• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Dynamic

Valdemar25

Cartier
Fick hem denna häromdagen, en mycket trevlig bekantskap!
03534512d122546787c32c1ea88ddda4_zpse71e1e21.jpg
 

Evert

Omega
Gjorde ett fynd hos min morfar idag. Tyvärr minns han inget om den. Ska göra ett nytt dyk efter eventuella tillbehör framöver.

Får bli ett besök hos Farfars Klocka efter helgerna för att se om det går att få liv i den.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    133.4 KB · Visningar: 182

rogart-63

Patek
Gjorde ett fynd hos min morfar idag. Tyvärr minns han inget om den. Ska göra ett nytt dyk efter eventuella tillbehör framöver.

Får bli ett besök hos Farfars Klocka efter helgerna för att se om det går att få liv i den.

Trevlig Dynamic .Ser ut som om kronan saknas . Och den undre delen till där bandet sitter av nån sort jag aldrig sett innan . Verkar ha fasta luggar . Att få hyfs på den ska inte vara några större problem . Ny krona och så en ny yttre bom . Bommen är delad . Klockan innehåller ett manuellt verk .
 

Evert

Omega
Trevlig Dynamic .Ser ut som om kronan saknas . Och den undre delen till där bandet sitter av nån sort jag aldrig sett innan . Verkar ha fasta luggar . Att få hyfs på den ska inte vara några större problem . Ny krona och så en ny yttre bom . Bommen är delad . Klockan innehåller ett manuellt verk .

Stämmer att kronan saknas. Vad menad med "bommen"?
 

rogart-63

Patek
Stämmer att kronan saknas. Vad menad med "bommen"?

Det är den delen som sticker in i klockan .Som fäster i verket . På dessa modeller är dom i två delar . En del sitter kvar i verket och den andra delen sitter gängad i kronan . Om man tar i eller själva kopplingen går sönder så ramlar kronan av . Ska se om jag hittar nån bra illustration . Dålig på att förklara :(

hämta (3).jpg
hämta (2).jpg
 

Evert

Omega
Det är den delen som sticker in i klockan .Som fäster i verket . På dessa modeller är dom i två delar . En del sitter kvar i verket och den andra delen sitter gängad i kronan . Om man tar i eller själva kopplingen går sönder så ramlar kronan av . Ska se om jag hittar nån bra illustration . Dålig på att förklara :(

hämta (3).jpg
hämta (2).jpg

Ah, så mycket kunskap det finns här!

Tror jag fattar hur du menar. Känns som att bommen gått av för den del som sticker ut är ihålig. Har insett att luggarna är en smula skumma. Vet inte om det möjligtvis suttit en länk på den som gått sönder och som gubben därför modifierat. Skulle inte förvåna mig.

Hoppas verkligen det går att få fart på den!
 

rogart-63

Patek
Ah, så mycket kunskap det finns här!

Tror jag fattar hur du menar. Känns som att bommen gått av för den del som sticker ut är ihålig. Har insett att luggarna är en smula skumma. Vet inte om det möjligtvis suttit en länk på den som gått sönder och som gubben därför modifierat. Skulle inte förvåna mig.

Hoppas verkligen det går att få fart på den!
Kan vi inte få en bild på luggarna? Utan strap.
 

rogart-63

Patek
Som sagt, är inte ett dugg förvånad.

"Och inte"?

Fanns tydligen en fixed lugg till Chronstop modellen .Den skall tydligen även passa till Dynamic klockorna . Så jag tor nog att det är så att det är en Omega del . Men har inte hittat nån bild på det ännu . Behåll den som den är och lycka till med resten av klockan . Väl värd att renovera .
 

Evert

Omega
Fanns tydligen en fixed lugg till Chronstop modellen .Den skall tydligen även passa till Dynamic klockorna . Så jag tor nog att det är så att det är en Omega del . Men har inte hittat nån bild på det ännu . Behåll den som den är och lycka till med resten av klockan . Väl värd att renovera .

Ah, I see. Många tack för hjälpen!
 

rogart-63

Patek
Blir bara mer och mer förälskad i denna gobit. Hur får man tag på den korrekta länken?

Finns både nya och begagnade på Ebay . Finns även en aftermarket länk som är helt ok . Men den är lite tyngre än originalet . börjar med aftermarket . http://www.ebay.com/itm/NEW-REPLACE...250217724?pt=Wristwatches&hash=item2edb729efc. Hittar inga begagnade eller nya just nu men det finns ibland . Kostar en 1000:- cirkus . Finns en länk på Kaplans men då måste du köpa mittendelen oxå . Samma pengar .
 

Evert

Omega
Finns både nya och begagnade på Ebay . Finns även en aftermarket länk som är helt ok . Men den är lite tyngre än originalet . börjar med aftermarket . http://www.ebay.com/itm/NEW-REPLACE...250217724?pt=Wristwatches&hash=item2edb729efc. Hittar inga begagnade eller nya just nu men det finns ibland . Kostar en 1000:- cirkus . Finns en länk på Kaplans men då måste du köpa mittendelen oxå . Samma pengar .

Ah, det verkar alltså inte krävas någon större ansträngning. Lysande, tack.
 

Evert

Omega
Trevlig klocka och kul att du tar hand om den.
Får lite känsla av reklamfilmen om vilken färg morfar målade huset med. :)

Haha, ja lite så är det faktiskt. Han jobbade dessutom som målare så liknelsen slående. Han är 93 bast så man kan kanske inte kräva så mycket.
Men det hade varit riktigt kul att få lite historia kring klockan.
 

Evert

Omega
En fundering till. Vet att verket plockas ur/i "uppifrån". Krävs denna manöver för att få reda på klockans ref och serienummer?
 
Topp