvaktar någon dag till, tills omröstningen känns riktigt omröstad. Än så länge är det ca 10% som i alla fall då och då verkar köra den länge.
Däremot har jag ganska bra ursäkter på lager nuförtiden, ifall jag skulle bli påkommen.
Men jag börjar fatta poängen, det handlar mer om estetik än teknik...
Man kanske skulle införa en "chrono day" ? Gentleman please start your chronographs... 24h...
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Awesome! Den var kronograf kommer först vinner....... äran att inse att den behöver servas :p
Jomen nu säger du implicit att slitaget ökar om man kör kronograffunktionen hela tiden. Själva verket går ju jämnt. Skulle slitaget på verket påverkas av att kronograffunktionen är på? Om inte så är det ju bara kronografkomponenterna som slits och de borde väl rimligen tåla lika mycket som de ordinarie verkskomponenterna? Finns det någon som har koll? Ping China McGyver
 

max

Dancing Queen
Jomen nu säger du implicit att slitaget ökar om man kör kronograffunktionen hela tiden. Själva verket går ju jämnt. Skulle slitaget på verket påverkas av att kronograffunktionen är på? Om inte så är det ju bara kronografkomponenterna som slits och de borde väl rimligen tåla lika mycket som de ordinarie verkskomponenterna? Finns det någon som har koll? Ping China McGyver

På kronografer som är "påhängda" så blir ju såklart slitaget större, att man dock skulle märka en avsevärd skillnad kan jag inte tänka mig men mer belastning på verkets kugghjul osv blir det ju och därav större slitage.
Det jag hört dock är att start och stopp är det kritiska, först i växlingen från att gå till att inte gå och sedan sekundvisaren som färdas till 0-läget i en väldigt hög fart för att sedan tvärstanna vilket sliter på både sekundvisarens upphängning och dess underliggande kugg. Men det är ju byggt för att användas, är ju bara att räkna in en liten extra servicekostnad när man har en kronograf.

Anledningen till att inte ha kronografen igång hela tiden tycker jag är att det ser lika larvigt ut som att köra dimljus på bilen eller att ha grön blazer på begravning. Man har helt enkelt missförstått dess funktion och visar att man är en idiot :D :D :D
 
Jomen nu säger du implicit att slitaget ökar om man kör kronograffunktionen hela tiden. Själva verket går ju jämnt. Skulle slitaget på verket påverkas av att kronograffunktionen är på? Om inte så är det ju bara kronografkomponenterna som slits och de borde väl rimligen tåla lika mycket som de ordinarie verkskomponenterna? Finns det någon som har koll? Ping China McGyver

Nja gör jag verkligen det? Det jag menade var att efter ett 24-timmars lopp så lär där ju vara klockor som går snabbare och långsammare, om inte alla andra går för långsamt så bör den första som mäter 24h gå för fort och behöver då servas (likväl de som går för långsamt). Nu tänkte jag på att hela klockan kanske då bör servas, inte specifikt för just kronograf-delen :p

Det var ett skämt, inget som egentligen hade med diskussionen att göra :p
 
Anledningen till att inte ha kronografen igång hela tiden tycker jag är att det ser lika larvigt ut som att köra dimljus på bilen eller att ha grön blazer på begravning. Man har helt enkelt missförstått dess funktion och visar att man är en idiot :D :D :D

Faaaaaast, det kan se bättre ut att ha dimljus/parkeringsljus igång istället för vanliga halvljus på en bil. Det ser imo inte bättre ut med "två sekundvisare" igång samtidigt på en klocka :p
 
C

China

Guest
Jomen nu säger du implicit att slitaget ökar om man kör kronograffunktionen hela tiden. Själva verket går ju jämnt. Skulle slitaget på verket påverkas av att kronograffunktionen är på? Om inte så är det ju bara kronografkomponenterna som slits och de borde väl rimligen tåla lika mycket som de ordinarie verkskomponenterna? Finns det någon som har koll? Ping China McGyver

Det är hugget som stucket, kronograffunktionen mår heller inte bra av att stå still, det leder till andra problem än slitage. Service blir aktuellt förr eller senare, och max har bra poänger i sitt resonemang.:)
 
jag brukar låta min kronografer gå ett par minuter varje morgon när jag drar upp mina klockor, ibland nån timme i taget, trodde det var bra att dom gick lite varje dag.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Smutt när man lagar mat. Och när jag klockade värkar innan grabben kom. Men annars vettifan.
Svaret på TS fråga är Nej!
Klockade värkar gjorde jag också i somras. Här en efter-bild.
Dyj8RqF.jpg
 

plattfot

Rolex
Men, men... jag har läst att just den kronografen jag har mår bäst av att vara igång :(


Är det din 6139? Har också hört att de skall gå hela tiden för att må bra. Minns inte och kan inte riktigt förstå varför dock.

Edit: Som svar på initialfrågan; Jag okynnes-kör aldrig kronografen och bannar mig själv de gånger jag startat tidtagningen och missat att slå av den.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Läste just i Watchtimes decembernummer att 4130 verket som sitter i Daytonan sedan 2000 har en gångreserv på 72 timmar utan kronografen på och 66 timmar med kronografen på. Har aldrig sett den uppgiften tidigare. Dvs skillnad i gångreserv på sisådär 8-9 procent med eller utan kronograf.
mvh
garfield
 
Hallå!
Panelen verkar vara tydlig: det är en styggelse att okynnesköra tidtagning.
Men gäller det även quartz-ur?

Jag använder två kronografer - speedy och en quartz-certina. När det gäller den senare händer det att jag parkerar stora krono-visare lite var stans:
u2aze9ut.jpg

Anat av trådens inlägg att sånt inte är bra (för mekaniska ur). Men hur är det med modern quartz som motor-styr tillbaks vid nollställning?
Finns det tekniska argument mot mitt beteende? Eller är det då mest en fråga av etisk-estetisk art?
 

Apansson

Torpare
Nä, inte hela tiden. Däremot har jag insett att mycket i vardagen blir ganska kul om man mäter hur lång tid saker och ting tar.
Mitt senaste nöje är att se hur lång tid jag kan hålla igång ett telefonsamtal med en telefonförsäljare trots att jag direkt gjort klart för denne att jag inte kommer köpa något, 23 minuter innan han slängde på luren i örat på mig:)
Haha, för mycket fritid? :D
 

Cryssarn

Rolex
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd, men jag är lite fundersam över en sak.
Att det inte är bra för verket att ha igång visaren hela tiden är någonting som alla verkar vara överens om. Men hur kommer det sig att vissa kronografer ( airman exempelvis ) har en 24-timmars visare om den inte egentligen klarar av att vara igång så länge? Det måste ju finnas folk som då tror att dom kan använda den funktionen så fort man har på sig klockan utan problem?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar ha min kronograf parkerad så här på denna klockan , eftersom när allt är nollställt så blir det så tomt på höger sida eftersom det bara finns 2 register [emoji12][emoji85] ..... Nördigt jag vet !!!
ImageUploadedByTapatalk1416498979.668593.jpg
 
Topp